Ekspert om dieselforbud: Forbyd gamle dieselhakkere - ikke de nye
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ekspert om dieselforbud: Forbyd gamle dieselhakkere - ikke de nye

Illustration: Amminex

Når overborgmesteren i København foreslår forbud mod nye dieselbiler i den københavnske miljøzone fra 2019, vil det kun have en minimal effekt på luftforureningen i København.

Det mener kemiingeniør, ph.d. og CTO hos Amminex Tue Johannessen. Amminex sælger blandt andet hardwareudstyr til biler, som reducerer NOx i udstødning.

Han mener, at hvis man vil have en reel effekt, skal man forhindre de ældre biler i centrum af storbyer – ikke de nye. Altså det omvendte af overborgmesterens forslag.

Læs også: Frank Jensen: Forbyd nye dieselbiler i København fra 2019

Miljøeffekten ved at forhindre en eksisterende betydeligt mere forurenende dieselbil i at komme ind i byen, vil være langt større end den at forhindre den nye dieselbil med fokus på real driving emissions, siger Tue Johannessen.

»Når en person står i 2019 og skal købe en ny bil, hvad er det så, vedkommende vil gøre? Hvis man ikke må køre i byen med en ny dieselbil, beholder man måske sin gamle dieselbil i tre år mere, og det er meget værre. Bilejernes forbrugsmønstre kan ofte ikke dækkes af elbil og for dem, der kører langt, vil en tilsvarende ny benzinbil blot udlede mere CO2.«

Loven bør være teknologineutral

Derimod vil de nye biler i 2019 have større fokus på real driving emissions efter diesel-gate.

En typisk euro 5-godkendt dieselbil udleder i gennemsnit på 700 mg NOx/km, hvor en helt ny dieselbil fra 2019 vil forurene ca. ti gange mindre, siger Tue Johannessen.

»NOx-effekten af at forhindre en ny, state-of-the-art-dieselbil i at køre på vejene er minimal og måske også det, man kan kalde en ikke-teknologineutral forhindring af noget, som har en reel plads i markedet. Specielt i forhold til CO2,« siger Tue Johannessen.

Læs også: Stikprøve: Bilfri søndag fik mængden af skadelige partikler til at falde til en tiendedel

Netop det, at man vil forbyde en bestemt teknologi frem for en anden generer ham. Han mener ikke, at lovgivningen skal have en teknologipræference.

»Lovgivningen er til for at sikre, at det, der er på vejen, opfylder nogle krav. Ikke for generelt at forbyde en slags brændstof, som har tekniske løsninger til at holde emissionen på det rette niveau,« siger han.

Dieselbilerne har desuden en fordel i forhold til benzinbilerne:

»Globalt set er dieselbilen god, fordi den har en lavere CO2-aftryk end benzinbilen. Men selvfølgelig må en en bil heller ikke forurene lokalt, hvilket har været problemet indtil nu,« påpeger Tue Johannesen.

Tyskland vil have de gamle biler ud af byerne

I vores naboland Tyskland gør man noget nær det omvendte. Her diskuterer man, om det udelukkende er de nyeste euro 6-biler,d er skal have adgang til miljøzonerne. Men i det tages der ikke hensyn til, at almindelige folk vil blive ramt på pengepungen.

»Det er en ømtålelig debat i forhold til restværdien, da en for eksempel fem år gammel dieselbil pludselig vil tabe meget mere i værdi end en benzinbil med samme alder. Folk har jo handlet i god tro, da de købte en dieselbil,« siger Tue Johannessen.

Læs også: Statsfinansierede miljøbusser kan erstattes af gamle dieselhakkere

Det er netop derfor, at overborgmesterens valg er faldet på de nye dieselbiler.

»Hvis en euro 5’er herefter skal have lov til at køre i by-zonerne i Tyskland, er der snak om at lave en opdatering af motorens software. Den opdatering forventes dog kun at give en ca. 20 procents reduktion fra bilen og en minimal indflydelse på den generelle luftkvalitet i byerne.«

Her ser Tue Johannessen selvfølgelig det alternativ, at foretage en hardwareopdatering i stedet, som kan reducere euro 5-standardens udlening af NOx med over 90 procent, og dermed gøre den ækvivalent til en euro 6-standard. Eksempelvis med Amminexs udstyr.

»Det koster selvfølgelig noget, men det vil kunne betale sig, hvis alternativet er et stort fald i restværdien af en bil, der ikke må køre i byerne,« siger han.

Læs også: GRAFIK: NOx-rens på vej til forbudstruede dieselbiler

Ingeniøren har forsøgt at komme i kontakt med Aarhus Universitet, som står for de officielle målinger af luften i København, for at få deres bud på, hvad overborgmesterens forslag vil betyde, samt hvad der kunne være af alternativer. Desværre har det ikke været muligt.

kemiingeniør, ph.d. og CTO hos Amminex Tue Johannessen. Amminex sælger blandt andet hardwareudstyr til biler, som reducerer NOx i udstødning.

  • 5
  • 9

Nuværende dieselbilejere har købt i god tro, men det er dem der skal tabe mener man

Hvis nye dieselbiler ikke forurenede, var der ingen grund til at forbyde.
"state of the art" dieselbiler er jo ikke ligefrem dem der tilbydes i forretningen i dag

Hvis udlednings kravene skulle overholdes, vil bilproducenterne være nød til at bruge Amminex eller lignende systemer (og ikke kun til gavn i København)

Og hvis bilproducenterne så blev draget til ansvar for at deres biler ikke har overholdt de lovede, gældende, krav, skulle de bekoste eftermontering af Amminex eller lignende systemer på de berørte dieselbiler

  • 10
  • 2

..det giver jo klart mening at de ældste dieselbiler skal ud først.

Lægger tit mærke til at nogen dieselbiler under acceleration udsender en ordentlig sort sky - som helt sikkert forurener mere end 100 andre til sammen.
Hvad er det egentligt som er årsagen?? Defekt motor eller gammel motor / justering / rådden chauffør?? Det er jo både personbiler og transportere / lastbiler...

  • 7
  • 2

"Hvis så køretøjet aldrig har overholde reglerne er det en garantisag, som FDM eller tilsvarende må støtte op i."

FDM! du har vist ikke læst meget om deres holdning og evner.

EU kan (vil?) ikke engang gøre noget

Det er de enkelte EU lande der skal rejse sagsanlæg når dieselbilproducenterne ikke overholder kravene

I USA har der været kort process, men i europa skal ingen have noget i klemme

"Det kan næppe fungere på anden måde. Det er brugerens ansvar at køretøjet overholder gældende regler."

Ja, brugeren er forpligtet til at få foretaget de opgraderinger som producenten udvikler for at løse problemet.
Disse har indtil videre alene været at sænke forbrændingstemperaturen (software), for lavere NOx, men givet flere partikler istedet (som Frank og vi andre har set og lugtet) samt dårligere brændstof økonomi tillige

  • 5
  • 1

I stedet for at forbyde de gamle dieselosere, så tilbyd i stedet en forhøjet skrotpræmie på dieselbiler (i.e. 10.000 kr), og gør samtidig som f.eks. Singapore har gjort hvor bilens grønne afgift stiger efterhånden som den ældes. Skulle man være rigtig smart skulle afgiften følge udrulningen af nye emmisionsstandarder, så jo længere væk fra nyeste standard man kommer, jo dyrere bliver den løbende udgift.

Grunden til at gamle dieselbiler stadig findes ganske tæt i de store byer, er at de er billige at indkøbe og billige at holde kørende. Laver man et forbud vil bilerne blot blive endnu billigere, og så flytter de sig bare væk fra bycentrene og ud i de lidt mindre befolkede områder, men de sviner stadig.

Skrotpræmiens omkostning ville kunne reduceres, hvis den betinges af at den gamle hørmer byttes ud med en NY og mere miljøvenlig vogn.

  • 4
  • 4

Det er sund fornuft, når Frank Jensen ønsker at fortælle at nye dieselbilkøbere ikke må køre i den indre by.
Det er lige så sund fornuft at udfase (inden 5 år) gamle diesel- og benzinbiler i at køre i den indre by.
Jeg anerkender simpelthen ikke alle disse afledningsmanøvre med at nye dieselbiler forurener mindre, og at bilkøberne har købt i god tro og derfor ikke skal acceptere værditab. Det må man forvente ved enhver omlægning (mindre registreringsafgifter m.v.).
Alle bilejere har i mange år vidst at fossilbiler forurener og er sundhedsskadelige - især i byerne.
Det er simpelthen ikke rimeligt, at folk skal gøres syge og dø for den åh så hellige FRIHED til brug af støjende og forurenende dieselhakkere m.v. i tæt befolkede byområder.
Så lad nu ikke gode initiativer spoleres af navlebeskuende afledningsargumenter.

  • 9
  • 7

Det er sund fornuft, når Frank Jensen ønsker at fortælle at nye dieselbilkøbere ikke må køre i den indre by.
Det er lige så sund fornuft at udfase (inden 5 år) gamle diesel- og benzinbiler i at køre i den indre by.
Jeg anerkender simpelthen ikke alle disse afledningsmanøvre med at nye dieselbiler forurener mindre, og at bilkøberne har købt i god tro og derfor ikke skal acceptere værditab. Det må man forvente ved enhver omlægning (mindre registreringsafgifter m.v.).
Alle bilejere har i mange år vidst at fossilbiler forurener og er sundhedsskadelige - især i byerne.
Det er simpelthen ikke rimeligt, at folk skal gøres syge og dø for den åh så hellige FRIHED til brug af støjende og forurenende dieselhakkere m.v. i tæt befolkede byområder.
Så lad nu ikke gode initiativer spoleres af navlebeskuende afledningsargumenter.

Helt fair anskuelser med tidsfrist, men du flytter så bare alle de gamle diesel hørmere udenfor København.
For der gør det åbenbart ikke så meget "at folk skal gøres syge og dø for den åh så hellige FRIHED til brug af støjende og forurenende dieselhakkere m.v. i tæt befolkede byområder."
Hvor går din tilladelige grænse for hvormeget man skal kunne tåle i andre byer?
Og helt ude på landet kører der jo alligevel så mange diesel-traktorer, landbrugsmaskiner, busser og lastbiler, så det betyder måske ikke noget?

Problemet er jo bilfabrikanternes skyld, men dem er der ingen (udenfor USA) der har villet drage til ansvar.
Istedet kan vi andre kaste "lorten" rundt, til den ender hos de svageste.

"Så lad nu ikke gode initiativer spoleres af navlebeskuende afledningsargumenter."

Nemlig! udfasning i HELE landet, og ingen nye dieselbiler før de overholder kravene

  • 3
  • 5

Og så kunne man godt overveje, at teste at bilerne lever op til typegodkendelsen ved syn
Jeg ved godt at det koster, og at synshallerne skal inverstere en masse i nyt test udstyr, men er det mit problem som borger i DK
Regningen må jo bare faktureres videre til bilisterne.
Hvis de koster 2000kr at får synet sin dieselbil, fordi udstyret koster og testen tager tid, så må det være sådan.
Man kunne indføre testen fra 2022 for alle biler, så er der stadig 4 år at køre på, og man ved at nye biler der bliver solgt fra nu af bliver testet bed første syn
Der kan ikke være nogen i DK idag, der er uvidendede om Dieselgate, og må derfor vide at der er en potentiel risiko for at den nye dieselbil som de køber sviner a.h.t.
Udgiften på 2000kr til synshallen, vil hurtigt vise sig at være den mindste udgift.
Det er udgiften til at får dieselbilen til at overholde grænseværdierne der kommer til at koste kassen, hvis bilen overhoved kan synes.
Det skal nok få potentielle dieselkøber til at tænke sig en ekstra gang inden de underskriver slutsedlen.
Sammen med politiet kunne man også indføre stikprøve kontroller i F.eks KBH. så hvis en bil ikke overholder grænseværdierne, så bliver den indkaldt til syn.
Sammentidig kunne man kræve at biler der er under 4 år, og som eksporteres ud af landet, skal synes først, for at sikre, at bilerne ikke bare eksporteres ud af problemerne med godkendelsekravet.

Istedet for et forbud mod dieselbiler, nye som gamle, så synes jeg tiden er inde til at vi bare kræver at de typegodkendte grænseværdier bliver overholdt.
Det er ikke mange år siden, at det var " en menneskeret" at ryge på restaurantioner til stor gene for andre restaurantionsgæster. Den tid er heldigvis forbi og det er min opfattelse at dette nu er bredt accepteret.
Ny er tiden kommet til afslutte bilernes ret til uhæmmet at forurenede vores byer, til gene for byens andre gæster og beboer.

Der er sikkert mange hindringer for sådan et forslag, og man kan også frygte at stort set hele den danske bilpark skal udskiftes i et hug, hvilket kan være økonomisk forsvarligt, men så må man overveje om man skulle acceptere en vis margen til grænseværdierneværdierne, der gør at de rent faktisk er opnåelig, hvis bilen er i tip top stand.

Alt andet lige vil et krav til syn, medføre en kraftig reduction af luftforurening i byerne, og give elbilen den berettiget fordel, som den er frarøvet idag.

  • 9
  • 2

luftforurening i byerne, og give elbilen den berettiget fordel, som den er frarøvet idag.
.... og så skulle der lige have stået.
Nemlig at elbilen bliver godskrevet at den ikke forurener nærmiljøet, som fosilbilerne omkostningsfrit og uhæmmet får lov til idag.

  • 5
  • 2

Tja ...hvornår?....selv regeringen har jo meldt helt tydeligt ud:
Dieselbiler er helt fint, så nu sætter vi prisen markant ned...Køb!,køb!,køb!

Det skete udelukkende for at forsinke elbilernes intog i landet.

Solceller og elbiler = Mistede afgifter

Vores politikere aner ikke hvad de skal gøre med fagre nye verden, der underminerer deres dejlige afgifts indtægter.

"vi sender problemerne videre til næste generation, for vi sidder lige så godt på vores taburetter"

  • 11
  • 1

Det er indtægter DU og JEG har glæde af.


Det er jeg enig i.
Problemet er at poltikerne ikke har nogen som helst ide om hvad de de skal gøre med fagre nye verdens fortrædeligheder.

Ikke kun omkring afgiftstab fra efterisolering, BR20215 huse, solceller, husstandsbatterier og el-biler.

Men også manglende skatter fra deleøkonomi via. UBER, AirBnB, happyhelper og ligende ting.
Der alle som en volder dem ekstreme kvaler.

Stik hovedet ned i et hul i jorden og håb på det går væk af sig selv, virker som den foretrukne strategi.

  • 2
  • 1

@Kurt Christensen
Et udmærket eksempel på afledningsmanøvre.
Emnet var dieselforbud i København.

OSLOS BYSTYRE (som er rød/grøn) er interesseret i at få en sund hovedstad at leve i.
NORGES REGERING sælger gerne olie til Danmark, hvor man åbenbart ikke hænger sig i et par ”miljødødsfald” fra eller til – og hvor vi i øvrigt også fortsætter olieudvindingen – OG nedsætter afgiften på de mest forurenende biler, og biler som ingen fremtid har for sig.

  • 6
  • 1

Ved nærmere eftertanke er Frank Jensens ide om forbud mod dieselbiler i København nok en god ide.
Når dieselbilerne forsvinder fra København, så forsvinder - say 98 procent af jammeren over dieselbiler sikkert også. Desuden vil adgangsforbuddet nok være til at leve med, da der for de fleste ikke er anledning til overhovedet til at begive sig til København, og for disse får de kun gevinsten over at få ro over det de kalder dieselgate.

  • 0
  • 0

Solceller og elbiler = Mistede afgifter

Vores politikere aner ikke hvad de skal gøre med fagre nye verden, der underminerer deres dejlige afgifts indtægter.

"vi sender problemerne videre til næste generation, for vi sidder lige så godt på vores taburetter"

Jeg tror du forregner dig.
Politikerne skal nok finde nye måde at skrabe pengene ind på.
Iøvrigt lidt frisk kun at slå de danske politikere oven i hovedet, pga manglende elbilssalg.
Det er da vist et problem over hele verdene Norge og Kina undtaget.

En afgiftnedsættelse på biler tyder da på at man har indset, at den nuværende bilbeskatning er skadelig.
Den seneste afgiftsændring fra regeringensside er blevet stemplet som et direkte angreb på elbilerne, men det siger næsten sig selv, at når elbilerne i forvejen bliver kraftig tilgodeset på registreringsafgiften, så vil en reduction af denne går elbilerne forbi.
Det er i den forbindelse vær at bemærk, at den så roste elbil Tesla 3 vil komme til at betale under 20.000kr i afgift 2018, og omkring 20.000kr i 2019 med det afgiftregimet før oktober. Det er for den lille batteripakke, der skulle kunne række til 400km.
Det skal en elbil anno 2018 kunne konkurrere på.

Men hvorfor bliver der ikke talt om det andet ben i aftalen, som betyder at grænsen for reduktion af registrerings afgift stiger fra 16 til 20km/l for benzin biler og at grænsen for dieselbiler flyttes tilsvarende. Og at benzinbiler der køre under 20km/l bliver straffet med 6000kr pr liter under normen.
Det er der et tiltag som jeg længe har efterspurgt.
Det samme kan siges på den grønne afgift, hvor afgifterne også er hævet sammentidig med at der er lavet 4 nye katagorier i den grønne ende, så elbiler kan få godskrevet deres effektivitet på skattebilletten.

Og så til solcellerne, hvor jeg venter spændt på hylekoret af solcelleejere, som føler at der investering uretmæssig er blevet udhulet, når nu folketinget reducere elafgiften i det kommende energiforlig.

Jeg så gerne at politikerne meldte mere langsigtet ud, istedet for disse indgreb i forbindelse med en finanslov.
Som bilkøber i dette land er det svært at forudsige, om afgifterne stier eller falder ved næste finanslov.
Havde jeg købt en Golf GTE. plugin hybrid i oktober sidste år havde den kostet 430.000kr. Idag koster den under 310.000kr pga. 2 afgiftsændringer.
Der er nok ikke solgt så mange Golf GTE endnu, men det tror og håber jeg kommer til at ændre sig.

  • 2
  • 2

@Dan Grønbæk
Da den danske regering bryster sig af at være den grønneste nogensinde - hvilket dog er indlysende forkert - kan man vel godt tillade sig at "slå dem i hovedet."

I 2016 udgjorde elbilsalget i DK 0,06% af det samlede bilsalg.
Følgende lande solgte en større andel end DK:
Norge, Holland, Sverige, Frankrig, Storbritannien, Kina, USA, Tyskland.

Golf GTE Plugin Hybrid viser sig i praksis at forurene meget mere end fabrikantens angivelser - men det er jo også en VW ;) Så jeg deler desværre ikke dit håb.

  • 5
  • 2

Man er jo nødt til at se både på hvad der er praktisk genneførligt, fx ved ikke at påvirke brugtvognspriserne drastisk og hvad der har en effekt mht luftkvaliteten! Der har været et stigende salg af dieselbiler i lang tid, og hvis dieselbilerne bliver endnu flere får vi aldrig bugt med nox-problemer + alt andet som os med en vis astmatisk følsomhed døjjer mere og mere af nu om dage. (Af en eller anden grund tror vist ejere af dieselbiler at deres bil tager skade, hvis den ikke står i tomgang, mens man henter brødet i bagerforretningen!)

John Larsson

  • 3
  • 1

I hvor mange år kan bilister påkalde sig at have købt dieselbil i god tro?

Erstatningen for at blive "snydt" bliver allerede udbetalt til de godtroende når de tanker.

Afgift på benzin: 4,28 kr/l
Afgift på diesel: 3,05 kr/l

  • tjae ... og så får man det jo næsten helt dårligt når man konstaterer at el er næsten 3 gang så afgiftbelagt

Men det opvejes jo af ...
at virkningsgraden er 3 gange så høj i en el-bil.

  • 2
  • 1

Lægger tit mærke til at nogen dieselbiler under acceleration udsender en ordentlig sort sky - som helt sikkert forurener mere end 100 andre til sammen.
Hvad er det egentligt som er årsagen?? Defekt motor eller gammel motor / justering / rådden chauffør?? Det er jo både personbiler og transportere / lastbiler

Jeg kender til 2 der har dieselbiler, som altid dumper til syn på grund af for højt sodtal. De kører for korte ture og for langsomt. Når bilen er dumpet, kører de til mekanikeren, som beder dem om at køre en lang hurtig sportslig tur i lavere gear og i bogstaveligste forstand fyrer bilen af. Så består bilerne synet. Så konklusionen må være, at man ikke altid skal køre så "miljøvenligt og besparende", men fyre bilen af en gang imellem. Jeg ved selvfølgelig ikke hvor lang tid derefter der går, før den igen forurener for meget.
Jeg har set det med en benzinbil også, hvor CO var for høj, på en piges bil, som heller ikke blev kørt sportsligt. Synsmanden jokkede speederen i bund, så en stor sort røgsky kom ud, og bilen derefter var i orden.
Jeg tænker at katalysatoren er sodet til, og derfor ikke har kontakt til udstødningen. I sig selv fejler den som sådan nok ikke noget.

  • 3
  • 1

Jeg kender til 2 der har dieselbiler, som altid dumper til syn på grund af for højt sodtal. De kører for korte ture og for langsomt. Når bilen er dumpet, kører de til mekanikeren, som beder dem om at køre en lang hurtig sportslig tur i lavere gear og i bogstaveligste forstand fyrer bilen af. Så består bilerne synet. Så konklusionen må være, at man ikke altid skal køre så "miljøvenligt og besparende", men fyre bilen af en gang imellem. Jeg ved selvfølgelig ikke hvor lang tid derefter der går, før den igen forurener for meget.


Præcis. Det er nærmest en selvmodsigelse at købe en diesel og så køre for pænt. Jeg kender til og med til højtuddannede, som kører 2-3km hver dag i en TDI - fuldstændig vanvittigt - men de føler sig presset af stress, familie, hverdag, samfunder osv osv. JA og så tror flere af dem at deres bil også kører langt på literen, ved korte ture. Faktum er jo netop at bilen skal trille længere ture, hvis man bare vil i nærheden af det opgivne km/l.
Jeg kører selv i en dieselbil, men har oliefyr, kører mest fornuftigt med længere ture og stopper først når motoren er varm, hvis jeg skal stoppe(om muligt) og holder nøje øje med alle filtre, udlæsninger fra OBD stikket via tester og hvordan motoren opfører sig. Mit gæt er at de fleste blot drejer nøglen og kører indtil bilen lyser med advarselslamperne eller ikke vil starte. Min bil er dyr - relativt set, men jeg laver næsten alt selv og spare derfor enorme summer på reparationer - hvilket jeg så kan bruge til at nyde luksusen af en bedre kvalitet bil, som stadig ligner en ny, selv efter 9 år. Jeg erkender at det kræver et stykke arbejde, men nyder frugten af min egen indsats. En elbil vil være dejligt og jeg vil selvfølgelig gerne støtte miljø og fremtidige generationer osv, men prisen er 3-4 gange i forhold til mit nuværende budget - som helhed.

  • 3
  • 0

@Dan Grønbæk
Da den danske regering bryster sig af at være den grønneste nogensinde - hvilket dog er indlysende forkert - kan man vel godt tillade sig at "slå dem i hovedet."

I 2016 udgjorde elbilsalget i DK 0,06% af det samlede bilsalg.
Følgende lande solgte en større andel end DK:
Norge, Holland, Sverige, Frankrig, Storbritannien, Kina, USA, Tyskland.

Golf GTE Plugin Hybrid viser sig i praksis at forurene meget mere end fabrikantens angivelser - men det er jo også en VW ;) Så jeg deler desværre ikke dit håb.

Det er ligefør at jeg får det dårligt, når regeringen prøver at pudse den grønneglorie og lyver stærkere end 10 heste kan rende.
Af en eller anden grund, er Venstre blevet mester i dette
Det puster kraftig til min politikerlede.

På elbilsområdet er de dog ikke alene, om at pynte sig med lånte fjer.
Jeg kan nævne mange aktører, som taler meget varmt om grøntransport, men som reelt opføre sig kontraproduktivt.
SRSF regeringen havde skrivet elbilen ind i deres regeringsgrundlag, men intet skete i de 4år de sad ved magten.
SR går så ind og laver en aftale med den dengang siddende Venstre Mindretalsregering, og laver en total håbløs, infantil aftale. Den aftale er så heldigvis blevet ændret til en meget mere fornuftig aftale, som desværre bare har en al for kort løbetid.

Med den sidste ændring som kom her i oktober, så må jeg bare konstatere, at mange af de tiltag som jeg i 2016 slog på skulle ændres, nu er blevet ændret.
1. elbilens batteri har fået , hvad der svare til et fradrag i registringsafgiften på de første 45kWh batterikapacitet

  1. Man har endelig opdateret det knæk hvor en bil enten bliver straffet eller tilgodeset på registreringsafgiften. For benzin biler er skæringspunktet flyttet fra 16 - 20km/l. Dertil er "straffen" for at køre under 20km/l hævet fra 4000kr til 6000kr.
    Det vil sige at køber jeg en bil idag der går 17km/l, bliver jeg straffet med 18.000kr hvor jeg før oktober blev tilgodeset med 4000kr.
    I den forbindelse skal man huske, at en elbil ,fordi den er så effektiv, typisk går omregnet 60-70km/l og derfor her får en klækkelig reduktion af registreringsafgiften måske op til 200.000kr

  2. De katagorier der findes for opgørelse af grøn ejerafgift er også blevet opdateret, med tilføjelse af så de biler der går over 20km/l kan rykke nogle klasse ned, og for elbilens vedkommen, komme i den billigste klasse helt for sig selv.
    idag betaler jeg 620kr årlig i grønejerafgift, det samme som en Skoda Oktavia 1,4 TSI.
    Med de nye regler kommer en elbil til at blive på de 620kr, mens Oktaviaen vil stige betragteligt.

Det vil sige, at hvis Tesla kan nå at producere Tesla 3 til det danske marked i 2018, så slipper jeg med under 20.000kr i registringsafgift.
Vi taler her om en bil som der snakkes om vil dræbe BMW 3'er serien i USA når Model 3 for alvor lanceres i 2018.

Med det for øje, har jeg meget svært ved at se at Danmark er fodslæbende i forhold til at støtte elbiler.

Nu venter jeg bare på en ny energireform som skulle komme til foråret, der reducere elafgiften betragteligt, og tilsvarende hæver afgifterne på benzin og diesel.

Jeg har fået tudet ørene fulde herinde, at elbilen er billigere at producere end en tilsvarende ICE bil, og at elbilen ikke har nogen begrænsninger i forhold til ICE.

Så hvorfor storsælger elbilen ikke i DK?

Angående den undersøgelsen hvor GTE plugin hybrid forurener meget, så undre det mig at en almindelig Golf 1,4TSI ligger meget pænt, men at den samme motor når den ligger i en GTE så går det helt galt.
Jeg har ikke kunnet gennemskue dette forhold.
Når det er sagt, så har dette ikke noget at gøre med teknikken i en plugin hybrid, hvilket Toyota også viser med deres Hybrider der ligger helt i top.

Det eneste 'men' jeg har til plugin hybrider er at det ikke er hensigtsmæssig hvis ICE delen starter og stopper heletiden. og aldrig bliver driftvarm

  • 2
  • 2

. . . . . . . . men jeg laver næsten alt selv og spare derfor enorme summer på reparationer . . . . . . .

  • og til Martin Jensen ovenover.

Præcis. Biler har bedst af at blive brugt. Når dieselbilen dumper til syn er EGR ventilen ofte sodet helt til, og løsningen for de fleste er at køre til mekanikeren og løse problemet formedelst nogle tusinde kroner.
Hvorfor ikke blot følge trafikken, såsom at komme op i hastighed ved motorvejsindkørsler. Man behøver ikke at køre som en tosse men noget pedal har motoren altså godt af.
I øvrigt har bremserne ligeledes godt af at blive brugt, så klodserne lægger an på hele skiven. Så bremser de nemlig bedst. i det lange løb er det endda billigst.

  • 1
  • 1

Tja, men har Frank Jensen nu fået alt forurening med?
Prøv at se http://togforurening.dk/
Så er der jo også nogle "få" brændeovne" i kbh, som alligevel
forurener helt vildt:
https://www.b.dk/nationalt/naar-danskerne-...
Så det hjælper ikke så meget at få folk til at skifte fra diesel-biler
til tog fra 2019. Og det tager jo nok DSB nogle år at "justere" kapaciteten
til de nye tider hvis det skulle blive aktuelt.
Men give os nu bare mere afgiftnedsættelse på de rigtige biler, så køber vi dem gerne.
F.eks:
https://www.volkswagen.dk/da/om-volkswagen...

  • 3
  • 1

Tja, men har Frank Jensen nu fået alt forurening med?
Prøv at se http://togforurening.dk/
Så er der jo også nogle "få" brændeovne" i kbh, som alligevel
forurener helt vildt:
https://www.b.dk/nationalt/naar-danskerne-...


Kender du det engelske udtryk "whatabouterism"?

Jeg synes, det er et fantastisk udtryk, som passer rigtigt godt på denne situation.

I denne tråd om dieselbiler forsøger nogen at aflede opmærksomheden fra problemet ved at sige "Hvad med brændeovnene. De forurener jo også! Hvorfor skal vi så gøre noget ved dieselbilerne?".

Går du ind i tilsvarende tråde om brændeovne her på ing.dk, vil du finde masser af indlæg af samme type: "Hvad med dieselbilerne. De forurener jo også! Hvorfor skal vi så gøre noget ved brændeovnene?".

...og på den måde kan vi fortsætte med både dieselbiler og brændeovne, uden at der bliver gjort noget.

(Jeg ejer i øvrigt både en dieselbil og en brændeovn.)

  • 6
  • 1

Helt enig i at eksempelvis krydstogtskibe udgør et kæmpe problem. Problemerne findes også med installationsskibe til vindmøller, hvor den bedste løsning nok ville være at man fik indført landstrøm i havnene.

Bellona i norge har allerede gjort opmærksom på fordele ved landstrøm og miljø. Desværre kniber det fra politisk side med, at få det indført i Danmark.
http://bellona.no/nyheter/skipsfart/landst...

  • 0
  • 0

.......CO2 reduktion og renere luft er det helt hen i vejret at forbyde nye dieselbiler.

De kører længere på literen og dermed en reduktion af CO2 og da der er systemer der kan forbedre udstødningen for NOX og partikler, er jeg enig med II Bahnsen i en eftermonterings forpligtelse for biler solgt som bedre end de var.

  • 3
  • 3