Eksperter: Nye robotter kan ikke skabe fremtidens fabrik alene
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Eksperter: Nye robotter kan ikke skabe fremtidens fabrik alene

Skal drømmen om den digitale og fuldt automatiserede fabrik blive til virkelighed, kræver det en helt uset grad af procesinnovation - ikke robotinnovation, lyder det fra to amerikanske automationskonsulenter. Illustration: Toyota

Drop forestillingen om, at man bare kan blive ved med at automatisere og optimere på de fremstillingsprocesser, vi kender i dag. Mange fabrikker er så automatiserede, som de kan blive, argumenterer to automationseksperter for i en artikel i det amerikanske magasin Harvard Business Review.

»De fleste af de processer, der kan automatiseres på en bilfabrik, er allerede blevet automatiseret,« som de to forfattere, Ron Harbour og Jim Schmidt, begge fra konsulentvirksomheden Oliver Wyman, konstaterer i artiklen, hvori der primært tages udgangspunkt i den højt automatiserede bilindustri.

Helt nye fremstillingsmetoder

De argumenterer for, at man i stedet for at udvikle automationsløsninger til eksisterende processer snarere bør forsøge at vende de eksisterende processer på hovedet – eller udvikle helt nye processer.

»Når den rigtige fremtidens fabrik ser dagens lys, vil den ikke ser anderledes ud, fordi vi har automatiseret de processer, vi bruger i dag. Den vil se anderledes ud, fordi vi vil have opfundet helt nye processer og design til at bygge biler, der vil involvere helt nye fremstillingsmetoder,« skriver Harbour og Schmidt.

De bruger en bilfabriks maleproces som eksempel. I de fleste bilproducerende lande er maling af de færdige biler en højt automatiseret proces med en automatiseringsgrad på over 90 procent, men det er stadig en af de afdelinger af en bilfabrik, der koster flest penge og fylder mest. Robotter udfører langt de fleste af opgaverne, men, påpeges det i artiklen, processen har grundlæggende ikke forandret sig de seneste 30 år og kræver fortsat mange timer og meget intern transport.

3D-print er én mulighed

Måske gav det eksempelvis mere mening at gentænke maleprocessen, påpeger Harbour og Schmidt, der begge har en mangeårig baggrund inden for bilindustrien. Én mulighed er – sådan som det for tiden afprøves på visse udviklingslaboratorier i industrien – at lægge et stykke tyndt film ned over bilen og så bage filmen på, ligesom i en keramisk brændeovn.

En anden mulighed kunne være at 3D-printe hele bilen i præcis den farve, som kunden ønsker, og dermed eliminere behovet for overhovedet at male bilen.

»Uanset hvad metoden er, skal det være noget mere end bare at tilføje et par ekstra robotter, hvis man virkelig skal reducere omkostningerne ved at bygge en bil,« skriver de to konsulenter.

Læs den originale artikel her.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først