Elbil kører rekorddistance på 605 km på en opladning

Indehaveren af den nye verdensrekord i længdekørsel er en gul og lilla Audi A2, der har fået benzintanken byttet ud med litiumbatterier.

Rekorden blev sat natten til mandag, da den lille femdørs bil kørte 605 km fra München til Berlin uden at stoppe for at lade batterierne op undervejs, skriver nyhedsbureauet AFP.

Klokken var lidt i otte mandag morgen, da den gule og lilla elbil trillede ind på gårdspladsen foran det tyske økonomiministerium i Berlin. På det tidspunkt havde køreturen igennem Tyskland taget syv timer.

Og tilsyneladende havde bilen stadigt rigeligt med energi, da den ankom.

»Hvis der er nogle journalister, der har lyst til at oplade deres iphones, så har jeg lidt strøm tilbage på batteriet,« sagde køreren af bil Mirko Hannemann til nyhedsbureauet AFP, da han steg ud af bilen i Berlin.

Han havde tilmed kørt med varmen tændt i bilen hele vejen.

Det var energiselskabet Lekker, der stod bag rekordforsøget sammen med batteriproducenten DBM Energy og det tyske teknikministerium.

Turen er den længste, der nogen sinde er blevet kørt af en elbil på en enkelt opladning i trafikken. Japanske forskere har allerede fået en eksperimentel elbil til at køre 1000 km på en opladning, men det var på en lukket bane.

Teknikken bag er et mysterium

Selskaberne bag rekordforsøget oplyser ikke meget om, hvordan det er lykkedes at få elbilen til at køre 605 km på en opladning. Dog oplyser selskaberne, at batterierne, som forsyner motoren med strøm, er af typen litium-metalpolymer.

Energiselskaberne fortæller heller ikke, hvor mange batterier, der er i bilen, men de hævder alligevel, at bagagerummet i bilen er fuldt funktionelt. Det betyder dog ikke, at andre hulrum i bilen ikke kan være fyldt med batterier.

Netop batteriernes effektivitet er en af de knapper, som selskaberne bag rekordforsøget kan skrue på, for at få bilen til at spare på strømmen. Det handler blandt andet om at sørge for, at nogle af de enkelte battericeller ikke bliver afladt hurtigere end andre.

Det er ikke helt nemt, da der ikke findes to batterier, som er helt ens og har de samme egenskaber, selvom producenterne ihærdigt forsøger at skabe ens batterier.

Elbil-skeptikere peger tit på, at elbiler ikke kører langt nok på en opladning til at kunne blive et reelt alternativt til biler med forbrændingsmotorer.

De elbiler, der allerede triller ud af fabrikkerne er også langt fra at kunne køre 600 km på en opladning. Nissans elbil Leaf kører for eksempel 160 km på en opladning.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Som der også står så kører Nissans bil ca. 160km på en opladning. Og hvorimod en opladning på en benzil/diesel bil tager et minuts tid så tager det nok meget længere at oplade denne fine Audi.

Men man må kravle før man kan løbe.

  • 0
  • 0

Der er en god chance for at det er "Lupo"-versionen af A2'eren, der er blevet brugt. Dvs. bygget af lettere (og betydelig dyrere) materialer end standardmodellerne. Lupo 1,4 FSI (ikke 3 literen) kom eks. ikke med magnesiumsfælge og havde vist heller ikke så meget aluminium. Det samme har formodentelig gjort sig gældende for Audi og så vil det være oplagt at det er 1,2 TDI'eren der er blevet brugt OG så er det ikke en benzintank, der er blevet fjernet, men en diesel.

  • 0
  • 0

Chaufføren "havde tilmed kørt med varmen tændt i bilen hele vejen".

Hvor stor en del af den del af strømmen, der gik til at drive bilen, gik tabt som varme?

Og kunne (en del af) denne varme udnyttes til opvarmning af kabinen ?

  • 0
  • 0

...er ikke af særlig stor betydning i en el-bil. Benzinbiler udnytter typisk brændstoffet 25-30%. (har hørt om 40%, men det var vist en sci-fi-prototype) Resten er varme, hvoraf noget kan bruges til komfort. El-biler er henad 3 gange så energi-effektive på den energi de slæber rundt på og der er ikke noget særligt at hente. Min arbejdsplads har 2 ældre elbiler stående. Folk brokker sig over at de er kolde at køre fordi de ikke altid bliver tanket. Altså tanken til benzinfyret. Der er så lidt overskudsvarme at hente og det tærer for meget på batteriet at fyre med strøm i en elbil at der er indbygget fyr til at varme kabinen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten