El-lokomotiver forsinket: DSB-personale og passagerer må leve længere med diesel-oserne
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

El-lokomotiver forsinket: DSB-personale og passagerer må leve længere med diesel-oserne

Et ME-diesellokomotiv trækker dobbeltdækkervogne på strækningen mellem København og Valby. Illustration: DSB

Personalet og passagererne i DSB's dobbeltdækkervogne må leve endnu længere med de ultrafine partikler, som de nuværende ME-diesellokomotiver udstøder, så de bliver suget ind med ventilationssystemet.

Læs også: Passagerer og togpersonale indånder stadig store mængder partikelforurening

DSB ser sig nemlig tvunget til at bruge længere tid end planlagt på at købe afløseren til først og fremmest ME-lokomotiverne, 26 spritnye el-lokomotiver.

I et notat til Transportministeriet oplyser DSB, at togselskabet i begyndelsen af sidste år gennemførte en såkaldt teknisk dialog med de tre største leverandører af lokomotiver, Siemens, Bombardier og Skoda. Dengang lød deres bud ifølge notatet, at det ville tage 14 måneder at producere et lokomotiv.

Det fik DSB til i sit udbud at kræve lokomotiverne bygget på 15 måneder. Den går alligevel ikke, lyder det nu.

'DSB har i de første forhandlingstilbud og de efterfølgende forhandlinger fået tilbagemeldingen fra tilbudsgiverne, at de 15 mdr. leveringstid var en stor udfordring og risiko,' skriver DSB i notatet.

Nu får leverandørerne 24 måneder

DSB er bange for, at ikke alle tre togbyggere har lyst til at byde på lokomotiverne, hvis de skal levere dem på 15 måneder. Det vil begrænse konkurrencen så meget, at DSB frygter at komme til at betale overpris.

'DSB har derfor besluttet at forskyde leveringsperioden for den kommende lokomotivleverandør til 24 måneder.'

Det indebærer, at det første lokomotiv skal leveres om tre år, i maj 2020. Derefter kan de første syv lokomotiver tages i drift ved indgangen til 2021. Resten af lokomotiverne leveres i løbet af 2021.

Dieselos foran dobbeltdækkerne fire år endnu

Derfor kan dobbeltdækkerne tidligst kobles fra ME-lokomotiverne om fire år, og DSB er opmærksom på, at formålet med el-lokomotiverne netop er at slippe af med diesel-oserne.

Læs også: Ingen regler beskytter togpersonale mod ultrafine partikler

Samtidig vil der ske mindre forskydninger andre steder, blandt andet fordi DSB havde planlagt at køre med el-lokomotiverne på den kommende regionalrute Nivå-København-Køge-Næstved. Nu bliver IR4-togene nødt til at betjene den rute en periode, og de vil således ikke kunne køre mellem Sjælland og Jylland.

DSB påpeger dog, at alle 26 el-lokomotiver alligevel ikke kan anvendes, før Nordvestbanen fra Roskilde til Kalundborg er elektrificeret. Ifølge Banedanmarks seneste plan kan det tidligst ske ved udgangen af 2021, og det kræver endda, at politikerne træffer beslutning om elektrificeringen senest i oktober. Det er der dog gode muligheder for, da det er en af de investeringer, som der er bred opbakning til på Christiansborg.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) bemærker, at 'den ændrede leveringstid passer bedre med den ibrugtagning, som elektrificeringen på Nordvestbanen muliggør'.

DSB er ked af, at personale og passagerer udsættes for ultrafine partikler, men har påpeget, at det ikke er lige så farligt som rygning.

Læs også: »Rygning er farligere end ultrafine partikler i DSB-sammenhænge«

DSB's MR-tog er endnu værre partikel-syndere end ME-lokomotiverne.

artiklen nævner ikke rigtig, hvad det er, der har ændret sig for leverandørerne:
- Er de bare nogle løgnagtige kapitalister, der lover et, og gør noget andet?
- Spiller Signalprogrammet ind?
- Har DSB i udbudsmaterialet igen bestilt alt andet end et standardtog?
- Er der forskel på "produktionstid" og "leveringstid"?
- Har DSB forstået de 14 måneders leveringstid korrekt? Det virker underligt, hvis leverandører i en uforpligtende "teknisk dialog" siger noget, de allerede næste dag må løbe fra...

Kan man virkelig nøjes med at fortælle, at "det hele tager lidt længere tid", uden at forklare hvorfor det reelt tager længere tid?

  • 11
  • 9

Så længe der ikke er et fungerende kørestrømsanlæg fra Roskilde mod Holbæk/Kalundborg, fra Ringsted mod Nykøbing F/Rødby Færge og på den sydlige del af Lille Syd (mellem Køge (Køge Nord) og Næstved), så har ellokomotiverne ikke den helt store betydning i den Sjællandske regionaltrafik. Det er alligevel begrænset hvor mange lokomotiver og dobbeltdækkerstammer der skal bruges til at betjene regionaltogene mellem Østerport og Ringsted/Slagelse/alternativt Korsør. Selv hvis man udvidder betjeningen til at hedde eksempelvis Nivå-Slagelse. Selv med 15-minuttersdrift Nivå-København H og halvtimesdrift til Lufthavnen henholdsvis Slagelse, så er 26 ellokomotiver alligevel for mange. Køreledninger og kørestrøm er alligevel det vigtigste for at ME-lokomotiverne kan sendes på pension.

  • 9
  • 1