Elbilejere slipper for kabelbøvl med induktionsoplader i garagegulvet

Oplad elbilen trådløst hjemme i garagen og slip for kabelbøvl. Det er konceptet bag opladesystemet Plugless Level 2, som er udviklet af Bosch.

Ved hjælp af en plade på gulvet i en garage eller på en udendørs parkeringsplads kan elbilejere af mærkerne Nissan Leaf og Chevrolet Volt nu lade bilen op med induktion ved at parkere bilen over pladen.

Selve opladningen sker med 3,3 kW vekselstrøm hentet fra et almindeligt 230 volt-stik. Systemet fungerer med Nissan Leaf, den mest solgte bil i Europa, der har et 24 kWh-batteri, og som kan lades med over 90 kW. Pris: godt 16.000 kroner.


Systemet kan bruges ved temperaturer mellem -18 og +50 grader celcius. Men før Nissan Leaf-ejere kabelløst kan lade strøm på bilen, skal der monteres en særlig adapter om bord på bilen.

Ifølge Nissan Danmark er teknologien endnu ikke godkendt og testet i Danmark. Men forsøg i Japan og USA viser, at teknologien virker.

»Jeg ved, at man tester teknologier til induktion i Japan med gode erfaringer, men desværre kan danske ejere, eller kommende ejere, endnu ikke få sat den type oplader i bilen i Danmark,« siger Ann Strøby, kommunikationschef hos Nissan Danmark.

Her er det en Nissan Leaf, som suger strøm trådløst. Illustration: Bosch

Et hav af standarder

Modsat de ‘traditionelle’ kabler, hvor et hav af amerikanske og europæiske standarder er i spil, kan det induktive system måske blive en succes, skriver svenske Elektroniktidningen.

Det trådløse system fra Borsch understøtter standarden SAE J1772, der med et ekstra ben også vil kunne give mulighed for hurtige DC-opladninger op til 90 kW, som netop Nissan Leaf giver mulighed for.

Her er tale om et såkaldt combo-stik, som på europæisk jord foreløbigt bliver brugt af Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche og Volkswagen. Men hvornår systemet vil blive godkendt til Nissan Leaf i forhold til sikkerheden omkring induktionspladen, er endnu uvis. Her spiller de forskellige standarder stadig ind.

Siden introduktionen i 2010 er der blevet solgt lidt flere end 20 Nissan Leaf i Danmark, mens der på europæisk planer er solgt flere end 60.000 eksemplarer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det nemmeste for de dovne, ville være hvis man gravede en lille robotarm ned, gemte den bag en låge og havde en låge under bilen der åbner når bilen parkeres. Så parkerer man, får et signal når man har parkeret præcist nok - hopper ud af bilen, og robotarmen findes frem, de to låger åbner og bilen bliver ladet.

Når man skal have størst mulig effektoverførsel skal man jo alligevel enten parkere præcist eller have en mobil ladeplatform.

Men ellers skulle man bare placere ladestikket i førersiden, således at man stiger ud, rækker armen ud efter ledningen og stikker den i stikket. Men det er der selvfølgelig ingen ingeniører der bliver udfordret af! ;-)

  • 6
  • 0

Jeg ved det ikke. Måske ville de fleste elbilejere være uenige. Man kunne forestille sig dem monteret på parkeringspladser med korttidsparkering, hvor man ikke bruger kostbar tid på at rode med kabler og forhåbentligt heller ikke betalingskort, når man lige skal ind og handle. Dermed har brugeren ingen interaktion overhovedet med ladesystemet.

Det vil formodentligt også have en betydning for bilens tilsyneladende rækkevidde, der på "mystisk" vis udvides, og det ville formodentligt også være acceptabelt at lade med små 20-30 km pr. time.

Jeg tror netop, det vil være en fordel, som elbilejere nødigt vil miste, så snart de får lov at prøve den.

Den eneste forskel burde være at få dem gravet ned i asfalten, så de bliver lidt mere hårdføre over for hærværk og snerydning.

Derhjemme ville det nok være bedst at fortsætte med kablet ladning.

  • 3
  • 0

Lade sin iPhone ved at lægge den på pladen og så køre sin bil henover bagefter?

Nu hvor alle de sjove trolde-tråde om at oplade iPhones i mikroen er så populære.

  • 1
  • 0

Det er nu tilladt at sætte 13A i til alm. 230V lyskontakter.

Et udendørs stik med egen gruppe vil være forsænket eller med krave, og så er 13A standard.

Jeg mener kun det er lovligt at forsikre mere end 10A, når alle stik på gruppen er forsænket eller med krave, der må være en elektriker der kan uddybe.

Power max monteres i en fast installation, dvs ikke til stikkontakt, og den forsikres med 30A.

Voltage: 208 VAC- 240 VAC Breaker Size: 30 Amps

  • 1
  • 0

Nissan Leaf kan ikke lades med 90 kW. Den kan lynlades fra 0 til 80% på cirka 30 minutter, hvilket svarer til en ladeeffekt på omkring 40 kW.

Nissan sælger selv lynladere der kan lade med op til 44 kW: http://www.nissanqc.com/. Også her gentages at en Nissan Leaf kan lades på 30 minutter.

30A er en typisk sikringsstørrelse i USA og specs er tydeligvis for en amerikansk version. 208 til 240 VAC er specs for amerikansk to-fase system.

I en europæisk version vil det være mere naturligt at bruge et helt almindelig 16A 400V tre fase kraftstik som findes i de fleste danske installationer.

  • 1
  • 0

Min elektriker-svigersøn har erkyndiget mig om, at skift til 13A er betinget af, at ledningsnettet er udskftet til/består af "moderne" plastisolerede ledninger. I mit hus fra slut-40'erne må jeg altså forsikre med 13 A på den del af installationen, hvor jeg har fået udskiftet de gamle oprindelige stofisolerede ledninger, og kun med 10A i den del, hvor det endnu ikke er sket.

  • 3
  • 1

Der hersker vist en del forvirring omkring vores stikkontakter.

  • Det er korrekt at de gamle stofledninger højest må forsikres med 10 A, uanset kontakten. Man må desuden ikke bare forøge silringsstørrelsen uden at tage stilling til om kabelinstallation, stik og apparater fortsat er korrekt beskyttet.
  • LK FUGA stikkontakt uden afbryder havde tidligere en mærkestrøm på 13A, nu 16A.
  • LK FUGA stikkontakt med afbryder havde og har fortsat en mærkestrøm på 10 A.
  • Endnu tidligere udgaver havde lavere mærkestrøm, men de er nok ikke relevante i.f.m. stikkontakter til opladning af elbiler.
  • OPUS 66 generelt 16 A, dog visse dobbelt/trippel udgaver kun 13 A.
  • Schuko stikkontakt har mærkestrøm 16 A. LKs blev 'opgraderet' umiddelbart inden Schuko blev lovlig i DK.
  • Opus74 (fugtbeskyttet) stikkontakt har mærkestrøm 16 A.

  • Det vil altid være et spørgsmål om sikringsstørrelse og kabeldimension om stikkontaktens mærkestrøm kan udnyttes til fulde.

  • 2
  • 0

Helt enig! Skulle det være så svært at "plugge" elbilen til nettet, når man parkerer den ?. Enhver konvertering frem og tilbage af energi koster energi - en simpel ledning (kabel) er til sammenligning super effektiv. Hvis man idag kan finde ud af at tanke sin fossildinosaur på et benzintempel, så burde man vel fremover også kunne finde ud af at sætte et stik i en stikkontakt (?). Joe Leno viser i denne video hvor let det er på Tesla Model S http://www.youtube.com/watch?v=LoFVO31CbE0 Og i selvsamme video viser han også, at Tesla Model S brænder dæk, hvis man tramper lidt for hårdt på pedalen :-)

  • 2
  • 0

Jeg studsede også især over de 90 kW. Selv en meget kraftig elforsyning til et stort hus med elvarme har mig bekendt en "mastesikring" på 64 amp., som kan levere ca. 40 kW. De nævnte 90 kW kan vist gøre hele bilen rødglødende på et kvarter! Og jeg savner også et bud på virkningsgraden ved induktionsopladning.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten