Ekspert: Tåbeligt at skrotte IC2

Trafikforsker Per Homann Jespersen fra RUC har svært ved at følge Atkins-rapportens anbefaling om, at IC2-kontrakten bør ophæves, og at togsættene dermed skal blive i Italien.

»Rapporten fremlægger ingen dokumentation for, at der skulle være unikke tekniske problemer med IC2-togene sammenlignet med IC4. Samtidig vil det med største sandsynlighed være helt umuligt for DSB at komme ud af IC2-kontrakten uden at tabe mange penge på det. DSB har jo ikke særligt gode argumenter for at annullere kontrakten - togsættene har ikke tekniske problemer ud over dem, som DSB allerede har accepteret med IC4, og den forsinkede leverance af IC2-togsættene er ikke nok til at kræve kontrakten annulleret,« siger Per Homann Jespersen.

Når Atkins-rapporten anbefaler at skrotte IC2-leverancen hænger det sammen med, at eksperterne frygter, at DSB ikke vil have organisatoriske ressourcer til orkestrere at opgradere IC2 og IC4 på samme tid.

Læs også: Tidslinje: Følg IC4-købet fra 2000 til i dag

»Men hvis det er frygten, så skulle man da hellere anbefale DSB at modtage IC2-togsættene og så ganske enkelt sætte dem bagest i køen og vente med IC2-opgraderingen til man er færdig med IC4. Manglen på de regionalt baserede IC2-togsæt er jo heller ikke lige så kritisk som manglen på IC4-togsæt,« påpeger Per Homann Jespersen.

Det går alt for langsomt med IC4

Når det kommer til DSB, vurderer Peter Homann Jespersen, at det er DSB, og ikke Ansaldobreda, der er skyld i, at så få IC4-togsæt er kommet i drift på jernbanen.

»Mens rapporten påpeger, at DSB stort set har grebet IC4-opgraderingen rigtig an, så kan man kritisere det tempo, det er sket i. Det er DSB selv - ikke Ansaldobreda - der udgør den flaskehals, der er skyld i, at kun få IC4-togsæt er i drift og at deres driftsstabilitet i øvrigt er dårlig. Dette bliver klart dokumenteret i Atkins-rapporten,« siger Per Homann Jespersen.

Atkins-rapporten peger netop på, at IC4-toget - bortset fra koblingen - er et grundlæggende 'sundt' tog, når det forlader fabrikken i Italien. DSB's egen indsats med at opgradere togsættene og få rettet de medfølgende fejl, burde derfor ikke tage så lang tid og volde så mange problemer, vurderer transportforskeren.

Derfor er jeg helt enig i rapportens anbefaling om, at DSB skal forbedre deres organisering af arbejdet og ansætte flere folk til opgaven.

»DSB har været alt for langsomme til at komme op i gear og de har slet ikke haft fokus på, hvad det egentlig krævede at få hævet togsættenes driftsstabilitet,« siger Per Homann Jespersen.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg kan godt lide idéen med nye IC2 sæt. Men hørte vi ikke for et stykke tid siden, at et IC4 tog som testede Odense-Svendborg banen, fejlede med at holde tidsplanen, på grund af dørenes lange lukketid og en ringe acceleration. Jeg er lidt bekymret for regional trafikken, nok vil de nye togsæt kunne nå en fart af 200 km/h, men de er vel så også med IC4 togenes specifikation og hvad nytter det på baner med skarpe sving, en maks hastighed på 120 km/h og med mange stationer?

  • 0
  • 0

""Men eksperternes anbefaling om at sende IC2-togsættene retur til Italien er hul i hovedet, vurderer han"".

Men vi er nogle, der mener det anderledes.

Der er en del MQ'er på banen i øjeblikket. De er 0-5 år gamle og der er i øjeblikket tog i restordre ved togproduktcenten. De tog er der ingen problemer med og de kan løbe 20 til 25 år i nu.

Togene kører ganske rigtigt på Svendborgbanen, Grenaabanen og snart også på Odderbanen. Der er der ingen problemer med dem.

mvh

Jens Lindhard

  • 0
  • 0
   Mon ikke det var bedre at overføre dem til udlandet  ligesom de flydroner vi gav til USA Det tog ikke lang tid at få dem i luften?????????
  • 0
  • 0

Mon ikke det var bedre at overføre dem til udlandet ligesom de flydroner vi gav til USA Det tog ikke lang tid at få dem i luften?????????

Det var Canada. Og de kom også ned igen. http://ing.dk/artikel/84132

  • 0
  • 0

""Men eksperternes anbefaling om at sende IC2-togsættene retur til Italien er hul i hovedet, vurderer han"".

Men vi er nogle, der mener det anderledes.

Der er en del MQ'er på banen i øjeblikket. De er 0-5 år gamle og der er i øjeblikket tog i restordre ved togproduktcenten. De tog er der ingen problemer med og de kan løbe 20 til 25 år i nu.

Togene kører ganske rigtigt på Svendborgbanen, Grenaabanen og snart også på Odderbanen. Der er der ingen problemer med dem.

mvh

Jens Lindhard

De kører også på lokalbanerne i Nordsjælland. Fornuftige tog (de findes og de kan køre). Det virker faktisk underligt at de overhovedet har bestilt IC2 når disse Desiro MQ allerede er i drift.

  • 0
  • 0

De kører også på lokalbanerne i Nordsjælland. Fornuftige tog (de findes og de kan køre). Det virker faktisk underligt at de overhovedet har bestilt IC2 når disse Desiro MQ allerede er i drift.

Kunne man bestille Desirotog i 1999 - dengang da IC4 og IC2 blev bestilt? Der skete rigtig meget lige omkring år 2000 med hensyn til lette dieseldrevne sidebanetog.

  • 0
  • 0

De kører også på lokalbanerne i Nordsjælland. Fornuftige tog (de findes og de kan køre). Det virker faktisk underligt at de overhovedet har bestilt IC2 når disse Desiro MQ allerede er i drift.

Nej, det gør de nu ikke. Togene hos Lokalbanen (bortset fra Nærumbanen) er Lint41 - de samme tog som Arriva benytter i Jylland. Jeg kan så sige at de også havde deres hyr i starten med de trin der kommer ud inden dørene åbner - ligesom jeg forstår at IC4 også har. Det tager en rum tid (sikkert blot 15 sek. men det følles som uendeligt længe :-) før dørene åbner, men sådan er det. Så vidt jeg kan se fungerer de nu - både dørtrin og togene som sådan.

  • 0
  • 0

enten ryger både IC4 og IC2 eller også gør ingen af dem. må give "eksperten" ret...

desuden er mange af de omtalte desiro MQ leasede og det var jo planen de skulle tilbageleveres (ligesom dobbeltdækker vognene)

  • 0
  • 0

Tak for oplysningen til MB som man kan se i dag var det også en smutter Men det er jo ikke så mærkelig det går galt for der er ikke nogen der har haft noget med det at gøre??

  • 0
  • 0

Husk lige hvillken sammenhæng IC2 blev bestilt - meningen var jo at tophastigheden skulle udnyttes ved samkørsel med IC4 jvf. DSBs plan GTA. En plan som tydeligvis stadigvæk forfølges.

Sidder man lidt med fornemmelsen at Atkins rapport er afstemt modtagerens behov!

  • 0
  • 0

Du mener at vi skal modtage tog, som ikke dækker vores behov... Det er jo pænt mærkeligt ? Kan bare sige, at vi på Svendborg-banen er presset på plads, men at løsningen ikke er at fordoble rejsetiden, som var resultatet da de forsøgte at sætte IC4 ind..

  • 0
  • 0

Niks Benni

Jeg prøvede at skabe lidt klarhed over selve grundlaget for at bestille IC2. De skulle køre på Svendborgbanen, lur mig om ikke nogen havde tanker om at de kunne kobles på IC til København i Odense men også på Vestfyn, hvor topfarten kunne gøre gavn. Så skulle de vel også bruge på de "tynde" IC-fingre, f.eks. mod Thisted.

På Svendborgbanen, samt på mange andre sidebaner, er det min opfattelse at togtypen Deciro / Lint er meget velegnet. Og er der behov for at koble flere sammen, jamen så må DSB jo igang - det er jo så en succeshistorie. Omend indsættelse af et luksustog som IC2 kunne give togoplevelsen et løft.

Så er der jo lige det med prisen - en Deciro koster vel 20 - 25 mio. kr, hvorimod IC2 vel var sat til ca. 35 mio. kr. Dvs. hvis Svendborgbanen bruger 10 togsæt så er prisforskellen 100 mio. kr.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten