Elbilejer banker kilometerprisen ned på ni øre med egne solceller
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elbilejer banker kilometerprisen ned på ni øre med egne solceller

Illustration: Morten Lund

Da Ingeniøren sidst talte med Ivar Rosenberg Jensen i 2011, var han allerede meget tilfreds med den såkaldte suntracker, han havde fået stillet op på sin grund i Utterslev på Lolland.

Med sin radarlignende konstruktion står den 40 kvadratmeter store suntracker monteret på jorden og følger solens bane i løbet af dagen for at hive det optimale ud af solenergien. 40 procent højere ydeevne end traditionelle tagsolceller er, hvad Ivar Rosenberg Jensen blev stillet i udsigt af leverandøren i sin tid, og det har holdt fint stik, fortæller han en søvnig mandag formiddag på Lolland, hvor solen er ved at brænde morgenens skyer væk.

Læs også: Kun ti danske elbilejere lader med strøm fra egne solceller

Cirka 8.500 kWh producerer suntrackeren om året, hvilket er 2.500 kWh mere, end familien har brug for i det nybyggede lavenergihus, som varmes op via jordvarme og brændeovn.

Ingen fidus at sælge strømmen

Den overskydende strøm kan selvfølgelig sælges til nettet, men med en pris på 60 øre pr. kWh er der ikke meget fidus i det, mener Ivar Rosenberg Jensen, der i stedet kom til at stirre sig blind på mulighederne for at lade en elbil op med den overskydende strøm.

»Vi havde de der 2.500 kWh for meget. Og så kunne vi vælge at skrue op for varmen, men jeg er mekaniker, og det med biler og elektronik har jeg altid rodet med, så det lød meget spændende med en elbil,« fortæller Ivar Rosenberg Jensen.

Han endte med at købe en elbil, en Peugeot iOn, da han til sidst havde fået forhandlet forhandleren ned på en pris på 160.000 kroner.

Med bilen fulgte en lader i carporten fra elbiloperatøren Clever, og siden april i år har bilens primære bruger, Ivar Rosenberg Jensens kone, så også kunnet ladet bilen op ved sin arbejdsplads i Nykøbing S. Her lades der i gennemsnit op for 350 kroner om måneden, mens der hjemme i carporten lades op for 80 kroner.

Med en elbils anslåede forbrug på 0,150 kWh pr. kilometer rækker de 2.500 kWh overskudsstrøm til godt 16.000 kilometer om året, hvilket i Ivar Rosenberg Jensens regnestykke bliver til en kilometerpris på 9 øre – forudsat at der ikke skal betales skat af overskudsstrømmen.

Hvis bilen tankede direkte fra elnettet til en pris på 2,25 kroner pr. kWh, ville det koste 34 øre pr. kilometer.

Gode erfaringer

Også en anden læser, Tonny Sander Holm, har gode erfaringer med at oplade sin elbil, en Renault Zoe, med solcellestrøm. Han kører 2,81 kilometer pr. krone.

I det regnestykke tager han dog udgangspunkt i den pris på 2,1 kroner pr. kWh, han normalt betaler for sin el. Men for hver kWh overskudsstrøm, hans solcelleanlæg producerer, ville de 2,1 kroner selvfølgelig skulle modregnes i det endelige regnskab og dermed reducere kilometerprisen, tilføjer han.

»Det burde nogle flere kigge på,« lyder det fra Tonny Sander Holm om opladning af elbilen med solcellestrøm.

Han satser på i år at producere nok overskudsstrøm til at dække elbilens forbrug.

Og du har ret. Det skal nok blive beskattet.

Hvad de fleste åbenbart ikke ved at, at produktion på solcellerne for mere end 7.000 kroner årligt skal selvangives så vidt jeg kan læse det.

Og værdien på 7.000 kroner er jo stærkt afhængig af hvor meget Lidegård regner værdien ud til.

  • 0
  • 0

Det er endda bedre end gas - jeg regner med 15-20 øre/km. Måske det halve alt efter hvordan man sætter kursen af den argentinske Peso.

  • 0
  • 0

Efter mine erfaringer med alternative bio-brændstoffer til en bil - så vil jeg også mene, at der her er tale om bevist skatteunddragelse, hvilket er strafbart!

Jeg har stor respekt for deres løsning, den er grøn, og alle burde juble - men, det er ikke dette Staten og Hr. Lidegaard ønsker!

  • 0
  • 0

Med en elbils anslåede forbrug på 0,150 kWh pr. kilometer
Der er vel tab ved opladning og afladning af batterier, samt
tab i laderen og Dc/Ac konverteren, så hvor mange W forbruges / Km, når der måles ved stikkontakten?

  • 0
  • 0

Erindrer at Jens Maegaard oppe i Thy kørte sin diesel Mercedes med hjemme-fremstillet rapsolie ( jeg så hans tankanlæg i sommer) og han siger, at han har anmeldt det, men myndighederne kan slet ikke overkomme at besvare hans spørgsmål, så foreløbig kører han bare trøstigt videre.
Der er alt for få offentligt ansatte til at kunne klare en sådan sag.

  • 0
  • 0

Hvad skal jeg betale i skat ved IKKE at bruge 2500 km årlig bilkørsel, fordi jeg har købt mig en el-cykel? Som oplades fra mit solcelleanlægs overskud.

  • 0
  • 0

Det dummeste man kan gøre, er at fortælle historier af den slags.
Den gode Maigård fra centret for Energi ved Fjerritslev har fortalt mig, at han ikke kan få et svar fra myndighederne angående afgift på den rapsolie han selv fremstiller og fylder på sin diesel Mercedes. Der er simpelthen ingen lovhjemmel her, og så er der kun en ting at gøre:
Holde mund

  • 1
  • 0