Elbilaftale: Så meget kan de hurtige spare på en elbil
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elbilaftale: Så meget kan de hurtige spare på en elbil

tesla p85d
Nu kan du spare 226.000 kroner på en Tesla Model S. Det sikrer en ny aftale, der fastfryser elbilernes registreringsafgift på et 2016-niveau.

Hvis du overvejer at investere i en elbil, er det en god idé at finde dankortet frem med det samme. Først til mølle-princippet gør sig nemlig gældende for den nye aftale om at udskyde den planlagte indfasning af registreringsafgiften for elbiler.

Den nuværende registreringsafgift på 20 procent kommer nemlig først til at stige, når der er solgt 5.000 nye elbiler. Det blev i går besluttet af Regeringen, Socialdemokratiet og Radikale Venstre.

Indfasningen genoptages dog igen ved udgangen af 2018, hvis der ikke er blevet solgt 5.000 elbiler. Til den tid stiger afgiften stiger til 40 procent af den normale registreringsafgift i 2019. I 2022 skal afgiften for elbiler svare til 100 procent af den normale registreringsafgift.

Læs også: Ny aftale skal sikre 5.000 elbiler på de danske veje

Aftalen kommer efter, at salget af elbiler nærmest er gået i stå. I 2015 blev der solgt 4.523 elbiler, og i 2016 var det faldet til 1.262. I januar i år blev der solgt seks biler. Derfor forsøger politikerne nu at sætte gang i salget af de miljøvenlige biler.

Spar 200.000 på en ny Tesla

Den nye aftale sikrer dog en klækkelig besparelse for de potentielle 5.000 kunder, der når at få glæde af ‘rabatten’.

Investerer du for eksempel i en Tesla Model S, sparer du 226.600 kroner. Det viser beregninger, som formand for Radikale Venstre, Morten Østergaard, har lagt på Twitter. Det betyder, at du nu kan erhverve dig luksus-elbilen for 980.900 kroner i stedet for 1.207.500 kroner, som den ville koste med en registreringsafgift på 40 procent.

Læs også: Så dyre bliver elbilerne efter kontroversiel aftale

Mellemklassebilerne Nissan Leaf og BMW i3 slipper med henholdsvis 5.800 kroner og 6.900 kroner i afgift. Det er besparelser på lige omkring 45.000 kroner for begge biler.

Fradrag til plugin-hybridbiler

De små elbiler som Renault Zoe og Volkwagen e-up slipper faktisk helt for afgifter. Aftalen indebærer nemlig også et fradrag afgiftens beregningsgrundlag på 1700 kroner per kWh batterikapacitet , dog kun op til 45 kWh.

Det betyder for eksempel, at en Renault Zoe med en kapacitet på 22 KWh kan trække 35.700 kroner fra, hvilket udligner registreringsafgiften. På den måde kommer bilen til at koste knap 265.000 kroner i stedet for knap 300.000 kroner.

Fradraget gælder indtil 2021, og det er ikke kun elbilejere, der kan få glæde af aftalen. Fradraget gælder nemlig også for plugin-hybridbiler, som dog ikke er omfattet af aftalen om registreringsafgiften.
For eksempel ryger der 16.830 kroner fra registreringsafgiften på en Passat GTE med en batterikapacitet på 9,9 kWh. Den koster 518.000 kroner på Volkswagens hjemmeside.

Læs også: Plugin-hybrid stiger med 20 procent

Der kører i dag cirka 9.000 elbiler på de danske veje ifølge tal fra brancheforeningen Dansk Elbil Alliance. I alt er der 2.465.538 personbiler i Danmark.

Kommentarer (46)

Hej.

NISSAN LEAF :

Jeg tager i dette indlæg udgangspunkt i Søren Østergaards tweet med priseksempler, artiklen på ING og på udkast til lovtekst. Jeg er ikke klar over, om der er trykfejl eller forkerte oplysninger i nogle af disse ting. Men m.h.t. de tal, som Morten Østergaards tweet viser på Nissan Leaf kan jeg supplere med nogle tal, som jeg fik fra Nissan Danmark for et stykke tid siden. De kom med svar til mig angående priserne på Nissan Leaf. Det drejer sig om Nissan Leaf Acenta: (orienterede priser) :

Pris før 2016 inkl. moms: 274.900 kroner
Pris i 2016 med registreringsafgift: 295.100 kroner
Pris i 2017 med registreringsafgift før den nye aftale: 317.500 kroner

Ikke overraskende kan man se at denne bil stiger i pris p.g.a. de forskellige stigninger i registreringsafgift. Med den nye aftale falder den så i pris til et eller andet sted under 317.500 kr.

GOD ELLER DÅRLIG NY AFTALE :

Umiddelbart er den nye aftale bedre end den gamle aftale. Men jeg er ikke helt tilfreds med aftalen. For det første gælder den kun til der er solgt 5.000 elbiler eller indtil en bestemt dato. Og for det andet synes jeg, at Nissan Leaf, VW e-Golf og BMW I3 kommer til at betale for lidt i registreringsafgift efter den nye aftale. Jeg mener nemlig, at alle elbiler bør betale mindst 20.000 kr i registreringsafgift i mange år fremover. Og omvendt synes jeg, at Tesla S kommer til at betale for meget i registreringsafgift, da jeg synes, at elbiler højst bør betale 60.000 kr i registreringsafgift i mange år fremover.

Min mening skrev jeg i starten af året til alle Folketingets partier, de relevante ministerier og Folketingets "læsesal" . Nogle af politikerne var uenige med mig. F.eks mente en eller flere politikere, at mit forslag om 20.000-60.000 kr i registeringsafgift i mange år ville give et for stort hul i statskassen.

SPØRGSMÅL :

I udkast til lovtekst står der, at den generelle minimum-registreringsafgift oprettes uændret på 20.000 kr pr. bil for alle biler. Men i Mortens Østergårds tweet står der, at VW e-Up og Renault Zoe ikke kommer til at betale registreringsafgift efter de nye regler. Hvordan hænger det sammen ? Jeg ved godt at svaret og forklaringen findes i slutningen af INGs artikel, som jeg selvfølgelig har læst. Det drejer sig jo om et fradrag, som der står om. Men jeg gik udfra, at man minimum skulle betale 20.000 kr i registreringsafgift.

HVAD SYNES I OM DETTE FRADRAG ?

I udkast til lovtekst står der ordret : " For at fremme salget af små og mellemstore elbiler indgår et nyt midlertidigt fradrag i grundlaget for registreringsafgiften på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh, for elbiler og opladningshybridbiler i årene 2017-2021 ". Jeg kan godt se, at dette gør VW e Up og Renault Zoe så billige, så de ikke skal betale registreringsafgift. Hvad er jeres mening om dette fradrag ?

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 3
  • 11

" For at fremme salget af små og mellemstore elbiler indgår et nyt midlertidigt fradrag i grundlaget for registreringsafgiften på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh, for elbiler og opladningshybridbiler i årene 2017-2021 ". Jeg kan godt se, at dette gør VW e Up og Renault Zoe så billige, så de ikke skal betale registreringsafgift. Hvad er jeres mening om dette fradrag ?

Fradraget er en virkelig god løsning. Men den er desværre som alle andre aftaler blevet implementeret helt helt forkert!

Efter som Renault Zoe og VW e-up! allerede ligger på minimumsafgiften får de rundt regnet 0 kr. ud af denne aftale. Mens VW e-up! ikke for noget som helst ud af nogle af de aftaler der kom igår.

Aftalen er derfor rent ud sagt en skandale for alle de små elbiler i Danmark mens Tesla må være godt tilfreds.

I andre lande benytter man samme prisnedsættelse for ALLE biler, f.eks 60.000 kr. Som ikke kun ændrer på registreringsafgiften men også moms/værdi af bilen. Altså ville også en VW e-up! kunne få del i denne aftale. Selv med 100% i registreringsafgifter ligger VW e-up! på under 20.000 kr. i registreringsafgift, hvorved VW e-up! aldrig kommer til at få så meget som 1 krone i støtte via disse aftaler.

  • 4
  • 5

Dejligt at se elbilernes dødsattest blive annulleret, men den store ulempe ved denne aftale er jo tydelig; man har endnu engang gjort (afgifts)reglerne unødigt meget kompliceret, hvilket ikke gavner nogen steder! Det skaber forvirring og får helt sikkert ikke folk til at tænke "nu er elbilerne billige igen, lad mig få sådan en"

At man derudover gør det tidsbegrænset (og antalsbegrænset) således at der ikke kommer ro og stabilitet omkring markedet, er dumt.

Fra regeringens side mener jeg man burde vise man havde en helhjertet interesse i at få udbredt 0-emissions køretøjer, samt hybrider, og følge nordmændens eksempel, fx fjerne moms, gøre parkering gratis og generelt tilskynde folk til det.
I bymiljøer ville det især hjælpe på luftkvaliteten (som sparer staten penge på længere sigt).

I parentes må man jo også bemærke at livet nok ville blive nemmere for skat, hvis reglerne nu ikke var så pokkers kompliceret som de er.

  • 12
  • 2