Elbil fra Mitsubishi klar til salg
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Elbil fra Mitsubishi klar til salg

Mitsubishi er nu klar til at levere den lille elektriske bybil, iMiev. I første omgang dog kun til japanske bilkøbere.

Bilen giver plads til fire voksne og bagagemængde i samme størrelsesorden som andre små biler på det danske marked.

CO2-mæssigt har Mitsubishi beregnet, at med dansk produceret strøm, vil iMiev udsende hvad der svarer til cirka 54 gram pr. km. Til sammenligning udsender den danske bilpark i gennemsnit 195 g CO2/km. Prisen for at køre vil med dagens elpriser ligge på cirka 25 øre pr. km.

Læs også: Video: På prøvetur med Mitsubishi-elbil i København

Rækkevidden er efter den europæiske norm beregnet til 144 km. Det bruger al den kraft, der kan trækkes ud af de 160 kg lithium-ion batterier, som er boltet fast på undervognen. Mitsubishi giver køberne garanti for, batterierne holder i mindst ti år eller til 150.000 km. Hvis ikke, så bliver batterierne vederlagsfrit udskiftet.

Selv med en målt rækkevidde på 144 km, kan en masse faktorer trække tallet ned. Især høj fart og lav temperatur, vil hurtigt reducere de 144 km til noget i omegnen af 90-100 km.

Batterierne indeholder fuldt opladet 16 kWh og med et elstik, der kan klare 16 A, vil det tage cirka 6 timer at gå fra flade batterier til fuldt opladet.

Men selv om produktionen nu er gået i gang, må vi i Danmark, og det meste af Europa stadig spejde mindst to år ud i fremtiden før vi kan få leveret en iMiev.

Første land uden for Japan vil sandsynligvis blive England, alene af den grund at den nuværende model er højrestyret.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

[quote]Udskift f.eks. samtlige biler i hjemmeplejen med denne bil.

Nej, det vil den ikke være egnet til.

Aktionsradius skal være mindst 300km og den skal kunne lynlades.[/quote]
Har du nogen reference til at hjemmeplejen i København dagligt kører 300 km med behov for yderligere at øge den daglige køretid med lynladning?

De fleste veje i København har maksimal hastighed på 50 eller 60 km/t - og den gennemsnitlige hastighed inklusiv at holde for rødt lys er nok snarer 30 km/t. 300 km svarer altså til at hjemmeplejen bruger 10 timer dagligt på at køre. Hvornår har du tænkt dig at de skal pleje de ældre? Det siger sig selv at det er nonsens.

Med fornuftig ruteplanlægning skulle de undre hvis sådan en hjemmeplejebil flytter sig mere end 100 km på en dag.

  • 0
  • 0

Har du nogen reference til at hjemmeplejen i København dagligt kører 300 km med behov for yderligere at øge den daglige køretid med lynladning?

Nej, men det giver sig selv.

Jeg antager at vi allerede idag i tæt byggeri hvor der bare skal bades, støvsuges, medicineres, osv osv benytter cykler, der hvor du vil have el-biler er så hvor der idag er fossildrevne biler.

Start så med at se på aktionsradius som her er opgivet til 144km, men vi skal også klare os i koldt og regnfuldt vejr, dvs på med varmetrådene i bagruden, og kørelys er påbudt i Danmark, vi har altså max 100km at gøre godt med, det kunne måske gå hvis der kun var dagvagter.

Men alene en aftensvagt med 8-12 borgerbesøg løber nemt over 200km, så vil du sige at man kan planlægge sig ud af det, men der kommer næsten altid nødkald, ofte fra tunge borgere hvor der skal være 2 til opgaven, de skemalagte borgere skal samtidig have deres aftensmad på nogenlunde faste tider, det gælder også hjælp til afklædning og aftentoilette, du kan altså ikke udnytte situationen og tage alle opgaver i en bydel.

300km er lavt sat for en omegnskomune, planlægning bliver jo ikke nemmere hvis du ogsa skal indregne hvilke biler der har brugt døgnets kvote.

  • 0
  • 0

Borde den duga till hemhjälpen.

De gånger de måste köra längre än batteriet klarar startar ju elverket och kan gå undertiden för borgerbesøken.

Just därför ska elbilar alltid ha ett inbyggt kraftverk, först då har de en chans.

Jag skrev om en amerikansk modell här:
http://gunnarlittmarck.blogspot.com/2009/0...

De måste ha längre aktionsradie bättre prestanda och komfort, för att snabbt kunna vinna.

Märk hur en V-8 blir utkonkurrerad av en 2,2l 4:a med 100kW generator.

Fast 4 hjulmotorer 4-hjulsstyrning och aktiv dämpning är ju bättre än US modellen ovan.

  • 0
  • 0

Jeg antager at vi allerede idag i tæt byggeri hvor der bare skal bades, støvsuges, medicineres, osv osv benytter cykler, der hvor du vil have el-biler er så hvor der idag er fossildrevne biler.

Den antagelse er formodentlig forkert. Københavns kommune kører i biler, også selvom de sagtens kunne cykle.

300km er lavt sat for en omegnskomune, planlægning bliver jo ikke nemmere hvis du ogsa skal indregne hvilke biler der har brugt døgnets kvote.

Jeg kender ikke til nogen omegnskommune som har investeret i brintbiler. Det er Københavns kommune vi snakker om her. Siden de køber 14 brintbiler så har de tydeligvis et behov for køretøjer. Og siden kommunen ikke er større og alle veje i kommunen er lavhastighed, så giver det sig selv at bilen fra Mitsubishi kan løse samme opgaver som Københavns brintbil.

Men selv en omegnskommune vil kunne benytte bilen hvis de sørger for at sætte ladestik op ved "kunderne". Nu ved vi ingenting om lademulighederne for Mitsubishi elbilen, men det skulle ikke være umuligt at lave en 80% opladning på en halv time. Det kunne være frokostpausen.

  • 0
  • 0

Min kone var social og sundhedshjælper i det gamle Tølløse kommune. På en arbejdsdag a 6 timer i en landkommune kørte hun ca. 30-40 km i sin egen vogn. Andre kommuner har kommunale vogne der går på skift mellem flere bruger. Jeg tror manges kørselsbehov vil blive dækket af den dejlige vogn – men prisen bliver sikkert afgørende for udbredelsen.

  • 0
  • 0

Nu går jeg ud fra at alle biler har kørebøger, hvem der har hvilken bil på hvilken vagt, så kan det ikke være så svært at bladre igennem og finde worst case, gennemsnit er intet vær her.

Der er ikke reservedunk i en el-bil, og det bliver dyrt at oprette en reserveret parkeringsplads med elstik, hver gang hopitalet sender en borger hjem, ofte vil den være overflødig efter få måneder, enten fordi borgeren kommer sig, eller borgeren får plads på et plejehjem, ved korte besøg hvor borgeren skal vendes i sengen, eller skal have hjælp til at tage strømper af vil sjatladning være tidsspilde, overarbejde hvor en hjemmehjælper må vente på vagtlægen eller en ambulance så bilen ikke når hjem til opladestikket til kl 24 eller 1 vil også kunne vælte den følgende dag.

Vi skal bruge el-bilerne til pendling til arbejdpladsen, shopping, aktiviteter m.m kort sagt hvor el-bilerne er egnede til formålet, el-bilen er ikke moden til hjemmehjælp, taxakørsel, redningskøretøjer, eller Politiét for den sags skyld.

  • 0
  • 0

Vi skal bruge el-bilerne til pendling til arbejdpladsen, shopping, aktiviteter m.m kort sagt hvor el-bilerne er egnede til formålet, el-bilen er ikke moden til hjemmehjælp, taxakørsel, redningskøretøjer, eller Politiét for den sags skyld.

Der er ellers mange mange eksempler på at du tager fejl. Lad mig nævne:

Mælkeudbringning i England siden 50erne: http://en.wikipedia.org/wiki/Milk_float

Elektriske busser i København: http://jp.dk/indland/kbh/article1297969.ece

Fuldstørrelse elektriske bybusser: http://www.thunder-sky.com/products_en.asp...

Det amerikanske militær planlægger at omlægge flere tusinde køretøjer til elektrisk drift: http://www.foxnews.com/story/0,2933,487348...

Elektriske skraldebiler i Kina: http://jcwinnie.biz/wordpress/?p=2082

Eldrift er meget velegnet til de fleste offentlige opgaver hvor køretøjet vender tilbage til samme garage hver nat. Forskellige opgaver krævet naturligvis forskellig rækkevidde, men som regel meget kortere end du tror. En bybus kører f.eks. forbavsende få km på en dag.

Elektriske ambulancer - hvorfor ikke? En ambulance der kører tør er lige ubrugelig uanset driftmiddel. Har du nogensinde set en ambulance under udrykning lige tage en tur på tankstationen? Den elektriske ambulance er altid fuldt opladt fra garagen, og er den ikke det så er den ikke klar endnu til at tage kaldet - så tager en anden ambulance det. Sådan er det også i dag. Man beholder naturligvis nogle almindelige ambulancer til transport mellem landsdelene.

Det er helt forkert når du siger vi skal se på worst case. Når man har en flåde af køretøjer behøver de ikke alle kunne klare worst case. Man kan jo beholde nogle hybridkøretøjer til de lange ture. Det vil være spild at køre rundt med en hybrid hvor benzinmotoren ender med at stå af fordi den ikke har været startet i årevis. Du er god til at opfinde tænkte situationer der tager elbilen ud, men enhver bil kan bryde sammen og blive sendt på værksted. Tror du ikke kommunen har reservekøretøjer til den situation?

Det er også totalt tåbeligt når Århus køber sporvogne med dieseldrift i stedet for bare at installere nogle batteripakker. Det offentlige i Danmark mangler totalt visionerne og overser helt basalt hvordan man kan hjælpe udviklingen ved blot at købe rigtigt ind.

  • 0
  • 0

Du er god til at opfinde tænkte situationer der tager elbilen ud, men enhver bil kan bryde sammen og blive sendt på værksted. Tror du ikke kommunen har reservekøretøjer til den situation?

Nej, men hvis de mister en bil så har de nok en aftale om at få leveret en udlejningsbil den følgende dag, men hvor får du lige en ny bil et par timer før fyraften f.eks lørdag kl 22 når der ikke er mere strøm.

Når du på forhånd ikke ved hvilke biler der pga omstændigheder kommer til at køre pendul mellem yderområder, så må alle biler opfylde nogen minimumskrav, hvis du blander bilernes egenskaber så mister du meget fleksibilitet, som du selv skriver en bil skal kunne fejle eller være til planlagt service, og er bilerne ens tager du bare den næste fra puljen.

Den viste bil er bare så langt fra at kvalificere sig som egnet, jo den kunne måske klare en dagvagt, men hvad med aftensvagten, en enkelt bil skal også være klar til nattevagten, og hvornår skal den oplades, et 3 timer strømsvigt i de stille morgentimer kl 4-7 så har vi 24 timer med kaos!

Dit eksempel med mælkemanden er jo oplagt, her kan ruternes længde fastlægges ret precist, det samme må gælde posten, og pendleren som ikke skal bruge øsen til andet, og der er pauser i brugen.

  • 0
  • 0

Nej, men hvis de mister en bil så har de nok en aftale om at få leveret en udlejningsbil den følgende dag, men hvor får du lige en ny bil et par timer før fyraften f.eks lørdag kl 22 når der ikke er mere strøm.

Da det ikke kan regnes som noget der sker til hverdag. så en TAXA er løsning her.

Når du på forhånd ikke ved hvilke biler der pga omstændigheder kommer til at køre pendul mellem yderområder, så må alle biler opfylde nogen minimumskrav, hvis du blander bilernes egenskaber så mister du meget fleksibilitet, som du selv skriver en bil skal kunne fejle eller være til planlagt service, og er bilerne ens tager du bare den næste fra puljen.

Hvorfor ved man ikke det på forhånd, det er udelukkende et spørsmål om lidt planlænning.

Den viste bil er bare så langt fra at kvalificere sig som egnet, jo den kunne måske klare en dagvagt, men hvad med aftensvagten, en enkelt bil skal også være klar til nattevagten, og hvornår skal den oplades, et 3 timer strømsvigt i de stille morgentimer kl 4-7 så har vi 24 timer med kaos!

Hvem siger at da de nu ikke koster vægt afgift at have stående, kunne morgen, dag, og aften vagt have hver sin bil ?
Der ved opnår man også en større drift sikkerhed, ved at skulle den ene være i stykker, kan man regne sig frem til en løsning med at dele en af de ander.

Dit eksempel med mælkemanden er jo oplagt, her kan ruternes længde fastlægges ret precist, det samme må gælde posten, og pendleren som ikke skal bruge øsen til andet, og der er pauser i brugen.

du tror ikke at hjemme plejen er planlagt lige så nøje?

Der til kommer at der jo er planlagt indtil flere batterig skifte stationer. Hvor ved at man kommer ud over mange af dine beklagelser.

  • 0
  • 0

Mitsubishi viser bilen frem her:

Frue Plads i København
Lørdag den 23. maj 2009, kl. 11-16

Ved Domkirken i Århus
Lørdag 13. juni 2009, kl. 11-16

  • 0
  • 0

du tror ikke at hjemme plejen er planlagt lige så nøje?

Jo, jeg er sikker på at ½ time før vagten starter så ligger der en plan, og lige så snart vagten starter kommer de første nødkald, de ansatte bytter opgaver og minutjagten er gået ind.

Hvis du kan lære de ældre at planlægge deres nødkald så det kan indregnes i en plan, så er der bud efter dine kvalifikationer.

Nu vil du indkøbe dobbelt så mange biler som koster 2-3 gange så meget pr stk og bruge resten til TAXA, hallo bare fordi det kører over skatten er der ikke uanede midler til rådighed, de ekstra penge du er villig til at bruge anvendes bedre på flere plejehjem, flere aflastnings afdelinger, og tekniske hjælpemidler til installation hos borgerne.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten