Ekspert: Rejsekort uegnet til betalingskort

Rejsekortet, der omsider er ved at kunne anvendes i en bredere skare af busser, tog og metro, kommer aldrig til at fungere som andet end en elektronisk togbillet, fastslår seniorpartner og konsulent i PlusCON Henning N. Jensen.

»Det bliver ikke ligesom i eksempelvis Hongkong, hvor man kan købe forskellige varer i kiosker og automater med det elektroniske rejsekort,« siger han.

For at forstå, hvorfor rejsekortet aldrig bliver andet end et rejsekort, er det nødvendigt at kigge på historisk på den offentlige transportsektor i Danmark. Historikken betyder nemlig, at kortet ikke umiddelbart kan leve op til EU's krav til kort, der skal bruges til småpengebetalinger - også kaldet eMoney.

»Når man i gamle dage fordelte pengene fra salg af tog- og bus-billetter, foregik det ved, at man lavede passageroptælling i en enkelt måned, og så gangede man op til årets resterende måneder og dividerede antallet af passagerer med årets billet-indtægter,« siger Henning N. Jensen.

Derefter blev årets billetindtægter fordelt mellem de forskellige selskaber, der havde krav på en del af kagen. Samme fordelingsprincip ligger til grund for den måde, rejsekortet er sammensat på. Og det vil samtidigt sige, at Rejsekort A/S ikke har mulighed for at redegøre præcist for fordelingen af passiver og aktiver i systemet. Altså hvordan disse aktiver og passiver skal fordeles mellem de forskellige trafikselskaber, f.eks. på årets sidste dag.

»Og det skal man kunne for at leve op til EU's direktiv om ePenge, som er nødvendigt, hvis kortet skal kunne bruges som betalingskort, eksempelvis til småpenge-transaktioner,« siger Henning N. Jensen.

Han fortæller, at der blev truffet en beslutning om at indrette rejsekortet på samme måde som de analoge biletter af økonomiske hensyn.

»Hvis man skulle have haft det andet system, hvor hvert enkelt kort rent faktisk indeholdt penge, i stedet for at de bare står på en fælles konto et sted, så ville det blive væsentligt dyrere at administrere,« siger han.

En genvej

Dermed er der altså ikke umiddelbart udsigt til, at rejsekortet kommer til at fungere i sammenhæng med det kort til småbetalinger, som Ingeniørens ekspertpanel Visionariet har slået til lyd for som erstatning for de administrativt dyre kontanter. Der er dog alligevel en mulighed for, at danskerne ikke behøver rende rundt med både et rejsekort, et småpengebetalingskort og eksempelvis et Dankort.

»Det vil kunne lade sig gøre at installere de forskellige applikationer på samme kort, så der ligger henholdsvis en rejsekort-applikation, en applikation til småpenge-betalinger og en generel betalingskort-applikation. Og det vil kunne gøres på en måde, så det bliver transparent for brugeren, hvilken en der benyttes,« siger Henning N. Jensen.

Dermed er der altså udsigt til, at forbrugerne i sidste ende kan nøjes med ét kort, hvor de mange forskellige kort er samlet i form af applikationer - de samme applikationer vil i øvrigt også kunne installeres på en mobiltelefon i stedet for et kort.

»Det bliver formentlig sådan, det kommer til at gå: at det hele bliver samlet på en enhed, også rejsekortet, og så kan det enten være en telefon eller et smartcard,« siger Henning N. Jensen.

Rettet 20.02.2012 10:31 Tidligere kunne et afnit i artiklen læses som om, at Rejsekort A/S ikke havde mulighed for at opgøre indeståendet på et enkelt kort på et givent tidspunkt, det er imidlertid ikke korrekt. Artiklen er rettet til.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Rejsekortet er et kontaktløst Smart Card med e-pung med max 300€. Saldoen bliver justeret ved ind og ud check samtidig med rejsedata (zone, tid mm), og det foregår mange steder (bl. a. busser) off-line. Jeg har fået oplyst, at Rejsekortet A/S har en bank-licens B

Men Jakob Møllerhøj kunne jo spørge Gregers Mogensen, Rejsekort A/S

  • 0
  • 0

Så selvom man ved præcis hvor folk rejser til og fra, så fordeles pengene ikke ud fra denne viden, men ud fra passagertællinger en tilfældig torsdag i november?

  • 0
  • 0

Så selvom man ved præcis hvor folk rejser til og fra, så fordeles pengene ikke ud fra denne viden, men ud fra passagertællinger en tilfældig torsdag i november?

Tja, for at bruge data opsamlet af rejsekortet, kræves det jo at alle bruger det og kan bruge det. Det første, at alle bruger det, vil ikke ske, da der stadig skal være mulighed for kontantbillet (endnu da) Tællingen for disse kan nok klares endda. Det andet, at alle kan bruge det, kræver at alle regioner (og busselskaber) indfører det. Det kniber det lidt med. Så indtil da, er afregningen bestemt som du skriver. Fint ikke? ;-)

  • 0
  • 0

Det er mig stadig en ufattelig gåde hvorfor man ikke bare har indført samme system som Hong Kong har haft siden 1998. Det var en fantastisk oplevelse at være der som besøgende i 4 dage i 2007 på grund af det kort. Det var ikke nødvendigt at veksle til lokal valuta - i lufthavnen købte man bare kortet med 200 HK$ på og så var man kørende i al offentlig transport og i alle småbetalinger i byen (koisker, gadekøkkener, taxi, entre´er osv). Vi kommer jo ikke engang til at kunne bruge rejsekortet på rejser på tværs af Øresund.

Det er simpelthen en så indskrænket, bøvlet og bureaukratisk og snæversynet tankegang - det rejsekort er skabt på.

Jeg må sige jeg er dybt uforstående over de mennesker i det her land, som træffer beslutninger om offentlige IT investeringer. Det er en skandale uden lige og kæmpe spild af en masse skatte kroner.

Jeg er flov over at bo i det her land - så tingene kører på den her måde.

  • 0
  • 0

Rejsekortet koster ca. 1000 kr. for hver udstedt kort. Selvom kortet i sig selv er billigt - så bliver det prisen, når hensyn til softwareudvikling, hardwareudvikling, opsætning af betalingsautomater osv. tages i betragtning.

Kunne man ikke have klaret det med en mobiltelefon? Og bare givet kunderne en gratis fuld forsikret mobilos, inkl. 200 kr til de første rejser?

  • 0
  • 0

Det er overhoved ikke nøvendigt med det kæmpe rejse kort system

Man kan check ind og ud med NFC og trafikselskabet kan så trække betalingen

Ikke raket videnskab

  • 0
  • 0

Det er simpelthen en så indskrænket, bøvlet og bureaukratisk og snæversynet tankegang - det rejsekort er skabt på.

I Skåne køber man et JoJo kort. Dette kan fungerer enten som enkeltbillet eller månedskort. Man kan endda også køre til Danmark på det - uden om rejsekortet - inden for øresundsregionen.

Men: JoJo er et anonymt rejsekort, med mindre man selv vælger at registrere det (og man kan stadigvæk bare låne det ud), derfor kan den slags naturligvis slet ikke bruges i Danmark: "Wir wollen die totale Überwachung"!!!

  • 0
  • 0

I svar nr. 6 vedrørende Aktstykke 105 af 20. april 2011 - om muligheden for at lade mobiltelfonern erstatte rejsekortet - skriver H.C. Schmidt bl.a.: "Udviklingen af ny teknologi til evt. erstatning af selve rejsekortet eller andre dele af rejsekortsystemet, herunder NFC mobilteknologi, følges løbende af Rejsekort A/S." "Følges løbende" - og det er jo vældigt betryggende.

  • 0
  • 0

Skulle det ikke være muligt at tjekke ind og ud på et Visa kort ? Det virker fint på P-pladser .

Nu bevæger biler sig ikke mens den er parkeret (håber jeg), så det er kun tiden, der er interessant, og kortlæseren er den samme. Ved rejse med offentlig transport indgår også den tilbagelagte distance i prisberegningen, så derfor skal der skrives på kortet hvorfra rejsen begyndte. Dette er ikke muligt på kredit- og dankort. Og så er kortterminalen ved start og ved afslutning normalt ikke den samme og muligvis ikke on-line.

  • 0
  • 0

... så er kortterminalen ved start og ved afslutning normalt ikke den samme og muligvis ikke on-line.

Det er et krav som er kommet til med rejsekortet! Hvis man dropper kravet om at registrere endepunktet for rejsen kan man blot betale et fast beløb forud for det antal zoner rejsen varer - præcis som man gør med et klippekort, et JoJo kort eller et Octopus Card (Hong Kong).

  • 0
  • 0

... så er kortterminalen ved start og ved afslutning normalt ikke den samme og muligvis ikke on-line.

Det er et krav som er kommet til med rejsekortet!

Ja, det er jo særdeles upraktisk. Det virker som om, at rejsekortet er udviklet, til en helt anden hardware, end den som man vil "binde os på".

Det mest logiske, med det system som rejsekortet anvender, er at hver enkelt rejsekort indeholdt en lille radiomodtager, og at der var en sender på stationerne. Det vil også have været billigt i indstallationsudgifter, da man bare skulle sætte en kasse ind i busserne, uden besværlig ledningsføring, og opsætning af automater. Men det vil kræve lidt dyere rejsekort (dog vil de nok koste under 1000 kr. som stort set er prisen for det nuværende), og så vil der ikke være større indstallationsbesvær eller omkostninger til bus og tog indstallationer.

Et rejsekort med en sender og en modtager, vil ikke koste mange kroner at udvikle. Og det vil ikke være nødvendigt, at hverken klippe ind eller ud. Ulempen er, at mange måske vil gå imod, på grund af overvågning og lign. Men selve rejsekortets billetteringssystem, virker til at være designet til at fungere på den måde.

  • 0
  • 0

Min r.. må le !

Her i sydsverrige kan man få et jojo-kort ganske gratis, og sætte 200 kr. ind på. Alternativt kan man købe et "precharged" kort i de fleste supermarkeder for 200 kr - med 200 kr saldo på. D.v.s. kortet i sig selv er gratis.

Når du stiger på en bus, holder du kortet op til kortlæseren, bliver debiteret et "blip" for hvilket du så kan køre i den næste time, med hvilke offentlige transportmidler du måtte ønske. Ikke noget med at logge ud - svenskerne er helt ligeglade med hvor du skal hen, de ser kun på i hvor lang tid du bruger faciliteterne.

Hvis du skal med toget, køber du en billet i en automat med dit kort - hvis du allerede har et gyldigt "blip" på dit kort, bliver dette trukket fra billetprisen.

Og hvis man vælger (og det er et fuldstændigt friviliigt valg man har) at registrere sit kort, kan man til enhver tid se sin saldo, lade sit kort fra komputeren, og skulle ens kort blive stjålet eller tabt indberetter man det blot på websiden - så får man 2 - 3 dage senere et nyt kort med posten, med den sidst registrerede saldo på det tabte kort. Pris: 0,00.

Så glem alt om kort som koster 1000 kr. stykket - når svenskerne kan, kan vi vel også ?

  • 0
  • 0

kan man blot betale et fast beløb forud for det antal zoner rejsen varer - præcis som man gør med et klippekort,

Så skal kortlæseren jo have tastatur, og betjeningstiden stiger betragteligt. Nu kan 30 betjenes i minuttet (krav, udstyret kan faktisk klare 60). For slet ikke problemet med hvordan du overbeviser chaufføren i bussen at du 'har klippet' ( han kunne måske være ligeglad og overlade kontrollen bus/togkontrollører). Nu ved jeg ikke hvordan man klarer busskift med Jo-Jo. Med Octopus Card og Oyster passerer man gates ind og ud.

  • 0
  • 0

Nu ved jeg ikke hvordan man klarer busskift med Jo-Jo.

Hvis man skal skifte bus, holder man blot sit kort op til kortlæseren når man står ind i den nye bus. Man skal ikke logge ud, når man "logger ind"/står på skrives der på kortet at nu har man købt et "blip" som er gældende en time. Så hvis man skifter bus inden for den time, bliver der ikke trukket noget på kortet - hvilket man selv kan følge med i; den aktuelle saldo vises på et display.

Hvis man skal med toget købes en papirbillet i en automat, man vælger endestation (og så er evt. bustransport fra endestationen inkluderet), og betaler man med sit jojo-kort får man en pæn rabat.

  • 0
  • 0

@Niels Terp Så er forskellen jo ikke så stor til rejsekortet. Det virker så også til alle de andre transportmidler. F. eks. ikke købe billet til toget, men 'blippe' videre før påstigning af tog - og så endelig det ekstra - rejsen er slut-'blib' og afregning.

  • 0
  • 0

Peter. Så vidt jeg husker det skal man på P-pladsen kun bruge stregkoden ved parkering og igen når du kører ud . Det samme gør jeg hos lægen . Det skulle ikke være nødvendigt at taste sin kode i disse tilfælde og kræver kun et par sekunder .

  • 0
  • 0

Det skulle ikke være nødvendigt at taste sin kode i disse tilfælde og kræver kun et par sekunder .

Med Rejsekortet skal der slet ikke tastes koder ind, og transaktionen tager 200-300 millisekunder. Kortet skal bare holdes op foran læseren i 3-4 cm's afstand.

  • 0
  • 0

Så er forskellen jo ikke så stor til rejsekortet.

Der er to afgørende forskelle:

For det første, prisen. Og her tænker jeg selvfølgelig ikke på billetprisen/rejsens pris, men prisen for den bagved liggende infrastruktur. Det danske rejsekort er afhængigt af et voldsomt overdimensioneret backendsystem, og et helt unødigt dyrt frontendsystem (selv om jeg må medgive, at det blå lys i de danske terminaler ser mere "cool" ud).

For det andet, kompleksiteten. Ovennævnte komplicerede front- og backendsystemer har - så vidt jeg er orienteret - medført utallige problemer som ikke er løst, og sikkert aldrig bliver det.

Set i det lys, er den svenske løsning langt mere simpel, den er velfungerende, og ikke mindst langt langt billigere end den danske.

  • 0
  • 0

Det danske rejsekort er afhængigt af et voldsomt overdimensioneret backendsystem, og et helt unødigt dyrt frontendsystem (selv om jeg må medgive, at det blå lys i de danske terminaler ser mere "cool" ud).

Det blå lys var eneste Banestyrelsen kunne godkende på perroner ;-) ( men politiet syntes ikke det var godt i busser - blå blik) For: Kortet anvender samme teknologi og samme basiskoncept som andre systemer, det er fælles for alle trafikvirksomheder, afregner sammenhængende rejser, mulighed for omstilling til grupperejser, og kundeservice, salgssystemer og økonomi er fælles. Mod: Problemer med at skulle overholde myndigheders mange love og regler som f. eks, Konkurrencestyrelsen, Finanstilsynet, Bogføringsloven, Datatilsynet, Jernbanesikkerhed, være handikapvenligt osv. Og sidst men ikke mindst: et sindssygt politisk bestemt kludetæppe af takstzoner og rabatter.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten