Eksperter tvivler på NOx-løsning fra VW

Eksperter tvivler på NOx-løsning fra VW

Foto: Volkswagen

På både DTU og Teknologisk Institut stiller eksperter sig tvivlende over for Volkswagens forslag til løsning af NOx-problemer.

I sidste uge godkendte det tyske Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) et forslag fra Volkswagen til, hvordan deres 2,0-liters motorer (EA 189/2,0 liter) og 1,6-liters motorer (EA 189/1,6 liter) skal opdateres for at overholde gældende EU-normer for forurening.

Men danske eksperter tvivler på, at forslaget fra Volkswagen holder vand.

»Godkendelsen fra Kraftfahrt-Bundesamt siger jo ingenting, før vi har nogle konkrete målinger at forholde os til,« siger Kim Winther, seniorkonsulent hos Teknologisk Institut.

Volkswagen oplyser, at 2,0-liters motorerne kan nøjes med en softwareopdatering, mens 1,6-liters motorerne skal have et nyt gitter i røret mellem luftfilteret og motoren.

Urealistisk løsning

Kim Winther mener, at Volkswagens forslag virker urealistisk.

»Moderne dieselmotorer er uhyre følsomme over for justeringer, så selvfølgelig kan der hentes noget her. Men at en bedre kontrol med turbulensen i motorens lufttilførsel skulle kunne afhjælpe problemet med fem til syv gange for højt NOx-udslip, virker urealistisk,« konkluderer han.

Jesper Schramm fra Institut for Mekanisk Teknologi på DTU er heller ikke overbevist om, at Volkswagen har fat i den lange ende.

»Det må testes, før vi ved mere. Men det virker som for overfladisk en løsning,« konkluder han.

Bred skepsis

Ifølge Jesper Schramm sidder han med i en arbejdsgruppe under det Internationale Energiagentur (IEA), hvor man også kigger lidt spørgende på hinanden, når det gælder VW´s løsningsmodel.

En skepsis, der deles af Ingeniørens læsere. Thomas Pedersen skriver således i en kommentar til artiklen 'VW: Sådan vil vi lovliggøre snydediesler'.

‘Kan 10% "forkert" luftflow forårsage en faktor 5-40 højere produktion af NOx. Ikke iflg. min (begrænsede) viden om generering af NOx.’

Kim Winther efterlyser fakta frem for fine tegninger.

»Vi får for mange tegninger og for få tal. Før der ligger en valid rullefeltstest, kan ingen sige noget om, hvad der skal til,« fastslår han.

Læs også: Bilernes voldsomme NOx-udslip slår 50 danskere ihjel hvert år

Kommentarer (30)

Normalt ønsker man mere luft i gennem på dette sted og derfor skaber man normalt turbolens og bruger luftfiltre med mindre modstand etc. for at få en højre motorydelse dvs. en højre effektivitet.

Ved at indsætte en "magisk-luft-ud-retter", laver man ud over et mindre luftflow også et mindre tværsnitsareal, hvilket sammenlagt giver måske 1/4-1/3 mindre luft. Da motorstyringen er luft-masse-drevet, betyder det, at der mængden af brændstof må reduceres tilsvarende. Dette giver en lavere forbrændingstemperatur (NOx dannes ved ca. 800 C) - men, også en tilsvarende lavere motorydelse.

Så ja, mindre NOx - og en meget bovlam motor.

Men, det vil kunderne ikke finde sig i, så nu laver man, en software ændring - Dieselgate 3.0 - som opfører sig korrekt under test (med lavt NOx), men når bilen kommer gaden, så hæver man nu ladetrykket, for at få flere HP under acceleration også er vi der igen...

OG turbens levetid bliver reduceret, ventiler bliver belastet mere end de er designet til etc.

Der er ingen vej uden om et moderne NOx system, som det man finder hos andre producenter.

  • 8
  • 0