Eksperter skyder ministers undskyldning for at droppe roadpricing ned

Det er blot en dårlig undskyldning, når skatteminister Troels Lund Poulsen (V) henviser til, at teknologien til at opkræve kørselsafgifter ved hjælp af GPS ikke er klar og derfor udskyder en tiltrængt reform af de danske bilskatter.

Det fastslår to af de eksperter, som var med i Ingeniørens Visionarium, der tidligere på året kom med tre enkle forslag til at nedsætte forureningen fra bilerne og trængslen ved de store byer.

Netop roadpricing er udover en stærkt kritiseret afgiftsfritagelse for elbiler regeringens eneste bud på at nedbringe CO2-udslippet fra vejene, som udgør en stadig voksende del af det samlede, danske udslip.

Ministeren: Alt eller andet for miljøvenlig omlægning

Men regeringen vil kun ændre bilbeskatningen i en mere miljøvenlig retning, hvis det sker med et altomfattende GPS-system, som endnu ikke findes noget sted i verden.

Regeringen havde tænkt sig at kopiere et hollandsk system. Det er foreløbig er faldet til jorden med et brag, uden at det får Troels Lund Poulsen til at overveje andre løsninger på personbilernes gallopperende CO2-udslip.

»For personbiler skal vi kunne leve op til det fulde ambitionsniveau, før vi indfører systemet. Vi skal have en kørselsafgift, der kan virke adfærdsregulerende og dermed kan bidrage til at fremme mobiliteten og reducere CO2-udledningen og miljøbelastningen,« siger han i et notat på Skatteministeriets hjemmeside.

Det er transport-politikken, den er gal med

Men de målsætninger strider mod hinanden og regeringens mål om at halvere registreringsafgiften, hvis danskerne skal betale afgifter for at køre på vejene.

Det har vel at mærke ikke noget med teknologien at gøre, påpeger Jens Peder Kristensen, formand for interesseorganisationen ITS Danmark, der arbejder for at indføre intelligente trafiksystemer herhjemme. Han var med i Ingeniørens roadpricing-visionarium.

Han fremhæver, at regeringen både vil reducere trængslen i København og Østjylland, nedsætte CO2-udslippet og gøre det billigere at købe bil.

»Regeringen kan ikke øge mobiliteten ved samtidig at straffe den med en kilometerafgift. Det hænger slet ikke sammen. Slet ikke, hvis man oven i købet vil give rabat til personer, der bor langt fra kollektiv trafik,« fastslår han.

Vi får flere biler

Jens Peder Kristensen understreger, at halverer regeringen registreringsafgift, så vil danskernes bilpark naturligvis vokse. Udenlandske undersøgelser, som ganske vist ikke tager højde for roadpricing, viser, at bilister kører lige meget i deres biler, uanset om de er dyre eller billigere, hvilket tyder på, at trafikken herhjemme vil stige.

»Og hvis vi samtidig giver nogle bilister en meget lille kilometerafgift, så er det meget svært at se, at der skal komme CO2-reduktioner ud af det. Jeg tror snarere, at det vil føre til øget CO2-udslip fra bilerne,« siger Jens Peder Kristensen.

Han påpeger, at køerne på vejene i København og Østjylland kan lindres med trængselsafgifter, men de nedsætter til gengæld stort set ikke CO2-udslippet.

Nu er det sparket til hjørne en rum tid

Et andet medlem af Ingeniørens roadpricing-visionarium, trafikforsker Per Homann Jespersen fra RUC, udlægger skatteministerens forklaring sådan her:

»Han siger, at vi vil ikke indføre noget, før vi kan få det hele. På den måde kan han udskyde projektet en rum tid.«

Per Homann Jespersen konkluderer derfor, at roadpricing eller andre omlægninger af bilafgifterne, som kan gøre den danske transport grønnere, nu er sparket til hjørne.

Han giver heller ikke meget for de modstridende, politiske ambitioner med et nyt GPS-system.

»Når bilerne bliver billigere, så får vi væsentligt flere af dem, end vi har nu. Hvis ikke det bliver væsentligt dyrere for alle at køre i dem, så får vi rigtigt mange kilometer på vejene,« siger RUC-forskeren.

Han mener ligesom kritikerne af elbilernes afgiftsfritagelse, at de danske bilafgifter mangler at tage højde for nye og miljørigtige teknologier som plug-in-hybridbiler, der stadig er så dyre, at de er usælgelige herhjemme.

Dokumentation

Troels Lund Poulsens udtalelse om kørselsafgifter

Emner : Roadpricing
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Afgiften på benzin og olie kan hæves uden nogen som helst investeringer og dyre anlæg.

En hævet afgift vil give stort set samme effekt som den ønskede fra de ekstremt dyre og komplicerede GPS-systemer.

Samtidig har en øget afgift ikke de forvridningseffekter som GPS-systemerne vil have. Samtidig slipper vi også for en total overvågning af alle vores bevægelser.

  • 0
  • 0
  • ja det er ikke svært at sætte sig ind i en politikers hoved - og slet ikke når vedkommende politikker gerne vil vælges igen. Det løber ud i pop og fidus - spin og syltekrukker.

Transport er politisk og det ville være nemmere at slette magelighedstilskudet til dansk bilisme, iform at stryge kørselsfradraget for de første 60 km (så man som bilist først har fradragsret når man har 30+ til arbejde) - end lavet et dyrt elektronisk system. Men den slags indgriben i danskens "Velfærd" er den sikre politiske død. Fordi lige præcis dansken ikke ser sig selv som en bidragyder til at løse det trafikale kaos og den spiltid der forbruges i den rullende læderstue.

En politiker der angst over at miste sit sæde på tinge, skulle nok overveje et andet "Job"

Trafikpolitiske statments som; -" Det er sundere for min helbred og tegnebog, du tager cyklen. - Eller; Lær at gå ! Moralen må være; Brandbeskat synderen og fjern krykken så vedkommende ændre sin adfærd. Til almenvældets bedste.

En fjernelse af fadraget er en simpel handling, med stor effekt på statsudgifterne. Den kræver kun politiske nosser af stål

Penge der ikke mere skal udbetales kan enten føres tilbage til transportsektoren i form af støtte til anden mere hensigtsmæssig adfærd - eller bruges til at dække underskudet på de offentlige finanser

  • 0
  • 0

Som Christian skriver kan afgiften på benzin og diesel sættes op uden nogen form for investering. Det vil betyde at store biler betaler mere end mindre biler, dem der kører meget betaler mere end dem der kører lidt. Alt ialt en rimelig og fair måde at regulere bilkørslen uden at kaste sig ud fantasifulde IT løsninger som jeg synes at kunne erindre noget om ikke altid forløber helt så enkelt som forudsat. Hvad med rejsekortet, den digitale tinglysning og lignende projekter som skulle være så godt, men faktisk endte skidt.

  • 0
  • 0

1) Forhøj benzinafgiften, brug halvdelen af provenuet til udkantskommuner med "distanceudfordring" øremærket til skattelettelse.

2) Indfør trængselsafgifter som "bompenge" via brobizz der hvor problemerne er størst, i første omgang Kbh. Månedsabonnementet bliver identisk med et netkort, der skal købes hos DSB/Movia og bruges enten i den offentlige trafik eller til passage af betalingsringen. Provenuet for DSB og Movia øremærkes til forbedring af frekvensen og komforten på pendlerlinierne.

Det tager ikke mere tid at gennemføre end underskriften transportministeriet og den tid det tager at sætte samme udstyr op i kbh som findes i Oslo.

Og det løser omkring 98% af de problemer som GPS systemet skulle løse. Og løser to GPS systemet ikke gør: 1) Giver et gennemskueligt system, hvor omkostningerne og alternativerne står glasklare for brugerne og 2) takserer udledningen af CO2, ikke antal kilometer der hvor det sidste er tæt på ligegyldigt.

  • 0
  • 0

Som Christian skriver kan afgiften på benzin og diesel sættes op uden nogen form for investering.

Den officielle undskyldning er at så får den del af udkantsdanmark der ligger i det sydlige jylland for billig benzin og diesel fra tyskland.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

[quote]Som Christian skriver kan afgiften på benzin og diesel sættes op uden nogen form for investering.

Den officielle undskyldning er at så får den del af udkantsdanmark der ligger i det sydlige jylland for billig benzin og diesel fra tyskland.

Poul-Henning[/quote]

Jamen bliver der ikke skreget på engsstøtte til udkantsdanmark?

Desuden skal der ikke køres mange kilometer for at gevinsten er ædt op eller er reduceret til ret få penge.

  • 0
  • 0

Til Anders

Befriende at KISS stadig eksisterer, det er løsningen og der er plads til at gøre det. Man kan regulere 1 kr. på brændstofafgiften og det vil have øjeblikkelig virkning og så lad sønderjyderne køre lidt billigere.

Det sjove bliver at fremsende sådanne 2 forslag til embedsmandsværket, det vil de finde meget underligt at man kan løse problemer så simpelt uden kommissioner og årelanger trakasserier.

Men en stemme for herfra.

Men glem heller ikke FDMs forslag om beskatning af grønne bilteknologier, se evt. sidste leder i MOTOR.

  • 0
  • 0

[quote]Som Christian skriver kan afgiften på benzin og diesel sættes op uden nogen form for investering.

Den officielle undskyldning er at så får den del af udkantsdanmark der ligger i det sydlige jylland for billig benzin og diesel fra tyskland.[/quote] I øvrigt sjovt som grænsehandel er undskyldning for en masse afgifter som ikke kan sættes op, men hvor var de argumenter da momsen blev sat op til groteske højder?

At en pakke smøger skulle koste 100kr som i Norge og lidt benzin 20-30kr/liter kunne da nok få danskerne til at indrette sig lidt mere hensigtsmæssigt. For idag er olien simpelthen alt alt for billig til at nogen bekymrer sig om de kører økonomisk eller ej.

Timelønnen ved at køre langsomt og køre hjemmefra lidt før er bare alt for lav. For ikke at tale om besparelsen ved at tage cyklen til bageren.

  • 0
  • 0

Nogle gange som her, kan man komme i tvivl om det er ingeniører og andre ondre med teknisk indsigt, der skriver deres mening. Hidtil er der udelukkende skrevet om diverse forsøg på psykologiske adfærdsregulerende tiltag med henblik på at begrænse vores samfærdsel.Uden at pointere hvem det går ud over. Vi kan selvfølgelig trække os tilbage, og blive mere "Udkantsdanmark", eller "Udkantsverden".

Ingeniører- var det ikke bedre at fremme egne teknologier ,vi selv kan bruge, samt vise verden løsninger på hvordan det kan gøres med tekniske løsninger.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten