Ekstremt isfald skaber sejlrute mellem Europa og Asien
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ekstremt isfald skaber sejlrute mellem Europa og Asien

Illustration: University of Texas Libraries

Ifølge ESA er den arktiske is sunket til det laveste niveau, siden forskerne påbegyndte satellitovervågning for 30 år siden.

»Vi har set, at det isdækkede område er faldet til tre millioner kvadratkilometer. Det er et ekstremt fald,« fortæller Leif Toudal Pedersen fra Danmarks Rumcenter på DTU.

Det isdækkede område er omkring en million kvadratkilometer mindre end i 2005 og 2006

De ændrede tilstande betyder, at passage nordvest om Arktis ikke længere er umulig. Sådan en rute gennem den canadiske del af Arktis er igennem flere årtier blevet anset for at være et billigere alternativ til eksisterende ruter for mange shipping-firmaer.

Den nordøstlige passage om Arktis på den russiske side er dog stadig blokeret, men i lyset af den seneste udvikling vurderer Leif Toudal Pedersen, at den også kan åbne snart.

De polare egne er generelt meget sensitive over for klimaændringer, og flere forskere har forudsagt, at Arktis kan blive is-frit allerede i 2040.

Næsten alle klimaforskere er dog enige, om at den globale opvarmning sker dobbelt så hurtigt i de arktiske egne som andre steder på kloden.

Dokumentation

[Flere billeder af den nye sejlrute](Find billeder her: http://www.esa.int/esaCP/SEMYTC13J6F_index_1.html)

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kan være han mente "sydvest" om Arktis! :-)

Men man kan vel egentlig også sejle tilbage og så er det vel sydøst om Arktis.

I hvertfald er det god værkstedshumor :-)

/LBT

  • 0
  • 0

Naturligvis kan man sige at nord og syd og øst er vest er relative - og så alligevel ikke.

I og med at vest om Arktis i princippet kun være i hele bæltet fra nord- til sydpol, indsnævrer man ved at sige nord, da det dermed kun drejer sig om den halvdel af Jorden der ligger på den side af ækvator vi kalder nord. Altså de nordlige breddegrader.

Og da ruten befinder sig inden for de 0 til 180 vestlige længdegrader, er det vest, vi taler om.

Vi taler altså om, at man skal rundt om Arktis på den kvarte del af Jorden, der ligger inden for de nordlige breddegrader og vestlige længdegrader - nordvest.

Mvh Thomas

  • 0
  • 0

"Nordvestpassagen" hedder således fordi søvejen går (kommer til at gå) nord om Canada, og mod vest (ikke mindst set fra den 'gamle' verden (man kan jo også sejle den anden vej))

  • Hvis man vil bevæge sig rundt om Arktis (Nordpolen) vil det altid være sønden om!

Denne debat kan sikkert fortsætte længe endnu!? ;-)

Mvh. John

  • 0
  • 0

Jamen lad os dog alle gå i panik. Tænk at det nu er muligt med isbryder lignende skibe at besejle Nordvestpassagen.

>> Den 16. juni 1903 stod han ud fra Oslo havn i sin gamle, slidte sælfangerbåd Gjøa med seks mand om bord.

Det lykkedes Amundsen at finde en vej gennem Nordvestpassagen.<<

  • 0
  • 0

Teksten til billedet er endnu bedre, da man ikke bare sejler vest om arktis, men vest om Nordpolen ("hvor skibene nu kan sejle vest om Grønland og Nordpolen").
Man kan selvfølgelig også minde sig selv om det gamle ord "Den, der leder efter fejl, finder sjældent andet". Men det er svært at lade være!

  • 0
  • 0

Kære Thomas,

Det er ikke altid lige nemt at udtrykke sig fornuftigt, heller ikke for os andre, men hvis man vælger at skrive i et blad for teknikere, må man altså gøre sig ekstra umage - om ikke andet for at vise teknikernes præcise fagsprog et minimum af respekt.

Men din bortforklaring har altså kun gjort det værre. Da jeg læste din artikel blev jeg bekymret for at du ikke ved hvordan retninger defineres i området omkring Nordpolen. Efter at jeg nu har læst din forklaring er jeg helt sikker på at du ikke ved det. Alene det at du tager fejl af et område og en retning, skriger nærmest til Himlen. Du skulle nok have ladet kommentarerne stå ubesvarede.

Du er bestemt ikke den eneste af Ingeniørens skribenter der sjusker fælt med vores fagsprog, men det gør jo ikke sagen bedre. Bladet er stadig læseværdigt - men det er synd at jeres mange sjuskefejl ustandselig kalder på vores irritation. Har I for travlt derinde?

hilsen Jesper

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten