Ekspert: Elcykler og road pricing kan afhjælpe fremtidens trængsel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ekspert: Elcykler og road pricing kan afhjælpe fremtidens trængsel

Illustration: ismagilov, BigStock

Elcykler kan ifølge Cyklistforbundet være en del af løsningen på de danske byers trængselsproblemer. Men det kræver, at bilisterne selv vælger bilen fra og investerer i en cykel.

Så selvom elcyklen på papiret er en åbenlys løsning, hvad skal der så til, før den faktisk vil være realistisk? Det har Ingeniøren spurgt Harry Lahrmann, trafikforsker ved Aalborg Universitet, om:

Hvis man virkeligt ville have folk over på cyklerne, så er der ingen vej uden om. Prisen på at køre bil skal sættes opHarry Lahrmann, trafikforsker

»Jeg tror, det er svært at finde nogen, der er uenige i, at cyklisme er en god løsning for både miljøet og trængslen. Det siger alle politikerne også, men hvordan får de folk til at tage cyklen i stedet? Det gør du altså ved at sætte prisen op for bilisterne,« siger han og uddyber:

»Det er fint nok, at cyklen bliver bedre, men al erfaring viser, at det rykker ikke ret meget, før omkostningerne ved at køre bil kommer markant op.«

Danskerne er i dag både afhængige af og vant til bilens muligheder, så derfor hjælper bedre forhold for cyklister og offentlig transport ikke det store. Der skal store forandringer til:

»Der skal en stor hammer til for at få folk ud af bilerne. Man skal jo også hente børn, handle ind og alt muligt andet – det er derfor, vi er nogle, der mener, at road pricing er den bedste løsning,« siger Harry Lahrmann

Ingen ønskede at hoppe tilbage i bilen

Gustav Friis, projektleder i Smart Mobilitet, erkender, at det kan være en kamp at få folk op på cyklerne, men har erfaring med, at det godt kan lade sig gøre at ændre danskernes vaner uden at ramme os på pengepungen.

I projektet 365 dage på cykel, der kørte i 2015-16, blev 30 borgere sat til at droppe bilen og cykle på en elcykel i et år, og resultaterne taler for sig selv:

»Hele 80 pct. af deltagerne svarede ved projektets afslutning, at de oplevede at have ændret deres daglige transport fra bil til cykel på grund af projektet. 18 købte deres elcykel, mens andre valgte at købe racercykler i stedet. Ingen ønskede at hoppe tilbage i bilen,« fortæller han.

Læs også: Elcykler kan erstatte bilen på de længere ture

»Det lange seje træk betaler sig. Deltagerne fik øjnene op for elcyklen som et reelt og ikke mindst et realistisk alternativ til bilen,« konkluderer rapporten.

Samme succes så Smart Mobilitet ved et senere projekt:

»Vi fulgte det op med et andet vanebrudsprojekt i maj-oktober 2017, hvor vi forsøgte at give elcykler til ægtepar, så de kunne skifte bilen ud med elcykler,« forklarer Gustav Friis.

Da projektet ‘I medvind og modvind’ sluttede, valgte 70 pct. af de deltagende ægtepar at købe elcyklerne.

Helt oplagt løsning

Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet, mener også, at elcykler kan være en del af løsningen for fremtidens trafikbillede, men han påpeger, at reel forandring kræver mere end bare ord:

»Det er klart, at det nytter ikke noget alene at sige, at vi synes, det er en god idé at komme op på cyklen. Hvis vi for alvor vil have danskerne til at skifte transportform, så skal vi opleve et generelt skifte i måden, vi transporterer os,« siger han.

»For mig er det helt oplagt, at cyklen, elcyklen og speed pedelecen vil kunne markere den ændring i vores trafikbillede.«

Elcykler drøner frem i Sverige

Vores naboland har mange af de samme trængselsproblemer og overvejer derfor også elcyklen som en mulighed. Men modsat Lahrmann tror svenskerne på, at elcyklen i sig selv kan gøre en forskel i fremtidens pendlerbillede.

Læs også: Vi sammenligner: Her er elcykel-loven i seks europæiske lande

»Nogle gange, når man ser at cyklismen er stigende, kan det skyldes, at folk reducerer deres rejse med offentlig transport. Men når det handler om elcykler, er stigningen på bekostning af bilen. Det er godt,« siger Åsa Aretun, forskningsdirektør hos det svenske Vej- og Transportinstitut, VTI til Ny Teknik.

Det kræver naturligvis, at svenskerne også begynder at købe elcykler, men tal fra Svensk Cykling viser, at der er sket en enorm udvikling for elcyklens popularitet.

Salg af elcykler i Sverige

2015-20162016-20172017-2018
45.00067.500150.000 (forventet)

Det massive hop skyldes bl.a., at de svenske politikere har lavet et tiltag, der gør elcyklen markant billigere at anskaffe i en prøveperiode på fire år.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"det er derfor, vi er nogle, der mener, at road pricing er den bedste løsning"

I road pricer bare alt det I vil i byerne, hvor der findes offentlig transport og cykelstier.
Men hold gerne os andre udenfor, der ikke har lyst til at cykle på mørke landeveje.

  • 16
  • 2

Hvad er dit forslag til at løse trængsel i og ved de store byer?


Man kunne jo flytte virksomheder ud af byen i modsat retning af der hvor trængslen ind i byen ses.
Man kunne jo tilskynde at medarbejdere bosætter sig tættere på virksomheden.
Man kunne jo have børnehaver tæt på virksomheden.
Man kunne jo tilskynde at nogle åbningstider/arbejdstider blev flyttet så ikke alt skal starte kl. 8.
Ved faktisk ikke om en cykel i S-tog og metro koster ekstra men dette burde evt. være gratis.
Tja. Brainstorming kan finde flere eks.

  • 5
  • 6

Hvad er dit forslag til at løse trængsel i og ved de store byer?


Bedre cykelstier
Gerne som deciderede cykelmotorveje langs med eksisterende jernbaner og motorveje efter samme fordele som biler har på motorvejen.
Ensrettede og uden lyskryds eller hajtænder/krysende trafik, samt skrå indfletning i kørselsretningen.

Der skulle nok kunne findes 2 meter på hver side af de fleste jernbaner og motorveje til en sti.
Oplagt for folk der pendler,
Der kunne jeg såmænd også se et lys i at vi tillader EL-45 cykler som dog skal holde sig under 30km/t alle andre steder. Dog tilsat nogle ekstreme bøder for ellers kan de ikke finde ud af at køre "langsomt".

Benytte selskabskatten til at motivere virksomhederne ud af de store byer
Sæt den 1% op for hver 100.000 indbyggere.

  • 7
  • 4

'Al moderne transport, er tør, fra dør, til dør',
det har Klaus og Harry endnu ikke helt forstået.
Bondam og Cyklistforbundet, har faktisk været 'en Pind i hjulet' på klimatilpasningen af den moderne cykelinfrastruktur.

På billedet ser Vi en fin lille bil og en fin cykel,
Her og Nu, indfører Vi den regel, at tilkende,
'En forrude' pr cyklist, i første omgang, på de mest benyttede ruter,
da der er mange brugere på de mest benyttede ruter, vil der være overskud til de mindre benyttede ruter. Efterhånden som de lokale strukturer/netværk udvikles og udvides, vil de naturligt blive koblet sammen, og forbundet de mest indlysende og oplagte steder.
Den moderne Transportstruktur, hel-års-cykel-gaderne, er en beskeden engangs-investering, selvbærende bæredygtighed i ordets bogstaveligste forstand, der er ikke nogen nævneværdige drifts- og vedligeholdelses-udgifter, derimod kan det spare den omkostnings-tunge og ofte larmende snerydning.

Det er overordnet set, en endelig forståelse for 'Taget's betydning', i det moderne kultur-menneskes udviklings-historie, og det faktum at man kan ikke vedblive at holde 'cyklisterne ude i kulden'.
Cyklisterne har de samme behov for en moderne tidssvarende infrastruktur som andre trafik-grupper/former, 'Al moderne transport, er Tør fra dør til dør',

De mobile 'trafik-tage', er tunge, kræver meget energi-tilførsel, optager meget plads,
de Stationære trafik-tage, fylder næsten ingenting, og passer sig selv, årti efter årti, efter årti. Der er glastage der har stået i hundrede år og passet sig selv.
Hvad, om man havde lagt glastag på Nørrebrogade for 70 år siden , da 400.000 af Kbh's 700.000 Indb. cyklede dgl.
Det er princippet at så mange eller færre, kan opleve så meget komfort for så beskedne midler, eller 10 kg transport, (mobil) og 10 kg komfort, (stationær) pr bruger.

Det moderne menneske, beslutningstagere og planlæggere har forsømt dette indlysende gode, alt imens at de har nydt godt af Tagets princip på et utal af måder, former og sammenhænge.
Der har altid været produceret flere cykler end biler, bilisterne har altid været 'klimatilpasset', foruden at der er investeret enorme summer i bilinfrastruktur.
For bare en beskeden brøkdel af øvrige infrastrukturomkostninger, vil man kunne skabe en ganske overdådig og hensigtsmæssig infrastruktur der en den nutidige moderne cyklist værdig, og helt igennem Cykellogisk

  • 0
  • 7

I road pricer bare alt det I vil i byerne, hvor der findes offentlig transport og cykelstier.
Men hold gerne os andre udenfor, der ikke har lyst til at cykle på mørke landeveje.

Og som bilejer udenfor hovedstaden, så vil jeg selvfølgelig have en KLÆKKELIG rabat på bilafgiften, hvis jeg skal bebyrdes med endnu flere afgifter de par gange om året, hvor jeg er nødsaget til køre i Aarhus, Aalborg, Odense eller Storkøbenhavn.

Som bilejer har jeg betalt MERE END RIGELIGT i afgifter, der bliver kanaliseret til den kollektive trafik i form at store statstilbud.

Hvis vi indfører roadpricing, så mener jeg alle skal være lige for loven, og så skal vi fjerne de store statstilskud til offentlig trafik, så brugerne af f.eks. busser og tog betaler den reelle omkostning for deres transport.

Det er simpelthen ikke fair, at bilejerne i dag betaler i dyre domme for statsstøtten for tog og busser. Så må man for min skyld gerne indføre et krav om rene elbiler, hvis det kan hjælpe lidt på det overordnede miljøregnskab.

  • 8
  • 4

Man kunne jo flytte virksomheder ud af byen i modsat retning af der hvor trængslen ind i byen ses.
Man kunne jo tilskynde at medarbejdere bosætter sig tættere på virksomheden.
Man kunne jo have børnehaver tæt på virksomheden.
Man kunne jo tilskynde at nogle åbningstider/arbejdstider blev flyttet så ikke alt skal starte kl. 8.
Ved faktisk ikke om en cykel i S-tog og metro koster ekstra men dette burde evt. være gratis.
Tja. Brainstorming kan finde flere eks.

Er det ikke det som regeringen faktisk er i gang med, med udflytningen af statslige arbejdspladser?

De statslige arbejdspladser, som bliver flyttet til min hjemby ligger i et nyere erhvervsområde med perfekt infrastruktur til både bilister, cykelister og pendlere der benytter tog eller bus.
Den nybyggede børnehave ligger 254 meter væk, skolen 690 meter væk og hypermarkedet (Bilka) ligger 436 meter væk.

Staten viser vejen og flytter arbejdspladerne væk fra det overfyldte København, og på den måde bliver trængslen lidt mindre - nu mangler vi bare, at flere private virksomheder også ser lyset og flytter med.

  • 6
  • 2

El-cykler har potentiale til at mindske både trængsel og miljøbelastning samtidigt med at den forbedrer folkesundheden. De hurtige el-cykler – speed pedelecs – er muligvis det eneste realistiske redskab der findes for at forbedre mobiliteten uden at det belaster miljøet.

Umiddelbart kan elcyklerne ikke løse trængselsproblemerne alene, og derfor ser det rigtigt ud at indføre road pricing for at få flere fra bilen og over på cyklen i byerne. Men folk har ikke nok tillid til at det bliver gjort retfærdigt, og derfor er road pricing bremset politisk. En anden mulighed, som formentlig er samfundsøkonomisk rigtig god, er at subsidiere el-cyklerne. I Sverige indførtes 25% tilskud til køb af el-cykler fra 20. september 2017 og det gav et godt skub i salget, og det kunne være rigtig interessant at se om der er fulgt op på effekten heraf.

De hurtige el-cykler, speed pedelecs, er der meget få lovlige af endnu, men mange flere ulovlige, og det er enkelt både at købe færdige og at ombygge eksisterende cykler med top-kvalitets 40-km/t-kits. Derfor var det godt at der i februar kom en forsøgsordning på bordet, som skulle gøre det mere klart hvad lovgrundlaget for de hurtige elcykler skulle være.

Desværre var forslaget ikke gennemtænkt sikkerhedsmæssigt og måtte trækkes tilbage. Men der er behov for noget regulering, så udviklingen kan styres og sikkerhedsproblemerne kan begrænses, så man må håbe, at der kommer en gennemtænkt forsøgsordning snart.

Selv pendler jeg 35 km to gange om ugen, og jeg er pt fristet af en ulovlig og relativt trafikfarlig løsning med en speed pedelec. Det ville gavne trængsel, miljø - og mit helbred, forudsat at jeg ikke kører galt. For sikkerheden er den eneste ulempe ved de hurtige el-cykler. Det skal der arbejdes på at løse.

  • 2
  • 3

En el-cykel og road-pricing gør det ikke alene. Denne morgen brugte jeg lige over en 1 time og 40 minutter på cykel (almindelig cykel). Den første time gik med over 20 km/t, men den sidste halve time fra Brønshøj til Centrum noget langsommere. Der er faktisk kommet kø-lignede tilstande på cykelstien og selvom man nok kan lege akrobat og opnå en rimelig hastighed, så er det også farligt så os der bekymrer os om førligheden, følger strømmen.

Og her kunne man godt se på om nogle af de store cykelstier skulle føres under nogle af de store kryds, for biler der skal til højre, kan dårligt komme ind i højresvingbanerne og det ender altid med at cykler krydser ind imellem bilerne.

Nye bydele bør tænkes sådan at cyklerne har deres "motorveje" og andre trafikanter deres.

  • 8
  • 0

Roadpricing, gratis offentlig transport...

Det skal nok få folk væk fra bilerne.

Ja det skal kun gælde storbyer og områder hvor der er god offentlig transport og ordentlige cykelstier.

  • 2
  • 0

Man kunne jo flytte virksomheder ud af byen i modsat retning af der hvor trængslen ind i byen ses.
Man kunne jo tilskynde at medarbejdere bosætter sig tættere på virksomheden.
Man kunne jo have børnehaver tæt på virksomheden.


I de fleste familier arbejder begge parter - men ikke nødvendigvis samme sted.

Det hjælper jo ikke at flytte den enes arbejdsplads nærmere den fælles boplads eller den fælles bopæl nærmere til den enes arbejdsplads.

Børnehaver er nu engang knyttet til bopælskommunen.

  • 1
  • 1

Og her kunne man godt se på om nogle af de store cykelstier skulle føres under nogle af de store kryds, for biler der skal til højre, kan dårligt komme ind i højresvingbanerne og det ender altid med at cykler krydser ind imellem bilerne.

Enig. For ikke at tale om at venstresving i de store kryds tager en evighed for cyklister.

Cykelstierne langs Helsingørmotorvejen, Hillerødmotorvejen og Kongevejen er fantastiske, og man kan holde en høj gennemsnitsfart, men hvis man som jeg skal gennem Gladsaxe og Rødovre om morgenen sætter de mange lyskryds det hele i stå.

  • 1
  • 0

er vel at stoppe behovet for at transportere sig fra a-b hver dag.

der er så mange mennesker der bare sidder foran en computer, det kunne de lige så godt gøre der hjemme. der er selvfølgelig mennesker der skal være fysisk tilstede. men der kunne også lovgives om at computerarbejde skulle udføres 50% af tiden hjemmefra.

  • 2
  • 2

er vel at stoppe behovet for at transportere sig fra a-b hver dag.

der er så mange mennesker der bare sidder foran en computer, det kunne de lige så godt gøre der hjemme. der er selvfølgelig mennesker der skal være fysisk tilstede. men der kunne også lovgives om at computerarbejde skulle udføres 50% af tiden hjemmefra.

Det vil politibetjenten, sygeplejersken, chaufføren, tømreren, mureren, pædagogen, læren, butiksmedhjælperen, lagermedarbejderen, rengøringsassistenten, SOSU'en, kokken, fængselsbetjenten, tjeneren, viceværten m.fl. sikkert synes godt om.

Jeg synes det er afsindig arrogant at tro, at man kan løse alle trængselsproblemer med at lave alle folk lave hjemmearbejde. Det er arrogant, fordi man fuldstændig ignorer de mange mennesker, som rent fysisk skal møde op på deres arbejdsplads for at kunne udføre deres arbejde.

Jo, man vil sikkert kunne flytte nogle få procent i det store regnestykke, men ALMINDELIGE MENNESKER med ALMINDELIGE JOBFUNKTIONER har altså behov for at kunne transportere fra A til B.

Det løser man altså ikke ved at give dem en computer og besked på at arbejde hjemmefra to dage om ugen. Som altid har holdet bag The Simpsons allerede en lavet passende gag med emnet: https://www.youtube.com/watch?v=st6-DgWeuos
Nogle husker nok, at atomkraftværket nedsmeltede lidt senere i afsnittet.

  • 1
  • 1

Det findes ikke.
Det betyder bare at andre tvinges til at betale.

Principielt korrekt, men hvor mange penge kunne man så spare på infrastruktur ?? Ud over at billet- salg og - kontrol afskaffes kunne det betyde at man skulle vedligeholde færre veje og ikke investere så hurtigt i omfartsveje mv.

Jeg kunne godt tænke mig at se en beregning for hvor meget det faktisk ville koste at lave gratis offentlig transport når man medregner diverse faktorer.

  • 1
  • 0

Den beregning gad jeg også godt se, men skal vi så ikke lige starte med at droppe ordet "gratis".

Der er tale om SKATTEYDERBETALT offentlig transport.

Hvis det koster mere at lave infrastruktur (motorveje, omfartsveje, vedligeholdelse af vejnet etc.) end det koster at have en gratis offentlig transport (hvor der her skal medtages besparelser for nedlæggelse af billetsalg og kontrol) - ja så er den jo i princippet gratis ;-)

  • 0
  • 0

Hvis det koster mere at lave infrastruktur (motorveje, omfartsveje, vedligeholdelse af vejnet etc.) end det koster at have en gratis offentlig transport (hvor der her skal medtages besparelser for nedlæggelse af billetsalg og kontrol) - ja så er den jo i princippet gratis ;-)

Sludder og vrøvl. Det er ikke "i princippet" gratis.

Offentlig transport har ALTID en omkostning, som primært bliver betalt af skatteyderne. Det er IKKE gratis at tilbyde offentlig transport, uanset om man sparer penge.

Vi skal simpelthen kalde tingene med den korrekte betegnelse og lade være med at bruge betegnelsen "gratis" om noget, som i virkeligheden er betalt af fælleskassen (staten).

  • 1
  • 0

Hvor er der ikke behov for den infrastruktur du nævner?
Hvilken infrastruktur mener du der kan spares på ved at have gratis offentlig transport (som jo åbenbart ikke må være vej-baseret)?
Hvordan skal folk komme til/fra togstationer hvis der ikke er veje?

Hvis offentlig transport gøres gratis forventer jeg at langt flere vil tage den offentlige transport end nu.

Det burde betyde mindre slid på vejene, især i byerne, så der vil der sandsynligvis komme besparelser på vedligeholdelse.

Udbygning af motorvejsnettet - eller omfartsveje - især omkring store byer, kan så nedprioriteres hvilket igen giver en besparelse.

Jeg så et interview for et stykke tid siden med borgmesteren i en hollandsk by: Han fremførte netop at byens veje nærmest kun blev brugt af den offentlige transport og de ikke behøvede omfartsveje, så han mente derfor at de sparede en del penge ifht til andre byer der prioriterede anderledes.

Jeg forstår ikke din sidste kommentar ?!? selvfølgelig vil der være veje !! og man kommer til tog stationen med evt. bussen. Det er et spørgsmål om besparelse på ny investeringer og vedligehold jeg snakker om. Man kan heller ikke undgå bil trafikken, men den kan evt. reduceres meget ved den .. gratis offentlige transport :-)

Igen: Jeg ved ikke om det er billigere eller ej, men jeg kunne godt tænke mig at se en (seriøs) beregning der tager alle ting med i beregningerne.

  • 0
  • 0

Jeg tror at det nemmeste ville være at lave forsøgs zoner som fx. København eller Aarhus og nogle mindre byer for at se hvor meget folk vil bruge det og hvor meget den almindelige trafik bliver reduceret, da jeg ikke tror på at der er nogle der kan/vil regne sig frem til det pga at der er for mange variable. Hvis resultatet i løbet af en år række bliver for dårlig, kan man nedlægge forsøget.

Det er korrekt at det nok er erhvervs trafikken der slider mest på vejene, men hvis der kommer en kraftig reduktion af bil trafik, vil det stadig slide mindre.

Der er en artikel her som skriver noget om det, især en hollandsk by som indførte gratis offentlig trafik i 1990 for at undgå at lave en tredje ring omkring byen:

http://www.zealanddenmark.eu/blog/nyhed/ka...

Men de er vist ved at begynde at kræve et mindre beløb igen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten