Eksperter kræver ESP i alle nye biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Eksperter kræver ESP i alle nye biler

Udviklingen inden for it-sikkerhed i biler er nu så langt, at både den danske færdselssikkerhedskommission og EU sætter hårdt ind for at elektronikken bliver almindelig udbredt.

EU-Kommissionen anslår, at antallet af ulykker kan nedbringes med 20 procent alene ved at indføre antiudskridningssystemet, hvor bilen selv retter sig op, hvis den er ved at skride ud i et sving.

Derfor forbereder EU-Kommissionen ESP obligatorisk i nye biler.

I Danmark har Færdselssikkerhedskommissionen netop fremlagt en handlingsplan med en lang række tilsvarende forslag om elektronik, der kan forhindre ulykker.

Blandt anbefalingerne er intelligent hastighedstilpasning, som advarer føreren ved for høj fart eller giver ekstra modstand i speederen. Kommissionen anbefaler også vognbaneskiftealarmer, selehuskere, sorte bokse og afstandsradarer.

»Udviklingen går sindssygt stærkt lige nu. Så snart vi ser ny teknologi i de store biler, findes de i mindre modeller få år efter. Så potentialet er enormt i øjeblikket,« siger Jesper Sølund fra Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Behov for digitalt hastighedskort

Som medlem af arbejdsgruppen under Færdselssikkerhedskommissionen har Jesper Sølund været med til at udarbejde forslagene i den nye handlingsplan "Hver ulykke er én for meget - trafiksikkerhed begynder med dig".

Men for at handlingsplanen skal blive til virkelighed, kræver det en national it-trafiksikkerhedsplan, og første skridt bør være at oprette et digitalt hastighedskort, mener Jesper Sølund.

Et digitalt hastighedskort dækker allerede Sverige og det tidligere Nordjyllands Amt, hvor bilister med GPS bliver advaret, hvis de kører for hurtigt. Et landsdækkende hastighedskort vil give "et markant lavere hastighedsniveau", lyder det i Færdselssikkerhedskommissionens anbefaling.

Øjnene op for ESP

I arbejdet med at forbedre trafiksikkerheden har styrelser, kommuner og forskere typisk lænet sig op ad trafiksikkerhedstrekanten, hvor vejteknik, information og kontrol udgjorde de tre hjørner.

Ifølge Færdselssikkerhedskommissionen og EU er der brug for, at både politikere og forbrugere tænker ny teknologi med ind i sikkerheden.

»Står forbrugeren foran valget mellem et klimaanlæg og ESP i sin bil, vælger han klimaanlægget. Derfor står Rådet for Større færdselssikkerhed over for en kæmpe opgave i fremtiden,« siger Jesper Sølund.

Ifølge Færdselssikkerhedskommissionen vil der med den nuværende udskiftning af bilparken gå otte år, før nye tekniske krav til biler har bredt sig til halvdelen af bilerne på vejene.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten