Ekstrem ingeniør klar med egen ubåd

»En ubåd er en ekstrem maskine, der kan trænge ind i et ekstremt miljø og med et ekstremt menneske ombord - hvis jeg nu selv skal sige det.«

Peter Madsen hører til blandt de ingeniører, der har en altopslugende hobby. I løbet af det sidste år har han brugt i hvert fald 800 timer på at skabe sin egen undervandsbåd, men tallet er omtrentligt, for han holder ikke timeregnskab. Og han indrømmer, at der er tider, hvor han har brugt mere tid på projektet, end han havde forestillet sig.

»Det er et ingeniørmæssigt helvede at lave en undervandsbåd, men det er det, der er det sjove. Ellers kunne jeg jo bare have lavet en robåd,« siger Peter Madsen med et smil.

Kun bange for maskinen

Onsdag blev ubåden kørt væk fra hans lille værksted i Farum, hvor den har taget form, og i næste uge skal ubåden søsættes i Københavns havn ud for Ingeniørhuset. Peter Madsen glæder sig til at se, om alle hans beregninger holder.

»Hvad kan gå galt? Intet. Men der er selvfølgelig altid en risiko. Der kan gå et koøje, så jeg får vandindtrængen, jeg ikke kan stoppe. Men jeg er ikke bange for mit liv. Jeg er kun bange for maskinen. At den bliver oversvømmet, er det værst tænkelige, for så kommer den nok ikke ud at sejle igen.«

Ikke fordi han bevidst sætter sit liv på spil. Blandt andet har han bygget to udgange, så han kan komme ud, hvis noget går galt.

»Og derfor dykker jeg i første omgang kun med mig selv. Det ville være så forfærdeligt at få andres blod på hænderne,« siger han.

Jeg er altid flad
Peter Madsen har udover den megen tid på projektet også brugt en del penge på sin undervandsbåd. Heldigvis er han dog i stand til at dække en del af udgifterne via sponsorering.

»Jeg har spurgt forskellige virksomheder, om ikke de ville låne mig noget udstyr, og så kunne de få lov at skrive firmanavn på siden. Men alt det, der kæder det sammen: maling, svejsetråd, svejsegasser, det må man selv betale. Så jeg er altid flad,« siger han.

Og så har han en klar holdning til, at nok er det rart at få penge ind, men det må ikke tage overhånd på hans projekt.

»Jeg vil ikke have 200 firmaskilte. Så ser det jo helt fuldstændig vanvittigt ud, og jeg er meget kritisk med det, for slutproduktet skal være æstetisk og smukt. Man kan næsten kalde mig en amatørbilledhugger, for jeg har gjort meget ud af faconen. Den skal ligne en undervandsbåd,« siger han.

Om jeg er skør?
Når Peter Madsen tager afsted på sin jomfrutur, håber han, at han vil være i stand til at modstå fristelsen til at dykke dybt. Selv om ubåden er beregnet til at gå ned i 40 meter og har en beregnet skrogknusningsdybde på 135 meter, så er der jo altid en risiko.

»Der kunne jo være en svejsning, der pludselig gav sig,« siger han med tør humor og fortsætter i samme stil, når han forklarer om ubådens størrelsesforhold.

»I min 7,5 meter ubåd er de 4,5 meter maskineriet, så den plads, der er til to mennesker, svarer lige til en ligkiste til hver.«

Peter Madsen smiler igen. Han ved godt, at han ikke er helt almindelig, og alligevel kommer det helt nødvendige spørgsmål en smule bag på ham.

»Om jeg er skør? Hmm. Jeg spørger nogle gange mig selv, hvad det er, der får folk til at leve deres liv - at stå op hver dag og gå på arbejde? For mig er det vigtigt at have en mission, og når den her er færdig, så finder jeg helt sikkert på noget nyt.«

Konstruktørens egne fakta:

Peter Madsen har samlet en stribe fakta sammen om sin ubåd, som han er sikker på, at kun Ingeniøren vil bringe. De andre medier, der dækker begivenheden vil ikke trykke den slags, mener han.

Undervandsbåden:
Længde: 7.5 meter
displacement uddykket: 4.075 ton
displacement neddykket: 5.025 ton

Maksimal dykkedybde: 40 meter
Knusningsdybde beregnet til 135 meter

Hastighed uddykket: 5-6 knob
Hastighed neddykket: 3-4 knob

Bådens opdrift:
Opdriften styres på tre måder:Ved at tage vand ind og ud. Med hoveddykketanke på 450 liter foran og 500 liter agter og med trimtanke for og agter på 250 liter. De kan også styre bådens langskibs hælding, og kan både fyldes og tømmes med trimpumpen og eller med trykluft.Båden kan styres op og ned som en helikopter med to lodrette propeller.Båden kan, når den sejler fremad, styres med hydroplaner (dybderor) for og agter for skruen.

Bådens fremdrift:
Båden kan drives med 6.7 Kw dieselmotor (9 Hk) på overfladen og ned til snorkeldybde. Fra snorkeldybde og nedefter slås over på 3.1 kw jævnstrømsmotor, som får kraft fra to meget store akkumulatorer. De kan ses udvendigt som de to cylindre på ubådens sider.

For at få alt dette til at ske har båden:
Dieselmotor, luftkompressor, generator, kobling, elmaskine og en strømtavle der styrer slagets gang med signaler fra to joystik.

På overfladen kan den sejle med fuld kraft i ca. 50 timer (250 sømil) og neddykket på akkumulator i ca. 1.5 time. Normalt sejles langsomt neddykket, og så rækker batterierne noget længere, typisk op til 3 timer.

Lifesupport:
Båden har luft til en person i 3 timer eller to personer i 1.5, hvorefter den skal snorkle eller uddykke for at forny luften. Til nødbrug findes to gange 5 liter dykkerflasker og lungeautomater ombord.

Navigation:
Båden har GPS kortplotter, ekkolod, en "phased array" sonar, TV periskop og analoge instrumenter til dybde og tryk i forskellige tanke.