Elbilaftale: Så meget kan de hurtige spare på en elbil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elbilaftale: Så meget kan de hurtige spare på en elbil

Nu kan du spare 226.000 kroner på en Tesla Model S. Det sikrer en ny aftale, der fastfryser elbilernes registreringsafgift på et 2016-niveau. Illustration: Tesla Motors

Hvis du overvejer at investere i en elbil, er det en god idé at finde dankortet frem med det samme. Først til mølle-princippet gør sig nemlig gældende for den nye aftale om at udskyde den planlagte indfasning af registreringsafgiften for elbiler.

Den nuværende registreringsafgift på 20 procent kommer nemlig først til at stige, når der er solgt 5.000 nye elbiler. Det blev i går besluttet af Regeringen, Socialdemokratiet og Radikale Venstre.

Indfasningen genoptages dog igen ved udgangen af 2018, hvis der ikke er blevet solgt 5.000 elbiler. Til den tid stiger afgiften stiger til 40 procent af den normale registreringsafgift i 2019. I 2022 skal afgiften for elbiler svare til 100 procent af den normale registreringsafgift.

Læs også: Ny aftale skal sikre 5.000 elbiler på de danske veje

Aftalen kommer efter, at salget af elbiler nærmest er gået i stå. I 2015 blev der solgt 4.523 elbiler, og i 2016 var det faldet til 1.262. I januar i år blev der solgt seks biler. Derfor forsøger politikerne nu at sætte gang i salget af de miljøvenlige biler.

Spar 200.000 på en ny Tesla

Den nye aftale sikrer dog en klækkelig besparelse for de potentielle 5.000 kunder, der når at få glæde af ‘rabatten’.

Investerer du for eksempel i en Tesla Model S, sparer du 226.600 kroner. Det viser beregninger, som formand for Radikale Venstre, Morten Østergaard, har lagt på Twitter. Det betyder, at du nu kan erhverve dig luksus-elbilen for 980.900 kroner i stedet for 1.207.500 kroner, som den ville koste med en registreringsafgift på 40 procent.

Læs også: Så dyre bliver elbilerne efter kontroversiel aftale

Mellemklassebilerne Nissan Leaf og BMW i3 slipper med henholdsvis 5.800 kroner og 6.900 kroner i afgift. Det er besparelser på lige omkring 45.000 kroner for begge biler.

Fradrag til plugin-hybridbiler

De små elbiler som Renault Zoe og Volkwagen e-up slipper faktisk helt for afgifter. Aftalen indebærer nemlig også et fradrag afgiftens beregningsgrundlag på 1700 kroner per kWh batterikapacitet , dog kun op til 45 kWh.

Det betyder for eksempel, at en Renault Zoe med en kapacitet på 22 KWh kan trække 35.700 kroner fra, hvilket udligner registreringsafgiften. På den måde kommer bilen til at koste knap 265.000 kroner i stedet for knap 300.000 kroner.

Fradraget gælder indtil 2021, og det er ikke kun elbilejere, der kan få glæde af aftalen. Fradraget gælder nemlig også for plugin-hybridbiler, som dog ikke er omfattet af aftalen om registreringsafgiften.
For eksempel ryger der 16.830 kroner fra registreringsafgiften på en Passat GTE med en batterikapacitet på 9,9 kWh. Den koster 518.000 kroner på Volkswagens hjemmeside.

Læs også: Plugin-hybrid stiger med 20 procent

Der kører i dag cirka 9.000 elbiler på de danske veje ifølge tal fra brancheforeningen Dansk Elbil Alliance. I alt er der 2.465.538 personbiler i Danmark.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hej.

NISSAN LEAF :

Jeg tager i dette indlæg udgangspunkt i Søren Østergaards tweet med priseksempler, artiklen på ING og på udkast til lovtekst. Jeg er ikke klar over, om der er trykfejl eller forkerte oplysninger i nogle af disse ting. Men m.h.t. de tal, som Morten Østergaards tweet viser på Nissan Leaf kan jeg supplere med nogle tal, som jeg fik fra Nissan Danmark for et stykke tid siden. De kom med svar til mig angående priserne på Nissan Leaf. Det drejer sig om Nissan Leaf Acenta: (orienterede priser) :

Pris før 2016 inkl. moms: 274.900 kroner
Pris i 2016 med registreringsafgift: 295.100 kroner
Pris i 2017 med registreringsafgift før den nye aftale: 317.500 kroner

Ikke overraskende kan man se at denne bil stiger i pris p.g.a. de forskellige stigninger i registreringsafgift. Med den nye aftale falder den så i pris til et eller andet sted under 317.500 kr.

GOD ELLER DÅRLIG NY AFTALE :

Umiddelbart er den nye aftale bedre end den gamle aftale. Men jeg er ikke helt tilfreds med aftalen. For det første gælder den kun til der er solgt 5.000 elbiler eller indtil en bestemt dato. Og for det andet synes jeg, at Nissan Leaf, VW e-Golf og BMW I3 kommer til at betale for lidt i registreringsafgift efter den nye aftale. Jeg mener nemlig, at alle elbiler bør betale mindst 20.000 kr i registreringsafgift i mange år fremover. Og omvendt synes jeg, at Tesla S kommer til at betale for meget i registreringsafgift, da jeg synes, at elbiler højst bør betale 60.000 kr i registreringsafgift i mange år fremover.

Min mening skrev jeg i starten af året til alle Folketingets partier, de relevante ministerier og Folketingets "læsesal" . Nogle af politikerne var uenige med mig. F.eks mente en eller flere politikere, at mit forslag om 20.000-60.000 kr i registeringsafgift i mange år ville give et for stort hul i statskassen.

SPØRGSMÅL :

I udkast til lovtekst står der, at den generelle minimum-registreringsafgift oprettes uændret på 20.000 kr pr. bil for alle biler. Men i Mortens Østergårds tweet står der, at VW e-Up og Renault Zoe ikke kommer til at betale registreringsafgift efter de nye regler. Hvordan hænger det sammen ? Jeg ved godt at svaret og forklaringen findes i slutningen af INGs artikel, som jeg selvfølgelig har læst. Det drejer sig jo om et fradrag, som der står om. Men jeg gik udfra, at man minimum skulle betale 20.000 kr i registreringsafgift.

HVAD SYNES I OM DETTE FRADRAG ?

I udkast til lovtekst står der ordret : " For at fremme salget af små og mellemstore elbiler indgår et nyt midlertidigt fradrag i grundlaget for registreringsafgiften på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh, for elbiler og opladningshybridbiler i årene 2017-2021 ". Jeg kan godt se, at dette gør VW e Up og Renault Zoe så billige, så de ikke skal betale registreringsafgift. Hvad er jeres mening om dette fradrag ?

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 3
  • 11

" For at fremme salget af små og mellemstore elbiler indgår et nyt midlertidigt fradrag i grundlaget for registreringsafgiften på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh, for elbiler og opladningshybridbiler i årene 2017-2021 ". Jeg kan godt se, at dette gør VW e Up og Renault Zoe så billige, så de ikke skal betale registreringsafgift. Hvad er jeres mening om dette fradrag ?

Fradraget er en virkelig god løsning. Men den er desværre som alle andre aftaler blevet implementeret helt helt forkert!

Efter som Renault Zoe og VW e-up! allerede ligger på minimumsafgiften får de rundt regnet 0 kr. ud af denne aftale. Mens VW e-up! ikke for noget som helst ud af nogle af de aftaler der kom igår.

Aftalen er derfor rent ud sagt en skandale for alle de små elbiler i Danmark mens Tesla må være godt tilfreds.

I andre lande benytter man samme prisnedsættelse for ALLE biler, f.eks 60.000 kr. Som ikke kun ændrer på registreringsafgiften men også moms/værdi af bilen. Altså ville også en VW e-up! kunne få del i denne aftale. Selv med 100% i registreringsafgifter ligger VW e-up! på under 20.000 kr. i registreringsafgift, hvorved VW e-up! aldrig kommer til at få så meget som 1 krone i støtte via disse aftaler.

  • 4
  • 5

Dejligt at se elbilernes dødsattest blive annulleret, men den store ulempe ved denne aftale er jo tydelig; man har endnu engang gjort (afgifts)reglerne unødigt meget kompliceret, hvilket ikke gavner nogen steder! Det skaber forvirring og får helt sikkert ikke folk til at tænke "nu er elbilerne billige igen, lad mig få sådan en"

At man derudover gør det tidsbegrænset (og antalsbegrænset) således at der ikke kommer ro og stabilitet omkring markedet, er dumt.

Fra regeringens side mener jeg man burde vise man havde en helhjertet interesse i at få udbredt 0-emissions køretøjer, samt hybrider, og følge nordmændens eksempel, fx fjerne moms, gøre parkering gratis og generelt tilskynde folk til det.
I bymiljøer ville det især hjælpe på luftkvaliteten (som sparer staten penge på længere sigt).

I parentes må man jo også bemærke at livet nok ville blive nemmere for skat, hvis reglerne nu ikke var så pokkers kompliceret som de er.

  • 12
  • 2

Det er på tide at vi dropper den værdi baseret registreringsafgift og indføre en registreringsafgift baseret CO2 udledning og luftforurening. Det vil kunne give os alle bedre, mere sikrer, større, grønnere og ikke mindst elektriske biler på de danske veje.

Den stop-and-go politik man har ført på energiområdet i forhold til vedvarende-energi er destruktiv for markedet og bør ikke også overføres til vores bilmarkedet.

Kom nu politikere, det må kunne gøres bedre!

  • 23
  • 2

Stop-n-go politikkens formål er netop at dræbe elbilen uden at ville sige det. Præcis som med solceller. Men man giver gerne lettelse til olie og gas i Nordsøen. Der er for lidt afgift på bilens drivmiddel og det værste scenarie vil jo være hvis folk selv lader deres elbil op med solceller. Derfor skal udviklen holdes nede på en pæn måde.

  • 10
  • 6

Hvad hjælper det at smide endnu en omgang tilskud efter elbiler når de stadig ikke er en fuldgyldig erstatning for en fossil bil.
Den simple ting at der kun findes elbiler til en del af forbrugerne gør at skattekronerne bliver ganske ulige del ud.
Så før producenterne får lettet bagdelen og levere biler til en alm. familie som kan det samme som en fossil bil kan i dag og til samme indkøbspris så kan man ikke juble synderligt over hverken de danske politikere eller elbilsproducenterne.

  • 5
  • 17
  • fordi salget i 2016 og indtil nu i 2017 tæller med i de 5000. Aftalen giver dermed kun mulighed for at få solgt ca 3600 elbiler til, inden salget igen stopper brat. Man skal også lige huske at trække golfiblerne fra. Ikke dem fra VW, men dem til fine græsplæner med huller i. De tæller nemlig også med ;)
    Da jeg så aftalens indhold, tænkte jeg, at der manglede en nul. Små 50.000 elbiler (og bevares så mange afgiftsfri brintbiler folk gider købe) til på vejene ville faktisk være en OK begyndelse på den grønne omstilling af transportsektoren samt skabe grundlag for de intelligente energiløsninger, som skal hjælpe landet videre med integration af yderligere VE fra bl.a. sol og vind.
    3600 elbiler er en patetisk lappeløsning og understregelse af manglende vision på flere vigtige indsatsområder.
  • 21
  • 0

Det er simpelt: Elbiler er, og vil sikkert i lang tid fremover være, for dyre på grund af batteriprisen.

Og et simpelt spørgsmål om hvad vi vil i Danmark?

Toget er kørt og vi indhenter det ikke, andre lande er langt foran os

Vil vi have en udskiftning over en rimelig tid, må vi afgiftsfritage dem, eller som andre lande som Tyskland, endda give ekstra tilskud

Ville være et godt tidspunkt til samtidig at ændre vores bilafgifter, der blandt andet er mere favorabel for leasingfirmaers især store luksusbiler (39% afgift betales over 3 år)

Norge har 100.000 elbiler, og ingen planer om afgifter, satser på 400.000 elbiler i 2020 og stop for brændstofbiler i 2025, andre lande et forbud i 2030.

Danske politikere vil gerne sige de verbalt støtter en elbilsudvikling, men synes som på mange andre (milijø) områder, det ellers er i orden at modarbejde:

"
Flere EU-lande overvejer forbud mod benzinbiler. Men i Danmark er hverken V eller S klar til at gå så vidt.
Den svenske klimaminister presser på for at indføre et EU-forbud mod benzinbiler fra 2030.
Dermed er der nu en række europæiske lande, der flirter med at forbyde eller på anden vis helt udfase benzinbilerne.
Men i Danmark har de to traditionelle statsministerpartier ingen planer i den retning. Det er op til producenterne at gøre elbilen til det miljømæssigt og økonomisk bedste valg, mener Venstres miljøordfører:
- Det er fint, at der sker en udvikling af elbiler, og det skal man endelig bare fortsætte med. Men jeg ser helst, at det er markedet og forbrugerne, der afgør den sag, siger Erling Bonnesen.
Spørgsmål: Men hvis I er for, at elbilerne skal vinde frem, hvorfor så ikke hjælpe dem på vej?
- Det gør vi jo også ved at sige, at det er fint, at der sker en fortsat videreudvikling. Men det tager tid at få omstillet.
Spørgsmål: Det er vel ikke at hjælpe, at man siger, at det er fint, der udvikles elbiler?
- Jo, det er det da. Fordi vi giver en opbakning til, at der sker en fortsat videreudvikling af elbilerne. Vi skal jo ikke gøre det dyrere at være dansker og bilejer, siger Erling Bonnesen. "

"
Socialdemokratiet er heller ikke klar til at forbyde benzinbiler, siger miljøordfører Christian Rabjerg Madsen:
- Men vi vil gerne diskutere, hvordan man kan ændre den danske afgiftsstruktur på en sådan måde, at man får fremmet salget af elbiler, som jo er langt bedre for miljøet end benzinbiler.
Spørgsmål: Hvorfor går I ikke ind for et forbud, når I deler ambitionen om, at benzinbilerne skal udfases?
- Hvis man ændrer afgiftsstrukturen og forbyder benzinbiler, så får det meget voldsomme konsekvenser for almindelige menneskers økonomi. Det er for voldsomt.
- Derfor skal man lave afgiftsændringer meget forsigtigt, og man skal tænke sig godt om.
Ud over Sverige har politikere i Tyskland, Norge, Holland og Østrig den seneste tid talt om forbud eller udfasning af benzinbiler.
EU's konkurrenceregler gør det svært for enkelte lande at gennemføre et decideret forbud på egen hånd, og derfor kræver det enighed, siger den svenske miljøminister, Isabella Lövin, til Aftonbladet:
- Hvis man skal kunne gennemføre sådan et tiltag, så er det mest realistisk, at forbuddet bliver lavet på EU-plan. Det ville være et rigtig godt og stærkt signal at sende til bilfabrikanterne om, at de skal omstille sig.
- Når lande som Tyskland, Holland og Norge er interesserede, så tror jeg, at der er muligheder.
"

Fra:
http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-10-23-d...

  • 4
  • 1

Aftalen giver dermed kun mulighed for at få solgt ca 3600 elbiler til, inden salget igen stopper brat. Man skal også lige huske at trække golfiblerne fra. Ikke dem fra VW, men dem til fine græsplæner med huller i

Det er jo FULDSTÆNDIG grotesk latterligt at lave en lov der svarer til at det kommer til at tage rundt regnet 800 år at få bilparken skiftet til el eller andet.

REN stenalder regering som ville gøre sig bedst ved at bo fast i på Hjerl hede museum.

  • 14
  • 5

...elcykel ejer helhjertet gå ind for elfremdrift af et køretøj, de væsentlige problemer er rækkevidden og prisen på batterier, samt hvor længe batterierne kan holde. Jeg har arbejdet med autonome eltruck (robotprisen 2001) og almindelige eltruck og køretøjer fra Toyota, Still, Melex og Asea, der var lette at have med at gøre, da de var langt mindre problematiske end deres benzindrevne (gasdrevne) kolleger, fra samme fabrikanter.......hvis man lige så bort fra, at til hver truck skulle man have tre batterier og en ladestation, der kunne rumme det dobbelte antal batterier, sammenlignet med antallet af eltruck.
Men kort og godt selve kørslen med disse er uproblematisk.

Men batteriet er problemet, med pris, holdbarhed, ladetid og ikke mindst en ladestations standard der er internationalt udbredt og jævnt fordelt over hele Europa.

Når det så er sagt så er bilerne en skattemæssigt malkeko. Dels indregistreringsafgiften, vægtafgiften, momsen, brændstofafgifterne der oprindelig var pålagt for at kunne betale for gode veje og broer. Det er en ren overskudsforretning som ingen politiker ved sine fulde fem har i sinde at formindske.
Da afgifterne argumenteres med at udbedre slid på veje....så slider elbiler jo også på veje, ja langt mere en benzinbiler al den stund at de er tungere på grund af batteriets vægt.

Man håbede at afgifts fritagelsen ville fremme elbiler til almindelige familier, men det mærke med størst succes er jo Tesla, der selvom fritaget koster det samme som tre familiebiler og giver et underskud på afgiftssiden på mindst 200000 kr. per stk. men som ikke sælges i så store mængder grundet prisen, som almindelige familiebiler, men dog i et ret betragteligt antal.
Det er nok dette der har vækket politikerne, at hvis elbilerne kun anskaffes i det dyre segment, mistes der en masse afgifter på relativt få biler.

  • 4
  • 6

betragteligt antal???😳
der bliver solgt 5000 brændstofbiler om ugen herhjemme
Vi fik afgifsnedsættelse på brændstofbiler for nylig, klart og tydeligt signal, ikke til at misforstå

  • 9
  • 1

Lang tid er allerede gået, og 6 år yderligere er ekstremt lang tid hvis vi først der skal begynde en årelang udskiftning af vores 2,5 milioner biler.

Andre lande vil have større efterspørgsel, hvis de skal udfylde deres ambitioner om stop for brændstofbiler fra 2025. Andre 2030, Indien er helt fremme i skoene, og Kina lige efter

Hvordan skal bilfabrikanterne kunne følge med?

Udviklingen går den rigtige vej, men vores hjemlige vent og lappeløsning fungerer heller ikke i dette tilfælde

Folk køber det der giver dem mest for pengene, i forhold til deres behov og værdier, altid en afvejning

  • 6
  • 1

Har talt med skat i telefonen idag. Spørgsmålet er om de nye regler også er gældende for brugte elbiler købt fra udlandet? De medarbejdere der sidder med det i Skat har ikke modtaget instrukser og tør ikke udtale sig. De regner at kunne svare om 1-2 uger.

Konen er endelig ved at tage kørekort, så jeg havde tænkt at hun skulle have en Fiat 500e i fødselsdagsgave. Det er jo en rigtig smart lille byraket til moderne, smarte piger/kvinder.

  • 10
  • 1

@ Richard Foersom

Hvor lang tid tager det så med de nævnte ladestationer at lade et batteri op tror du?

Der er en række muligheder til rådighed. Men ingen der er særligt hurtige Der er fortiden ikke en samlet hjemmeside, der kan henvises til. Der er mange forskellige operatører, der står bag ladestandere i Europa og for at kunne benytte deres ladestandere, skal du typisk oprette en konto hos den pågældende operatør. Der er foreløbig ikke et internationalt samarbejde mellem operatørene.

Det er bare ærgerligt at komme til en ION lader når man har konto hos Server :)

  • 3
  • 3

til byfolket.

For pendlere på landet er elbiler uinteressante.

Jeg mener nu at en elbil vil give god mening for en pendler på landet.
En Reneault Zoe kan køre 250km på en opladning på en meget dårlig dag.
Mon ikke de fleste pendlere på landet køre mindre end det dagligt?
Nu da en elbil er en dyr inverstering, men billig i drift, giver elbilen mest mening hvis man har et højt kørselsbehov især som følge af daglig pendling.
Det er jo straks meget sværere hvis man har behov for at køre til Hannover i Tyskland hver anden weekend. Her var en plug-in hybrid nok en mere nærliggende løsning.

For en bybo der køre 10.000km om året, vil elbilen have det økonomisk svært, så jeg vil tro at byboen simpelhen bare vil nyde den afslappet kørsel, og prioritere at køre grønt.

  • 14
  • 0

Jeg tror et af problemerne for de der bor på landet, er at der er endnu kun én elbil, der er godkendt til træk med rigtig trailer, og jeg er ret sikker på at selv folk i småbyer ser dette som et problem, når de skal på genbrugspladsen hver weekend med skrammel, og forbi byggehandlen og hente træ på vejen hjem.

Det er der jo ingen teknisk hindring i at gøre med en elbil, hvis man ikke skal køre mere end 50 km med 250 kg i traileren.

Men, det er noget man kan gøre i selv en lille Peugeot 205, som man har købt brugt til 20.000 kr, og dermed har fået trækket "gratis" med, men kræver ved elkørsel en splinterny Tesla Model X til 900.000 kr idag.

Det er altså et problem, der skal løses hurtigst muligt.

  • 13
  • 0

https://www.cdn.renault.com/content/dam/Re...
https://www.renault.dk/biler/personbiler/n...

Læg mærke til, hvordan de omhyggeligt undgår at nævne noget om batterilevetid, batterileje og batteripris.

Det er de absolut mest interessant økonomiske parametere - så der er nok en god grund til at man ikke nævner dem med ET ord - medmindre man virkeligt graver efter dem...

Mine beregninger viser at en Renault Fluence koster mellem en faktor 4 og 8 at køre i i forhold til min LUPO 3L.

Batterilejen for Fluence begrænser en til 5000km/pa til 500kr per måned. Hvad prisen bliver ved 20.000km som rigtigt mange bruger ved jeg ikke, men det er næppe mindre. Lad os sige faktor 3.

Så batterileje per år vil blive omkring 20.000kr. Det passer meget godt med at man skal skifte sit batteri, hvert 5-10 år og det koster cirka 100-150.000kr..

Lad os se, hvor glade Zoe ejerne er når deres købte batteri er dødt om nogle få år... For batterier holder kun lang tid, hvis man passer dem pænt ALTID uden undtagelse...

  • 3
  • 16

Mine beregninger viser at en Renault Fluence koster mellem en faktor 4 og 8 at køre i i forhold til min LUPO 3L.

Den udregning må du godt vise!
Det er nok rigtigt at energiprisen på km er cirka da samme, da din LUPO er afgiftsmæssigt begunstiget af, at afgift på kWh er tre gange så høj på el som på diesell og benzin. Og jeg er selvfølgelig enig med dig i, at det er hul i hovedet.
Med samme pris for brændstof, så er det svært at se hvordan du ender på 4-8 højere pris for en Fluenze. Er det virkelig noget du selv tror på, eller skriver du det bare fordi du tror det lyder smart?

Iøvrigt "pudsigt" at vælge at sammen ligne en relativt stor bil som en Fluenze med en minibil som en LUPO!

Batterilejen for Fluence begrænser en til 5000km/pa til 500kr per måned.

Wow, du må ha set pænt dum ud da du spurgte om prisen, siden de troede at de kunne få dig til at skrive under på en så urimelig deal, istedet for den deal vi andre Fluenze-ejere har.
Du kunne også vælge at sammenligne med en Leaf, hvor man faktisk ejer batteriet og der derfor ingen leje er.

Det passer meget godt med at man skal skifte sit batteri, hvert 5-10 år og det koster cirka 100-150.000kr..

Hvis du vil give 150.000 kr for et batteri på 22 kWh, så er jeg klar at sælge dig et par stykker eller 10. Bilproducenter betaler idag omkring 1000-1500 kr per kWh i fuldt monteret batteripakke.

Lad os se, hvor glade Zoe ejerne er når deres købte batteri er dødt om nogle få år...

Ja for batteriene i en Zoe er nemlig helt forskellige fra dem i en Leaf, hvor undersøgelser ikke viser nogen særlig forringelse, eller ikke på de tidligst eksemplarer.

Hvorfor skriver du egentlig en post så fuld af åbenlyse faktuelle løgne/mangel-på-viden? Er du masochist, og nyder at udstille dig selv til spot og spe?

  • 18
  • 1

@Jakob.

Ja men det er da godt du er glad for din Lupo, men du kan ikke sammenligne den med en Zoe.
Zoe er en større, hurtigere, og nyere bil.
Jeg tror på nuværende tidspunkt at de billigste at køre i er en brugt VW up, eller lign.

Nu har batterileje heller ikke slået an, da det var alt for dyrt.
Derfor sælges Zoe også nu incl. batteri.
Jeg kan læse at du ikke er helt opdateret på levetiden for batterierne.
Jeg nærmer mig 75000km på min i3, og jeg har ikke bemærket nogen degenering.
Iøvrigt gives der typisk 8års garanti på batteri og drivlinie, eller 100.000km-160.000km.
Og ja batteriet er dyrt, men de bliver nu pænt hurtigt billigere.
Jeg kan Huske at Lupe 3L, havde nogle problemer med gearkassen, som kostede 20k+ kr at får repareret. Det koster dyrt at være first mover.
Flere undersøgelser har vist, at batterierne meget stabile, men langtidsholdbarheden kan man ikke kommer udenom er et usikkerhedsmoment.
Dermed ikke sagt at det er et problem. Vi ved det bare ikke rigtig endnu, da volumen af elbiler ikke har været stor nok til at give et generelt billede.
Kom med dit regnestykke på din Lupo, så skal jeg komme med mit for min i3.

  • 14
  • 0

. . . . . man skal skifte sit batteri, hvert 5-10 år og det koster cirka 100-150.000kr..

Lad os se, hvor glade Zoe ejerne er når deres købte batteri er dødt om nogle få år... For batterier holder kun lang tid, hvis man passer dem pænt ALTID uden undtagelse...

Dette er et vigtigt element for kommende elbilejere. Da langt de fleste bilhandler i Danmark gælder brugte biler, så vil tilstanden af batteriet være interessant, og hvad et nyt koster. En brugt bil er typisk en 3 - 10 år gammel model og hvis der så skal smides et op til 6 (seks)-cifret beløb oveni til et batteri, så kan en markant del af folks skepsis forklares.
Jeg hørte for eksempel om en Tesla Roadster, som havde en kollapset/dødt batteri. Bevars' - ejeren har så rigeligt med mønt så der kom et nyt i bilen for cirka 400.000 kroner.

Hvordan kommer man økonomisk over dette problem?

  • 1
  • 8

Salget er på nulpunkt og de tror at det er en sejr at det kortvarigt fastholdes på nuværende niveau?
og hvor uærlig en overskrift.

  • 7
  • 1

Dette er et vigtigt element for kommende elbilejere. Da langt de fleste bilhandler i Danmark gælder brugte biler, så vil tilstanden af batteriet være interessant, og hvad et nyt koster.

Som et sideemne til dette: Prøv at bladre bilbasen.dk for elbiler.

Annoncerne angiver hverken batteriets ny-kapacitet, nuværende kapacitet eller tilstand, dvs. forventet resterende levetid.

Til gengæld skriver man gerne hvor mange kW motoren er på, noget som i de fleste tilfælde ikke er interessant, da batteriet ihvertfald i nogle tilfælde er det, der sætter grænser for trækkraften.

Det skal der altså også rettes op på.

  • 9
  • 1

En brugt bil er typisk en 3 - 10 år gammel model og hvis der så skal smides et op til 6 (seks)-cifret beløb oveni til et batteri, så kan en markant del af folks skepsis forklares.

Nu er der altså sket meget siden Tesla Roaster. Både med hensyn til at styre ladning af batteri, batteritemperatur, og ikke mindst pris.

Ok et stor Tesla batteri er svine dyr fordi det er så stort, men så vidt jeg ved er der livtidsgaranti for batterifejl, men ikke batteri slid.

Da jeg købte min i3 i oktober 2014,fik jeg at vide at det 22kWh batteri da sad i kostede 60.000-70.000kr.
i oktober 2016, kunne jeg få ombyttet mit 22kWh batteri med et 33kWh batteri for ca 60.000kr.
Efter planen skulle der komme et 42kWh batteri i 2018, men jeg kender ikke prisen.
Faktum er bare at batterierne bliver billigere.
Indtil videre kører jeg med mit 22kWh batteri, og jeg tror det bliver skiftet mere for at få den længere rækkevidde, end fordi det er slidt ned.
Design levetiden for batteriet er 5000 opladninger. Det vil sige 600.000-700.000km.
selvfølgelig med nedsat kapacitet.

Min chef har en BMW320D. Den skulle have ny taktkæde.
Det kostede 20.000kr eks moms på uautoriseret værksted,
Min nabo har haft den 2.0l VW motor der var notorisk kendt for at flække topstykket. Det gjorde hans også.
En anden jeg kender stod hele motoren af på has Audi. heldigvis dækkede garantien.
Turbo, kobling, gearkasse. Alle sammen dyre reparationer.
så det er altså ikke kun som elbilsejer man kan risikere at løbe ind i uforudsete udgifter.

Men ja batteriholdbarhed er et usikkerhedsmoment. ligesom effektelektronikken også er dyr, hvis den står af.
Men af det jeg har læst, og det af jeg har hørt, så er fejlene meget sjældne.

  • 18
  • 0

@Bjarke Mønnike

Hvor lang tid tager det så med de nævnte ladestationer at lade et batteri op tror du?


Det kommer an på din elbil, batteri-niveau og på ladestanderen. Med CCS er det fra 50 kW til 150 kW, senere op til 350 kW. De fleste nuværende er på 50 kW. På linket jeg gav kan du også se et kort over ladestationerne og checke deres specifikationer.

Der er fortiden ikke en samlet hjemmeside, der kan henvises til.


Ja det kan være et problem, men er der en samlet hjemmeside med alle benzinstationer i Europa?

Der er foreløbig ikke et internationalt samarbejde mellem operatørene.


På godt og ondt er det er et frit marked / gedemarked lidt ligesom når man vil købe billige flybilletter. Du må selv søge rundt efter tilbud og betaling.

Hvis markedet ikke finder ud af det selv, kommer EU nok på et tidspunkt til at stille et sæt regler for betaling. Første skridt var at EU satte standard for EV stik til type 2 (Mennekes) for AC og CCS for DC (Direktiv 2014/94/EU).

Elbil ladestationer:
https://e-tankstellen-finder.com/
http://oplaadpalen.nl/
http://openchargemap.org/
http://chargemap.com/
http://www.plugshare.com/
https://www.plugsurfing.com/
http://www.thenewmotion.com/en/products/el...
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/h...
http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
http://ccs-map.eu/

  • 5
  • 0

Som et sideemne til dette: Prøv at bladre bilbasen.dk for elbiler.

Ja og DBA er endnu værre (men det lader heller ikke til at der er sket nogen udvikling på den side de sidste 10 år, bla. er responsive design en by i Rusland), der kan man kun vælge mellem benzin og diesel som drivmiddel.

Og nu vi taler hjemmesider, har ing.dk tænkt sig fuldstændig at ignorere deres brugere, og blive ved med dette rædselsfulde forum, hvor man hele tiden skal udvide, og scrolle til bunden?

  • 17
  • 0

Jeg nærmer mig 75000km på min i3, og jeg har ikke bemærket nogen degenerering.

Samme her efter 200.000km / 3år. Garantien dækker funktionsfejl 5 år endnu uanset km. Hvis batteriet fejler, betaler Tesla et nyt og får det gamle. Hvis det degenererer til et niveau efter 5-10-15 år, som jeg ikke kan leve med, så må jeg selv købe et nyt med højere kapacitet og til lavere pris til den tid. Og man sku' være et skarn, om man ikke kunne bruge det gamle batteris resterende 40kWh til et gedigent husstandsbatteri, når årsnettomålerordningen fra 2012 ophører...

  • 6
  • 0

Jeg hørte for eksempel om en Tesla Roadster, som havde en kollapset/dødt batteri. Bevars' - ejeren har så rigeligt med mønt så der kom et nyt i bilen for cirka 400.000 kroner.

Hvordan kommer man økonomisk over dette problem?


Det gør man først og fremmest ved at lade være med at opmagasinere sin elbil hele vinteren, med et fladt batteri.

Selvafladning forekommer både ved 100% SOC og ved 0% SOC, så stiller man bilen i garage med 0% SOC, og lader den stå og selvaflade hele vinteren over, så vil cellerne være afladet til et niveau, der ikke længere er reversibelt.

Det er omtrent ligeså basal viden for en BEV-ejer, som det er for en ICEV-ejer at vide, at han ikke skal køre i bilen, uden vand og olie på motoren.

  • 10
  • 1

@Il Bahnsen

Spørgsmål: Hvorfor går I ikke ind for et forbud, når I deler ambitionen om, at benzinbilerne skal udfases?
- Hvis man ændrer afgiftsstrukturen og forbyder benzinbiler, så får det meget voldsomme konsekvenser for almindelige menneskers økonomi. Det er for voldsomt.
- Derfor skal man lave afgiftsændringer meget forsigtigt, og man skal tænke sig godt om.
Ud over Sverige har politikere i Tyskland, Norge, Holland og Østrig den seneste tid talt om forbud eller udfasning af benzinbiler.
EU's konkurrenceregler gør det svært for enkelte lande at gennemføre et decideret forbud på egen hånd, og derfor kræver det enighed, siger den svenske miljøminister, Isabella Lövin, til Aftonbladet:
- Hvis man skal kunne gennemføre sådan et tiltag, så er det mest realistisk, at forbuddet bliver lavet på EU-plan. Det ville være et rigtig godt og stærkt signal at sende til bilfabrikanterne om, at de skal omstille sig.
- Når lande som Tyskland, Holland og Norge er interesserede, så tror jeg, at der er muligheder.


Det vil være bedst at starte med at løse problemet hvor forurening er størst. Lav en zone i det indre København hvor der fra 2025 kun må køres med elbiler eller elstik-hybrid-biler på hverdage 7:00-18:00. Folk kan beholde deres fossil-bil men bruge offentlig transport på hverdage, eller skifte til en elbil / PHEV. Det vil lette forurening meget hvor trafik er størst og også sænke støjniveau. Fordi reglen kun gælder København evt. også Århus, vil der stadig være et stort indenlandsk marked hvor de brugte fossil-biler kan gen-sælges.

Noget tilsvarende er på vej i andre europæiske stor-byer, der vil forbyde diesel-biler: Athen, Madrid, Paris og sidenhen også London og Mexico-city!.

  • 5
  • 1

Fint nok, men det vil så kun give incitament til dem der kører i byerne, og vil ville få flyttet forureningen fra de nu billigere, brugte benzin og diesel-øser ud på landet

Hvis vi skal nå opfyldelsen af klimamålene skal vi have over 1.000.000 nul-udslipsbiler i 2030 ifølge klimarådet

  • 2
  • 0

Hej.

Martin Hansen. Tak for dit interessante og spændende svar til mig. Jeg havde svært ved at overskue konsekvenserne af den omtalte ting i aftalen.

MORTEN ØSTERGAARDS TWEET MED SKEMA.

Jeg har set et andet tal på en af bilerne end det, som der står i Morten Østergaards tweet /skema. Men i denne sene nattetime kan jeg ikke huske, hvor jeg så det andet tal henne. Man kan finde andre priseksempler forskellige steder på nettet.

REGERINGSPARTIET VENSTRE.

Som nævnt tog jeg kontakt med alle de politiske partier i Folketinget i starten af året. Flere af partierne har svaret mig. Venstre svarer, at mit forslag vil betyde et for stort hul i statskassen. Mit forslag var jo ellers, at alle elbiler (personbiler) får en registreringsafgift på mindst 20.000 kr og højst 60.000 kr i MANGE år fremover.

SPÅDOM.

Man kan ikke vide, hvornår elbiler bliver lige så billige som diesel- og benzinbiler i indkøbspris. Men her i tråden nævnes, at forventningen fra bilproducenterne er, at i 2023-2025 bliver elbiler billigere end fossilbiler i indkøb. Jeg ved ikke, om alle producenter har denne forventning. Men det vil være herligt, hvis denne spådom viser sig at passe.

RENAULT ZOE.

I debattråden nævnes elbilen Renault Zoe. På min centrale "arbejdsplads" er der et hold, der gør kommunens mange Renault Zoer køreklare, dersom der er problemer med dem. Jeg har flere gange snakket med en af disse "mekanikere". Han har selvfølgelig prøvekørt flere af disse elbiler. Han vil hellere have en fossilbil, da han bedre kan lide den følelse det er at køre en fossilbil.

Renault Zoe fås nu i flere udgaver. Der er en udgave med relativ kort rækkevidde efter opladning. Og der findes en forbedret udgave, der har en teoretisk / officiel rækkevidde på cirka 400 km. Det gør denne udgave utrolig spændende.

På producentens danske hjemmeside, som jeg her linker til, kan man gå lidt ned på siden. Så kan man se, hvor lang rækkevidden - sådan cirka - er ved forskellige hastigheder og forskellige temperaturer ved de 2 udgaver. Producenten har her forsøgt at komme med et godt bud på hvor lang rækkevidden efter opladning er i virkelighedens verden

https://www.renault.dk/biler/personbiler/n...

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0

debattråden nævnes elbilen Renault Zoe. På min centrale "arbejdsplads" er der et hold, der gør kommunens mange Renault Zoer køreklare, dersom der er problemer med dem. Jeg har flere gange snakket med en af disse "mekanikere". Han har selvfølgelig prøvekørt flere af disse elbiler. Han vil hellere have en fossilbil, da han bedre kan lide den følelse det er at køre en fossilbil.

Gjorde du dig så den ulejlighed at spørge til hvad for en fossil bil han samlignede med?

Jeg var ude at køre i en næsten ny Audi A4 med 150 diesel heste og en S7 dobbeltkobling automatik gearkasse.
Den køre jo næsten som min elbil, hvis den bare havde været lidt hurtigere i optrækket.
Spøg til side. Den er faktisk mærkbart langsommere i optrækket end i3, men meget mere en luksusbil end i3, med bedre dæmpning af hjul og vindstøj.
Og kom man op på den (gode) side 150km/h, kørte den stadig som om man kørte 80.
Superlækker bil, hvor du næsten ikke ligger mærke til motoren, men bare træder på speederen og kører. Jeg går udfra at det ikke er en bil for din "mekanikker" fra dit arbejde. Den køre nemlig mere som en elbil end som en almindelig fossilbil.

  • 2
  • 0

Hej Dan :-)

OPLEVELSE UNDER KØRSLEN :

Jeg har ikke rigtig erfaring med hensyn til kørsel i elbiler, brintbiler og hybridbiler. Derfor ved jeg heller ikke, om jeg som privatperson vil få den bedste kørselsoplevelse i en el-, brint-, hybrid-, diesel eller benzinbil.

Det er kun den ene person på "værkstedet", som jeg har snakket med. Han har prøvekørt mange af kommunens Renault Zoe. Han var så venlig at tage mig med ud at køre i en Renault Zoe, hvor jeg sad som passager. Han speedede op fra 0 km / t og op til 50 km / t eller mere. Der er elbiler jo nærmest raketter, hvor de er hurtigere end alle - eller mange - fossilbiler. Det var da skægt at prøve at gå fra 0 km /t og op til ca. 50 km / t lynhurtig. Men jeg synes, at det er lige så rart at starte langsomt fra 0 km / timen og op til 50 km / timen .

Jeg har iøvrigt en lille erfaring som passager i en Lamborghini Murcielago sportsvogn, hvor chaufføren pludselig trykkede på speederen. Derved virkede det igen som en som en raket.

Og så vil jeg svare på dit spørgsmål. Han kører i øjeblikket i en Suzuki Swift. Da han kun kører korte ture, har han valgt benzin fremfor diesel. Jeg ved ikke, hvad han før har kørt i. Han kalder sig selv for "bil-entusiast". Nogle af de personer, der fortrækker oplevelsen af kørsel i elbil fremfor fossilbil har måske kørt i en god elbil og dårlige fossilbiler. (Du har dog kørt i en eller flere gode fossilbiler ).

Jeg ved, at der er nogle folk som er meget glade for oplevelsen under kørsel i forskellige fossilbiler.

Mine FØLELSER elsker Tesla S og de dyre BMW 500 serie, Audi A 6 og Mercedes E, der er i taxi-størrelse. Hvilke af de 4 biler, som giver den bedste køreoplevelse, skal jeg ikke gøre mig klog på. Nogle vil vælge Tesla S. Men jeg ved, at nogle mennesker bl.a. sætter meget stor pris på den motorlyd, som nogle fossil-motorer giver inde i kabinen. Jeg tror, at disse personer vil savne en del af motorlyden i kabinen, hvis det er en elbil.

Jeg blev glad forleden, da jeg satte mig ind i en taxi, der var en Mercedes E. Mine følelser er vild med dette køretøj.

Jeg ved, at en del personer bedre kan lige køreoplevelsen i elbiler end i fossilbiler. Og personlig vil jeg måske være lige så glad for oplevelsen under kørsel i en elbil fremfor i en fossilbil. Jeg ønsker ingen støj fra motor .

Jeg kørte ved et tilfælde en gratis tur som passager i det, der vist var Danmarks første el-taxi ( Måske Nissan Leaf). Den var sjov at prøve at sidde i. Chaufføren var meget glad for denne Taxi.

Nogle ønsker automat gear. Andre ønsker almindeligt gear, som styres med hænderne. Vi mennesker er forskellige.

Link til Lamborghini Murcielago.

https://www.google.dk/search?q=lamborghini...

Kærlig hilsen
Jan, Projekt S og T

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten