Eksperter: Forbedret GPS-teknik gør betalingsring passé
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Eksperter: Forbedret GPS-teknik gør betalingsring passé

Regeringen bør droppede betalingsringen om København og satse på et GPS-baseret roadpricing-system i stedet.

Sådan lyder det fra eksperter ifølge Politiken.

»En betalingsring er samfundsøkonomisk spild af tid og penge. Roadpricing kan være fuldt implementeret inden for tre-fem år,« siger lektor Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.

Nye målingerne fra DTU Transport viser, at satellitdækningen er forbedret, således at 97 pct. af alle registrerede GPS-positioner fastlægges med en nøjagtighed inden for 30 meter.

Samtidig er udfaldene så sjældne, at det stadig er muligt at se, hvor bilen har kørt.

»Dermed er gps-teknologien præcis nok til roadpricing«, siger DTU's ph.d.-studerende Martina Zabic ifølge avisen.

Harry Lahrmann fremhæver, at roadpricing vil fungere mere retfærdigt end en betalingsring, fordi der bonnes for kørte kilometer og trængsel.

Læs hele artiklen hos Politiken

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Roadpricing v.h.a. GPS bliver enormt dyrt at implementere og ligeledes enormt dyrt at drifte.

Og med hidtidige "sucesser" indenfor offentlige IT projekter - frygter jeg kun det værste.

Der skal en mindre hær af teknikere til at drifte systemet, og nogenlunde det samme antal af jurister til at behandle kundeklager.

Det enkleste vil være at øge afgifterne på brændstof, eventuelt kombineret med en nedtrapning af befordringsfradraget !

Dette vil give præcist samme effekt ( trafik-adfærds-regulering eller penge i kassen ) uden merudgifter !

Men dette giver selvfølgelig ikke big-brother-muligheden.

  • 0
  • 0

"roadpricing vil fungere mere retfærdigt end en betalingsring"

Hvilken filosofi ligger der bag dette guddommelige ønske om at være "retfærdig"?

Hvis man vil være retfærdig, skal man undlade at tvangsafstraffe folk, fordi de kører dér, hvor andre kører.

Samme retfærdighedskriterium kunne bruges til at straffe folk, der lufter af armsved.

  • 0
  • 0

Betalingsring: Gennemprøvet teknik - hyldevare. Opgør antallet af porte, bestil dem sæt dem op, installer servere - kør.
GPS: Nyudvikling på grundlag af en teoretisk overvejelse om at det burde kunne fungere. Amanda, IC3, IC4, Digitalt Motorregister, Talrige EPJ systemer, POLSag.

  • 0
  • 0

Når data skal indrapporteres direkte fra den kørende enhed, så er der nogen der skal sælge den service. Og bilisterne har bare at betale tariffen. Et GPS baseret system må få de eksisterende teleselskaber til at gnide sig i hænderne i spændt forventning.
Og hvem sagde THansen? Vi skal selvfølgelig have en open source gruppe der programmerer en Arduino til at jamme med positioner, der angiver at jeg altid kører rundt på lavt takserede veje i Vestjylland. :-)

Og hvis der er nogen, der er i tvivl: Jeg stiller gerne op og hjælper med at bygge betalingsringen. Jeg skal efterfølgende blot have en fed årlig hyre for at drifte systemet og administrere indtægterne (læs snylteri og kæmpe overhead).

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten