Et af de allermest lovende el-passagerfly-projekter, den såkaldte "Alice" produceret af israelske Eviation, løb ind i problemer i nat, da prototypen brød i brand.
Det står endnu ikke klar præcis hvad der skete, men selskabet lover en omgående undersøgelse, lyder det i en mail til Ingeniøren.
»Vi vil gennemføre en fuld undersøgelse så hurtigt så muligt. I mellemtiden vil jeg takke mine kolleger for deres pionerarbejde med udviklingen af et af verdens mest avancerede fly«, udtaler Eviations direktør, Omer Bar-Yohay.
Ifølge lokale medier i Prescott i Arizona, hvor flyet var i gang med en test på jorden da branden opstod, var der ikke nogen kvæstede.
Det blev dog nødvendigt midlertidigt at evakuere bygninger i nærheden på grund af kraftigt røgudvikling, som kan ses i videoen herunder, som Prescott News lavede på stedet.
Brand i ekstern batteripakke
Det lokale brandberedskab var i forvejen til stede for at overvåge testen og kunne umiddelbart begynde at slukke branden i flyet.
Brandvæsenet pøsede stadig vand på flyet en time efter at ilden startede. Ifølge selskabet var der tale om en brand i en ekstern batteripakke, som indgik i testen.
»Eviation har sammen med Prescotts brandmyndigheder iværksat en fuld undersøgelse i årsagerne til hændelsen, som menes at skyldes et eksternt batterisystem, som blev brugt til grundige tests af det fuldt elektriske fly,« skriver selskabet til Ingeniøren.
Formodentlig er Eviation endnu ikke nået til at teste flyet med de næsten fire ton lithium ion-batterier, som det vil være lastet med når det står færdigt, og havde i stedet en batteripakke stående ved siden af under test af systemer.
Skal flyve korte regionale ruter
Prototypen "Alice" var et af de helt store tilløbsstykker til Paris Air Show sidste sommer, hvor Ingeniøren var en tur ombord.
Læs også: Elektrisk fly fra Israel blev darling på verdens største flymesse
I november nåede flyet også på Times liste over de vigtigste opfindelser i 2019.
Imens store passagerfly næppe kommer til at flyve på el i en overskuelig fremtid, mener Eviation, at et nipersoners fly med en rækkevidde på 1.000 kilometer plus reserver og en topfart på 450 kilometer i timen er realistisk nu.
Ruter på den længde udgør omkring halvdelen på verdensplan, og ville være rigeligt til danske indenrigsflyvninger samt regionaltrafik til store byer i nabolandende.
I USA har det regionale flyselskab Cape Air da også netop lagt billet ind på et tocifret antal af elflyet, som skal erstatte turbopropfly.
200 dollars per flyvetime
"Alice" er bygget af letvægts-kulfibermaterialer, og vejer 6000 kg før passagererne går ombord. 60 procent af vægten udgøres af batterierne, som skal lagre 900 kWh.
Flyet skal bruge en banelængde på 700 meter, og kan derfor flyve langt de fleste steder, også hvor konventionelle fly er urentable.
Målet er nemlig, at det skal koste 200 dollars per flyvetime at operere. Det er cirka 20 procent af sammenlignelige turbopropfly.
Israelske Eviation håber at kunne få "Alice" certificeret af de amerikanske luftfartsmyndigheder før slutningen af 2021, og skulle være begyndt på testflyvninger fra Prescotts lufthavn i år.
Det er uklart hvad branden kommer til at betyde for de planer, men Tim Robinson, chefredaktør for Royal Aeronautical Societys publikation Aerospace, kalder branden et »tab for grøn flyteknologi« på Twitter.
Setback for green aviation tech with fire destroying Eviation Alice all-electric prototype on the ground. #avgeek https://t.co/mG8JkFJma9
— Tim Robinson (@RAeSTimR) January 23, 2020
Opdateret 23/1 15.30 med udtalelse fra Eviation
