El, benzin og hybrid: Ekstreme biler i Genève

Tre vilde biler skyder udstillingen i Genève i gang: en elbil, en hybridbil og en, der kører udelukkende på benzin.

Forestil dig at sidde i en bil med 2.000 hk og så trykke speederen i bund. Nej vel, det kan man næsten ikke se for sig?

Alligevel vil der være bilkøbere, der i år får netop den oplevelse.

Næste uges biludstilling i den schweiziske by Genève har altid været kendt for at kunne præsentere det ekstreme og luksuriøse - og dette års udstilling er ingen undtagelse.

Selv om der også bliver vist nye biler fra Seat, Toyota og VW, er det konceptbilerne og de produktionsklare luksusbiler, som ofte fanger opmærksomheden.

Vi har her plukket tre forskellige modeller ud: en udelukkende på benzin, en plugin-hybrid og en ren elbil.

Priserne tør vi næsten ikke fortælle om, men sådan har det jo altid været med teknologi: Hvis man vil have det sidste nye, så koster det.

Fra 0 til 100 på 2,6 sekunder i elbil på gaden

Bugatti
Hvis vi skal tage turen fra sort til grønt, starter vi med afløseren for den nu legendariske Bugatti Veyron. Da den kom frem i 2005, var det uden tvivl den hurtigste produktionsbil. Motoren på 8 liter og 16 cylindre var i stand til at sende bilen op på en tophastighed på over 400 km/t. Det er siden blevet slået af andre modeller, og Veyron trængte til en afløser.

Læs også: Elbil med et enkelt sæde og 1.000 hk afsløret på CES 2016

Sådan skulle den nye Bugatti komme til at se ud, når den i næste uge præsenteres i Genève. Foto: Bugatti
AF10 fra britiske Arash er en plugin-hybrid-bil med V6-motor og fire elmotorer. I alt kan den levere over 2.000 hk. Foto: Arash
Elbilen Concept_One fra kroatiske Rimac går fra 0-300 km/t på godt 14 sekunder. Batteriet er på 82 kWh. Producenten oplyser ikke, hvor langt bilen kan køre på en opladning. Foto: Rimac

Den er så kommet i år og har fået navnet Chiron (opkaldt efter en racerkører fra Monaco). Motoren er stadig på 8 liter og 16 cylindre. Men nu er fire turboer, hvoraf de to er elektriske, i stand til at hente 1.500 hk ud af motorbloggen, hvilket skulle give en tophastighed på over 460 km/t. Motoren yder på sit højeste 1.500 Nm, og der er naturligvis firehjulstræk til at sende de mange kræfter ned i asfalten. Prisen på danske plader lander nok på over 45 mio. kroner.

Bugatti oplyser ikke noget om accelerationstider, hvilket er underligt, da det næppe er topfarten, kunderne kan udnytte.

Arash
Der er nok ikke mange, som har hørt om den britiske producent Arash. Men Arash har altså sendt sin nye AF10 hybridbil ned til de lidt mere grønne ekstrembilentusiaster i Genève.

Læs også: Klar til week-endens ræs: Verdens hurtigste elbil kommer fra Hvidovre

Selve drivetrainet består af en 6,2 liters V8-motor med turbo, som kan levere 900 hk. Oven i det kommer fire elmotorer - én ved hver aksel - som hver yder ekstra 220 kW eller i alt 1.180 hk ekstra. Strømmen kommer fra et 32-kWh batteri, som kan lades fra et almindeligt stik.

0-100 km/t kan nås på bare 2,8 sekunder, og 0-300 km/t nås, inden der er gået 27 sekunder. Hvis man er så grøn, at kørslen foregår på ren el, hedder det 0-100 km/t på 5 sekunder.

Rimac
Denne kroatiske bilproducent er ikke en, man normalt støder på ude på de danske landeveje. Men den har siden 2009 udviklet rene elektriske superbiler. Nu viser producenten sin Concept_One - og data virker allerede helt overvældende: 0-100 km/t på 2,6 sekunder og 0-300 km/t på 14,2 sekunder! Selvfølgelig kan specialbyggede elbiler slå de tider - tænk bare på True Cousins - men her er der altså tale om en gadebil.

Læs også: VIDEO: Elbil slår verdensrekord i 0-100 km/h

Den samlede motoreffekt ligger på 800 kW eller 1.088 hk, og op til 400 kW kan indhentes igen, når bremsen trædes fuldt ned.

Topfarten er 355 km/t, og batterikapaciteten er 82 kWh.

Se Rimacs egen præsentation af Concept_One her:

Kommentarer (18)

" ...fire elmotorer - én ved hver aksel - " - men bilen ser ud til kun at have to aksler?
Skal det evt. være "en ved hvert hjul"?

  • 1
  • 2

Oven i det kommer fire elmotorer - én ved hver aksel - som hver yder ekstra 220 kW eller i alt 1.180 hk ekstra. ..... Hvis man er så grøn, at kørslen foregår på ren el, hedder det 0-100 km/t på 5 sekunder.

1180 hk og 0-100 km/t på 5 sek??
Enten er der noget helt galt med de tal....eller også er producenten ekstremt ringe til at få acceleration ud af de mange hk.

  • 4
  • 0

Det kan være problemet med at man må ligge alle effekter, på de forskellige motorer sammen, når man opgiver hk.
Hvis man har 4 stk motorer med 150hk hver, har man på papiret 600hk, men batteriet kan måske kun levere til 400hk totalt på motorerne, derfor kan man få en kunstigt høj effekt opgivelse.

Det samme gør sig gældene på de mere normale hybrid biler, som kræver de rigtige betingelser, for at nå deres max effekt.

Et andet problem kunne være, at de trækkende hjul simpelthen ikke kan få fat, så elmotorens effekt bliver ligegyldig, da benzin motoren allerede har flere kræfter, end dækkene kan overføre.

  • 0
  • 0

@Lasse Eriksen

Elektrisk turbo er det et nyt fancy ord for en go gammel daws centrifugal kompressor ;)


Når den er direkte drevet som her hedder det en supercharger, og da denne er elektrisk og ikke mekanisk, har bilen altså elektrisk supercharger.

Der er en del nye biler på vej med 48 V el system i stedet for 12 V. Jeg tror vi kommer til at se flere benzin-monstre med direkte drevne elektriske superchargere i stedet for turbochargere drevet fra udstødning.

  • 0
  • 0

Det er dejligt, når kroaterne selv taler med tyk, action-film-stereotyp, slavisk accent... :-D

Men designet af bilen er de sluppet noget heldigt fra, synes jeg. Den har lidt Koeniggsegg over sig, men mere elegant, synes jeg.

Mht. torque vektoring, så er det vel det mindste man kunne forvente af en bil med 4 elmotorer. Det er faktisk hele argumentet for at anvende 4, når 2 motorer kunne give næsten samme trækkraft, lavere vægt, og bedre vægtfordeling (som i Tesla).

  • 2
  • 0

Man kan sætte en elmotor på en helt normal udstødningsdrevet turbo.
Når der ikke er udstødning nok til at spinde den op, kan elmotoren sætte den igang.
Når max trykket er nået, kan man bruge elmotoren til at bremse turboen, istedet for at lede udstødningen uden om den, som man gør på de fleste normale turboer.

Det kan dog stadig være en el drevet kompressor i ligenetop dette tilfælde.

  • 1
  • 0

Eller sagt på en anden måde en skyllelufts blæser, det har vi brugt til søs de sidste + 50år på de store totakts turboladet diesel hakkere som findes i næsten alle fragt skibe. men vi kommer stadig ikke uden om det bare er et fancy ord for en dum elektrisk drevet centrifrugal kompressor.

  • 1
  • 1

Flot bil, specs ser dog ud somom der er brugt en Tesla Model S 85 kWh som doner bil.
Batteri: 82 kWh (faktisk størrelse på 85'eren undersøgt i fora)
Lader: 22 kW indbygget lader, samme som Tesla dual lader
DC ladning: 120 kW, samme som TMS på SuperCharger

Vægten er lidt lavere, men bilen er også mindre og der er brugt carbon fiber.

http://www.rimac-automobili.com/concept_on...

  • 1
  • 0

Der er vel også den detailje, at benzin motoren ikke kan yde maks, når elmotoren skubber med. Det man også ser på f.eks. Golf GTE. 150 HK på benzin plus de 105 på el. Totalt 204 HK.

  • 0
  • 0

Der er vel også den detailje, at benzin motoren ikke kan yde maks, når elmotoren skubber med. Det man også ser på f.eks. Golf GTE. 150 HK på benzin plus de 105 på el. Totalt 204 HK.

De 1180 hk der er angivet er for el alene, uden hjælp fra benzinmotor!
Mon ikke den korrekte forklaring er, at Arash AF10 godt nok har en 220 kW motor til hver hjul, en at batteriet slet ikke kan klare at levere 220 kW til alle fire motorer på samme tid.
Resultatet er at "supersportsvognen" Arash AF10 med 5,0 s fra 0-100 km/t på el er 2 sekunder langsommere end 7 personers familienbilen Tesla S. Yaahhhh, wooopppiii flot klaret! det skal nok sælge.

  • 0
  • 0

Hvorfor er artiklen skrevet som om at Bugatti Veyron ikke havde 4 turboer? Det har den jo, det nye må jo være de elektriske turboer..

  • 0
  • 0