Elbil-firmaer skal slippe for elafgift

Skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) er på vej med et lovforslag, der fritager elbil-firmaer, som Better Place og ChoosEV, for el-afgift på den strøm, de sælger videre til kunderne. Det skal gøre det billigere at være kunde, men det kommer kun til gavn for de elbil-ejere, der har abonnement hos en udbyder. De, der bare lader deres bil hjemme fra stikkontakten, får ingen fordel.

Men denne forskelsbehandling er nødvendig, mener Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance (DEA).

»Vi kan ikke anbefale, at man som forbruger bare sætter stikket til elbilen i stikkontakten. Det er vores elsystemer hjemme i privatboligen ikke gearet til. Hvis man vil have en kontinuerlig opladning af en elbil, har man brug for en professionel ladestander og et tilkøbt elmodul,« siger Lærke Flader.

Læs mere på EPN.dk

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis vi havde bare den mindste anstændighed som mennesker, slog vi el-bilen ihjel med det samme, så vi i årevis skal se den lide under de sidste krampetrækninger.

  • 0
  • 1

Hvis vi havde bare den mindste anstændighed som mennesker, slog vi el-bilen ihjel med det samme, så vi i årevis skal se den lide under de sidste krampetrækninger.

HVORFOR vil du slå elbilen ihjæl?

  • 0
  • 0

Jeg troede at alle de store industrier var fritaget for elafgift, men det skyldes jo nok at de her sælger strømmen videre til kunderne...

Endelig får elbil industrien lige behandling. Det var også på tide!!!

  • 0
  • 0

HVORFOR vil du slå elbilen ihjæl?

  1. Fordi det måske er første gang i menneskets historie der introduceres en ny teknologi som forringer forbrugernes vilkår i forhold til den teknologi der erstattes. El-bilen er markant dyrere end de nyeste generationer af traditionelle biler, har lavere tophastighed, kortere autonomi. Som den første transportløsning introduceret siden jernbanen, FORLÆNGER el-bilen transporttiden mellem København og Aarhus. El-bilen er et massivt teknologisk tilbageskridt.

  2. Fordi el-bilen tilsyneladende kun kan gøres rentabel med massive støtteordninger, og kun sælges til forbrugerne med ugennemskuelige abonnementsordninger. Hvis man er nødt til at bruge den slags metoder, er det måske fordi produktet ikke har nogen appeal til forbrugerne. Et godt produkt sælger sig selv, og de almindelige markedskræfter fungerer også for el-biler.

  3. Fordi el-bilen er en gammel teknologi, som allerede en gang har tabt til bedre teknologier, men som grundet mangel på alternativer på den korte bane, er fundet frem fra historiens mølpose igen. De bedre alternativer er imidlertid på hurtig fremmarch, inden længe vil el-bilen være lagt tilbage i mølposen igen. På daværende tidspunkt vil en del danskere stå med dyre, usælgelige, museumsgenstande hvis ikke der gribes ind.

  • 0
  • 0

Hvem ringer klokkerne for?

Så tager vi lige et "quick-fix" så går det meget bedre igen for Better Place.

Det er dog dejligt, at det efterhånden også er gået op for Møgungen at afgifter ikke altid er dejlige og regulerende. Ja det vil sig, at det er gået op for ham, at ved at gøre afgifterne mindre, så kan man jo altså godt regulere. Spørgsmålet er så, om der er nogen der hopper på den, for det er jo tidsbegrænset til 2016.

Men det er lidt morsomt at se hvordan politikerne spræller i nettet. Solceller skal nu reguleres ned ved at gøre det mindre attraktivt, og el-biler skal reguleres for at gøres mere attraktive.

Når politikere blander sig i markedsforhold så går det altid galt.

  • 0
  • 0

Hej Andy, Det kunne være interessant at høre din mening om hybrid biler som jo i bund og grund er elbiler blot med et mindre batteri. Er det efter din mening også en dødssejler? Derudover har du noget sinde prøvet at køre i en ny (2012) generation elbil? Det virker umiddelbart som om at du har en masse fordomme som ikke har hold i virkeligheden. Du glemmer også at der ikke findes fossile brændstoffer i ubegrænset mængder, så på et eller andet tidspunkt skal der ske en omstilling, at denne så ikke behøver at være el kan vi være helt enige om. Jeg finder det derudover utroligt mærkværdigt at der konstant fokuseres på at det skal være muligt at kører fra Aarhus til København i et træk! Hvem gør det? De fleste holder vel inden for at strække ben eller købe lidt mad og kunne i den sammenhæng vel nemt skifte et batteri. Ja, tureren ville nok blive 15-20 minutter længere men er det virkeligt det store problem? Det bliver nemt utroligt egoistisk når der kun fokuseres på egne behov men hvad med de op mod ca. 3000 mennesker som årligt dør som følge af partikelforurening? Når regeringen støtter en ny teknologi, i en start fase, så er det vel netop for at varetage samfundets interesser og velfærd på den lange bane og ikke udelukkende den enkeltes bilists på den korte bane.

  • 0
  • 0

»Vi kan ikke anbefale, at man som forbruger bare sætter stikket til elbilen i stikkontakten. Det er vores elsystemer hjemme i privatboligen ikke gearet til. Hvis man vil have en kontinuerlig opladning af en elbil, har man brug for en professionel ladestander og et tilkøbt elmodul,« siger Lærke Flader.

Der er vist nogen her der har glemt at der også findes små elbiler. Ellerten (ok ok det er jurisk en MC), KEWET, Buddy, Think, WV City stomer. trækker alle under 5A.. og der er da INGEN der siger noget til man sætter en Rack server til hjemme, den trækker ca det sammen, bare 24/7 i stedet for kun 8timer om dagen...

Kender ikke nok til Reva, Tazzari til at udtale mig om dem..

  • 0
  • 0

En Tesla Model S har en rækkevidde på næsten 500 km. Topfart 200 km/t og den kan kviklades. Ja, den er dyr pga. batterierne men jeg synes nu også at huske, at min første mobiltelefon i 1990 var stor som en mursten og kostede lidt over 20.000 kr.

Fossile brændstoffer får, på verdensplan, 2.000 milliarder kroner i statsstøtte årligt mens vedvarende energikilder får 365 milliarder kroner årligt (Kilde: IEA og Bloomberg).

Tror du virklig på, at vi kan fortsætte festen uden billig energi = olie? Det er vel ikke kun for udfordringes skyld, at olieselskaberne er desperate for at komme til at bore efter olie langt under havbunden og i svært tilgængelige områder som arktis.

Så "statsstøtte" til elbiler er vel den eneste måde, vi med de nuværende priser, kan få lidt gang i infrastrukturen og få flere elbilister. Så kan disse nye elbilister måske også være med til at aflive de latterlige myter om hvor ringe elbilerne er.

Det handler om et paradigmeskift.

  • 0
  • 0

Ja det vil sig, at det er gået op for ham, at ved at gøre afgifterne mindre, så kan man jo altså godt regulere. Spørgsmålet er så, om der er nogen der hopper på den, for det er jo tidsbegrænset til 2016.

Ja, og i Tyskland er den også tidsbegrænset til 10 år. Så det vil ikke belaste finansloven med det lille antal el-biler der reelt prognostiseres.

For ikke at gøre det til fantasia, så ville en marketingsanalyse på hvem der har købt en el-bil er, gøre tiltag mere målrettet. (og billigere)

  • 0
  • 0
  1. Fordi det måske er første gang i menneskets historie der introduceres en ny teknologi som forringer forbrugernes vilkår i forhold til den teknologi der erstattes.

Husker du fladskærmen? De started ud med at have betydeligt dårligere billedkvalitet, og samtidig koste 10-20 gange mere end et normalt tv. Hvordan tror du i øvrigt at de første biler ville have klaret sig i en sammenligning med hestevognen?

El-bilen er markant dyrere end de nyeste generationer af traditionelle biler, har lavere tophastighed, kortere autonomi.

Det ville måske være lidt mere interessant at kigge på prisen på en SERIEPRODUCERET elbil produceret i samme styktal som en "normal" bil. Nye teknologier koster som udgangspunkt typisk mere end "gamle" - udviklingsomkostningerne skal jo tjenes ind igen - sådan fungere verden nu engang. Hvis det er et problem, så diskvalificerer det jo stort set alle nye produkter.

Som den første transportløsning introduceret siden jernbanen, FORLÆNGER el-bilen transporttiden mellem København og Aarhus.

Siden hvornår er transporttiden fra København til Ålborg blevet målestokken for om en bil duer eller ej? Hovedparten af danskerne kører væsentligt kortere dagligt. Og selv hvis det var, vil du så påstå at "almindelige" biler aldrig skal forbi en tankstation på vejen? Og hvis du endelig insistere på at tiden til at besøge tankstationer er så altafgørende, så bør du vel også omvendt medregne alle de gange du undgår at skulle på tankstation fordi du kan "tanke" elbilen hjemme i garagen. Det betyder også at du - i modsætning til din benzin/diesel bil - typisk vil kunne starte ud med en fuld "tank" når du kører hjemmefra i din elbil, mens det sjældent er tilfældet med en normal bil. Havde vi i vores husholdning en elbil, så ville vi fx max besøge en tankstation 2-4 gange om året, i modsætning til nu, hvor vi i gennemsnit tanker 1 gang om ugen.

  1. Fordi el-bilen tilsyneladende kun kan gøres rentabel med massive støtteordninger, og kun sælges til forbrugerne med ugennemskuelige abonnementsordninger. Hvis man er nødt til at bruge den slags metoder, er det måske fordi produktet ikke har nogen appeal til forbrugerne. Et godt produkt sælger sig selv, og de almindelige markedskræfter fungerer også for el-biler.

At nye teknologier skal hjælpes i gang er der ikke noget usædvanligt i - så hvorfor det skulle diskvalificere netop elbilen har jeg svært ved at se - se i øvrigt også Mads' udemærkede kommentarer ovenfor om samfundets intereser vs. privatinteresser. Mht. "uigennemskuelige abonnementsordninger" så kunne jeg godt tænke mig at se et par eksempler på det? Et abonnement hos Betterplace syntes da at være rimeligt gennemskueligt, og så mange andre udbydere findes der jo ikke pt.

  1. Fordi el-bilen er en gammel teknologi, som allerede en gang har tabt til bedre teknologier, men som grundet mangel på alternativer på den korte bane, er fundet frem fra historiens mølpose igen. De bedre alternativer er imidlertid på hurtig fremmarch, inden længe vil el-bilen være lagt tilbage i mølposen igen. På daværende tidspunkt vil en del danskere stå med dyre, usælgelige, museumsgenstande hvis ikke der gribes ind.

Så hvis en teknologi en gang har været prøvet og fejlet, fx fordi den var forud for sin tid og endnu ikke var moden, så har den for altid spillet fallit, og vil aldrig senere kunne blive en succes? Også lidt ironisk at du mens du kalder elbiler gammel teknologi, så jubler over "normale" biler som er mindst lige så gammel, hvis ikke ligefrem endnu ældre teknologi.

  • 0
  • 0

Det kunne være interessant at høre din mening om hybrid biler som jo i bund og grund er elbiler blot med et mindre batteri. Er det efter din mening også en dødssejler?

Når jeg udtaler mig om el-biler, mener jeg den rene el-bil. Hybrid-teknologien er på mange områder interessant, og kan sagtens på sigt danne grundlag for en fremtid erstatning for den traditionelle bil. Dog er der en del udviklingspotentiale på denne teknologi.

Derudover har du noget sinde prøvet at køre i en ny (2012) generation elbil? Det virker umiddelbart som om at du har en masse fordomme som ikke har hold i virkeligheden.

Ja. Da flere her på ing.dk mener at man kun kan kommentere på de sociale og menneskelige konsekvenser af en forældet teknologi, ved at have siddet i den, har jeg nu prøvet både en Nissan Leaf og en Renault Fluence Z.E. Jeg har ikke følt mig så udsat på motorvejen siden min ungdoms dage som Trabant-ejer.

Du glemmer også at der ikke findes fossile brændstoffer i ubegrænset mængder, så på et eller andet tidspunkt skal der ske en omstilling, at denne så ikke behøver at være el kan vi være helt enige om.

En af mine grundidéer er at den omstilling, og den rigtige teknologi, nok skal komme når tiden er til det. I øjeblikket forsøger man at presse en ubrugelig, forældet, teknologi ned over hovedet på folk, baseret på ren hysteri. Vent til behovet opstår, så kommer både den rigtige teknologi og køberne til den.

Jeg finder det derudover utroligt mærkværdigt at der konstant fokuseres på at det skal være muligt at kører fra Aarhus til København i et træk! Hvem gør det? De fleste holder vel inden for at strække ben eller købe lidt mad og kunne i den sammenhæng vel nemt skifte et batteri. Ja, tureren ville nok blive 15-20 minutter længere men er det virkeligt det store problem?

Det gør jeg ofte selv. Hvis jeg har et møde i Aarhus om formiddagen, tager jeg turen i et stræk. Gerne det samme på turen hjem. Som selvstændig har jeg ikke uanede mængder af tid på en arbejdsuge, og min fakturering for arbejdstid hos kunderne er væsentligt højere end min fakturering for transport, hvorfor jeg er nødt til at holde sidstnævnte nede på et minimum.

Det bliver nemt utroligt egoistisk når der kun fokuseres på egne behov men hvad med de op mod ca. 3000 mennesker som årligt dør som følge af partikelforurening?

De tal er baseret på modeller, og er i bedste fald håbløst unøjagtige. Der er tale om rygere, overvægtige, stearinlys-elskende rødvinsdrikkere som dør lidt tidligere end de ellers ville.

  • 0
  • 0

Vi kan ikke anbefale, at man som forbruger bare sætter stikket til elbilen i stikkontakten. Det er vores elsystemer hjemme i privatboligen ikke gearet til. Hvis man vil have en kontinuerlig opladning af en elbil, har man brug for en professionel ladestander og et tilkøbt elmodul, siger Lærke Flader.

Hvad kan en ladestander og et elmodul (hvad er det?) kan, som et rødt CEE stik ikke kan?, sidder laderen ikke i bilen mere?

  • 0
  • 0

Ja. Da flere her på ing.dk mener at man kun kan kommentere på de sociale og menneskelige konsekvenser af en forældet teknologi, ved at have siddet i den, har jeg nu prøvet både en Nissan Leaf og en Renault Fluence Z.E. Jeg har ikke følt mig så udsat på motorvejen siden min ungdoms dage som Trabant-ejer.

Mener du helt seriøst at Nissan Leaf og Renault er sikkerhedsmæssigt dårligere biler end største delen af de biler der forhandles i danmark?

Jeg forholder mig blot til at du startede denne debat med at skrive:

Hvis vi havde bare den mindste anstændighed som mennesker, slog vi el-bilen ihjel med det samme, så vi i årevis skal se den lide under de sidste krampetrækninger.

Dette var efter min mening temmelig usagligt og som vi nu efterhånden har fundet ud af så mener du at 100% batteri drevne elbiler ikke dækker dit behov fordi du kører mange lange stræk, men at gå derfra og til at konkludere at elbilen er død er nok lidt en overdrivelse. Dit kørselsmønser virker umiddelbart ikke til at være normen for hr. og fru. danmark, så jeg er sikker på at den 100% batteri drevne elbil sikkert dækker mange familiers behov.

  • 0
  • 0

[quote]Vi kan ikke anbefale, at man som forbruger bare sætter stikket til elbilen i stikkontakten. Det er vores elsystemer hjemme i privatboligen ikke gearet til. Hvis man vil have en kontinuerlig opladning af en elbil, har man brug for en professionel ladestander og et tilkøbt elmodul, siger Lærke Flader.

Hvad kan en ladestander og et elmodul (hvad er det?) kan, som et rødt CEE stik ikke kan?, sidder laderen ikke i bilen mere?[/quote] Jeg tænkte umiddelbart det samme. Får man ikke installeret en ladestander fra Better Place eller ChoosEV hjemme i garagen, som tilsluttes husinstallationen alligevel? Jeg kan ikke forestille mig, at de køber en ny stikledning til den. Hvis det er noget med, hvornår der bliver ladet etc., kan det vel klares med, at bilen "ringer hjem" via sit GSM modul og fortæller, hvor den er, og hvor meget den gerne vil lade. Altså at man sætter sit CEE stik i, når man kommer hjem, og så begynder ladningen måske kl. 01:00. Hvis der er passende tillid til bilens SW, kan det vel også godt bruges til at modregne elafgift på den el, der er blevet ladet med. Jeg synes ihvertfald, at det er uhensigtsmæssigt med den forskelsbehandling, der bliver lagt op til. Men det giver selvfølgelig mindre administration for staten.

  • 0
  • 0

[quote]

»Vi kan ikke anbefale, at man som forbruger bare sætter stikket til elbilen i stikkontakten. Det er vores elsystemer hjemme i privatboligen ikke gearet til. Hvis man vil have en kontinuerlig opladning af en elbil, har man brug for en professionel ladestander og et tilkøbt elmodul,« siger Lærke Flader.

Der er vist nogen her der har glemt at der også findes små elbiler.

Ellerten (ok ok det er jurisk en MC), KEWET, Buddy, Think, WV City stomer. trækker alle under 5A.. og der er da INGEN der siger noget til man sætter en Rack server til hjemme, den trækker ca det sammen, bare 24/7 i stedet for kun 8timer om dagen...

Kender ikke nok til Reva, Tazzari til at udtale mig om dem..[/quote]

Uddrag fra stærkstrømsbekentgørelsen ang. belastning af de enkelte ledninger:

Tabel 801 A må dog ikke anvendes i følgende tilfælde: For kabler og ledninger, som kan forventes at blive belastet med en strøm, der overstiger halvdelen af den højst tilladte mærkestrøm for den tilhørende overbelastningsbeskyttelse, i længere tid end 3 timer ad gangen.

Så på en 10 A gruppe, må du ikke belaste gruppen med mere end 5 A i mere end tre timer. Er det tilfældet, kan du ikke benytte de forenklet regler for dimensionering af kabelinstallationen. Hvis gruppen kun er belastet med 5 A, så er det ikke noget problem...

  • 0
  • 0

Der går vil ikke lang tid før, nogle af dem med elbiler som ikke vil betale de sky høje abonnementspriser som betterplace vil have, laver deres eget "Elbil-firma" hvorfra de så kan sælge strøm til dem selv, uden afgift.

  • 0
  • 0

God idé, for hvis strømmen er billig er folk parate til at betale mere for bilen, for år tilbage så vi hvordan folk regnede på "diesel" versus "benzin", diesel var måske 30-40.000 dyrere i indkøb men kørte 30% længere på en liter brændstof der var 2kr billigere, dem købte vi uanset at vægtafgiften var den dobbelte.

Den største modstand mod el-bilen er altså ikke som mange påstår kun den højere indkøbspris, men den høje pris på brændstoffet, og hvis tanken er at droppe strømafgiften på natstrøm for alle fra 2016, så er forskellen jo kun at el-bil firmaerne får lov at tyvstarte, og at de også får nedslaget for de få procent af strømmen som sælges i dagtimerne.

I øvrigt kunne man vel sætte management modul i bilen, så kan vi trække strømmen fra en hvilket som helst strømsystem, management boksen skal bare have GPRS og adgang til GPS, så kan en central overvågning jo flytte ladetidspunkter, og sælge det som reguler kraft, og tilmed styre det helt ned på matrikel niveau, management modul i bilen vil samtidig forebygge enhver form for snyd, den kender jo den geografiske placering, tidspunkterne, og effekterne, på alt det strøm der er tilgået bilen.

I UK koster dagstrøm næsten det samme som her, men natstrøm koster op til 50øre per kWh, hvis vi overgår til samme velfungerende afgifts struktur, så vil det give flere afgift kroner for strøm i statskassen, og den hurtigere omstilling til fleksible forbrugere som el-biler og varmepumper med lager, vil lette overgangen til VE samfundet

  • 0
  • 0

I UK koster dagstrøm næsten det samme som her, men natstrøm koster op til 50øre per kWh, hvis vi overgår til samme velfungerende afgifts struktur, så vil det give flere afgift kroner for strøm i statskassen, og den hurtigere omstilling til fleksible forbrugere som el-biler og varmepumper med lager, vil lette overgangen til VE samfundet

Eneste ulæmpe er bare at det ikke nødvendigvis er VE der producerer om natten... En vindstille nat vil størstedelen af den billige el blive produceret på vores gamle kulkraftværker... Solceller kommer aldrig til at producerer billig el til forbrugerne, selv om det på sigt er den der er billigst i indkøb/produktion...

  • 0
  • 0

Fossile brændstoffer får, på verdensplan, 2.000 milliarder kroner i statsstøtte årligt mens vedvarende energikilder får 365 milliarder kroner årligt (Kilde: IEA og Bloomberg).

Interessant, jeg har hørt noget lignende men har aldrig set en kildeangivelse...

Jeg kan iøvrigt ikke se hvordan hybridbiler kan løse problemerne med at blive fri af de fossile brændsler, men de kan da lempe forbruget og udskyde problemerne. Men at satse på hybrid vil ikke løse noget.

Hydrogenbiler og methanbiler er da fint nok når de er klar da man måske kan få en længere rækkevidde, men for rigtig mange vil der ikke være nogen grund til at investere i sådan en bil hvis infrastrukturen til EL-bilen bliver optimeret.

Jeg har været i Århus 1 gang i år, og så har jeg kørt ca. 100 ture på ca 30 km i københavnområdet... jeg tror godt jeg kunne leve med at skifte batteri 3-4 gange på turen til Århus, i forhold til at jeg ikke skulle en eneste gang på benzintanken trods mine ca 3000 km i hverdagen.

Hvis der er maks 1 km mellem batteriskiftetationer i de større byer og maks 10 km langs motorvejsnettet så vil man aldrig være bekymret for at løbe tør for strøm, og man kan tilpasse hvornår man vil skifte i forhold til hvor meget rækkevidde der er tilbage og ikke som nu, hvor man måske skifter med 50 km tilbage på batteriet pga. der er for langt til næste batteriskifte station.

Det eneste jeg kan kritisere med EL-bilen er at jeg ville køre så korte ture at jeg ikke har noget incitament til at køre økonomisk da jeg ikke kan tømme batteriet på 30 km selv med aggressiv kørsel (og jeg betaler for km og ikke for strømforbrug gennem abonnementet hos Better Place). Derfor ville jeg trykke sømmet helt i bund ved hvert eneste lydkryds og jeg ville få en masse fartbøder. Nok også derfor de har valgt at sætte en begrænsning på hvor hurtigt Fluence'en kan accelerere. Det ville være mere passende med et abonnement som opfordrede mig til at spare på strømmen selv på de korte ture, men det er jo ikke EL-bilen som sådan der er problemet i den sammenhæng.

  • 0
  • 0

Der går vil ikke lang tid før, nogle af dem med elbiler som ikke vil betale de sky høje abonnementspriser som betterplace vil have, laver deres eget "Elbil-firma" hvorfra de så kan sælge strøm til dem selv, uden afgift.

En af grundene til at vælge Betterplace er vel netop muligheden for batteriskifte og dermed fri bevægelighed i danmark. Derudover ejer Betterplace kunder ofte ikke batteriet i deres biler og er derfor "lidt" stavnsbundet, så det er nok ikke realistisk at Betterplace kunder stifter et fælles selskab for at spare el afgifterne. I så fald så var en nemmere løsning for den enkelte elbil ejer nok bare at ligge solceller på en hustaget. Derved spares afgifterne også.

  • 0
  • 0

Som den første transportløsning introduceret siden jernbanen, FORLÆNGER el-bilen transporttiden mellem København og Aarhus. El-bilen er et massivt teknologisk tilbageskridt.

Så tag lyntoget fra København til Århus. Det er da direkte tåbeligt at sidde i timevis i en bil og glo.

  • 0
  • 0

En af grundene til at vælge Betterplace er vel netop muligheden for batteriskifte og dermed fri bevægelighed i danmark. Derudover ejer Betterplace kunder ofte ikke batteriet i deres biler og er derfor "lidt" stavnsbundet, så det er nok ikke realistisk at Betterplace kunder stifter et fælles selskab for at spare el afgifterne. I så fald så var en nemmere løsning for den enkelte elbil ejer nok bare at ligge solceller på en hustaget. Derved spares afgifterne også.

Det var nu også de andre elbil ejere, jeg tænkte på. Dem der ikke bliver tilgode set med forslaget.

  • 0
  • 0

[quote]Som den første transportløsning introduceret siden jernbanen, FORLÆNGER el-bilen transporttiden mellem København og Aarhus. El-bilen er et massivt teknologisk tilbageskridt.

Så tag lyntoget fra København til Århus. Det er da direkte tåbeligt at sidde i timevis i en bil og glo.[/quote] God ide så længe firmaet betaler... Skal man fx 2 voksne og 2 børn (under 11 = gratis) retur mellem København og Århus er prisen 1672 DKK - selv fratrukket 2 x 215 DKK til broen er der en pæn slat til at betale benzin/diesel.

  • 0
  • 0

Skal man fx 2 voksne og 2 børn (under 11 = gratis) retur mellem København og Århus er prisen 1672 DKK - selv fratrukket 2 x 215 DKK til broen er der en pæn slat til at betale benzin/diesel.

tja.. men du skal jo også lige huske de 304km af slid hver vej. inklusiv benzin/diesel. ca 912kr + de 460kr til broen.. 1372kr..

ja jeg har rettet prisen på broen til de 230kr som der pt står på http://www.storebaelt.dk det er stadig dyre med toget, men langt fra så meget som man tror.. Det vil sige det er 300kr for at kunne holde fri hele vejen, og slippe for bøvlet med at finde og betale for en parkerings plads.

  • 0
  • 0

Andy du er ignorant og du har ikke hæderlighed nok til at indrømme at du tog fejl når elbilen overtager det hele.

Du må kalde mig lige hvad du har lyst til, men bevisbyrden ligger stadig på fantasternes side i denne debat. Det er altså svært at argumentere for en succes, med de salgstal vi har set på det sidste. Forbrugerne vil ikke have det lort, uanset hvor mange fantaster der messer i kor.

Det er i det mindste glædeligt at producenterne er begyndt at se hvor det bærer henad. Så slipper vi da for at uskyldige forbrugere lokkes til at købe el-biler. Nu venter vi så bare på at investorerne i Better Place og Clever giver op.

Kom nu med nogle succes-historier omkring el-bilen, så du kan få lukket munden på mig. Jeg er ikke bange for at indrømme hvis jeg har taget fejl, jeg er tværtimod bange for at det aldrig bliver aktuelt.

  • 0
  • 0

[quote] Hvis vi havde bare den mindste anstændighed som mennesker, slog vi el-bilen ihjel med det samme, så vi i årevis skal se den lide under de sidste krampetrækninger.

Dette var efter min mening temmelig usagligt og som vi nu efterhånden har fundet ud af så mener du at 100% batteri drevne elbiler ikke dækker dit behov fordi du kører mange lange stræk, men at gå derfra og til at konkludere at elbilen er død er nok lidt en overdrivelse. Dit kørselsmønser virker umiddelbart ikke til at være normen for hr. og fru. danmark, så jeg er sikker på at den 100% batteri drevne elbil sikkert dækker mange familiers behov. [/quote] Vis mig en levende el-bil. En som ikke er ejet af en kommune, en virksomhed, en rig bil-samler eller en pensioneret ingeniør, men en el-bil som er ejet af en familie med 2 børn i skolealderen, og som anvendes dagligt som husstandens primære bil. Det er det en el-bil skal leve op til for at kunne tages alvorligt, men prøv at finde en.

  • 0
  • 0

Andy, din tankegang er ganske enkelt for ringe til at du kan nåes med fornuft. Du har irrationelt bundet dig til ideen at elbilen er absolut defekt. Jeg har stor erfaring med at snakke med din type og det er ikke manglen på argumenter der er problemet. Problemet er din indstilling. Der er solgt ca 35000 Nissan Leaf i verden (ca 1000 i Norge på 6 måneder), ca 20000 Chevy Volt hvoraf mange melder at de sjældent overskrider de 50km batterirækkevidde bla. Jay Leno som bruger den som hans daglige køretøj, over 20000 Mitsubishi iMiev, ca 2400 Tesla Roadster, ca 2000 Fisker Karma, ca 7000 plugin Prius siden lancering i år. Langt de fleste bliver jo brugt af private til daglig kørsel. Ofte er det folk der har penge fordi de er alt for dyrt prissat og ofte er det familier der har to biler men det er ligeledes ofte at der er kamp om at få lov til at bruge elbilen fordi der er sådan en glæde og entusiasme ved den. Noget der ikke findes i dit sind. Der er kun ganske få alt for dyre muligheder indtil videre, det er kun en ganske spæd halvhjertet begyndelse. Når priserne er kørt ind kommer de tæt på ICE biler og kan endda blive billigere. Tager man så hurtigladning i mente så man kan køre fra skagen til kbh ja så ser elbilen ikke helt så død ud længere. Faktisk ser den grusomt levende ud. Det går kun en vej, mod elektrificering. Audi har for nyligt erklæret at alle deres modeller vil have en e-tron version i 2020 og Audi er og har været blandt de største sviner der kæmper mod elbiler. Det gør de fleste af bilproducenterne for de er mørke og tvære som dig. Og det går ganske langsomt af den grund men det går i den retning og det vil ske. Og det bliver rigtigt godt. Det bliver så godt at selv du vil skifte til elbil og aldrig se tilbage. Men jeg forventer ikke at du vil indrømme hvor ringe din mentalitet har været, selv ikke overfor dig selv.

For det første har elbilen et smukt potentiale. Så ren og potent, så stille så yndefuld. Så harmonisk at den kører uden larm og os og endda på kun solskin og alligevel hurtigere end Ferrari og 3x mere effektiv end en Prius. Men derudover er os med gode sind stærkt motiveret af de andre store problemer den løser, ikke mindst den menneskabte drivhuseffekt og peak oil. Det at olien rinder ud.

Du har ingen vision, ingen viden, ingen forstand.

  • 0
  • 0

Vis mig en levende el-bil. En som ikke er ejet af en kommune, en virksomhed, en rig bil-samler eller en pensioneret ingeniør, men en el-bil som er ejet af en familie med 2 børn i skolealderen, og som anvendes dagligt som husstandens primære bil. Det er det en el-bil skal leve op til for at kunne tages alvorligt, men prøv at finde en.

nej ok ok.. han er Svagstrøms ing.. men det er lidt svært at taget højde for særlig i dette forum men prøv at læs på http://www.danskelbilkomite.dk/OmAtK%C3%B8...

Her er der tale om en elbil der blev købt som bil nummer to, rykket op som nummer et. og nummer to blev så også skifte til en Elbil..

Selv køre jeg Ellert, Nej det er ikke den primære bil i familien, men et F_nd_s godt supplement. Nej skrive ikke det store om den da jeg pt. er ved at bygge den om, da jeg syntes at den støjet for meget.

  • 0
  • 0

Vis mig en levende el-bil. En som ikke er ejet af en kommune, en virksomhed, en rig bil-samler eller en pensioneret ingeniør, men en el-bil som er ejet af en familie med 2 børn i skolealderen, og som anvendes dagligt som husstandens primære bil. Det er det en el-bil skal leve op til for at kunne tages alvorligt, men prøv at finde en.

Vi er en familie på 4 med 2 børn på 5 og 9, som skal til en del sport. Elbilen (Fluence) er vores primære bil. Vi beholdt den gamle Passat indtil batteriskiftestationerne var på plads, da al vores familie er i Jylland. Men efter en tur til Legoland for nogle uger siden, solgte vi Passat'en forrige weekend. Og var i søndags i Viborg.

Læs evt mere her: http://www.sorenhave.dk/blog/category/baer...

  • 0
  • 0

[quote]Skal man fx 2 voksne og 2 børn (under 11 = gratis) retur mellem København og Århus er prisen 1672 DKK - selv fratrukket 2 x 215 DKK til broen er der en pæn slat til at betale benzin/diesel.

tja.. men du skal jo også lige huske de 304km af slid hver vej. inklusiv benzin/diesel. ca 912kr + de 460kr til broen.. 1372kr..

ja jeg har rettet prisen på broen til de 230kr som der pt står på http://www.storebaelt.dk det er stadig dyre med toget, men langt fra så meget som man tror.. Det vil sige det er 300kr for at kunne holde fri hele vejen, og slippe for bøvlet med at finde og betale for en parkerings plads. [/quote] Steffen, nu skal vi jo ikke forpeste en el-bil tråd med tog kontra benzin/dieselbil så det bliver sidste indlæg fra mig ang dette :-) De 215 kr jeg skrev er ved brug af brobizz (efter min hukommelse). Jeg har ikke medregnet den ekstra tid det tager med toget, når der i begge ender skal bruges tid på fragt til/fra stationen. Når børnene så om et par år er over 11 vælter regnskabet jo helt..

  • 0
  • 0

[quote][quote]Vi kan ikke anbefale, at man som forbruger bare sætter stikket til elbilen i stikkontakten. Det er vores elsystemer hjemme i privatboligen ikke gearet til. Hvis man vil have en kontinuerlig opladning af en elbil, har man brug for en professionel ladestander og et tilkøbt elmodul, siger Lærke Flader.

Hvad kan en ladestander og et elmodul (hvad er det?) kan, som et rødt CEE stik ikke kan?, sidder laderen ikke i bilen mere?[/quote] Jeg tænkte umiddelbart det samme. Får man ikke installeret en ladestander fra Better Place eller ChoosEV hjemme i garagen, som tilsluttes husinstallationen alligevel? Jeg kan ikke forestille mig, at de køber en ny stikledning til den. Hvis det er noget med, hvornår der bliver ladet etc., kan det vel klares med, at bilen "ringer hjem" via sit GSM modul og fortæller, hvor den er, og hvor meget den gerne vil lade. Altså at man sætter sit CEE stik i, når man kommer hjem, og så begynder ladningen måske kl. 01:00. Hvis der er passende tillid til bilens SW, kan det vel også godt bruges til at modregne elafgift på den el, der er blevet ladet med. Jeg synes ihvertfald, at det er uhensigtsmæssigt med den forskelsbehandling, der bliver lagt op til. Men det giver selvfølgelig mindre administration for staten.[/quote]

Årsagen er, at lavspændingsnettet kun kan klare, at husstandene i gennemsnit ikke trækker mere end 3 kW. Så hvis for mange kommer hejm og sættet elbilen til opladning, kan el-nettet i boligområderne ikke klare belastningen.

Men med ladestation fra et af de nævnte firmaer kan opladningen fjernstyres og belastningen fordeles, så man ikke behøver at opgradere lavspændingsnettet i boligområderne.

Problematikken er den samme ved for mange solceller i et boligområde + at trafostationerne måske også skal ses på.

Den udgift ønsker netselskaberne ikke, og derfor alt dette hurlumhej med ændring af nettomålerordning for solcelleejere og favorisering af besteme fabrikater el-biler.

  • 0
  • 0

[quote]Vi kan ikke anbefale, at man som forbruger bare sætter stikket til elbilen i stikkontakten. Det er vores elsystemer hjemme i privatboligen ikke gearet til. Hvis man vil have en kontinuerlig opladning af en elbil, har man brug for en professionel ladestander og et tilkøbt elmodul, siger Lærke Flader.

Hvad kan en ladestander og et elmodul (hvad er det?) kan, som et rødt CEE stik ikke kan?, sidder laderen ikke i bilen mere?

[/quote] Lavspændingenettet i boligområderne kan ikke klare mere end 3 kW i snit pr. husstand. Derfor! Flere solcelere og flere el-biler vil kræve en opgradering af lavspændingsnettene og nogle steder måske også trafostationerne.

  • 0
  • 0

Elbiler er en fin hobby, men hvorfor skal skatteborgerne finansiere den? Elbilen er ikke moden til massemarkedet. Det betyder ikke, at den ikke kan finde nogle små nicher hist og her hvor den kan komme ind på markedsvilkår. F.eks. Teslas sportsvogne til rigmænd. Omend der uden afgiftfritagelse nok ikke var blevet solgt over 20 elbiler det seneste år. Jeg siger ikke at der ikke er nogen fremtid i elbiler. Den ligger bare rigtigt langt ud i horisonten. Batterierne skal ned i pris, ned i vægt og volumen,op i energitæthed, op i pålidelighed når det er koldt, ned i ladetid og op i holdebarhed. Derfor tror jeg på hybridbilen og ikke elbilen de næste 30 år.

  • 0
  • 0

Jesper, i Norge er hver 20. solgte bil nu en elbil. I dag, trods unødvendigt høje priser fra fabrikanterne. Elbilen vil overtage trods megen tankeløs modstand som din. Og staten burde gøre meget mere end de gør nu for elbiler pga global warming og peak oil. og sundhed og betalingsbalance etc etc

  • 0
  • 0

Jesper, i Norge er hver 20. solgte bil nu en elbil. I dag, trods unødvendigt høje priser fra fabrikanterne. Elbilen vil overtage trods megen tankeløs modstand som din. Og staten burde gøre meget mere end de gør nu for elbiler pga global warming og peak oil. og sundhed og betalingsbalance etc etc

Det er da også kun pga det enorme tilskud den norske stat binder i halen af elbilerne. Og så taler vi stadigvæk kun om 8.500 biler. Måske 4 promille af den norske bilpark. Og den kører måske 1 promille af de kørte km på norsk vej. Danmark har ikke Norges olierigdom, derfor vil der aldrig blive bundet så mange penge i halen på elbilerne herhjemme. [b]Det er et kunstigt skabt marked i Norge.[/b]

  • 0
  • 0

Hvis BP eller andre skal fritages skal alle elbilkøere uden dyrt købt abonement også fritages ellers er der vel tale om monopol lign tilstande

  • 0
  • 0

Årsagen er, at lavspændingsnettet kun kan klare, at husstandene i gennemsnit ikke trækker mere end 3 kW. Så hvis for mange kommer hjem og sætter elbilen til opladning, kan el-nettet i boligområderne ikke klare belastningen.

Men med ladestation fra et af de nævnte firmaer kan opladningen fjernstyres og belastningen fordeles, så man ikke behøver at opgradere lavspændingsnettet i boligområderne.

Vi snakker her om, at de to selskaber skal fritages for elafgift - der er ikke umiddelbart nogen kobling til eldistributionsselskaberne. Jeg tror ikke på, at de tager hensyn til det, medmindre elselskaberne betaler dem et eller andet for det. Hvis jeg som husejer har lyst til udnytte mine 35A tarifsikringer fuldt ud, så kan jeg ikke se, hvem der skal kunne forhindre det. Tager de to selskabers ladestandere i dag hensyn til elnettets tilstand?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten