Ekstraregning på vej for IR4-tog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ekstraregning på vej for IR4-tog

DSB og ABB skændes om fejl på IR-4 tog Af Lotte Jørgensen DSB står efter al sandsynlighed overfor en ekstraregning for de nye elektriske regionaltog. Tekniske problemer har indtil videre forsinket indsættelsen af de såkaldte IR4-tog med to
måneder, og det er DSB ifølge leverandøren ABB Scandias administrerende direktør, Henning Balle Kristensen, selv ansvarlig for: - Det ikke er et problem, vi ifølge kontrakten er forpligtet til at løse. Men når det er sagt, så føler vi naturligvis, at
vi bør være med til at hjælpe kunden med at løse dette problem, siger han.

DSB ser derimod sådan på sagen, at det er ABBs ansvar at levere tog, der kan køre, og ifølge direktør Hans Winther, DSB Passager, deler ABB den opfattelse, at det er deres ansvar.

  • Jeg har en udtalelse fra os selv og ABB om, at de påtager sig problemet - og det er selvfølgelig dem, der skal løse det, siger direktøren, som dog ikke vil udlevere bemeldte skrivelse under henvisning til, at det er et internt arbejdspapir.

Hans Winther tilføjer, at der vil falde dagbøder til ABB på grund af forsinkelsen. Det nøjagtige beløb vil dog først blive gjort op, når togene er leveret og i drift: - Vi kan jo ikke gøre det op, sålænge de ikke er færdige - men det får de, udtaler
Hans Winther.

Også på dette punkt afviger ABBs syn på sagen fra DSBs udlægning: - Vi forventer ikke at få dagbøder - og vi er ikke hidtil blevet opkrævet nogen.

STØJ PÅ LEDNINGERNE Problemerne blev opdaget i slutningen af 1993, hvor flere togsæt var leveret og kunne testkøres samtidig, og de skyldes ifølge samstemmende DSB og ABB-forklaringer en mangel i det elektriske styresystem i de nye tog. Når et IR4-tog
Problemerne blev opdaget i slutningen af 1993, hvor flere togsæt var leveret og kunne testkøres samtidig, og de skyldes ifølge samstemmende DSB og ABB-forklaringer en mangel i det elektriske styresystem i de nye tog. Når et IR4-tog
bremser, bliver energien omformet til elektricitet og sendt tilbage i ledningerne som 50 Hz vekselstrøm. Men der følger nogle ekstra frekvenser med - såkaldt støjstrøm - som generer andre tog på samme linie. Og når der er støjstrøm på linien, bliver
f.eks.

EA-lokomotiverne forvirrede og trækker strømaftagerne ned.

DSB regner ifølge materielchef Johannes Pedersen med at kunne løse problemet ved at ændre i softwaren til det elektriske styresystem.

DE ANDRES SKYLD

Men ingen tænkte på det, da kontrakten blev skrevet.

  • Man kan sige det på den måde, at vi og DSB - da vi skrev kontrakten - nok ikke helt havde taget højde for, hvilke støjstrømsspecifikationer vi skulle overholde, vedgår Henning Balle Kristensen. Han fastholder dog, at det er DSBs bord: - Det er DSB,
    der har lavet specifikationerne i kontrakten, som vi skal overholde. Det betyder, at noget krav i forbindelse med, at specifikationerne ikke har været helt fuldgyldige - kan DSB ikke rejse overfor os, siger han.

Det afviser Hans Winther og hævder tværtimod, at specifikationerne er fuldgyldige.

Alt i alt er DSB og ABB stort set kun enige om at skyde ansvaret for tog-forsinkelse over på modparten, og ifølge kilder i Trafikministeriet forhandler de to parter i øjeblikket om byrdefordelingen. Hvor stor regningen bliver er endnu uvist.

Heller ikke Trafikminister Jan Trøjborg (S) kommer med et klart svar. I et notat til Folketingets trafikudvalg fra den 14. april styrer ministeren behændigt udenom placering af ansvaret, og direkte adspurgt svarer han, at han forventer parterne selv
løser tvisten.

  • Jeg har sagt til DSB og ABB, at jeg vil se IR4-togene køre - nu! Det er helt afgørende, at vi får løst de tekniske problemer i en susende fart. Jeg har fornemmet en vilje til at få løst det tekniske problem hurtigt. Resten af historien bør ikke
    blive en sag på mit bord men på bordet hos de, der har indgået kontrakten, siger trafikministeren.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først