Elbilalliance: Elbil-ladestandere bør hjælpes på vej

EU's krav om 5000 elbil-ladestandere i det offentlige rum i Danmark inden 2020 kunne med fordel understøttes af regeringen via de infrastruktur-midler på 40 mio. kroner, som blev uddelt i sidste uge.

Det vurderer chefkonsulent i Dansk Elbilalliance, Morten Brønnum, som også henviser til, at kommuner, der køber elbiler, vil føre til flere ladestandere i det offentlige rum.

»Regeringen kunne for eksempel give tilskud til eller fradrag for gravearbejdet i forbindelse med etablering af ladestandere. I byområderne kan gravearbejdet godt udgøre en meget stor og dyr del af ladestanderens pris,« siger han og tilføjer, at der med opdaterede tal i dag er omkring 1000 ladestandere i det offentlige rum herhjemme.

Morten Brønnum fra Dansk Elbilalliance, der generelt er positiv overfor EU-forslaget, fremhæver i øvrigt, at vi i Danmark har den unikke situation, at private selskaber allerede er godt i gang med at opstille ladestandere til biler - både i det private og det offentlige rum.

»Det er vigtigt, at tilskud til nye ladestandere ikke kommer til at udgøre unfair konkurrence for selskaber, der allerede brugt penge på at etablere mange ladestanderne,« siger han.

Better Place er én af de elbil-virksomheder, der har etableret ladestanderen i det offentlige rum. Nærmere betegnet 316 ladestandere med dobbelt så mange stik.

Men kommunikationsdirektør Susanne Tolstrup fra Better Place peger på, at et tilskud til etablering af ladestandere ikke gør det alene. Det handler grundlæggende om at få flere elbiler ud at køre, så der er en grund til sætte standerne op:

»Der skal meget mere og mange flere virkemidler til. Vi skeler ofte til Norge, hvor der er rigtig mange fordele ved at køre elbil som gratis parkering, gratis opladning, plads i busbanerne og nul betaling for at køre ind i byerne. Kun på den måde kan vi nå en kritisk masse,« siger hun.

Susanne Tolstrup tilføjer, at Better Place ser direktivforslaget som et positivt skub fra EU, som hun håber kan bidrage til at sætte gang i en positiv cyklus omkring elbilerne.

Hun fremhæver det i øvrigt som meget positivt, at EU har inkluderet batteriskifte i sin lade-teknologipalette.

Hos elbiloperatøren Clever peger informationschef Lise Kierkegaard også på, at det vigtigste er at få flere elbiler ud at køre:

»Vi har allerede en meget veludviklet infrastruktur Danmark med mange ladestandere - både i det offentlige rum og hos private. I stedet mener vi, at EU burde stramme udledningskravene til bilproducenterne, så de for alvor bliver motiveret til at fabrikere elbiler,« siger hun.
.................................

**Artiklen er rettet, fordi Dansk Elbilalliance ikke kan stå inde for udtalelsen om, at offentlig støtte er helt nødvendig, hvis 5000 ladestandere skal blive til virkelighed i 2020. **

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mystisk - vi har da aldrig haft skattebetalte tankstationer!! Elbiler bliver i forvejen rigeligt subsidieret med markant skattefritagelse; nu må det være nok! Lad private selskaber som Better Place og andre interesserede etablere de nødvendige ladestandere og selvfølgelig tage sig betalt for denne service hos de som benytter den. I andre EU lande, hvor bilafgifterne i forvejen er negligible, kan tilgangen til denne sag jo forekomme helt anderledes, men det kan ikke overføres til DK, hvor staten i forvejen yder voldsom støtte til el-bilisme.

  • 0
  • 0

Elbiler er sjove at koere og relative billige pga afgiftsfritagelsen saa man kan spoerge sig hvorfor de ikke saelger bedere. Hovedproblemet, tror jeg, er angst for at strande uden stroem. Biler som Opel Ampera som er elektriske men som har en benzinmotor der slaar til efter batteriet er toemt (efter 60- 80 km) loeser dette problem. Men faar ingen hjaelp fra staten, selvom de i praktis koerer mest elektrisk (i USA koerer de 1500 km mellem opfyldning af 30L benzin tank i snit). Bilen holder selv oeje med benzin vs el forbrug saa det kunne man bare aflaese og saa afregne.

  • 0
  • 0

Enig det et er helt sygt det offentlige skal støtte dette cirkus, sålænge bilerne ikke bliver opladet af strøm fra vindmøller eller anden CO2 neutral energi er det fuldstændig nonsens at det det offentlige skal give tilskud. Hvis man køber en elbil må man selv sørge for at få den ladet op, det kan ikke være skatteyderenes problem. De biler der er på markedet nu udover Tesla er prototyper som i løbet af de næste år skal produktudvikles fra prototype til måske masseproducerede modeller. Hvis de ikke kan kører langt nok til at man kan kører fra hjem til arbejde og til hjem igen er det ikke brugbar teknologi i Danmark. Giv dog tilskud til hybridbilerne istedet det giver meget mere menig!

  • 0
  • 0

Plugin hybrider er ikke løsningen, det er højst en overgangslappeløsning. En af fordelene ved el-biler er jo at den er simplere end en benzinbil, færre bevægelige dele og mindre vedligehold. En hybrid er tværtimod mere kompleks end en benzin.

Løsning er derimod masse producerede batteri'er med større kapacitet og bedre wh/kg end i dag. Som man kan se på Tesla model S, kan det allerede i dag lade sig gøre, at lave en El-bil der kan kører 400-500 km på en opladning. Nu skal vi bare have prisen og vægten på disse batteri'er ned.

  • 0
  • 0

Af Kommissionen tabel fremgår det, at der bare var 350-lade standere i det offentlige rum herhjemme i 2011. Det aktuelle tal er er ifølge Morten Brønnum omkring 1.000 ladestandere:

Nej, Danmark har selv indberettet at der var 280 ladestandere ved udgangen af 2011, og Morten Brønnum mener at der Januar 2013 er omkring 1.000, det fremgår tydeligt af EU kommissionens tabel at de taler om 2011, begge tal er korrekte.

Der skal årligt opsættes 570 offentlige ladestandere og ud af det årlige salg på 150.000 biler skal de 28.400 være el-biler, dvs i gennemsnit tæt ved 20% af salget skal fra nu af være el-biler.

Hvis forslaget går igennem med de nuværende tal, så skal vi inden vi kritiserer se at Spanien forpligter sig til 2,5mio el-biler, Frankrig til 2mio el-biler og Tyskland til 1mio el-biler, jeg mener hvis de store bilproducentlande kan klare det, så kan vi også klare at få 200.000 elbiler her hjemme.

Det vil i den grad kick starte Europa, og det er det vi har brug for.

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13...

  • 0
  • 0

ladestanderes, således at det er muligt at oplade elektriske cykler og andre fremtidige lavteknologiske el drevene letvægts køretøjer. Der skal blot monteres et eller 2 side udtag med 220volt maks, 100-200 watt og et mønt indkast til en 1 krone. Husk det nu.

  • 0
  • 0

[quote]Mystisk - vi har da aldrig haft skattebetalte tankstationer!!

  • eller har vi?

"...IEA har således beregnet, at der i 2010 blev brugt 2.285 milliarder kroner (409 mia. USD) på forskellige støtteordninger, som holder prisen på fossile brændsler kunstigt nede..." http://ing.dk/artikel/122744-loeftebrud-fo...

[/quote]

Næh, det har vi nu ikke. Hovedparten af de subsidier er til urentable kulminer og skattefrihed til specielle erhverv. Det er nærmest at sammenligne med egnsstøtte. Når f.eks. Tyskland holder op med at subsidiere deres kulminer, så lukker de, minearbejderne bliver arbejdsløse og de egne hvor minerne ligger skal så have støtte ad anden vej.

De manglende kul bliver så købt billigt i udlandet til markedspris.

M

  • 0
  • 0

100-200 watt og et mønt indkast til en 1 krone.

Er det opfordring til hærværk eller til beskæftigelse til vedligeholdelse og tømning af møntbeholderen på div cykelstativer du tænker på, jeg foreslår at du tager cykel batteriet med dig og oplader det på destinationen.

  • 0
  • 0

[quote]100-200 watt og et mønt indkast til en 1 krone.

Er det opfordring til hærværk eller til beskæftigelse til vedligeholdelse og tømning af møntbeholderen på div cykelstativer du tænker på, jeg foreslår at du tager cykel batteriet med dig og oplader det på destinationen.[/quote]

Nah! jeg ville bare komme en evt diskussion i forkøbet. "hvorfor skal vi andre betale for at letvægts el køretøjer skal køre gratis". Det skal selvfølgelig bare være gratis, og maks grænsen på 200watt forhindre en sigøjner familie i at slå lejr omkring standeren. Det også bringe ekstra omkostninger ned på ...100kr!

Laderen kan jeg selv medbringe, og destinationen kunne være et sted 20 kilometer fra hvor jeg bor. Måske jeg kunne have lyst til at køre til hamborg. Eller Bilka i Ishøj.

  • 0
  • 0

Det minder mig om den gang jeg var 14 år. En skole kammerat viste mig hvordan han stoppede papir ned i mønt sprækken på en KTAS mønt telefon. En time senere kom vi til bage med et stks skarp sleben ståltråds krog og fiskede 25ører ud af telefon boksen. Jeg tænkte dengang. Sikke et kaos det skabte....for 1krone og 75 øre. Men studenterbrødene smagte nu godt nok. Det var i 1977

  • 0
  • 0

Nu har Danmark vel selv oplyst at der i 2020 skal være 280.000 elbiler, salget er "langt" under den årlige kvote. Bliver det så "kun" det offentlige og større virksomheder der ejer el-bil flåden, så giver det mening at holde ladeinfrastruktur der. Så er det kun i forbindelse med P-pladser her den "massive" støtte behøves. De større virksomheder kan nok selv sørge for egne ladestander til deres biler. Det er nok med tilskud til sol og vind der kan betale for ladestandere.

Et realistisk bud er dog at el-bil flåden næppe kommer over 30.000, idet andre løsninger vil overhale el-bilen. Så et realistisk antal ladestandere vil være ca. 500. Hvis en el-bil ikke kan komme over Storebælt på en opladning, skal den ikke have lov til at køre over.

  • 0
  • 0

[quote][quote]Mystisk - vi har da aldrig haft skattebetalte tankstationer!!

  • eller har vi?

"...IEA har således beregnet, at der i 2010 blev brugt 2.285 milliarder kroner (409 mia. USD) på forskellige støtteordninger, som holder prisen på fossile brændsler kunstigt nede..." http://ing.dk/artikel/122744-loeftebrud-fo...

[/quote]

Næh, det har vi nu ikke. Hovedparten af de subsidier er til urentable kulminer og skattefrihed til specielle erhverv. Det er nærmest at sammenligne med egnsstøtte. Når f.eks. Tyskland holder op med at subsidiere deres kulminer, så lukker de, minearbejderne bliver arbejdsløse og de egne hvor minerne ligger skal så have støtte ad anden vej.

De manglende kul bliver så købt billigt i udlandet til markedspris.

M[/quote]

@Michel, jeg kan ikke se dine tal, hvor ser du dem? Derimod ser jeg dette; "...Blandt 24 undersøgte medlemslande af OECD går 54 procent af støttemidlerne til olie. Landene repræsenterer i alt subsidier for mellem 250 og 420 milliarder kroner (45-75 mia. USD) hvert år, og der findes mere end 250 forskellige støtteordninger, hedder det i rapporten..."

  • 0
  • 0

Nu gik spørgsmålet på skattebetalte tankstationer.

At nogle lande giver borgerene billigt brændstof ligger fjernt fra Danmark. Mig bekendt er der afgifter på både alt energi her i Danmark.

Der kan selvfølgelig spørges ind til om Danmark støtter flytrafik, men hvad har det med tankstationer at gøre.

Skatteyderbetalte ladestandere har intet med forretning at gøre, men ren beskæftigelsesterapi. En dyr en, vel at bemærke. :-/

  • 0
  • 0

at investere i umoden teknologi, som ikke kan udbredes til at udgøre nogen væsentlig del af transportsektoren før man har løst problemet med distribution af enorme mængder effekt samt fundet en måde at producere denne effekt på uden fossile brændstoffer samt fundet ud af at producere el-motorer uden kobber/sølv/alu eller andre dyre metaller...Og så selvfølgeligt helt nye batteri teknologier...

Det vil ikke ske med de planer vi har nu. Slet Slet ikke...

Uhyggeligt spild i en tid, hvor hvert eneste tiltag er utroligt vigtigt at gøre rigtigt.

Men sådan må det jo være når man ikke har en ledelse af samfundet, men bare lobbyister og levebrødspolitikere, som i bedste fald beslutter lige så godt som et terningekast.

  • 0
  • 0

Tosset...at investere i umoden teknologi, som ikke kan udbredes til at udgøre nogen væsentlig del af transportsektoren

200.000 el-biler ud af 2,1mio biler er lige omkring 10%, hvis vi medregner alle plug-in og de milde hybrider kommer vi nok op på 25% af de kørte kilometer og 15-20% af det fossile brændstof til bilerne, dertil kommer milde hybrider til delivery trucks, efter min mening er det en væsentlig del af transportsektoren.

Tosset...før man har løst problemet med distribution af enorme mængder effekt samt fundet en måde at producere denne effekt på uden fossile brændstoffer

Distribution kan ske ved en bedre udnyttelse af ledig kapacitet i el-nettet, en lille opgave der nemt løses, fossil fri effekt produceres allerede via vindmøller, og den kan efter behov byttes med hydro.

...samt fundet ud af at producere el-motorer uden kobber/sølv/alu eller andre dyre metaller...Og så selvfølgeligt helt nye batteri teknologier...

Medgår der ikke aluminium kobber eller andre metaller til at lave motorblokke, stempler, katalysator til udstødningen, eller bremsesystemet i den konventionelle bil?, så mon dog forskellen er så stor når produktionen af el-biler i løbet af det næste par år er finpudset til ægte masseproduktion.

Vi kan sagtens bruge de batteriteknologier der er klar nu, det vi kan lave nu er godt nok.

Uhyggeligt spild i en tid, hvor hvert eneste tiltag er utroligt vigtigt at gøre rigtigt.

Ja, teknologiforskrækkelse og berøringsangst for tænk hvis det kan gøres bedre, men det finder vi jo ikke ud af mens vi sidder på hænderne, gør vi?

Men sådan må det jo være når man ikke har en ledelse af samfundet.

Det er da netop at tage ansvar og vise lederskab, når vi i EU beslutter at arbejde sammen mod fælles mål som her, det er kun målet vi tilslutter os, hvordan vi vil nå det er op til diskussion i hvert enkelt medlemsland.

  • 0
  • 0

Volume is King gælder i mange brancher, ikke mindst i bilbranchen. Storproduktionsfordelene er altafgørende, og det gælder om at få så store produktionsserier som muligt, for at kunne producere til lave omkostninger, og dermed konkurrere på lave priser.

El-biler er (stadigt) dyre fordi de produceres i små mængder, og de sælges i små mængder fordi de er dyre. Det er en "Catch 22" som vi kun kommer ud af, hvis samfundet går ind og skaber et marked, der er så stort at stykomkostningerne ved el-biler reduceres.

I hele EU bør det offentlige vedtage love om, at en vis procentdel af alle offentligt indkøbte biler skal være el-biler. Herved vil producenterne opnå volumen og priserne vil begynde at falde.

El-biler er simple, og bør, når de produceres i samme mængder som ICE-biler, koste mindre.

Den kinesiske stat går nu ind og bestiller EL-biler fra kinesiske virksomheder. som eksempel bestilte politiet i Chenzen forleden 5000 el-biler fra BYD. Og frem over vil vi se en lind strøm af ordrer fra alle dele af de kinesiske myndigheder til kinesiske producenter.

Dette vil betyde, at BYD og andre kinesere vil opnå volumen i produktionen før deres europæiske og amerikanske konkurrenter, og vil kunne sælge til priser under vore produktionsomkostninger!

Så vis ikke vi gør noget i Europa nu, vil alle europæiske el-bilproducenter blive slået totalt af markedet i fremtiden. En alvorlig trussel, for til den tid vil kinesiske el-biler være billigere end benzin/diesel biler fra Europa.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten