Jagten på det forsvundne MH370 blev narret væk fra det mest sandsynlige nedstyrtningsområde af lyde, som viste sig at være et vildspor.
Sådan lyder det fra et hold uafhængige eksperter, der har gennemgået rådata fra det britiske satellitfirma Inmarsat, der har frigivet detaljer om de såkaldte ping’er, som blev afsendt fra MH370 hver time.
Gruppen af eksperter tæller fysikere, rumforskere og konsulenter fra virksomheder i USA, blandt andet Telecom Media & Finance Associates, Duncan Steel og Radiometrics Corporation. Medlemmerne af gruppen har koordineret deres arbejde de seneste uger gennem emails og blogindlæg på nettet, og tirsdag udvekslede de 120 emails over seks timer for at udfærdige en samlet udtalelse.
Gruppen har simuleret fem forskellige flyvninger, og hver flyvning placerer MH370 omkring 1.200 kilometer sydvest for det nuværende eftersøgningsområde. Helt præcist befinder flyet sig i nærheden af en position på 36.02 sydlig breddegrad og 88.57 østlig længdegrad.
Akkustiske signaler vildledte efterforskere
Gruppen har i månedsvis presset på for at få udleveret rådata fra Inmarsat. Efter at firmaet havde udleveret brudstykker af information, lød den første melding fra forskerne, at man på den baggrund lige så godt kunne konkludere, at flyet havde bevæget sig mod nord. Men kort efter offentliggjorde Inmarsat alle rådata, og nu er de uafhængige eksperter ikke i tvivl om, at flyet bevægede sig ad en sydlig kurs.
Inmarsats egne beregninger peger også på, at MH370 styrtede ned sydvest for det nuværende eftersøgningsområde.
Læs også: Inmarsat om MH370-efterforskning: Vi mangler stadig at lede det mest sandsynlige sted
»Det er min personlige overbevisning, at myndighedernes efterforskningsteam lagde for meget vægt på de akustiske signaler,« siger Mike Exner, der er medlem af ekspertgruppen og medgrundlægger af virksomheden American Mobile Satellite Corp.
Ny eftersøgning på vej
Inden 1. juli vil de australske myndigheder annoncere et nyt eftersøgningsområde for at finde flyet. Imens forbereder myndighederne en omfattende kortlægning af havbunden med hjælp fra blandt andre det private kinesiske skib Fugro Equator, der sammen med krigsskibet Zhu Kezhen skal lede videre på havbunden.
Zhu Kezhen har allerede undersøgt 1.578 kvadratkilometer af havbunden, men har haft problemer med et defekt ekkolod, skriver NBC News.
I øjeblikket er eftersøgningen indstillet.
