El-Jaguar gik op i flammer på Østerbro

Politiet undersøger, om en elbils batterier var årsag til brand i udstillingslokale på Østerbro i København onsdag aften.

Det var et ambitiøst projekt med at omdanne en dieseldrevet Jaguar XF til elbil, der umiddelbart led det store tilbageslag, da det udstillingslokale, som bilen var placeret i, udbrændte.

Bilen var købt inde hos naboen rundt om hjørnet, Jaguar Danmark, der oplyser, at selskabet intet med projektet har haft at gøre, andet end at sælge bilen.

Bag projektet står danske Jesper Boie Rasmussen, der har en fortid som udviklingsdirektør i både Ibsen Microstructures og Kaleido Technology, hvor han stadig sidder i bestyrelsen.

Projektet med den eldrevne Jaguar startede for godt et halvt år siden, og siden har Jepser Boie Rasmussen og it-tekniker Anders Frandsen arbejdet på at omdanne den dieseldrevne bil til eldrift. Et arbejde, der blandt andet har betydet, at de har skullet fjerne stort set hele den mekaniske indmad og desuden udviklet helt nye it-systemer til styring af bilens elektronik.

Dieselmotoren er erstattet af en 100 procent elektrisk 200-kW-induktionsmotor fra Siemens, og bilen skulle oprindeligt være udstyret med 20 lithium-ion-batterier fra danske Lithium Balance, som netop har specialiseret sig i kraftige 30V-batterier til elbiler.

»Vi arbejder med en 700-volt-motor, selv om elbiler oftest kører på 350 volt. Derfor kan man også få mest udstyr, såsom ladere og motorstyring, i denne gruppe, men når vi taler Jaguar skal der større kræfter til. Det vil vi ikke gå på kompromis med, og vi vil have 280 heste ind i bilen, som en traditionel Jaguar har,« sagde Jesper Boie Rasmussen i maj til Ingeniøren.

Det var planen at demonstrere den eldrevne Jaguar i forbindelse med klimatopmødet COP15 i København til december.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Jesper Boie Rasmussen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kom bilen nogensinde ud at køre, fik de leveret batterierne eller futtede batterierne af under den første opladning?

  • 0
  • 0

Ja, bilen havde sin første officielle turen søndag den 5. juli. Her bragte Jesper Boie Rasmussen Nobelprismodtager Dr. Muhammed Yunus fra Københavns Lufthavn til Orange Scene på Roskilde Festivalen. Se videoklip på Dr.dk

  • 0
  • 0

Er der nogen der har tænkt på den latente fare der er ved batterierne?. Ved kortslutning er de de rene brandfælder, som ikke kan slukkes på normal måde. Hvad med crash test af disse biler/batterier? Kan de klare den, eller har miljøfolkene ikke tænkt på det problem. Jeg ville nødigt sidde i en el-bil, som kommer ud for en fejl i det elektriske system/batterierne. Tænk blot på hvad en bærbar computer/ mobiltelefon kan brænde af, og her snakker vi om bagateller af energi sammenholdt med en elbil

  • 0
  • 0

Problemet er ikke mindre eller større end en benzinbil hvor tanken er placeret lige under pass. sædet. - vi er bare vant til benzin.

jeg ser jævnligt store brændte pletter i asfalten i vejsiden, så benzinbiler brænder også fint - kig engang på Nørrebro for kort tid siden.

  • 0
  • 0

Er der nogen der har tænkt på den latente fare der er ved batterierne?.

Denne fare eksisterer ikke ved biler der benytter sig af fossile brændstoffer ?

Ved kortslutning er de de rene brandfælder, som ikke kan slukkes på normal måde. Hvad med crash test af disse biler/batterier? Kan de klare den, eller har miljøfolkene ikke tænkt på det problem. Jeg ville nødigt sidde i en el-bil, som kommer ud for en fejl i det elektriske system/batterierne. Tænk blot på hvad en bærbar computer/ mobiltelefon kan brænde af, og her snakker vi om bagateller af energi sammenholdt med en elbil

Har du nogen som helst forstand på det du taler om ? Det lyder ikke sådan. En elbil med korrekt afsikret energilager udgør ingen større trussel. Det er selvfølgelig store strømme der er tale om, men det store problem med elbiler er jo netop den beskedne energimængde der kan medbringes. Hvis denne mængde havde været større, så var de fossile biler forlængst fortrængt af elbiler. De batterier der sidder i laptops og mobiltelefoner er jo netop af en type, der har høj energitæthed og ikke sikkerhed som primær designparameter. Derfor løber producenterne af både batterier og udstyr en vis risiko fordi de skal lave deres udstyr så småt som muligt. Biler vil typisk benytte mindre aggresive teknologier og slå af på energitætheden til fordel for sikkerheden. Jeg synes du skulle kikker lidt på forskellige batteriteknologier og se på de tests der udføres. Der er masser af billeder og videoer, hvor lithium batterier gennembores og/eller knuses under test. Eller blot kortsluttes. Når det så er sagt, så er elektricitet en teknologi man skal have respekt for under alle omstændigheder. Bare tænk på alle de husbrande, som hvert år antages at være startet af defekter i de elektriske installationer. Desuden har der også været en del bilbrande, der er startet af diverse fejl i elektriskudstyr. Så lad være med at skylde skylden på batteriet uden specifik viden.

Martin.

  • 0
  • 0

Tja, 700 volt 200KW induktionsmotor, og så en energi til at kunne køre 100 km! Prøv lige at regne lidt på energitætheden. Desuden brænder benzin kun hvis det får ilt, og det er dampene der brænder. Et batteri har "det hele" til at brænde, og kræver ikke ilt. Tør I kortslutte et sådant batteri man selv sidder ovenpå?

  • 0
  • 0

Jens,

Et batteri brænder altså også kun hvis det får ilt - nogle batteriteknologier frigører selv ilten ved forholdsvis lave temperaturer. Det giver ganske fine videoer på youtube, men giver ikke mig anledning til bekymring. Der er masser af batteriteknologier, der er sikre (også lithium). Læs lidt mere på lektien og kom igen.

Og ja, jeg tør godt sidde i en bil, hvor batteriet kortslutter - kører daglig i elbil. Hvis der skulle ske et brand, så er der masser af tid til at komme ud. Igen ser jeg ingen fundemental forskel på en ulykke med en eldrevet bil i forhold til en benzindrevet bil.

Martin.

  • 0
  • 0

Jeg tror ikke vi skal tage det som udtryk for sikkerheden i el-biler, som jeg forstår det var det et hobby projekt som stadig var under udvikling, når man laver om dagligt, og måske kører med midertidige kredsløb, så må risikoen for fejl alt andet lige være betydelig.

  • 0
  • 0

Kære Micael,

Læs hvad jeg skriver før du svarer en anden gang - det gælder også evt. tidligere debatindlæg før det indlæg der lige tænder dig af.

Desuden har jeg da basal viden om forskellige batteriteknologier, hvilket er mere end man kan sige om flere andre her på siden.

Det at napalm kan brænde gør heldigvis ikke alle biler til bomber. Den sammenligning er lige så god som den du har lavet i dit indlæg ovenfor.

Brug evt. Google og søg på "lithium penetration test" - så kan du også finde eksempler, der viser det modsatte af dit og Jens's indlæg.

Kom igen når du også har læst lidt på lektien.

Martin.

  • 0
  • 0

Michael, du læser stadig ikke hvad jeg skriver. Så jeg skærer det lige ud i pap for dig.

Så du benægter altså at lithiumion batterier eksploderer og at en benzintank i øvrigt indeholder napalm. Hmm.

Det er ikke alle lithium teknologier har et termisk runaway problem. Jeg skriver at når du sammenligner de batterier der er i en laptop med dem der bruges i biler, så svarer det til at sammenligne en benzintank med en napalmbombe. Dette er heldigvis en forkert sammenligning.

Kom igen når du også har læst lidt på lektien.

Helt enig.[/quote] Mit problem er netop at jeg rent faktisk ved hvad jeg skriver om. Og jeg kan se du ikke engang har gidet at google i to minutter. Wikipedias artikkel om litium-ion batterier er faktisk rimelig (ikke nødvendigvis rigtigt om alle deres artikler) http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_b... . Her kan du også læse om "dine" laptop batterier versus batterier til brug til andre opgaver. Desuden kan jeg anbefale følgende link: http://www.mpoweruk.com/lithiumS.htm , som også har meget godt materiale om andre batteriteknologier.

Til de der rent faktisk gider at læse det jeg skriver, så kan jeg nævne at litium teknologier baseret på kobolt typisk har et termisk problem, mens teknologier baseret på titan, jern eller mangan ikke har det.

De batterier som Lithium-Balance sansynligvis har leveret til dette projekt er LiFePO4 baseret typer fra Thundersky. Disse leveres med deres BMS i pakker med 8 stk LiFePO4 batterier i serie.

Som en sidebemærkning skal det da nævnes at mange metaller er meget trælse når de brænder - bare prøv at blande rust og aluminium (antændes nemmest når de begge er på pulverform og brug magnesium som tændstik), men gør det et sted, hvor du kan overskue en brand, der først kan slukkes når ilt og aluminium er færdig med at reagere. Hvis du bare vil se billeder af reaktionen, så søg på "Thermite".

Aluminium er forøvrigt også et glimrende materiale til et ikke-genopladelige batteri.

Martin.

  • 0
  • 0

Du skriver bl.a.: "Det er selvfølgelig store strømme der er tale om, men det store problem med elbiler er jo netop den beskedne energimængde der kan medbringes". - Nej, det er store energimængder der medbringes, prøv lige at regne på det igen, hvis du kan. Det vi taler om er en bil på 1.5 ton der skal flyttes (accelerere stoppe o.s.v.) ca. 100 km uden opladning. Brug blot de almindelige fysiske love, og du bliver overrasket. Du kan også rette henvendelse til dem der producerede Jaguaren og få svaret på energilageret. Energien kan ikke klares på et par lommelygtebatteri :-) Hvis den energimængde kortsluttes, så vil jeg nødig sidde ovenpå. Og Jaguaren var salgsklar, så den var vel godkendt teknisk, og altså ikke noget "sløjdarbejde".

  • 0
  • 0

Hvis nogen kan huske, var der for omkring 6 år siden benzin og dieselbiler der pludselig selvantændte, årsagen var fugt/kontakter der irrede i ABS systemet, men benzin og dieselbiler blev ikke forbudt af den grund.

Medmindre det kan konstateres at det var batteripakken der selvantændte, så må det være mere sandsynligt at det er tilsluttet udstyr der har været årsag til branden.

En Jaguar er så kompleks, at en ombygning af hele det elektriske system, og styringen af samme, må give betydelige muligheder for på et eller andet tidspunkt at lave en fejl.

  • 0
  • 0

Har lige fået sms af min onkel, som er en af de mekanikere, der har arbejdet utallige timer på netop denne bil. Så utroligt ærgeligt at så meget arbejde går spildt. Desværre ingen info om hvordan det præcist skete... endnu. Gad vide hvor meget en brændende el-bil forurener i forhold til en "normal" benzin eller diesel-bil?

  • 0
  • 0

Du skriver bl.a.: "Det er selvfølgelig store strømme der er tale om, men det store problem med elbiler er jo netop den beskedne energimængde der kan medbringes". - Nej, det er store energimængder der medbringes, prøv lige at regne på det igen, hvis du kan.

Nu skal jeg regne lidt for dig. Benzin indeholder ca. 34,6 MJ/l, hvilket giver 9,6 kWh/l. En almindelig benzinbil har ca. 40 l benzin og råder derfor over 384 kWh.

En elbil bruger ca. 200 Wh per km når den kører optimalt (og det gør den ALTID når fabrikanter opgiver den distance er kan opnås). Dvs. at en elbil der kan køre OP TIL 100 km på en opladning har ca. 20 kWh til rådighed.

Dvs. at en elbil kun medbringer ca. 1/20 af den energi en benzinbil medbringer. DERFOR siger jeg at en elbil kun har en beskeden energimængde til rådighed. Det er med at sammenligne æbler med æbler og ikke andre frugter.

Jeg har stadig intet imod at sidde i en elbil, mens du kortslutter batteripakken. Den er nemlig konstrueret til det.

Og Jaguaren var salgsklar, så den var vel godkendt teknisk, og altså ikke noget "sløjdarbejde".

Jeg ved ikke hvor du har din information fra, men der er INTET der viser at det er batteripakken i bilen, der har antændt den pågældende brand ! Det kan jo lige så vel have været en håndværker der har lagt nyt tagpap på bygningen eller en olieklud, der har selvantændt. Mine gæt er lige så gode som dine.

Jeg kører til dagligt i en elbil med et medbragt energilager på ca. 10kWh, så jeg ved til forskel fra andre i debatten, hvad jeg snakker om. Desuden arbejder jeg med batterier og relaterede teknologier i mit daglige arbejde, hvor 10 - 100 kWh batteribaserede energilagre er normen. Dette gør at jeg synes jeg har en rimelig kompetance til at udtale mig om store batteripakker.

Jeg ved ikke hvad Jens og Michael bruger deres tid på, men jeg kan med sikkerhed sige at det ikke er batterier.

Martin.

  • 0
  • 0

En elbil bruger ca. 200 Wh per km når den kører optimalt (og det gør den ALTID når fabrikanter opgiver den distance er kan opnås). Dvs. at en elbil der kan køre OP TIL 100 km på en opladning har ca. 20 kWh til rådighed.

Dvs. at en elbil kun medbringer ca. 1/20 af den energi en benzinbil medbringer.

Tesla angiver op til 500km alt efter batteripakke Også sedan'en), det får tallet til at ligge på ca. 1/4. I min benzinbil kører jeg ca. 720 km på 40 l (ca. 400,- pr. tankfuld ca. kr. 0,55 pr. km), i forhold dertil ligger el-bilen på ca. 69% (og ca. 100kWh til ca. 150,-) , hvilket er fuldt ud tilstrækkeligt til mere end 95% af mit kørselsbehov. Men det er da rigtigt at det kommer an på batteripakken, ligesom det kommer an på tankens størrelse og måden der køres på. Holder du dig til færdselsreglerne så er det min formodning at tallene er realistiske, og jeg tror da at der stadig er et stort udviklingspotentiale i transportable energilagre.

Jeg kører til dagligt i en elbil med et medbragt energilager på ca. 10kWh, så jeg ved til forskel fra andre i debatten, hvad jeg snakker om.

Det lyder som en eller anden lille funktionsspecifik elbil eller truck?

  • 0
  • 0

Tja, prøv lige at se den seneste udvikling, Politiets teknikere er sat på sagen. Og: Lithium Balance. Selskabets administrerende direktør, Lars Barkler, er rystet over branden. »Lithium-batterier skal behandles korrekt, ellers risikerer man, at de bryder i brand. En af de ting, der kan ske, er, at de overlader og bliver overophedede, men vores system skulle netop forhindre, at batterierne overlader,« siger han. Benzin kan som sådan ikke bryde i brand i tanken, det kræver ilt. Men batterier har enerig, der skal kun en kortslutning til for at det går galt. Altså batterier har en bunden energi, der blot venter på at blive udløst, det kan ske kontrolleret (ved kørsel) og det kan ske ukontrolleret, ved kortslutning o.a. Og det ER store energimængder vi taler om. Prøv lige at være objektiv og ikke religiøs. Jeg er El-ingeniør.

  • 0
  • 0

[quote]Hvis nogen kan huske, var der for omkring 6 år siden benzin og dieselbiler der pludselig selvantændte, årsagen var fugt/kontakter der irrede i ABS systemet, men benzin og dieselbiler blev ikke forbudt af den grund.

Næ, fordi det kun var Peugeot der ikke kunne finde ud af bygge biler. Det kan de stadig ikke, viser ejertilfredshedsundersøgelser.[/quote] Det var faktisk underleverandøren til en række af bilfabrikanter, som blot leverede ESP-moduler til kunderne, den kunne jo det hele, og et standardmodul til alle er måske nok dyrere at fremstille, men tjener sig ind på logistikken, problemet var at når der kun blev tilsluttet ABS så var det eksta stik åbent for fugt/korosion. Min Citroen blev også kaldt ind for fejlretning.

[quote]Medmindre det kan konstateres at det var batteripakken der selvantændte, så må det være mere sandsynligt at det er tilsluttet udstyr der har været årsag til branden.

Nu skal der en ganske betydelig energimængde til at sætte en hel bil brand, og det er der ikke i måle- og analyseudstyr. [/quote] Nej, der skal blot være en ganske ubetydelig energimængde koncentreret på en mindre sted, og så ellers betingelser for at at forbrændingen kan brede sig.

  • 0
  • 0

I min benzinbil kører jeg ca. 720 km på 40 l (ca. 400,- pr. tankfuld ca. kr. 0,55 pr. km), i forhold dertil ligger el-bilen på ca. 69% (og ca. 100kWh til ca. 150,-) , hvilket er fuldt ud tilstrækkeligt til mere end 95% af mit kørselsbehov.

Hvorfor snakker du om økonomi ? Det har da ikke den store relevans til den igangværende debat - men derudover selvfølgelig et væsenligt punkt. Det er min erfaring at man ikke skal køre elbil af økonomiske årsager.

[quote]Jeg kører til dagligt i en elbil med et medbragt energilager på ca. 10kWh, så jeg ved til forskel fra andre i debatten, hvad jeg snakker om.

Det lyder som en eller anden lille funktionsspecifik elbil eller truck? [/quote] Det er en WV Golf CityStromer fra 1996, hvor teknologien var blybatterier. Deraf det forholdvis lille batteri (energimæssigt). De 10 kWh er den energimængde jeg i praksis kan udnytte ved normal landevejshastighed. Ved lavere hastighed vil jeg kunne udnytte 20 - 30% mere. Batteripakken består af 16 stk. seriekoblede 6V/180Ah VRLA batterier og er nominelt på 17,3 kW, vægten er ca. 500 kg. Da de 180Ah opgives ved en 10 timers afladning og min afladning sker over 45 - 60 minutter er den effektive energimængde væsentlig mindre (søg på "peukerts equation"). En udpræget ulempe for blybatterier ved hårde afladninger. Desuden kan der kun udnyttes ca. 6 - 7 kW når temperaturen en 0 grader (igen specifikt for blybatterier).

Næste gang jeg skal have nye batterier, forventer jeg at ombygge bilen til at bruge litium baserede batterier, da det vil gøre bilen 2 - 300 kg lettere og samtidigt øge det effektive energiindhold med 20 - 30%. Desuden vil rækkeviden når det er koldt ikke falde helt så meget.

Bedste kandidat lige nu er 30 stk 200Ah LiFePO4 celler Thundersky eller tilsvarende fra andre leverandører. Alternativt deles pakken op i 30 stk seriekoblede 90Ah celler i parallel med 30 stk seriekoblede 60Ah celler. Grunden til denne opdeling er at en del af cellerne skal monteres i motorrummet og en del i bagagerummet. Ved at opdele pakken i to x 30 celler får jeg mere ens forhold for hver af de to pakker. Prisen er selvfølgelig mere batterimonitorering med 60 celler og en mindre rækkevidde (14kWh mod 19kWh).

Bilen kan ses på: http://www.citystromer.dk

Martin.

  • 0
  • 0

Det er jo sådan at alle typer energi, man kan opbevare og forbruge, har en potentiel fare forbundet ved dette, jo mere energi man opbevare jo støre bliver skaden når noget går galt. da vi fik de nye LIPO batterier var der masser af hype om hvor farlige de var og hvor meget brand og skader de kan lave, men vi glemmer lige at lave sammenligninger med hvor mange skader og fejl der sker med andre former for energi.

ja man kan sagtens sætte ild i en bil ved at glemme en tabt cigaret på gulvet, eller en ganske lille kortslutning eller overbelastning i noget elektrisk der smelter en ledning over og denne begynder at brænde, der findes rigtigt mange eksempler på dette.

Min bror var ude for at nogen kastede en tænt cigaret ind gennem spræken på et vindue i hans bil, mens han lige var i Silvan, heldigvis kom der kun et mindre hul i sædet og den gik ud..

  • 0
  • 0

Tja, prøv lige at se den seneste udvikling, Politiets teknikere er sat på sagen.

Det bliver politiet altid, når man ikke kender årsagen til en brand - intet mærkeligt i det.

Lithium Balance. Selskabets administrerende direktør, Lars Barkler, er rystet over branden. »Lithium-batterier skal behandles korrekt, ellers risikerer man, at de bryder i brand. En af de ting, der kan ske, er, at de overlader og bliver overophedede, men vores system skulle netop forhindre, at batterierne overlader,« siger han.

Bemærk den sidste sætning. Jeg kender både Lars og deres BMS. Deres system er netop bygget til at forhindre overladning og en kendt omkostning ved brug af lithium batterier.

Benzin kan som sådan ikke bryde i brand i tanken, det kræver ilt. Men batterier har enerig, der skal kun en kortslutning til for at det går galt.

Forkert - en korrekt konstrueret batteripakke, til automobil brug, bryder ikke i brand ved kortslutning. Den springer en sikring eller frigiver sin på kontroleret vis (se bl.a. http://www.valence.com/?q=technology/batte... )

Prøv lige at være objektiv og ikke religiøs. Jeg er El-ingeniør.

Er skam meget objektiv og på ingen måde religiøs, men du har tilsyneladende ingen praktisk erfaring med batteripakker i størrelse stor - det har jeg til gengæld.

Du dømmer en hel vifte af forskellige batteriteknologier ud fra et billed på nettet af en laptop, der bryder i brand. Håber på dit felt ikke er batterier, for det ved du ikke meget om.

Martin.

  • 0
  • 0

Håber at man lærer hvad der førte til at branden kunne opstå, så det bliver alment kendt hvad man ikke skal gøre.

Hvis Jaguar-projektet ellers har råd til en ny bil, OG lærer hvordan de undgår brand i garagen eller bilen, så har de vel den viden der skal til for at kunne bygge nogle flere EL-jaguarer inden december.

Når man læser medieomtale af hvordan mange af elbilerne bygges, så har batteripakker og el-sikkerhed et stort fokus. Fx at ledninger med høj spænding og selve batteripakken ikke bliver livsfarlig efter at voldsomt sammenstød hvor bilen krølles sammen.

Det er sikkert svært at genskabe fejlen ved at genskabe hele bilen og dens omgivelser (black box test)

Strømmen ud af batteripakkens ledninger er jo nok begrænset af smeltesikringer og/eller elektronisk strømbegrænsning, så selve pakken ikke brænder af, hvis der opstår fejl i resten af bilens elnet eller elektronik.

(jeg fornemmer at der danner sig enighed om at branden "snildt" kunne opstå udenfor batteripakken.)

Robustheden af Li-ion-celler varierer meget, især mellem kobolt-cellerne der er udbredte i laptops (og Teslas' biler, hvor de er væskekølet) og jernfosfat-cellerne udbredte i mange elbiler. At betragte alle typer som lige dårlige, må give et urealistisk billede selve batteripakkernes farlighed.

Den effekt der afsættes, uanset hvor i en bil, skal naturligvis være "tæmmet", så det ikke bliver brandfarligt. Hvor var det jeg hørte om systemer, der afbryder batteri-forsyningen inde i selve batteripakken (slukker for alt "højspænding"), der aktiveres fx samtidig med at airbags udløser eller andre tidspunkter hvor bilen alligevel ikke skal køre længere?

  • 0
  • 0

Flot, tak for billederne....1996 det havde jeg ikke troet. Tog lige lidt overslags økonomi med fordi jeg syntes en sammenligning pr. km havde en smule relevans, selvom der selvfølgelig er mange andre faktorer i det.

Udover vægten, kommer du til at få (meget) mere plads der hvor du udskifter batterierne?

  • 0
  • 0

Udover vægten, kommer du til at få (meget) mere plads der hvor du udskifter batterierne?

Nix - får ikke mere plads. P.t. gælder det for alle elbiler (om det så er Tesla eller andre) at proppe så meget energi i bilen som muligt, da elbilens værste fjende er dens begrænsede rækkevidde og folks insisteren på at de skal kunne køre til moster Anna og retur på en tank.

Jeg tror lige så meget på fabrikkernes opgivelser af rækkevidde på elbiler, som jeg tror på deres opgivelser af brændstofforbrug for benzin- og dieselbiler. Det er muligt at man kan opnå de pågældende tal under kontrollerede laboratorieforhold, men virkeligheden er ofte en anden. At de så ofte kan bruges som indikator mellem forskellige biler er en anden. Jeg tror ikke de bevidst lyver, men blot stiller deres produkt i bedst mulige lys - og det er jo ens for dem alle ;-) Jeg kan forholde mig til de tal, som dagligt brug af almindelige brugere kan give mig. Desuden er batterier tunge, hvad enten det er bly eller lithium og i en bil skal de fastgøres forsvarligt, så de ikke vælter ud når en bil ruller rundt. Derfor er genbrug af de eksisterende batterikasser en fordel - specielt da jeg er en elendig svejser... ;-) Jeg håber på at få en 50% forøgelse af rækkevidden ved at skifte til lithium, men det kræver en verifikation "in real life". Mht. økonomi, så udgør mine variable omkostninger på bilen (batterier og el) ca. 1,5 kr/km, så det er ikke p.g.a. den strålende økonomi man skal køre i en elbil. Husstanden har også en benzinbil og de to biler er et glimrende supplement til hinanden. Jeg kan kun anbefale folk, der har råd og behov, for mere end en bil, at nummer to er en elbil.

Martin.

  • 0
  • 0

Diskussionen har været lidt spredt her, men når flere batteri eksperter er samlet håber jeg at kunne få svar på følgende: Hvilken kemisk reaktion og hvilke temperaturer ser man når batterier som disse brænder, og er de stoffer der fremkommer skadelige?

Det fremgår af omtale diverse steder at "alt er brændt væk", så det tyder på at der er tale om meget høje temperaturer.

Så vidt jeg er orienteret kan man ikke slukke brande i litium batterier med almindelige skumslukkere som dem der sælges til bilbrug. Hvilken slukker skal man købe til sin elbil?

  • 0
  • 0

Fandt den her på tesla's 'blogsider', den viser lidt om effektforbug vs. hastighed og rækkevidde, giver et fint men også forventeligt fingerpeg http://www.teslamotors.com/blog4/

Fine grafer. Det er min erfaring at det ikke gør noget i praksis om lyset er tændt eller ej. Der er måske 150W det drejer sig om og kører man en time, så er det i værste fald en km eller deromkring man vinder ved at kører med slukket lys. Aircondition betyder til gengæld meget (ikke at jeg har det i min elbil). Plejer at sige at hvis man vil lære at køre økonomisk, så skal man bare købe sig en elbil - der græder man næsten, hvis man er nødt til at bruge de mekaniske bremser, da al den dejlige energi blot bliver til varme i skiverne... ;-)

Martin.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten