Ekspert om Nordre Flint-pause: Bliver svært at skaffe og få økonomi i dværg-havvindmøller

Plus23. december 2021 kl. 12:547
Ekspert om Nordre Flint-pause: Bliver svært at skaffe og få økonomi i dværg-havvindmøller
Illustration: Siemens Gamesa.
Hofor er gået i tænkeboks, efter at det har vist sig, at planlagt 220 meter høj havvindemøllepark i Øresund er for risikabel for flysikkerheden.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det bliver svært for forsyningsselskabet Hofor at få økonomi i havvindemølleparken Nordre Flint, selv hvis det lykkes at skaffe så lave møller, som projektet får brug for.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
7 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
25. december 2021 kl. 11:02

Re: Må fornuften og kompetencer ....
Enig.</p>
<p>Men det er måske i tilfældet Nordre Flint naivt at planlægge høje vindmøller i indflyvningen

Ja som borgere / læsere kan vi jo sagtens forestille os en "Hollywood film" hvor det går grugeligt galt , men hvor stort en risikoen reelt set i forhold til så meget andet ?

Jeg ville gerne at der var en jornalist der i denne og mange andre tilsvarende sager om opstilling af VE anlæg perspektivderede problemstillingerne !

  1. Hvornår har der senest været en situation hvor et fly har måttet vende tilbage til Kbh lufthavn i en højde på under 220 m ?
  2. Kan vi være sikre på at de bereginger som Naviair lavet er rene sikkerhedsbereginger eller har de andre hensyn de tager med i deres vurdering ? #
  3. Hvor stort er risikoen flystyrt ( døde /kvæstede) pga af møllerne i forhold til forureing fra bla fly, biler og krydstogtskibe der dræber / giver kræft / lungesygdomme mv
  4. Er der andre instanser som har vurderet Naviairs anelyse og hvad er Hofors modargumenter eller mangel på samme ?

#Naviairs vision Vi udfordrer hinanden for at ramme den rette balance mellem kapacitet, service og omkostninger til fordel for tilgængeligheden i Danmark Vi udvikler infrastrukturen, så luftfarten kan favne bredere og dermed bidrage til øget mobilitet i Danmark

6
25. december 2021 kl. 00:51

Enig.

Men det er måske i tilfældet Nordre Flint naivt at planlægge høje vindmøller i indflyvningen. Eller ihvertfald stå med tudefjæs fordi planen forkastes. Her kan man ikke have været i god tro.

5
24. december 2021 kl. 22:15

Hvis der var de samme rammer/ mulighed for at protester overfor fly, biler, landbrug som der er for VE projekter ville vi være sat 100 år tilbage. Må fornuften og de nødvendige kompetencer indfinde sig efter jul.

Det gode og nødvendige ever vi ikke. Derimod tales der meget ud fra overskrifter ( følelser og uvidenhed) produceret af medier der i bedste fald søger click bate og som då mange politikker ligger også medierne under for lobbyister manipulerede virke.

Jeg synes at både vores demokrati ( herunder tillid) og kampen for mere bæredygtig fremtid undermineres af flere af de strukture vi har i dag.

4
24. december 2021 kl. 11:38

Nordre Flint er ikke åbent hav !

OG hvorfor skal det være et problem at et område ikke kan fyldes med vindmøller ? Citatet fra HOFOR er jo et rent partsindlæg - det handler bare om økonomisk optimering, hvilket er fair nok - men ikke epokegørende.

Måske mangler der er overordnet kort som forener de mange hensyn og begrænsninger:

  • afstand til land (skal ikke ødelægge al udsyn)
  • afstand til etablerede skibsruter (trafikken skal trods alt kunne sejle)
  • afstand fra de forskellige beskyttede område (det kan man så have meninger om)

Lugthavne, som sagen handler om, falder nok ind under usynlighed fra land.

Måske bliver der ikke så meget tilbage - bortset fra Østersøen, Kattegat og Nordsøen.

3
23. december 2021 kl. 17:27

Hvorfor ikke bare udvide Aflandshage med 160Mw?

2
23. december 2021 kl. 15:46

a-kraft er vel den mest grønne løsning og rigtig vedvarende i selv vindstille perioder ;-)

1
23. december 2021 kl. 13:37

Tja, det er jo næsten frustrerende. Først bliver der sagt nej når man forsøger at opstille vindmøller på land. Så bliver der sagt nej når de er placeret som kystnære møller. Og nu bliver der sagt nej når de skal stå på åbent hav. Alternativet kan jo gå hen og blive, at der må opbygges atomkraft værker - er det det der ønskes?