Elbil-bossen slår tilbage: »Ro på! Kampen er kun lige fløjtet i gang«

Netop nu sætter virksomheden Better Place fuld tryk på den reklamekampagne, der skal give danskerne det sidste skub ind i elbilernes verden. For selv om opinionsundersøgelser viser, at danskerne er begejstrede for ideen om elbiler, så kniber det med at få dem til at underskrive slutsedlen på et eksemplar fra den nye generation af mere rummelige elbiler, som netop er kommet på markedet.

Og det går ikke. For Better Place-boss Johnny Hansen har investeret et større millionbeløb i at anlægge et landsdækkende net af batteriskiftestationer langs motorvejene samt flere hundrede ladestandere landet over. Og disse investeringer skal nu hentes hjem via salg af elbiler og de dertil hørende abonnementer, som giver kunden adgang til batteriskiftestationer, strøm og ladestander.

»I visse kredse er der nærmest konkurrence om at træde elbilerne ned i skidtet og komme først med historien om deres undergang. Men ro på! Kampen er kun lige fløjtet i gang,« siger Johnny Hansen, der for et par måneder siden havde etårs jubilæum som elbil-ejer. Og det fungerer, fastslår direktøren, absolut perfekt til hans behov som omfatter kørsel til og fra arbejde og en tur til sommerhuset i Nordsjælland i weekenden.

Johnny Hansen har kørt elbil et år, og det fungerer perfekt, siger han. Han har dog indtil videre beholdt sin gamle benzinbil, da han i sommerhuset kan have brug for en bil med anhængertræk. Og de fås endnu ikke elektriske. (Foto: Better Place) Illustration: Better Place

Han har dog indtil videre beholdt sin gamle benzinbil.

»Men den er sat til salg,« forsikrer direktøren.

»Jeg har holdt lidt på den, fordi man endnu ikke kan få en elbil med anhængertræk. Og det har jeg nogle gange brug for i sommerhuset.«

Beskedne salgstal

Johnny Hansen skammer sig ikke over virksomhedens salgstal: 250 kunder har indtil videre købt et fast abonnement hos Better Place. To tredjedele af kunderne har samtidig købt en Renault Fluence med det særlige udskiftelige batteri. Sidstnævnte gør det muligt at benytte Better Places netværk af batteriskiftestationer langs motorvejen, hvor elbilen på fem minutter kan få nyt batteri og dermed eksempelvis køre fra København til Aarhus uden at forlade motorvejen. Den sidste tredjedel af kunderne har en traditionel elbil med fast batteri - disse kunder nøjes med at købe strøm og ladestander hos Better Place, men har ikke mulighed for at benytte batteriskiftestationerne.

»Det ville da have undret mig, hvis vi havde solgt flere abonnementer på nuværende tidspunkt. Renault Fluence har været på vejene i to måneder. Vores infrastruktur med ladestandere og batteriskiftestationer er mere end seks måneder forsinket og er først for nylig kommet rigtig op i omdrejninger.«

250 elbiler kan umuligt være tilfredsstillende ret længe. Hvad er jeres målbare succeskriterium?

»Vi skal op på 20.000 abonnenter på ca. tre år. Vores forretningsmodel begynder for alvor at give mening, når vi får en markedsandel på mellem 2 og 3 pct.«

Jeres eneste bil med batteriskifte er en sedan, der koster fra 206.000 kr. Mange familier foretrækker en stationcar med anhængertræk og køber den typisk til en lavere pris. Er du sikker på, at I har det rigtige produkt til at give elbilerne et gennembrud?

»Jeg ville da gerne have haft et langt større udvalg, og jeg er udmærket klar over, at danskerne først og fremmest køber små biler. Men vi må også respektere vilkårene i den internationale bilindustri - her begynder man med én specifik model, der skal kunne appellere til flere markeder, og så kommer der gradvist flere modeller fra flere producenter. Heldigvis ved jeg, at der om relativt kort tid vil komme nye modeller med udskifteligt batteri på markedet. Og så vil jeg gerne udfordre påstanden om, at elbilen er dyr. Det er den ikke, hvis man ser på det samlede billede. Vi tilbyder en totaløkonomi, hvor man kan spare 20 pct. sammenlignet med en lignende dieselbil.«

Hurtigladning af elbiler synes at være et koncept i fremgang, og mange mener, at hurtigladning kan overhale jeres batteriskiftestationer indenom. Tilbyder du et koncept, der allerede er ved at blive forældet?

»Nej. Både på kort og mellemlang sigt er batteriskifte den bedste måde at håndtere elbilernes begrænsede rækkevidde på. Hurtigladning kan være et godt supplement i andre sammenhænge. Men hvis man vil køre fra København til Odense i sin elbil, er hurtigladning en bøvlet affære. Så skal man forlade motorvejen, finde den nærmeste by og køre ind til en hurtiglader i bymidten, som måske er optaget af en anden bilist - og her har du jo så kun mulighed for at oplade batteriet til 80 pct. af fuld kapacitet. Den fremgangsmåde kan umuligt konkurrere med et batteriskift på mindre en fem minutter på en rasteplads direkte på motorvejen. Derudover er der jo nogle batteriproducenter, der mener, at hurtigladning slider for meget på batteriet. Men jeg tør da ikke sige noget om, hvordan vi oplader vores elbiler om ti år, og det er heller ikke afgørende.«

Har Better Place planer om at tilbyde hurtigladning?

»Vi overvejer det meget seriøst. Det er bestemt en mulighed. Vi tænker jo naturligvis også på vores kunder, der har valgt elbiler med fast batteri.«

Forsinket af softwareproblemer

Nu vi taler om batteriskiftestationer: Hvorfor er de blevet så forsinkede?

»Inden årsskiftet har vi mindst 18 stationer i drift. Vi har haft udfordringer med softwareintegrationen på batteriskiftestationerne. Der er et kompliceret samspil mellem den enkelte bils forskellige it-systemer og batteriskiftestationens it-system, ladestandere og vores centrale overvågningssystem her i hovedkvarteret. Samtidig har det taget længere tid end forventet at indhente de nødvendige tilladelser.«

Hvordan ser brugtvognsmarkedet ud for elbiler? Mange vil givet spekulere på, om man kan sælge sin brugte Renault Fluence om to år?

»Hvis man har den bekymring, kan man jo bare lease elbilen i stedet for at købe den - vi tilbyder begge løsninger. Men selv hvis man vælger at købe hos Better Place, køber man bilen uden batteri - batteriet lejer man via abonnementsordningen og har derved altid de nyeste batterier. Så den elbil, man skal sælge på brugtbilsmarkedet, vil være klar til den nyeste batteriteknologi. Benzinbiler indebærer også en risiko - hvad sker der f.eks., hvis benzinprisen er fordoblet om få år?«

Hvordan vil du overbevise folk om, at de på trods af usikkerhederne trygt kan købe en elbil?

»Det helt afgørende er, at elbilerne hurtigt bliver en større del af bybilledet. Jeg håber, at den offentlige sektor vil bakke elbilerne op og være med til at løbe udviklingen i gang ligesom med vindmølleeventyret. Det ville være oplagt for klimabevidste kommuner som København og Aarhus at lukke for indkøb af benzin- og dieselbiler og i stedet kun købe elbiler. Det ville skaffe elbiler på gaden hurtigt, og bane vejen for privatbilisterne.«

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg vil gerne spørge Johnny Hansen hvordan han vil takle batteriskift hvis der kommer så mange el-biler som han håber på:

Hvordan vil Better Place skifte, lad os sige 1000 batterier på en dag på en af deres stationer? (antallet er jo det man hurtigt vil komme op på, hvis systemet skal erstatte de biler der kører i øjeblikket). Hvordan vil de kunne skaffe disse batterier fuldt opladet? Skal de transporteres pr. lastbil til stationerne? eller bliver de hurtigtopladet på stedet (med følge af lavere levetid)?

Hvad er levetiden på batterierne? Dem der bliver isat bilerne over tid, er jo også blevet ældre, så er der en garanteret antal kilometer i hvert batteri? - hvis ikke, kan man jo ikke stole på hvor langt man kan køre på en fuld opladning.

Ligeledes, hvis batteriskift skal være landsdækkende, så kræver det rigtigt mange stationer rundt omkring. Og hvordan er det lige hvis man har lyst til en tur til udlandet?

I det hele taget, er man ikke for tidligt ude med denne ide? Der arbejdes jo også med andre løsninger på problemet med fossil energi. Her kan nævnes brintteknologien (båd direkte forbrænding og brændselsceller), nye former for batterier o.a.

Og da Johnny jo har en benzinbil også, så er det jo ikke nogen god reklame.

Og vi skal IKKE støtte en specifik løsning, som Johnny er inde på, med tvangs-udskrevne ekstraskatter, blot for at Better Place kan tjene penge.

  • 0
  • 0

som jeg ser det, er det mildest talt ikke heldigt 2 konkurrenter - c. og BP er 'gået i krig' med hinanden. godt for forbrugerne, måske - men ikke når det så kræver forskellige abb. - og tænk hvad man havde kunnet udrette hvis man var gået sammen / i det mindste havde nogle samarbejds-aftaler.

  • 0
  • 0

Skal de transporteres pr. lastbil til stationerne? eller bliver de hurtigtopladet på stedet (med følge af lavere levetid)?

Hvorfor vil du hurtigoplade batterier som ikke sidder i biler? Det er ikke noget problem at have rigtigt rigtigt mange stik at sætte batterier i.

  • 0
  • 0

Benny

OK, men hvis du skifter lad os sige de 1000 batterier pr. arbejdsdag, hvordan vil du så få dem opladet? Det kræver da vist noget af en ladestation, uanset om det er hurtig eller langsomt. Husk, de skal være klar igen i løbet af eftermiddagen til aftens/nat skift!

Hvordan vil du klare det?

  • 0
  • 0

Hvis/når der er solgt 20.000 Renault Fluenze eller andre med batteriskifte teknologi, og vi forudsætter at de en bestemt dag alle sammen skal ud og køre, og 3% af dem kører uden ophold længere end aktionsradius, så får vi noget urealistisk men så i det mindste som et worst case scenario 600 batterier der skal skiftes indenfor 24 timer, hvis vi forudsætter 20 etstrengede batteriskiftestationer, og at de hver især kan nappe en ny fra køen hvert femte minut, så kan der skiftes 12 batterier per time i 24 timer x 20 stationer = 5.760 batterier per døgn, eller 10 gange worst case scenario behovet.

Hver batteriskifte station skal ved max belastning oplade 12x24 batterier fra 35-100% (65% af 22kWh), altså 14,3kWh gange 288 plus 10% til tab og til at drive robotten det bliver 4.530kWh i døgnet, eller en konstant belastning på 189kW.

  • 0
  • 0

Igen fråds med el-kundernes penge. Det er præcis det samme som med fibernettet.

Hvem går til en skomager for at få ordnet tænder?

  • 0
  • 0

Ja, men hvis scenarier er:

»Det helt afgørende er, at elbilerne hurtigt bliver en større del af bybilledet. Jeg håber, at den offentlige sektor vil bakke elbilerne op og være med til at løbe udviklingen i gang ligesom med vindmølleeventyret. Det ville være oplagt for klimabevidste kommuner som København og Aarhus at lukke for indkøb af benzin- og dieselbiler og i stedet kun købe elbiler. Det ville skaffe elbiler på gaden hurtigt, og bane vejen for privatbilisterne.«

Så er det jo ikke kun håbet om at der bliver solgt 20.000 biler på landsplan. Prøv lige at se trafikken ind i Kbh på en hverdag. Better Place vil have hænderne nede i skattekassen.

Nej, man kunne gøre som Nice (Frankrig), lav en effektiv lokal eltogs trafiksystem. Og så naturligvis sørge for at trafiksystemet ud af byen kunne fungere

  • 0
  • 0

Hvordan vil Better Place skifte, lad os sige 1000 batterier på en dag på en af deres stationer?

Batterier kan hurtiglades på skiftestationen på 1 time. Hver bane kan tage 12 skift i timen (a 5 minutter) - så behovet er maksimalt 12 batterier pr. robot - (pr. type. Pt. er der kun een type) - så der er intet behov for lastbiltransport af batterier ;-)

Hvad er levetiden på batterierne? Dem der bliver isat bilerne over tid, er jo også blevet ældre...

Forretningsmodellen er at BP ejer batterierne, og dermed udskifter ved manglende kapacitet. Fordelen er at de så også har lettere ved at indføre forbedrede batterier hurtigere. Og - tro mig - vi kunder skal NOK reagere hvis batterierne pludseligt ikke rækker langt nok længere!

Ligeledes, hvis batteriskift skal være landsdækkende, så kræver det rigtigt mange stationer rundt omkring. Og hvordan er det lige hvis man har lyst til en tur til udlandet?

Kunne man ikke forvente bare en lille smule indsats inden du spørger?? I begyndelsen bygges 18-20 stationer som gør det landsdækkende. Disse skal være klar i løbet af efteråret 2012. De 5 første ER åbnet.

Mht. til udlandet, så må man finde anden løsning. F.eks. billeje fra Sverige / Tyskland - eller via rabatordning i DK.

I det hele taget, er man ikke for tidligt ude med denne ide?...

Ikke i mine øjne. Hvis man hele tiden venter på den bedre / perfekte løsning sker der INTET.

Og vi skal IKKE støtte en specifik løsning.... blot for at Better Place kan tjene penge.

Nej du har ret! Vi skal støtte miljørigtige biler generelt - målt på CO2 udledning - og senere på generel energieffektivitet. Men hverken den ene eller anden måde giver BP direkte støtte. BP agerer blot på markedet, som er åbent for alle andre initativer på samme vilkår.

  • 0
  • 0

Frank:

Jeg ved ikke om du har interesser i BetterPlace, men hvis du har, så vil jeg meget gerne have det at vide.

Ok, så ved vi at de hurtig-lades, også selvom der i den indledende tekst står: "Derudover er der jo nogle batteriproducenter, der mener, at hurtigladning slider for meget på batteriet".

"Og - tro mig - vi kunder skal NOK reagere hvis batterierne pludseligt ikke rækker langt nok længere!"

  • Ja, men hvad hvis man er "kørt tør" 50 km fra en ladestation? - man kan jo ikke blot fylde 5 liter benzin på som på en alm. bil, og i disse ved man jo hvor stor tanken er, - den bliver "mindre og mindre" i en batteribil, (batteriets kapacitet falder over tid)!

18 til 20 stationer på landsplan er alt for lidt, prøv lige at se på danmarkskortet, det vil være umuligt at have en BetterPlace bil i det jydske. - og hvad hvis man generelt altid skal en stor omvej for at få skiftet batteriet, svarer det ikke til at der kun var 20 benzinstationer i DK? (og benzinbiler har en længere rækkevidde)

Og hvornår kan man sætte en "jydekrog" på batteribiler? og hvad er så rækkevidden hvis man f.eks skal aflevere haveaffald?

Og hvad med hybridbilerne, de nye benzin-dieselbiler med en rækkevidde på over 30 km/l, brintbilerne og de kommende brændselscellebiler. Der er mange andre muligheder end BetterPlace

Der er mange ubesvarede spørgsmål til at det ville være en god ide at anskaffe sig en BetterPlace bil.

  • 0
  • 0

Og hvornår kan man sætte en "jydekrog" på batteribiler? og hvad er så rækkevidden hvis man f.eks skal aflevere haveaffald?

Og hvad med hybridbilerne, de nye benzin-dieselbiler med en rækkevidde på over 30 km/l, brintbilerne og de kommende brændselscellebiler. Der er mange andre muligheder end BetterPlace

Jeg skal ikke kunne sige hvorfor der ikke allerede er hængertræk på el-biler, de må da kunne godkendes op til en hvis vægt? Men på den anden side er der heller ikke hængertræk på min Spark og det gør det da besværligt at få min datters cykel ud til hendes efterskole... Jeg formoder at rækkevidden bliver mindre, afhængigt af hvor meget vægt man har på krogen. Så der er ingen grund til at oplyse hvor meget det betyder for rækkeviden før man har en el-bil med hængertræk.

BetterPlace er ikke den eneste løsning og selvfølgelig er der andre forretningsmodeller der måske i fremtiden vil vise sig at være overlegene. Det gør så ikke at man skal "forbyde" de løsninger der nu er på tegnebordet. Personligt bekymre det mig mere at BetterPlace her siger at de har 3 år til at få 20.000 kunder når der pt sælges 200-300 elbiler om året. Regner de med at der sælges 1000 til næste år, 5000 året efter og 14000 om tre år og at de alle vælger BetterPlace's løsning???

  • 0
  • 0

Jeg kører ca. 28.000 kilometer om året i en bil som kører 17 km/l. Da en stor del af min kørsel er over længere afstande, vil jeg være nødt til at købe et batteriskifte-abonnement. Dette koster kr. 2.495 pr. måned, samt kr. 9.995 i oprettelse. Over en periode på 3 år, vil jeg derfor have brændstofudgifter på i alt kr. 99.815, eller kr. 2.773 pr. måned til min elbil.

Med min nuværende bil, bliver udgiften over 3 år, beregnet på 15 kr. literen, kr. 74.118, eller kr. 2.059 pr. måned, omend det ikke giver mening at beregne dette tal grundet ujævnt fordelt kørsel. En simpel beregning på mit nuværende forbrug, viser at for at det skal kunne betale sig at købe elbilen, rent brændstofmæssigt, skal benzinprisen snige sig over kr. 20 pr. liter.

Ovenstående giver ingen som helst mening, når jeg samtidig skal give mere end kr. 200.000 for en afgiftsfriholdt elbil. Der må være noget Better Place, eller jeg, har misforstået.

  • 0
  • 0

Hej Jens, godt med en god dialog!

Jeg ved ikke om du har interesser i BetterPlace, men hvis du har, så vil jeg meget gerne have det at vide.

..som nævnt er jeg kunde - dvs. en af de første tåber som har kastet sig fuldt ud i Fluence / Better Place modellen - vel at mærke som eneste bil.

Det har jeg gjort fordi jeg mener at denne model er den pt. eneste her-og-nu realistiske løsning på vores CO2 udfordring, og fordi jeg tror på at el-bilen vil være den bedste fremadrettede løsning på vores behov for privat og fleksibel transport.

Allerede med de kendte forbedringer i batteriteknologi, er 10 x hurtigere ladning, og 10 x bedre kapacitet indenfor rækkevidde på måske bare 2 - 5 år.

Og - JA - jeg er interesseret i at hjælpe el-bil teknologi frem, og er i den forbindelse klar til at acceptere en række børnesygdomme og udfordringer.

Slutteligt mener jeg at vi ALLE burde fokusere på at få reel erfaring og viden om mulighederne, i stedet for at dømme alt nyt ude / kun fokusere på problemerne / bare være negative - o.a. som ellers præger debatterne hvor der deles uvidenhed.

...det er vist nok om min interesse ;-)

Ja, men hvad hvis man er "kørt tør" 50 km fra en ladestation?

..så inkludere BP abonnementet vejhjælp så du bliver transporteret til nærmeste skiftestation.

18 til 20 stationer på landsplan er alt for lidt

..det vil jo vise sig. Stor udbredelse = flere skiftestationer. Husk at der også indgår en hjemmelader. Det er faktisk den man bruger mest, da de 100 - 150 km rækkevidde (afhængigt af vejr / kørestil mm) for mig dækker langt de fleste dages behov. Skiftestationerne er primært til transit trafik, og der er placering langs motervejsnettet ideelt.

Og hvornår kan man sætte en "jydekrog" på batteribiler? og hvad er så rækkevidden hvis man f.eks skal aflevere haveaffald?

Ja det er et irriterende problem (for mig: ca 6 gange om året). Her må jeg bytte bil med naboen eller en kollega. Rækkevidden VILLE ikke være et problem, da det stort set aldrig (i mit tilfælde) vil være over totalt 40 km kørsel..

Og hvad med hybridbilerne, de nye benzin-dieselbiler med en rækkevidde på over 30 km/l, brintbilerne og de kommende brændselscellebiler. Der er mange andre muligheder end BetterPlace

Ja, men det diskvalificerer jo ikke BP. Jeg synes derimod man burde ændre afgifterne sådan at ALLE biler blev afgiftsbelagt udelukkende efter CO2 udledning - og senere - generel energi effektivitet.

Se evt: http://ing.dk/artikel/131177-elbiler-skal-...

  • 0
  • 0

..Ovenstående giver ingen som helst mening, når jeg samtidig skal give mere end kr. 200.000 for en afgiftsfriholdt elbil. Der må være noget Better Place, eller jeg, har misforstået.

Med 30.000 km pakken koster det lige knap 1 kr/km. Med vores gl. Mondeo på Benzin var effektiviteten (med min kørestil) maksimalt 11 km/l (a 15 kr/l) - så her er der allerede fra dag et en fortjeneste + at der så ingen grøn afgift er.

Hertil fornøjelsen ved at køre OG vide at man forurener så lidt som det er muligt i dag (i privat bil) .. ;-)

Men ja, der burde ske en yderligere omlægning af afgifterne: http://ing.dk/artikel/131177-elbiler-skal-...

  • 0
  • 0

Fint fint Frank, jeg går også ind for at debatterer fagligt.

Jeg kan ikke lade være med at betragte BetterPlace som en af de muligheder der findes, og så ikke den optimale, set over de næste 5 år.

Dette skal ses i den udvikling vi oplever i øjeblikket. Som su ved, så bliver el jo produceret ud fra kul og gas(hovedsageligt her i landet), elnettet har tab, så en elbil skal sammenlignes med en benzin eller dieselbil som kan køre de 30 km pr. liter, disse biler kan jo købes i dag. Så her tror jeg ikke at BetterPlace kan klare sig økonomisk og måske heller ikke CO2 mæssigt, hvis vi tager tabet i ledningsnettet o.a. med. Og vi skal selvfølgelig også taget det CO2 udslip med der er ved at producere benzinen og dieselen.

I andre lande, hvor el produceres pr. kernekraft, er det en anden sag. Vind og sol kommer også til at spille en rolle, men ikke så stor, grundet den øgede befolkningstilvækst vi har over tid.

Men, som jeg var inde på i det første indlæg, så har andre byer løst deres interne problemer, såsom Nice. Førhen (for ca 10 år siden) var det umuligt at komme frem i Nice med bil, der var biler overalt. I dag kører der eltog (meget støjsvage og "by-designede") hele tiden rundt i byen på deres specielle baner midt i de store gader. Det koster 1 euro for 2 timer, og man kan skifte "tog" eller fortsætte med bus for denne euro (vi prøvede det for 2 år siden). Det virkede fantastisk. Togene komme hele tiden, busserne afgår hele tiden. Trafikken i byen er faldet drastisk, således at det er en by der er værd at besøge. Hvorfor gør vi ikke noget i den retning?

Så kan vi køre i el-bil eller økonomiske benzin/diesel biler mellem byerne.

Og som en biting: hvornår får vi elektricificeret den indenrigs togtrafik, således at vi kan undgå de umulige IC4 dieselelektriske tog.

  • 0
  • 0

18 til 20 stationer på landsplan er alt for lidt, prøv lige at se på danmarkskortet, det vil være umuligt at have en BetterPlace bil i det jydske. - og hvad hvis man generelt altid skal en stor omvej for at få skiftet batteriet, svarer det ikke til at der kun var 20 benzinstationer i DK? (og benzinbiler har en længere rækkevidde)

Nej, det svarer til at der følger en benzinstation med hver eneste gang der tegnes et abonnement, dem der har større behov køber også en til sommerhuset, eller til arbejdspladsen, til ture over 180km skal du normalt bruge batteriskifte stationer, i Jylland skal du helt op i krogen mod nordvest for at komme længere end 50km fra en batteriskiftestation, det samme gælder Langeland, det eneste hul er Bornholm, men på Bornholm skal man være lidt kreativ for at have et reelt behov udover de 180km, et firma ville f.eks opsætte ladere, på de lokationer hvor bilen holder når der skal udføres arbejde eller holdes pause, og da Better Place ladestander yder 10kW, så får du et pænt bidrag, selv på et 30 minutters ophold.

Fjern markeringen i ladestationer og vurder selv afstanden: http://danmark.betterplace.com/priser/kort...

Når man kører fra landsdel til landsdel så foregår det normalt via hovedfærdselsårerne, og da det er langs dem batteriskiftestationerne ligger så skal man igen være kreativ for at opnå en omvej.

Du har også stadig din 230V nødlader, du kan altså lade ved puslepladsen på tankstationen eller Week end hytten i Sverige, men ikke så hurtigt, og prisen for den strøm er ikke dækket af abonnementet.

  • 0
  • 0

Ovenstående giver ingen som helst mening, når jeg samtidig skal give mere end kr. 200.000 for en afgiftsfriholdt elbil. Der må være noget Better Place, eller jeg, har misforstået.

Der er ingen, der siger at Better Place-løsningen skal passe til samtlige danskere fra dag 1.

Ikke at jeg personligt tror på batteriskift som andet end et overgangsfænomen, men et enkelt eksempel hvor det ikke giver mening slår ikke konceptet ihjel.

  • 0
  • 0

Konceptet vil nok ikke overleve men hvis de vil booste deres salg kan de bruge samme trick som chevy bruger til deres salg i Californien, leasing.

Så føler kunderne nok ikke at de kommer til at sidde med en værdiløs bil når BP går ned. Det gør bankerne så istedet..

Quick charge er for mig at se den eneste gode løsning for elbiler. Dog er batteriskifte modellen som Formel 1 skal bruge når de engang vågner op.

  • 0
  • 0

Som en af de første der har valgt en elbil, en Renault Fluence Z.E. føler jeg, at jeg har en hvis forpligtelse til at fortælle, at det nu er muligt at køre elbil i dagligdagen uden det er dyrere eller besværligere end i en almindelig bil.

Det er nyt med elbiler, og det er en menneskelig egenskab at være skeptisk overfor nye ting. Det er nemmere at gøre som man plejer. Men vi ved jo godt, at vi ikke kan køre rundt i diesel- og benzinbiler til evig tid.

Jeg kunne nu vælge en elbil fremfor en almindelig bil. Det synes jeg selvfølgelig også at andre bør gøre. Vi skal jo begynde et sted, og det er altså nu, at det er muligt.

Her er nogen af de nævnte barrierer, som skeptikerne kommer med: - Den kan ikke fås med anhængertræk. Nej, der må findes alternativer. Det gør ejerne af de mest solgte biler VW Up! og trillingerne Aygo, C1 og 107 også, for de kan heller ikke fås med træk.

  • Den kan ikke køre igennem Europa. Nej, men det gør de færreste flere gange om året. De få gange det sker kan man vælge at leje en bil eller autocamper efter behov og skåne privatbilen. Det gør mange allerede.

  • Der er ikke nok batteriskiftestationer. Jo, de kommer til at lægge strategisk rigtigt, lige der hvor man alligevel skal køre for at komme rundt i landet. Bilen er jo altid optanket hjemmefra, så det er ikke nødvendigt med tankstationer i alle byer.

  • Bagagerummet er ikke stort nok. Ja og nej. Til dagligt er det stort nok, men hvis der skal mange ting med, så er det med tagboks på. Den duer ikke som flyttebil, men sådan en plejer de fleste også at leje.

  • Den er dyr at køre i. Nej, den er ikke dyrere end en tilsvarende bil. Man skal huske at man lejer batteriet i prispakken, hvilket ellers skulle lægges på købsprisen. Prisen på leje af batteriet er ca. 700 til 1000 kr. om måneden, hvilket fremgår at Renaults prisliste, hvis man køber en elvarebil ved Renault.

Jeg har kørt i min elbil siden den 14. juni 2012 og har kørt 8.800 km, så jeg taler allerede nu med lidt erfaring :-)

  • 0
  • 0
  • Der er ikke nok batteriskiftestationer. Jo, de kommer til at lægge strategisk rigtigt, lige der hvor man alligevel skal køre for at komme rundt i landet. Bilen er jo altid optanket hjemmefra, så det er ikke nødvendigt med tankstationer i alle byer.

For at dette skal holde går du udfra at bilen altid er ladet op, hvilket aldriv vil holde i praksis, altid er meget.. Strategisk placering af batteiskiftestationer, straktegisk for hvem? Pt. har vi 30km til nærmeste = 60km for at få byttet. Med vores normale kørselsmønster vil vi max 2 gange pr. måned komme i nærheden af denne station. så for vores famlie så ligger den ikke strategisk. ( vi taler om en placering 30km nord på fra Vejle.) At lade en større mængde elbiler hjemme, er nok den bedste måde at sætte grå hår i hovedet op vores forsynings folk, men el-bil ejerne er naturligvis parate til at betale for denne udbygning af el-nettet?

El-biler er sikkert en god ide der hvor man ønsker at sænke luftforudreningen, men der er ikke som jeg ser det mange der vil begrænses i deres muligheder i forhold til idag, betale for at udbygge en infrastruktur( el-nettet) og usikkerheden i et produkt der for den almindelige forbruger ikke har bevidst at det kan levere det forbrugeren forventer.

  • 0
  • 0

Jeg har virkelig svært ved at se det kunne være det store problem...hvis de skal bruge 1000 betterier par arbejdesdag.... jamen så skal de jo bare have ladekapacitet til at lade 1000 batterier op om dagen....og have mindste 1000 batterier på stationen ... de får jo nye batterier end fra de biller som får skrifte.... selvfølgelig kunne det være en fordel at have måske 2000-3000 batterier på stationen og ladekapacitet til mindste 2000 .... så man også kan klare dage hvor der kommer flere end ellers .... men det samme problem har de da med benzin...... de skal jo også have nok hele tiden

  • 0
  • 0

Med vores normale kørselsmønster vil vi max 2 gange pr. måned komme i nærheden af denne station. så for vores famlie så ligger den ikke strategisk.

Det har du misforstået, du har ret til at få skiftet batteriet, ikke pligt til at skifte, jeg kan ikke finde en placering der er mere strategisk central end den du nævner.

Syd Vejle Vest Herning Øst Skanderborg NordØst Randers Nord Støvring

Men klart, hvis alle ture går til Thisted, og du nægter at lade i Nykøbing Mors, eller destinationen, så nærmer vi os der hvor det kun lige kan lade sig gøre.

  • 0
  • 0

selvfølgelig kunne det være en fordel at have måske 2000-3000 batterier på stationen og ladekapacitet til mindste 2000 .... så man også kan klare dage hvor der kommer flere end ellers ....

Øhh 8-10 batterier kan gøre det, batterier på ladepladserne lader normalt på 45-55 minutter, men ved stor efterspørgsel lades med op til 50kW, et helt fladt batteri kan afleveres som fuldt opladt efter 35minutter, og det er stadig ligegyldigt at det ikke er natladning, det er kun 3% af strømmen der skal sælges via den kanal.

Til gengæld kan du ikke lynlade på lynladestationer, Better Place accepterer kun kraftig ladning, og under fuld kontrol når batteriet står på deres egen kølehylde.

  • 0
  • 0

Jeg har skrevet et indlæg, hvor jeg gennemgår de 6 modeller jeg mener der er: http://www.elbilbloggen.dk/elbil-historier...

Super indlæg Mikkel, men du har 2 problematiske udsagn i din behandling af batteriskiftemodellen.

1- Prisen pr. km er under 1 kr - hvis du vælger 30.000 km/år eller mere Det ved jeg fra min egen regning ;-)

2- Skiftestationen er i stand til at håndtere flere designs og standarder Dette blev gennemgået af BP ved rundvisning på skiftestationen i Gladsaxe ved den officielle åbning.

  • 0
  • 0

At lade en større mængde elbiler hjemme, er nok den bedste måde at sætte grå hår i hovedet op vores forsynings folk, men el-bil ejerne er naturligvis parate til at betale for denne udbygning af el-nettet?

Hvis alle insisterer på at få elbilen ladet op (på en hurtiglader, dvs opladning på maks 1 time) lige når de kommer hjem fra arbejde og der er spidsbelastning i nettet, ja så vil elforsyningen få problemer i de perioder hvor det voksende antal solceller ikke producerer (dvs. primært om vinderen).

Undersøgelser har dog vist at langt de fleste ikke vil komme hjem med et tomt batteri efter dagens kørsel. Langt de fleste køre ikke mere end 20-30 km om dagen og har derfor ikke behov for at få bilen ladet op mellem 18 og 19 så de kan køre 5 km for at hente ungerne fra sport... Kan opladningen udskydes til efter kl 21-22, så har elforsyningen i langt de fleste tilfælde ikke problemer ved at leverer energi så alle kan få ladet bilen op i løbet af natten. Der snakker vi så heller ikke lynopladning, men opladning over f.eks. 6-8 timer...

  • 0
  • 0

1) 1 krone er stadig en del mere end det jeg skal betale, selv med et dyrt 54kw Tesla batteri inkl afskrivning på dette og strøm. Så det ER en dyr model - lige meget hvordan du vender og dreje rdet.

Dertil kommer så, at jeg jo også kører en del i bl.a. Sverige og her skal jeg så selv betale strøm oveni et Better Place abbonement.

Og endelig skal du lægge etableringsomkostningerne. Det er jo ikke bare de 10.000 Better Place kræver. Brugere på ElbilBloggen har berettet om tilslutningsafgifter fra deres elselskab på op til over 40.000 kroner. Jeg har brugt blot 3-4.000 på mit 32 amp stik.

2) Det er jo sådan set lige megtet, når faktum er, at ingen andre bilfabrikanter indtil nu har valgt at gå med på batteriskiftemodellen. Selv Renaults søsterselskab Nissan vil ikke være med. Og i alle andre lande satser de på fast charge og at tro, at de vil udvikle biler bare til Danmark og Israel er mildt sagt en anelse naivt.

Store batterier i kombination med fast charge er uden tvivl den bedste løsning på lange køreture.

  • 0
  • 0

Jesper Jepsen skriver:

At lade en større mængde elbiler hjemme, er nok den bedste måde at sætte grå hår i hovedet op vores forsynings folk, men el-bil ejerne er naturligvis parate til at betale for denne udbygning af el-nettet?

Selvfølgelig er jeg som elbilejer klar til at betale, hvis en udbygning kommer på tale. Det har vi da altid gjort gennem elprisen, der er jo ikke andre. Ligesom vi alle har betalt for opbygningen af raffinaderierne, olieanlæggene og tankstationerne via benzinprisen. Hvis der kommer 20.000 biler på gaden inden for 3 år, og de allesammen skal lades hjemme samtidig, så ville de trække cirka 20.000 x 4 kW = 80 MW. I skrivende stund bruger vi 3.415 MW i Danmark, hvor af de 1.774 MW er produceret af vindmøller. Der går lige lidt tid inden nogen kan få flere gå hår i hovedet af de elbiler :-)

  • 0
  • 0

Godt svar, Jan!

Det er en skrøne at en masse elbiler vil give nogen som helst forsynligsproblemer. En skræne der er udbredt af de par elselskaber, som ønsker at sælge strøm til overpriser via deres lukkede ladestanderinfrastruktur. Det er ret absurd.

De samme selskaber har jo i årevis presset på for at vi skal have flere jordvarmeanlæg i vores huse - og det bruger altså ofte mere strøm end en elbil og der har de da aldrig snakket om, at det så vil gøre strømmen dyrere, eller at vi skal bekoste en væsentlig udbygning af vejnettet.

Som en repræsentant fra et af de andre elselskaber på et møde sagde. Bring it on! Uanset om alle så skiftede til elbiler så kan vi sagtnes levere den strøm der skal bruges via det traditionelle net.

  • 0
  • 0

Ligesom med de virksomheder som, for at kunne sælge deres produkt, er nødt til at have horder af studerende stående rundt omkring på gaderne og chikanere de handlende, er der noget suspekt med de virksomheder som er nødt til at sælge deres produkt som et abonnement med bindingsperiode.

Mobilselskaberne, med deres mildest talt brogede tilgang til abonnementer og binding, taler deres eget sprog om ugennemskuelige prismodeller og mere eller mindre bevidst vildledning af forbrugerne. Er det samme metoder vi skal se omkring elbiler i fremtiden? Det er ikke helt skørt at forstille sig.

Hvis elbilen virkelig havde noget at komme med til forbrugeren, og var et funktionelt alternativ, eller bare supplement, til den traditionelle bil, ville det ikke være et problem at sælge den.

Elbilen er en fordømt teknologi, som allerede da den tabte til den traditionelle bil tidligt i forrige århundrede, burde være lagt i historiens glemmekasse. Nu genopstår den, uden synderlige forbedringer, og fremfor alt uden at være svaret på forbrugernes ønsker. Derfor er den nødt til at blive tvangsfodret til befolkningen med afgiftsfritagelser, ugennemskuelige abonnementordninger, proprietære batteri- og ladeløsninger samt en næsten religiøs glorie af frelse.

  • 0
  • 0

... Elbilen er en fordømt teknologi, som allerede da den tabte til den traditionelle bil tidligt i forrige århundrede, burde være lagt i historiens glemmekasse....

....og så siger man lidt hash ikke er skadeligt ;-)

  • 0
  • 0

[quote]... Elbilen er en fordømt teknologi, som allerede da den tabte til den traditionelle bil tidligt i forrige århundrede, burde være lagt i historiens glemmekasse....

....og så siger man lidt hash ikke er skadeligt ;-)[/quote] Det mest skræmmende er det håbløse selvbedrag som elbilsejere og tilhængere er udsat for. Elbilen er et gigantisk skridt tilbage i teknologisk udvikling, hvilket de to ovenstående grupper tilsyneladende er komplet blinde for.

For at dække over denne håbløst forældede og umodne teknologi, konstruerer man diverse Storm P.-agtige løsninger, som batteriskiftestationer, og lader betalingen være bundet op på ugennemskuelige abonnementsordninger med rige muligheder for gebyrskruer.

Med min nuværende bil, kan jeg søndag morgen fylde tanken op, køre på familiebesøg i vestjylland og tilbage igen uden behov for stop undervejs. Små børn kan sove i bilen begge veje. Med en elbil vil jeg hele to gange på turen være nødt til at køre forbi en batteriskiftestation, og jeg er overbevist om at sådan et skifte nok skal vække små børn. Hele to gange på hver tur. Det er noget som skaber familiehygge.

Hvis jeg på turen i min nuværende bil, skulle sidde fast i en snedrive, og komme til at vente mange timer på at blive trukket fri, eller transporteret til en station for fortsættelse af rejsen, kan jeg starte bilens oliefyr, og med et minimalt forbrug holde varmen i kabinen i adskillige timer. Med en elbil, vil batteriet give fortabt i løbet af ganske få timer.

Og sådan kunne jeg fortsætte med flere eksempler på elbilen som en forældet og umoden teknologi, og det forundrer mig at dens mange tilhængere ikke selv kan se dette. Måske skal de bare prøve at hænge fast i en snedrive på en kold januardag, eller komme hjem fra en tur til Jylland med helt umulige og overtrætte unger.

  • 0
  • 0

"fra 206.000" er pt. uden for min økonomiske rækkevidde

Det samme her, og sikkert for en stor del af de danskere der har biler til under 100.000 kr. Det bliver de danskere der er vant til at indregne en dyr bil i deres husholdning. Gad vidst hvad det koster i co2 at tjene 200.000 kr. ?

Jeg er ikke vild med tanken om at give så meget en bil. Havde jeg et kæmpe overskud, fint nok. 20.000 har jeg givet for min 1990 bil, og den skulle gerne holde mange år endnu. Jeg bruger den kun sporadisk så grøn profil har den oven i købet.

Det bliver den velhavende middelklasse der kan få råd til at eksperimentere med el-biler. Og fint nok for det. Jeg kan ikke se det helt store problem i batteri skifte stationer og leasing modeler. Bare man har råd. Hvis bare halv delen kørte på el og resten på fosil er vi nået et stykke.

Men lur mig om ikke fosil bilerne blir punket økonomisk og samvitigheds mæsigt når halv delen af bil parken kører rundt med grøn samvitighed.

Men prøv ikke på det!! så trækker jeg el-cykel kortet. = 10 watt pr kilometer.

  • 0
  • 0

[quote][quote]... Elbilen er en fordømt teknologi, som allerede da den tabte til den traditionelle bil tidligt i forrige århundrede, burde være lagt i historiens glemmekasse....

....og så siger man lidt hash ikke er skadeligt ;-)[/quote] Det mest skræmmende er det håbløse selvbedrag som elbilsejere og tilhængere er udsat for......[/quote]

Hvem er det lige der er ramt af selvbedrag?? Lige om lidt er der ikke mere benzin. Vi kan jo bare håbe at dét sker FØR jorden er ubeboelig pga. CO2 udslip og partikel udledning.

  • 0
  • 0

Hvem er det lige der er ramt af selvbedrag?? Lige om lidt er der ikke mere benzin. Vi kan jo bare håbe at dét sker FØR jorden er ubeboelig pga. CO2 udslip og partikel udledning.

Faktisk kan man jo håbe på at dit "lige om lidt" kommer meget snart, idet det sandsynligvis vil være startskuddet til at få udviklet et fornuftigt, og i praksis anvendeligt, alternativ til den traditionelle bil.

Elbilen er et misfoster, fundet frem fra gemmerne af en flok øko-fantaster, som et ubrugeligt svar på nogle ikke-eksisterende trusler. Så længe disse trusler kun eksisterer på papiret, vil der ikke blive skabt alternative løsninger.

Elbilen som produkt forringer en udbredt samfundsaktivitet, bilkørsel, i hidtil uset grad, og alligevel forventer fantasterne at vi skal tage den til os, som svaret på alt.

Det er faktisk næsten umuligt at finde et eksempel på at en ny, generelt accepteret, teknologi har fungeret ringere, eller medført dårligere vilkår, end dens forgænger, i vores teknologiske historie. Det er ikke sådan udvikling fungerer.

Hvis elbilen er svaret, hvor dumt har spørgsmålet mon så været?

  • 0
  • 0

Men lur mig om ikke fosil bilerne blir punket økonomisk og samvitigheds mæsigt når halv delen af bil parken kører rundt med grøn samvitighed.

Samvittighedsmæssigt, måske, men jeg tror man skal være alvorligt naiv hvis man ikke tror at batteriprisen og elprisen i mange år fremefter vil følge benzinprisen tæt.

Dels fordi aktørerne kan se en fordel i det, og dels fordi prisen for at køre bil i Danmark i høj grad er politisk bestemt. Det kommer derfor til at koste det samme hvad enten der er tale om el eller benzin.

  • 0
  • 0

Fantastisk debat!

Vil gerne bidrage ved at opklare den såkaldte hurtig opladning der sker på batteriskiftestationerne.

For at kunne lade batterierne hurtigt(mener de lades på en time) ned køles batterierne. Dette er nødvendigt for overhovedet at kunne lade dem under den belastning. Det har også den effekt at de slider minimalt på batterierne.

Det gør så også at der ikke er brug for at ligge en masse batterier på skiftestationerne, da hvert nyt der kommer ind kan lades på en time. Derfor burde ca. 12 batterier være nok(5 min * 12=60 min) være nok til at dække behovet.

  • 0
  • 0

Jeg har lagt mærke til en interessant ting. Dem som kritiserer elbilerne så absolut mest er dem som enten ike selv har prøvet at have en hverdag i en elbil, som personligt har et kørselsbehov som gør at lige de ikke kan få gavn af dem de første år (uden hensyntagen til, iøvrigt, at de repræsenterer et meget lille mindretal) og dem som har særlige interesser i at holde den traditionelle bilpark i live.

Det var netop bl.a. derfor jeg selv gennemførte et 1-årrigt projekt, for at prøve hvordan en hverdag i en god elbil er. Og det tilbagebeviser stort set al den kritik som er kommet både her og andre steder.

Tesla har vist, at man faktisk godt kan lave rigtig gode elbiler, som ikke er afhængige af lukkede og overprissatte ladestandere eller batteriskiftestationer og som er mindst ligeså fede at køre i som tilsvarende benzinbiler. Og jeg har skam også haft fine dyre benzinbiler at sammenligne med, så jeg ved godt hvad jeg taler om.

Jeg er ved at samle mine erfaringer i en bog, der vil komme til gratis download på: www.ElbilBloggen.dk

  • 0
  • 0

(uden hensyntagen til, iøvrigt, at de repræsenterer et meget lille mindretal)

Vel omtrent lige så småt et mindretal som de forbrugere der har råd til at investerer i en Tesla til daglig kørsel. Vi taler jo trods alt om knapt en million kroner.

Tesla har vist, at man faktisk godt kan lave rigtig gode elbiler, som ikke er afhængige af lukkede og overprissatte ladestandere eller batteriskiftestationer og som er mindst ligeså fede at køre i som tilsvarende benzinbiler.

Jeg tror ærligt talt ikke der er nogen i denne debat som betvivler at man kan bygge endog meget velfungerende elbiler, forudsat at man ikke i nævneværdig grad er nødsaget til at tage økonomi med i betragtning.

Diskussionen her omhandler ikke luksusmodeller, men de modeller som helt almindelige forbrugere har råd til at købe. Det giver ingen mening at sammenligne en Renault Fluenze med en Tesla Roadster.

Og jeg har skam også haft fine dyre benzinbiler at sammenligne med, så jeg ved godt hvad jeg taler om.

Du er vel nok heldig. Godt for dig.

  • 0
  • 0

Jeg har lagt mærke til en interessant ting. Dem som kritiserer elbilerne så absolut mest er dem som enten ike selv har prøvet at have en hverdag i en elbil,...

Det er også værd at bemærke at vi i debatten i høj grad mangler de danskere som virkelig har erfaring med elbiler. Vi har danskere som har kørt elbiler (Ellert, Think, hjemmebyg o.lign.) siden de tidlige 80'ere.

De ved om nogen hvordan man håndterer en hverdag (eller ej) med en elbil, men er desværre ikke specielt interesserede i at deltage i diskussionen. Det er ærgerligt.

  • 0
  • 0

Diskussionen her omhandler ikke luksusmodeller

Er du nu blevet udpeget som leder af debatten? Det har jeg så ikke lige set.

Debatten handler om elbiler og hvad der er muligt. Tesla har valgt en "Apple strategi", som jeg tror er meget fornuftig - de er statet med at skabe det bedste de kan, til en høj pris, for herefter at lave mere og mere folkelige modeller. Deres næste modelserie koster det halve af Roadsteren, og det er planen af den næste kommer ned på det kvarte. Og så er vi på niveau med andre mellemklasse biler.

Det er iøvrigt ikke en strategi der er ukendt i bilbranchen. Alle de store bilmærker afprøver således deres teknologier i biler som de færreste har råd til og bruger så det bedste af det i de mere folkelige bilmodeller.

Jeg er overbevist om, at de elbiler vi fremover kommer til at se kommer til at ligne en Tesla Roadster, i køreegenskaber og rækkevidde, langt mere end en Renault Fluenze.

Der er intet teknologisk set der forhindre dette.

Argumenterne imod elbiler ligner, stort set ordret, dem folk havde mod mobiltelefoner, personlige computere og meget mere, dengang de stadig var lidt i den dyre ende.

  • 0
  • 0

Diskussionen her omhandler ikke luksusmodeller

Er du nu blevet udpeget som leder af debatten? Det har jeg så ikke lige set.

Næh, det var såmænd bare en opsummering af debattens fokus, som er om Better Place kan sælge 20.000 biler over de næste tre år, givet det nuværende teknologiske niveau. Ihvertfald set fra mit synspunkt. Jeg håber ikke du forventer at der skal køre 20.000 Tesla Roadster eller Fisker Karma om tre år, for så bliver du nok skuffet.

Tesla har valgt en "Apple strategi", som jeg tror er meget fornuftig - de er statet med at skabe det bedste de kan, til en høj pris, for herefter at lave mere og mere folkelige modeller. Deres næste modelserie koster det halve af Roadsteren, og det er planen af den næste kommer ned på det kvarte. Og så er vi på niveau med andre mellemklasse biler.

Jamen, så er der jo rigeligt stof til diskussion når der kommer en Tesla til 250.000 på markedet, men skal vi ikke vente med at diskutere dens egenskaber til den faktisk står her?

Jeg er overbevist om, at de elbiler vi fremover kommer til at se kommer til at ligne en Tesla Roadster, i køreegenskaber og rækkevidde, langt mere end en Renault Fluenze.

Jeg er overbevist om at de elbiler vi kommer til at se, står på et museum.

Der er intet teknologisk set der forhindre dette.

Næh, nærmere tværtimod.

  • 0
  • 0

Argumenterne imod elbiler ligner, stort set ordret, dem folk havde mod mobiltelefoner, personlige computere og meget mere, dengang de stadig var lidt i den dyre ende.

Hér er vi i det mindste 100% enige!

  • 0
  • 0

[quote] Argumenterne imod elbiler ligner, stort set ordret, dem folk havde mod mobiltelefoner, personlige computere og meget mere, dengang de stadig var lidt i den dyre ende.

Hér er vi i det mindste 100% enige![/quote] Så I mener altså alvorligt at årsagen til kritik af elbiler, er funderet i manglende evne til at købe en? Interessant betragtning, misundelsens ansigt er jo som bekendt hæsligt. Det forklarer jo unægteligt også den manglende stillingtagen til de konkrete problemer som er blevet bragt frem.

  • 0
  • 0

Så I mener altså alvorligt at årsagen til kritik af elbiler, er funderet i manglende evne til at købe en?

Nej, det var ikke argumenterne imod mobiltelefonen. Det var derimod bl.a.:

  • At teknologien var får ringe
  • At batterierne ikke kunne række langt nok (til at starte med ca. 3 minutters tale)
  • At der manglede en infrastruktur

Det er stort set de samme argumenter du og andre bruger. Men udviklingen gik vist hurtigere end mange troede.

Engienører kan udrette mirakler, når ellers de fysiske love ikke forhindrer dem i det og der er midler nok til det. Der er intet der forhindre, at man kan lave rigtig gode elbiler, til samme priser - eller billigere, end de nuværende benzinbiler. Men ja, du har ret i at de ikke helt findes endnu. Tesla er så bare en af dem der har vist en direkte ved mod dem og at det kan lade sig gøre.

Jeg er iøvrigt helt enig med dig i, at Better Place nok ikke får solgt de 20.000 biler de ønsker. Ja, faktisk tror jeg de går konkurs inden de nogensinjde bliver en succes, for jeg mener helt grundlæggende at deres forretningsmodel er forkert. Men det har bare ikke noget at gøre med elbiler som sådan - det er jo bare deres dårlige model. Andre er som sagt igang med andre og bedre løsninger.

  • 0
  • 0

Frank: Ok, så ved vi at de hurtig-lades, også selvom der i den indledende tekst står: "Derudover er der jo nogle batteriproducenter, der mener, at hurtigladning slider for meget på batteriet".

Det er bevist at det slider lige meget om batteriet oplades langsomt eller hurtigt. Batterisystemet sørger for at regulere opladning og afkøle batteriet.

  • 0
  • 0

[/quote] 1- Prisen pr. km er under 1 kr - hvis du vælger 30.000 km/år eller mere Det ved jeg fra min egen regning ;-) [/quote]

Hvad så hvis man vælger 30.000 km/år og kun kører 15.000 km? Og hvis man vælger 10.000 km og kører 40.000 km???

Jeg har ofte pludselig skiftet kørselsbehov ved jobskifte. Det er nogle gange svært at se 12 måneder ud i fremtiden.

  • 0
  • 0

[/quote]Mikkel deMib Svendsen Jeg er iøvrigt helt enig med dig i, at Better Place nok ikke får solgt de 20.000 biler de ønsker. Ja, faktisk tror jeg de går konkurs inden de nogensinde bliver en succes, for jeg mener helt grundlæggende at deres forretningsmodel er forkert. Men det har bare ikke noget at gøre med elbiler som sådan - det er jo bare deres dårlige model. Andre er som sagt igang med andre og bedre løsninger. [/quote]

Fuldstændig enig. Hvis Renault/Betterplace havde taget en Megane st.car. og sat batteriet under bilen, så kunne batteriskift måske blive en succes. De siger Fluencen er en familiebil, men ikke i min fremtid med barnevogn og klapvogn. Problemet er bare at at batteriskift bliver ved med at koste over 1 km per km, og dem med fast batteri kun betaler strømmen. Når så batteriet skal udskiftes, er der sparet så mange penge at der kan købes 2 batterier. Men da er bilen nok udtjent, da batteriet slides med 1%per 15.000 km. Så batteriet kan sagtens køre 300.000 km før der er slidt 20%. Så en Nissan Leaf, der kan køre 160 km på en opladning vil efter 300.000 km kunne køre 128 km på en opladning. Stadig langt nok i min og de fleste andres dagligdag. Alligevel håber jeg der i fremtiden kommer en elbil som Tesla der kan høre 4-500 km på en opladning, og kan købes for en normal løn.

  • 0
  • 0

[quote] 1- Prisen pr. km er under 1 kr - hvis du vælger 30.000 km/år eller mere Det ved jeg fra min egen regning ;-)

Hvad så hvis man vælger 30.000 km/år og kun kører 15.000 km? Og hvis man vælger 10.000 km og kører 40.000 km???

Jeg har ofte pludselig skiftet kørselsbehov ved jobskifte. Det er nogle gange svært at se 12 måneder ud i fremtiden. [/quote]

Det er meget enkelt. Hvis du kører færre kilometer, og nedgraderer dit abonnement, bliver forskellen ikke refunderet, og du får tilmed et gebyr. Kører du flere kilometer, og opgraderer, bliver du til gengæld opkrævet forskellen for hele perioden, men slipper for gebyr. Du taber under alle omstændigheder.

Bemærk at flytning også er forbundet med et væsentligt gebyr. Flytning betragtes som terminering af eksisterende aftale, og oprettelse af ny. Dog opkræves kun et flyttegebyr, ikke en ny oprettelsesafgift. Problemet er blot at flyttegebyret er præcis det samme som oprettelsesafgiften, nemlig kr. 9.995. Igen er det forbrugeren som er taberen.

Hvis der er 20.000 tåber i Danmark som er villige til at indgå en aftale på ovenstående vilkår, så må jeg sgu tilstå at det står værre til med intelligensen end jeg troede.

  • 0
  • 0

Hvad så hvis man vælger 30.000 km/år og kun kører 15.000 km? Og hvis man vælger 10.000 km og kører 40.000 km???

Jeg har ofte pludselig skiftet kørselsbehov ved jobskifte. Det er nogle gange svært at se 12 måneder ud i fremtiden.

Så op- eller nedgraderer du din abonnement. Og hvis du ikke gør det så er du helt afgjort selv skyld.

  • 0
  • 0

DISCLAIMER: Jeg er sikker på at Better Place har styr på deres jura, og at alt er i skønneste orden. Nedenstående er kun et tanke-eksperiment. Jeg er ikke jurist, så måske er spørgsmålene urimeligt banale, men jeg syntes nu alligevel det kunne være interessant at kende de betragtninger juristerne hos Better Place har gjort sig.

Bilen har jeg jo købt selv, og det mekaniske slid som kommer på den er derfor ikke en del af forretningsmodellen. Det batteri der på et givet tidspunkt sidder i bilen, kommer fra en pulje af batterier, hvis vedligeholdelsesmæssige tilstand jeg som abonnent er uden indflydelse på.

Hvad er sammenhængen til antal kørte kilometer egentligt? Er det rimeligt, og muligt, at vurdere den samlede belastning på en pulje af batterier, med svingende vedligeholdelsesmæssig tilstand, baseret på det mekaniske slid på min private ejendom?

Er jeg overhovedet forpligtet til at oplyse antal kørte kilometer, i min private bil, til leverandøren af dens batteri? I disse tider hvor selv uskyldige cookies betragtes på linie med højforræderi, bør indholdet af min bils kørecomputer også være underlagt privatlivets fred.

  • 0
  • 0

Så I mener altså alvorligt at årsagen til kritik af elbiler, er funderet i manglende evne til at købe en? Interessant betragtning.

Det leder os så til en undersøgelse om de mere end 12.000 plug-in bil ejere i Californien, heraf har 1.400 besvaret undersøgelsen, og hvad har de så til fælles?

54% af plug-in bilejerne har en hustandsinkomst over 150.000$ 91% bor i parcelhus med tilhørende garage 39% har solceller på taget, yderligere 31% forventer at få det indenfor et år. 71% kan lade ved deres arbejdsplads, af dem lader de 90% gratis. 2/3 af opladningen lades off peak om natten 85% bruger plug-in bilen som den primære bil plug-in bilerne kører i gennemsnit 26miles om dagen

Det store antal el-biler i Californien, skyldes i høj grad også at de må køre i de specielle vognbaner for fyldte biler, selv om der kun er føreren i bilen, det sparer rigtig meget tid. http://www.greencarcongress.com/2012/08/cc...

  • 0
  • 0

Andy Fisher skrev:

DISCLAIMER: Jeg er sikker på at Better Place har styr på deres jura, og at alt er i skønneste orden. Nedenstående er kun et tanke-eksperiment. Jeg er ikke jurist, så måske er spørgsmålene urimeligt banale, men jeg syntes nu alligevel det kunne være interessant at kende de betragtninger juristerne hos Better Place har gjort sig.

Bilen har jeg jo købt selv, og det mekaniske slid som kommer på den er derfor ikke en del af forretningsmodellen. Det batteri der på et givet tidspunkt sidder i bilen, kommer fra en pulje af batterier, hvis vedligeholdelsesmæssige tilstand jeg som abonnent er uden indflydelse på.

Hvad er sammenhængen til antal kørte kilometer egentligt? Er det rimeligt, og muligt, at vurdere den samlede belastning på en pulje af batterier, med svingende vedligeholdelsesmæssig tilstand, baseret på det mekaniske slid på min private ejendom?

Er jeg overhovedet forpligtet til at oplyse antal kørte kilometer, i min private bil, til leverandøren af dens batteri? I disse tider hvor selv uskyldige cookies betragtes på linie med højforræderi, bør indholdet af min bils kørecomputer også være underlagt privatlivets fred.

Jeg ejer en Renault Fluence Z.E. med et Better Place abonnement. Det har jeg tilvalgt som en god løsning for mig. Jeg har dermed fundet forretningsmodellen i orden herunder at jeg betaler efter kørte kilometer, og ikke ejer batteriet. Hvis jeg ikke fandt denne pakke attraktiv havde jeg valgt en anden transportløsning og ikke bekymret mig mere om Better Place løsningen.

  • 0
  • 0

Jeg ejer en Renault Fluence Z.E. med et Better Place abonnement. Det har jeg tilvalgt som en god løsning for mig. Jeg har dermed fundet forretningsmodellen i orden herunder at jeg betaler efter kørte kilometer, og ikke ejer batteriet. Hvis jeg ikke fandt denne pakke attraktiv havde jeg valgt en anden transportløsning og ikke bekymret mig mere om Better Place løsningen.

Kunne du lokkes til at uddybe? Hvilket abonnement har du? Hvor langt kører du om året? Hvad er det for nogle kriterier du har vurderet abonnementet på. Hvilke alternativer var med i vurderingen?

  • 0
  • 0

Jeg har dermed fundet forretningsmodellen i orden herunder at jeg betaler efter kørte kilometer, og ikke ejer batteriet.

Du betaler ikke pr. kørte kilometer, men derimod en fast pris for RETTEN til at køre et bestemt antal kilometer. Hvis du kører mindre, stiger kilometerprisen og hvis du kører mere stiger den også. Så prisen pr. km er højere i alle fald end det som der reklameres med.

Jeg forstår slet ikke, at nogle folk er villige til at betale mange gange den normale (og i forvejen høje) pris for EL

  • 0
  • 0

[quote]Jeg har dermed fundet forretningsmodellen i orden herunder at jeg betaler efter kørte kilometer, og ikke ejer batteriet.

..Jeg forstår slet ikke, at nogle folk er villige til at betale mange gange den normale (og i forvejen høje) pris for EL[/quote]

Jeg har også valgt Betterplace. Mit behov (baseret på gennemsnit af seneste 5 års kørsel, med nøjagtig registrering) er 31.000 km/år. Det har jeg rundet ned til 30.000 km/år, og indgået aftalen herom. Jeg har kørt i benzin bil, og med nuværende benzinpriser (inkl. betaling til benzinselskabets infrastruktur) og maksimalt 11 km/l i min Mondeo 2.0 fra 2000 - er 1,181 kr/km. Prisen for Betterplace er 0,998 kr/km (ekskl. oprettelse).

Det er altså billigere! Og hertil kommer besparelse på grønne afgifter og forsikring.

Selve bilen: Fluence Z.E. i udstyrsudgaven er billigere end den tilsvarende Mondeo som ellers ville være have været valget. Jeg har valgt at finde andre løsninger på de ulemper som mange påpeger: - kan ikke køre i udlandet (lejer bil ved behov) - ingen anhængertræk (cykelholder til tag, bytte bil med nabo/kollega ved behov for trailer) - lille bagagerum (tagbøjler, og så er behovet ikke stort, da børnene er flyttet)

Forudsætningen for vores valg: Mulighed for uhindret kørsel rundt i hele Danmark - og her vil quick charge løsningen giver utilfredsstillende forsinkelser på ALLE ture. Det gør batteriskifte IKKE, og dermed er det for os den bedste løsning HER-OG-NU.

Det er absolut muligt at tingene ændrer sig kraftigt over de næste 4-5 år, og jeg vil da også MEGET gerne have et batteri der rækker 300km i stedet for 150km. Men jeg kan simpelthen ikke forstå folks negative reaktion på el-biler generelt og Betterplace i særdeleshed. Det er da en fri verden, og man bør da kun kunne glæde sig over at nogen GØR noget.. Vi har taget et velovervejet og oplyst valg, og så er risikoen jo vores!

  • 0
  • 0

Men jeg kan simpelthen ikke forstå folks negative reaktion på el-biler generelt og Betterplace i særdeleshed. Det er da en fri verden, og man bør da kun kunne glæde sig over at nogen GØR noget.. Vi har taget et velovervejet og oplyst valg, og så er risikoen jo vores!

Jeg er en arg modstander af udbredelsen af elbiler, på deres nuværende modenhedsniveau, på trods af at jeg har ejet to af slagsen, og sagtens kan forestille mig at købe en til.

Dette hænger primært sammen med den måde elbilen markedsføres på, og den semireligiøse aura af frelse den udstyres med. Jeg tvivler ærligt talt på at Better Place i længden kan leve op til det bilen sælges på lige p.t. Måske for en mindre gruppe af befolkningen, som er sig begrænsningerne bevidst, og som har købt ud fra overbevisning, men ikke for det store flertal.

Elbilen har haft rigelig med mulighed for at vise sin suverænitet over andre løsninger. Man har de sidste 40 år kunnet købe diverse elbiler i Danmark. På trods af dette, har salget været begrænset, og den teknologiske udvikling ikke-eksisterende.

Nu forsøger man, med gigantiske kapitalfonde i baghånden, at lancere den igen, i avanceret design, med Storm P.-agtige løsninger på de begrænsninger som ingen har kunnet løse hidtil, og ikke mindst med en økonomisk model kendt, og frygtet, fra mobiltelefonselskaber.

Hvis elbilen havde været en god idé, havde den solgt sig selv i rigelige mængder, uden ugennemskuelige abonnementer, gennem de seneste 40 år, og havde udviklet sig i takt med forbrugernes ønsker. Hvorfor skulle helt ordinær udbud og efterspørgsel være suspenderet i forbindelse med elbiler?

  • 0
  • 0

Det er altså billigere! Og hertil kommer besparelse på grønne afgifter og forsikring.

Jo, men det kræver at du sammenligner en gammel model af Ford Mondeo, med en ny model af Renault Fluenze.

For en der i dag kører en ældre version af Ford Mondeo med 11kml, og som ønsker en opgradering, og har evne og villighed til at betale en bil i den prisklasse, så er alternativet Ford Fusion(Mondeo 2013), og så er vi over 43kml, vi skal altså som minimum sammenligne biler fra samme tid, og så er det i den grad dyrere, især i Danmark hvor el-prisen er så høj som den er, det kan så i Better Place modellen indtil videre kamufleres som batteriomkostning, du ved kun hvad du skal betale, ikke hvad du betaler for.

http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=4460

Det ser også ud som du er den oplagte målgruppe for Better Place, og det skal du glæde dig over, men vi skal også holde os klart at får du lyst til at flytte så skal du igen betale de 10.000kr for standeren, dvs hvis ikke sælger har Better Place stander på den nye adresse, og bliver du (gud forbyde det, men det er sket for andre) syg, eller din arbejdsplads lukker, så du ikke har behov for 30.000km årligt, så skal du betale for den distance du ikke kan køre.

Et nyt kompatibelt batteri til 300km skal nok komme, der går sikkert kun få år før du kan vælge om du ønsker dit byttebatteri med lav vægt eller stor kapacitet.

  • 0
  • 0

Elbilen har haft rigelig med mulighed for at vise sin suverænitet over andre løsninger. Man har de sidste 40 år kunnet købe diverse elbiler i Danmark. På trods af dette, har salget været begrænset, og den teknologiske udvikling ikke-eksisterende.

OK at du har tidligere erfaringer - men med al respekt, så er kravet for os NETOP ubesværet kørsel i DK. Det har altså IKKE været muligt før nu... Storm P løsning eller ej. Teknologisk er det også først nu at der overhovedet kan drives en fuld udstyret familiebil 150km med op til 135km/t, så noget er der jo sket.

  • 0
  • 0

[quote]Det er altså billigere! Og hertil kommer besparelse på grønne afgifter og forsikring.

1) Jo, men det kræver at du sammenligner en gammel model af Ford Mondeo, med en ny model af Renault Fluenze. For en der i dag kører en ældre version af Ford Mondeo med 11kml, og som ønsker en opgradering, og har evne og villighed til at betale en bil i den prisklasse, så er alternativet Ford Fusion(Mondeo 2013), .....

2) Better Place modellen indtil videre kamufleres som batteriomkostning, du ved kun hvad du skal betale, ikke hvad du betaler for.

3) Det ser også ud som du er den oplagte målgruppe for Better Place, og det skal du glæde dig over, men vi skal også holde os klart at får du lyst til at flytte så skal du igen betale de 10.000kr for standeren, dvs hvis ikke sælger har Better Place stander på den nye adresse, og bliver du (gud forbyde det, men det er sket for andre) syg, eller din arbejdsplads lukker, så du ikke har behov for 30.000km årligt, så skal du betale for den distance du ikke kan køre.

4) Et nyt kompatibelt batteri til 300km skal nok komme, der går sikkert kun få år før du kan vælge om du ønsker dit byttebatteri med lav vægt eller stor kapacitet.[/quote]

1) den var der ikke i 2011 da vi så på bil. Og det havde så også været ligegyldigt. Det vi fokuserer på er den samlede løbende driftsomkostning - ikke kun brædstof. Der er væsentlige besparelser på grønne afgifter mm. også. Endelig ønskede vi ikke primært en besparelse, men muligheden for at gøre en miljømæssig forskel uden øget omkostning!

2) Det er overhovedet ikke kamufleret at du betaler for infrastrukturen også.

3) Ja, det er jeg fuldt bevidst om. Og som andre har nævnt kan jeg jo nedgradere mit BP abonnement - vel vidende at killometer prisen dermed stiger. Jeg har da også købt sommerhus uden at have garanti for jeg ikke bliver fyret, og dermed ikke har råd til det!

4) Det regner jeg også med. Og her tror jeg BP er en fordel! Ved at være stor-aftager, kan de hurtigere sikre indfasning, end hvis jeg selv ejede batteriet og skulle investere yderligere i nyt batteri.

  • 0
  • 0

Mikkel skriver:

[quote]Jeg har dermed fundet forretningsmodellen i orden herunder at jeg betaler efter kørte kilometer, og ikke ejer batteriet.

Du betaler ikke pr. kørte kilometer, men derimod en fast pris for RETTEN til at køre et bestemt antal kilometer. Hvis du kører mindre, stiger kilometerprisen og hvis du kører mere stiger den også. Så prisen pr. km er højere i alle fald end det som der reklameres med.

Jeg forstår slet ikke, at nogle folk er villige til at betale mange gange den normale (og i forvejen høje) pris for EL[/quote]

og Andy ønsker også en nærmere forklaring på mit valg.

I stedet for at købe en elbil med en hybrid løsning som Opel Ampera, har jeg valgt at købe en Renault Fluence Z.E. og beholde en benzinbil, men har solgt en dieselbil.

Kørselsbehovet er samlet 65.000 km om året. Min kone og jeg vælger bil efter behov, men jeg kører fortrinsvis i elbilen. Jeg begyndte forsigtigt med en 20.000 km pakke, men allerede nu har jeg besluttet mig for at ændre det til en over 30.000 km pakke, da kørselsbehovet i elbilen bliver på omkring 45.000 om året. Jeg har fra den 14. juni 2012 og til i dag kørt 9484 km i elbilen, endda med et begrænset antal batteriskiftestationer, som jeg bruger når jeg kører til møder rundt i landet udover 2 x78 km pendling til København næsten hver dag. Jeg er yderst tilfreds med ikke at eje batteriet, og betaler gerne lidt ekstra for også at have muligheden for at skifte batteriet hurtigt og dermed snart kunne køre op til 800 km på en dag, som kan ske ved møder i Jylland.

Det skal lige med i historien, at jeg i mit køb havde betinget mig, at batteriskiftestationerne kørte. Det har Better Place imødekommet ved at give en betragtelig prisreduktion for alle i de første måneder indtil der er et landsdækkende net.

Ved købet var det også vigtigt for mig, at prisen for at køre i elbil ikke var væsentligt højere, end ved at købe en ny dieselbil. Det viser sig nu klart, at det endda er billigere. Se sammenligningen i regnearkene her: http://witzgall.dk/blogs/elbil/samlet-okon...

Mit kørselbehov er stort, så er der p.t. kun en elbil, der kan opfylde det, nemlig den jeg har valgt. Jeg kunne også vente og se, hvad der ellers kommer, men jeg valgte at slå til nu.

Men for at dissekere et Better Place abonnement skal det lige med, at Renault tager 1.000 kr. per måned for leje af et batteri i deres el varebil, hvis du kører 25.000 km om året. Resten er så til strøm og batteriskift. Ved 45.000 km er batteriomkostningen endnu højere. Hvis man f.eks. antager at et batteri til 70.000 kr. holder til 180.000 km, så slider jeg for 1.458 kr. om måneden. Hvis jeg bruger 17 kWh/100 km, så koster strømmen kr. 2,10/kWh 1.339 kr. Det er kr. 2.797 per måned. Der er ikke meget tilbage op til prisen kr. 2.995 til finansiering af batteriet og batteriskift

Så i betragtning af at bilen er så billig i forhold til andre elbiler, og risikoen og ejerskabet for batteriet er smidt over til Better Place, så er prisen helt ok for mig.

  • 0
  • 0

Elbiler kører på strøm fremstillet på kulkraftværker.

BetterPlace angiver ganske vist på deres hjemmeside, at batterier fortrinsvist oplades om natten, hvor der ofte er overskud af vindmøllestrøm, men siger intet om, hvorvidt de køber vindmøllestrømmen.

En rekordstor andel af den danskproducerede vindmøllestrøm sælges imidlertid til udlandet. Det er elselskaber i Tyskland, Holland og Belgien, der i stadig stigende grad køber danske vindstrøm-certifikater, skriver EpN 17. februar 2012.

Hvis BetterPlace betalte for grønne el-certifikater, ville de sikkert fortælle det, så indtil videre må vi antage at elbilerne kører på kulkraft. Ejerne af elbilerne lader formentligt også op derhjemme med kulkraft.

  • 0
  • 0

Elbiler kører på strøm fremstillet på kulkraftværker. ... Ejerne af elbilerne lader formentligt også op derhjemme med kulkraft.

Ja. Men mixet gør at en stor del alligevel kommer fra grønne kilder.

Se indlæg fra debatmødet her: http://ing.dk/artikel/131357-her-er-alle-o...

og specifikt: "Debatmøde: Så meget CO2 udleder elbilen" her: http://ing.dk/artikel/131347

Men - korrekt - jeg ville faktisk gerne betale lidt mere til Better Place hvis jeg var sikker på at de så købte grøn el.

  • 0
  • 0

Der er kun ganske få der har udregnet vugge til grav princippet ved både elbiler og konventionelle biller, og fakta er at selv hvis en elbiler bliver opladet ved 100 % strøm fra kulkraftværker, så vil en konventionel brændstofbil stadig forurene 4-5 gange mere. Det koster utroligt meget strøm at udvinde, transportere, opbevare, igen transportere, raffinere og lave brændstof samt igen transportere indtil det er på en tankstation. Det er over 3 kWh el det koster at producere 1 liter brændstof. Men det er kun fra pump-to-pipe ved en konventionel brændstofbil man udregner, men ved en elbil er det fra plant-to-pipe, og det er derfor anti-elbilisterne altid kommer med det argument. Elbiler der kører på el fra kulkraftfyrede elværker forurener mere end en konventionel bil. Glem det. Det gør den ikke. Uanset hvad så vil en konventionel brændstofbil altid forurene mere. Også selvom den kører over 30 km på literen. Men heldigvis har vi energimix i Danmark og mulighed for solcelleanlæg, så det er bare endnu en grund til at skifte til en elbil.

  • 0
  • 0

Det er over 3 kWh el det koster at producere 1 liter brændstof.

Ja - og i en liter diesel er der et energiindhold på ca. 10 kWh, så vi skal nok lige have dit regnestykke udspecificeret lidt mere ? Dine "fakta" tal på 4-5 gange mere forurening tror jeg, vi er mange der gerne vil se en kilde på.

(og jeg ved godt, at virkningsgraden for diesel er mindre end for el)

mvh Flemming

  • 0
  • 0

Det koster utroligt meget strøm at udvinde, transportere, opbevare, igen transportere, raffinere og lave brændstof samt igen transportere indtil det er på en tankstation.

...mens kul jo er ganske gratis at udvinde og minerne altid befinder sig klods op af kraftværket hvor det skal brændes?

  • 0
  • 0

I skulle prøve at se Robert Llewellyns pilot udsendelse af Fully Charged, hvor han prikker hul i misinformationen om elbiler.

http://www.youtube.com/watch?v=YfTiRNzbSko

Fra vugge til grav udleder en el-bil, som får 100% energi fra et kulkraftværk - 40 gram CO2 per km. mens en traditionel brændstof bil udleder 450-500 gram CO2 per km.

I Danmark er 20-30% af elproduktionen fra vind energi... så de 40 gram er tættere på 30 gram. Og med tiden, når vi får flere vindmøller, vil el-bilen blive renere og renere :D

Det kan man ikke sige om en traditionel brændstof bil... Peak oil er sket og det vil kun blive dyre og dyre at udvinde olie.

  • 0
  • 0

Kommenter: Niels Poulsen

...mens kul jo er ganske gratis at udvinde og minerne altid befinder sig klods op af kraftværket hvor det skal brændes?

Kul skal ikke raffineres, men kan bruges med det samme efter transporten. At kul sviner, ja, det gør det, men man har muligheden for at lade om natten, når evt. vinden blæser, eller om dagen når solen skinner. Den mulighed er der ikke for konventionelle biler, som sviner 2-3 gange mere end kul, og nu er det også bevist at dieselos giver kræft. Kunne det ikke være rart at besøge byerne uden den kvalmende lugt fra bilerne?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten