Ekspertpanel: 5 tip til den perfekte indledning
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ekspertpanel: 5 tip til den perfekte indledning

Illustration: Flynt/Bigstock

Selvom dit CV stråler af professionalisme, skal din ansøgning være mindst lige så skarp, hvis du vil have forhåbninger om at komme til jobsamtale.

En velskrevet ansøgning skal vise arbejdsgiver, hvorfor han eller hun bør ansætte dig. Det handler om din motivation, dine drømme, og hvorfor netop dette firma har fanget din interesse.

Nye jobtilbud hver uge. Tjek Jobfinder.

Når du skal skrible en ansøgning ned på papir, er der således flere råd, som er relevante, men nu prioriterer vi at kigge på det allerførste, den ansvarlige for ansættelsen læser – din indledning.

For hvordan imponerer jobsøgere allerede i de indledende sætninger?

»Det er vigtigt at have virksomheden i fokus, så motivationen kommer til at handle om, hvad du kan gøre for virksomheden – og ikke omvendt,« fastslår karriererådgiver i IDA Majbrit Ølgaard. Illustration: Nasa

Jobfinder har spurgt forskellige fagfolk, som alle beskæftiger sig med at ansætte, rådgive jobsøgere eller headhunte kandidater.

I et fælles kor opfordrer rekrutteringseksperterne jobsøgere til at smække motivationen for at søge stillingen øverst i ansøgningen.

»Det er vigtigt at få motivationen på banen hurtigst muligt. Hvorfor søger du job i virksomheden? Hvorfor brænder du for at få netop den her stilling?,« spørger karriererådgiver i IDA Majbrit Ølgaard.

Det budskab bakker Morten Nørgaard Morthorst, leder i DIS (Dansk Ingeniør Service) i Aalborg, op om.

»Jeg vil gerne mærke energien fra første linje, så jeg får lyst til at læse videre. Begejstringen og passionen skal skinne igennem,« fastslår Morten Nørgaard Morthorst.

Han påpeger, at det ikke er nok at sætte fem udråbstegn efter sin første sætning. Det giver ikke udtryk for energi, men nærmere mangel på opfindsomhed.

I stedet anbefaler han, at jobsøgere kan fokusere på den følelse, de fik, da de læste jobopslaget – så længe man er ærlig.

Hold dig fra overdrivelses farlige genveje

Hvide løgne eller overdrivelser om, hvorfor man er motiveret for at score jobbet, er derfor dumt at indlede med.

Eksempelvis kan det hurtigt komme til at klinge hult, hvis du prøver at oversælge din brændende passion for firmaet.

Design- og udviklingsingeniører er fortsat i høj kurs. Find dit drømmejob.

»Lad være med at lyve eller overdrive. Det, du skriver i din ansøgning, skal afspejle, hvem du er som person. Derfor skal både sproget og dine budskaber være noget, du kan stå inde for,« forklarer Majbrit Ølgaard.

Lykkes det dig at blive inviteret til samtale på baggrund af en ansøgning, hvor du har smurt et ekstra tykt lag faglighed eller engagement på papiret, risikerer du at blive afsløret som en bedrager. Og det får selvfølgelig dine jobchancer til at dale, som en sten i frit fald.

Læs op på virksomhed og vis din viden implicit

»Jeg vil gerne mærke energien fra første linje, så jeg får lyst til at læse videre,« understreger Morten Nørgaard Morthorst, leder i DIS (Dansk Ingeniør Service) i Aalborg. Illustration: Nasa

I dine indledende sætninger skal du heller ikke bare erklære, at du er et perfekt match for virksomheden. I stedet skal du vise, at du har læst op på firmaets historie samt mission, og hvordan disse tænder dig.

»Vær gerne specifik. Udvælg for eksempel nogle særlige projekter, produkter eller resultater, som trækker dig mod firmaets fold. Det er vigtigt at være konkret,« understreger Majbrit Ølgaard fra IDA.

Stor efterspørgsel på it-udviklere. Se dine muligheder.

Det kan dreje sig om at integrere nogle af de nyeste teknologier inden for vindenergi, it-sikkerhed eller projektledelse.

Et godt spørgsmål at stille dig selv, kan derfor være, hvordan firmaet skiller sig ud fra andre virksomheder, hvor du lige så godt kunne søge job. Når du finder frem til et svar, kan det være den detalje, du vinkler indledningen i din ansøgning på.

»Det er vigtigt at have virksomheden i fokus, så motivationen kommer til at handle om, hvad du kan gøre for virksomheden – og ikke omvendt,« påminder Majbrit Ølgaard.

Styr sproget mod virksomhedens værdier

Sproget i din indledning og ansøgning skal desuden passe til virksomhedens eget. Derfor anbefaler chefkonsulent for international rekruttering i Capax Recruitment, Marianne Petersen, at folk på udkig efter arbejde tilpasser deres formuleringer til firmaet.

»Hvis det er en ung startup virksomhed, må man gerne være lidt mere energisk i sit sprog. Hvor større, etablerede firmaer måske lægger op til et mere formelt sprog. Det afhænger for eksempel af sproget i jobopslaget,« fremhæver chefkonsulenten for headhuntervirksomheden.

Stort behov for fagfolk inden for drift og tilsyn. Se dine muligheder.

Hun pointerer, at mens rutinerede kandidater oftere kan omtale konkret erfaring, som målretter sig præcist det, der efterspørges, har ansøgere, som mangler erfaring, andre muligheder. De kan nævne fag, studiejob eller –aktiviteter, der viser, at de har har arbejdet med områder, som firmaet søger kandidater indenfor. Og netop her er det muligt at peppe ansøgningen op med et fængende sprog.

»Inden du afleverer din ansøgning, bør du få andre til at læse den igennem, så du får et bedre indblik i, hvordan ansøgningen kan modtages som læser,« afslutter Marianne Petersen.

Savner du inspiration til at skrive din ansøgning, kan du finde eksempler på nettet, som byder på alternative tilgange, der kan fange firmaets interesse.

Artiklen er en genudgivelse (udgivet første gang 29. november 2017).

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten