El, benzin og hybrid: Ekstreme biler i Genève

El, benzin og hybrid: Ekstreme biler i Genève

Tre vilde biler skyder udstillingen i Genève i gang: en elbil, en hybridbil og en, der kører udelukkende på benzin.

Forestil dig at sidde i en bil med 2.000 hk og så trykke speederen i bund. Nej vel, det kan man næsten ikke se for sig?

Alligevel vil der være bilkøbere, der i år får netop den oplevelse.

Næste uges biludstilling i den schweiziske by Genève har altid været kendt for at kunne præsentere det ekstreme og luksuriøse - og dette års udstilling er ingen undtagelse.

Selv om der også bliver vist nye biler fra Seat, Toyota og VW, er det konceptbilerne og de produktionsklare luksusbiler, som ofte fanger opmærksomheden.

Vi har her plukket tre forskellige modeller ud: en udelukkende på benzin, en plugin-hybrid og en ren elbil.

Priserne tør vi næsten ikke fortælle om, men sådan har det jo altid været med teknologi: Hvis man vil have det sidste nye, så koster det.

Fra 0 til 100 på 2,6 sekunder i elbil på gaden

Bugatti
Hvis vi skal tage turen fra sort til grønt, starter vi med afløseren for den nu legendariske Bugatti Veyron. Da den kom frem i 2005, var det uden tvivl den hurtigste produktionsbil. Motoren på 8 liter og 16 cylindre var i stand til at sende bilen op på en tophastighed på over 400 km/t. Det er siden blevet slået af andre modeller, og Veyron trængte til en afløser.

Læs også: Elbil med et enkelt sæde og 1.000 hk afsløret på CES 2016

Sådan skulle den nye Bugatti komme til at se ud, når den i næste uge præsenteres i Genève. Foto: Bugatti
AF10 fra britiske Arash er en plugin-hybrid-bil med V6-motor og fire elmotorer. I alt kan den levere over 2.000 hk. Foto: Arash
Elbilen Concept_One fra kroatiske Rimac går fra 0-300 km/t på godt 14 sekunder. Batteriet er på 82 kWh. Producenten oplyser ikke, hvor langt bilen kan køre på en opladning. Foto: Rimac

Den er så kommet i år og har fået navnet Chiron (opkaldt efter en racerkører fra Monaco). Motoren er stadig på 8 liter og 16 cylindre. Men nu er fire turboer, hvoraf de to er elektriske, i stand til at hente 1.500 hk ud af motorbloggen, hvilket skulle give en tophastighed på over 460 km/t. Motoren yder på sit højeste 1.500 Nm, og der er naturligvis firehjulstræk til at sende de mange kræfter ned i asfalten. Prisen på danske plader lander nok på over 45 mio. kroner.

Bugatti oplyser ikke noget om accelerationstider, hvilket er underligt, da det næppe er topfarten, kunderne kan udnytte.

Arash
Der er nok ikke mange, som har hørt om den britiske producent Arash. Men Arash har altså sendt sin nye AF10 hybridbil ned til de lidt mere grønne ekstrembilentusiaster i Genève.

Læs også: Klar til week-endens ræs: Verdens hurtigste elbil kommer fra Hvidovre

Selve drivetrainet består af en 6,2 liters V8-motor med turbo, som kan levere 900 hk. Oven i det kommer fire elmotorer - én ved hver aksel - som hver yder ekstra 220 kW eller i alt 1.180 hk ekstra. Strømmen kommer fra et 32-kWh batteri, som kan lades fra et almindeligt stik.

0-100 km/t kan nås på bare 2,8 sekunder, og 0-300 km/t nås, inden der er gået 27 sekunder. Hvis man er så grøn, at kørslen foregår på ren el, hedder det 0-100 km/t på 5 sekunder.

Rimac
Denne kroatiske bilproducent er ikke en, man normalt støder på ude på de danske landeveje. Men den har siden 2009 udviklet rene elektriske superbiler. Nu viser producenten sin Concept_One - og data virker allerede helt overvældende: 0-100 km/t på 2,6 sekunder og 0-300 km/t på 14,2 sekunder! Selvfølgelig kan specialbyggede elbiler slå de tider - tænk bare på True Cousins - men her er der altså tale om en gadebil.

Læs også: VIDEO: Elbil slår verdensrekord i 0-100 km/h

Den samlede motoreffekt ligger på 800 kW eller 1.088 hk, og op til 400 kW kan indhentes igen, når bremsen trædes fuldt ned.

Topfarten er 355 km/t, og batterikapaciteten er 82 kWh.

Se Rimacs egen præsentation af Concept_One her:

Kommentarer (18)

" ...fire elmotorer - én ved hver aksel - " - men bilen ser ud til kun at have to aksler?
Skal det evt. være "en ved hvert hjul"?

  • 1
  • 2

Oven i det kommer fire elmotorer - én ved hver aksel - som hver yder ekstra 220 kW eller i alt 1.180 hk ekstra. ..... Hvis man er så grøn, at kørslen foregår på ren el, hedder det 0-100 km/t på 5 sekunder.

1180 hk og 0-100 km/t på 5 sek??
Enten er der noget helt galt med de tal....eller også er producenten ekstremt ringe til at få acceleration ud af de mange hk.

  • 4
  • 0