El-scootere med bytte-batteri myldrer frem
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

El-scootere med bytte-batteri myldrer frem

Scooterproducenten Kymco satser på, at scooterejere vil bruge deres offentlige opladningsstationer. Ideen er at brugerne sætter deres batteri ind og henter det igen en time efter når det er opladet. Illustration: Kymco

Løft op i sædet, tag batteriet ud og sæt et nyt i – så nemt set det faktisk ud til at være, hvis den elektriske scootertur skal forlænges. To producenter fra Taiwan er nu klar med scooternes svar på Better Place.

Den første er Gogoro, som siden starten i 2011 har fået tilført over 3 mia. kroner i kapital, blandt andet fra den amerikanske fond, Generation Investment Management, hvor tidligere vicepræsident Al Gore er medstifter.

Over de sidste tre år har Gogoro opstillet over 600 opladningsstationer i Taiwan, hvor scooterejere kan udskifte batterier. Illustration: Gogoro

Læs også: Dansk startup bygger elcykel med batteribank og solcellepanel

I 2015 lancerede Gogoro deres første model S og på kort tid har de opbygget et system af stationer over det meste af Taiwan. Her kan scooterejerne få udskiftet deres flade batterier. Det skulle ikke tage mere end seks sekunder. Producenten siger selv, at de har 90 procent af markedet for elektriske scootere i de store Taiwanesiske byer.

Sidste år kom en ny model, S2, på markedet. Den er kraftigere og har større batterikapacitet end den første Gogoro S. Den kan ifølge producenten køre helt op til 110 km med 40 km/t før batteriet løber tør. Når det er ved at ske, er det bare at køre hen til en af de over 600 batteriskiftestationer (kaldet GoStations) som Gogoro har fordelt over hele Taiwan. Det er især storbyerne, der er plastret til med stationerne. Faktisk hævder Gogoro, at der i hovedstaden Taipei aldrig er mere en 1,3 km til den nærmeste skiftestation.

Læs også: Blå blok bakker op om udskældt speed pedelec-forsøgsordning

Gogoro har ekspanderet til resten af verden og sælger nu deres elektriske scootere til Holland, Tyskland, Frankrig og Japan. Prisen ligger på omkring 30.000 kroner. Endnu er det dog kun i Taiwan, at det er muligt at skifte batteri i en offentlig ladestander.

Ny konkurrent – andet koncept

Men nu er der kommet en ny scooter på banen. Det drejer sig om en af verdens største scooter-producenter, ligeledes taiwanesiske Kymco, som har lanceret to elektrisk scootere til hhv. 9.000 kroner og 10.500 kroner inklusive offentlige tilskud i Taiwan. Den første, kaldet Nice 100 EV, har en rækkevidde på 60 km og en tophastighed på 45 km/t.

Verdens største scooterproducent, Honda, har indgået et samarbejde med Yamaha om at udvikle en batteriløsning til scootere, som kan udskiftes i stil med Gogoro's teknologi i Taiwan. Illustration: Honda

Læs også: Forsøg med speed pedelec mødte et bjerg af kritik: Tvinges stadig igennem

Den anden har fået navnet Many 110 EV kan køre 60 km/t og har en rækkevidde på 60 km. De leveres begge med en hjemmeopladningsstation. Desuden har Kymco lovet at opbygge et netværk af ladestationer.

Men her adskiller konceptet sig noget fra Gogoro’s. For i stedet for at tage et nyt fuldt opladet batteri, så skal ejerne efterlade det ene af scooterens to batterier i opladestationen og derefter køre videre på det andet interne batteri. Efter en times tid, kan man så komme tilbage og hente det batteriet. Kymco siger, at der er muligt at installere helt op til tre ekstra batterier i scooteren, hvilket vil bringe rækkevidden op på næsten 200 km.

Læs også: Elcykler kan erstatte bilen på de længere ture

Kymco har store ambitioner når det gælder elektriske scootere. Flere analyser peger på, at markedet for den type køretøjer vil eksplodere i løbet af de næste par år. Kymco forventer selv at lancere 10 elektriske modeller inden for de næste tre år og udrulle deres opladningsystem til 20 lande.

De store er snart klar

De bliver dog ikke alene på markedet; verdens største scooterproducent, Honda, kunne tidligere i år præsentere en elektrisk scooter med udskiftelige batterier. I første omgang er det muligt at tage batteriet ud og oplade det hjemme på skrivebordet. Det giver god mening, da ejere af scootere ofte bor i lejligheder i verdens storbyer.

Italienske Piaggio har også præsenteret en elektrisk scooter under Vespa-brandet. Den har en rækkevidde på 100 km og kan oplades på fire timer. Illustration: Piaggio

Læs også: Ny dansk motorcykel vil gi’ den gas med el

Samtidig er det første skridt i samme retning som Gogoro og Kymco har taget, da Honda i 2017 indgik et samarbejde med Yamaha om at udvikle et service-system med udskiftning og udlejning af batterier.

Andre producenter er ligeledes klar med elektriske alternativer til den ikoniske italienske scooter, og i efteråret kunne Piaggio vise deres første elektriske scooter frem. Den har en rækkevidde på 100 kilometer og kan oplades på fire timer via et almindeligt stik. Den fås også i en hybridversion med en lille forbrændingsmotor, som fordobler rækkevidden.

Hvad blev der af det forsøg der blev lavet i USA af nogle studenter med en Golf der i stedet for eet stort bilbatteri havde flere mindre udskiftelige batterier, så ejerne simpelthen bare hev dem ud og byttede dem på for eksempel en tankstation på vejen. Ingen behov for robotter etc.
Hvis man forestillede sig at der blev brugt samme batterier som her må det da være en oplagt løsning.
Evt. kunne elbilen have 50% fast batteri og 50% udhivbare... så klare det måske angsten for at løbe tør og der vil være dobbelt incitament til at opbygge et net af stationer...
Og så vil der da være mening i at standardisere batterierne så de passer til så mange forskellige biler/scootere som muligt.
Har læst mig til at gogoro batteriet er på 6.4 KWH... så en elbil vil altså skulle udskifte fra 3-4 af dens slags for at tanke op. Det må da kunne lade sig gøre...

  • 7
  • 7

Jeg vil godt have skrevet, hvor stort Gogoro's batteri er, men det fremgår ikke af deres hjemmeside.

Der står kun hvor stor effekt de kan levere.

Andre steder kan man dog læse, at det sandsynligvis er 1,3 kWh (nogle skriver 1,5 kWh).

Der sidder to styk, så altså mellem 2,6 og 3 kWh. Det passer meget godt med en rækkevidde på cirka 100 km.

  • 12
  • 0