Danmark bør stoppe flyvninger fra Pakistan, efter at 16 passagerer på Pakistan International Airlines afgang PK8771 fra Islamabad, der landede i København 6. juni, er konstateret covid-19-positive.
Det siger professor i infektionimmunologi på Københavns Universitet Jan Pravsgaard Christensen, som undrer sig over trafikken fra landet, som for øjeblikket oplever en kraftig stigning i antallet af smittede.
I denne uge har myndighederne nogle dage fundet op mod 7.000 smittede, og vurderingen er, at 1,2 millioner af de 212 millioner kan have sygdommen mod slutningen af juli.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Det kan sagtens lade sig gøre, men er det menneskeligt acceptabelt.så burde det være en smal sag 'totalt' at forbyde at der lander fly fra andre lande med større tryk.
Så skal du fjerne anerkendelsesværdige formål.For at kunne komme ind i landet skal passagererne dog have et såkaldt anerkendelsesværdigt formål
Så burde vi være sikre. Det princip holdt jo Australien fri for den spanske syge.og skal i øvrigt overholde myndighedernes krav til 14 dages karantæne
Jeg glemte at olyse, at nærmest alle dem der i fly kom smittede til Thailand, var thailændere der vendte hjem på grund af virussen, og nærmest alle i særfly sendt for at hente dem hjem
Da jeg læste om at der til Kastrup lufthavn, fra Pakinstan, var ankommet, skrev jeg i min dagbog, at hvis jeg var sundhedsminister, ville jeg give besked til Pakinstan, om at ind til vider vil fly der fra ikke få landingstilladelse i Danmark.
Her i Thailand er der jo kun registreret 3.138 smittede, af dem 2.996 helbredte, og 58 døde. Og her i Chiang Mai har der i nu 2 måneder ikke været målt en eneste ny, og gennem de sidste 2 måneder kun cirka 50 af de 3.138 registreret. Men alligvel, med så lave talt, så har jeg ikke i 3 måneder kunnet sende post til Danmark, og i går sagde posthuset, måske om 2 måneder. Det tog præcis 3 måneder for selvangivel at komme til mig. Til USA kan der sendes post.
Men der med smitten, så er en meget stor del kommet med flys, især fra USA og Indien. Et fly lande med 34 smittede munke (og kvindelige "munke") fra Buddhas fødested. De smittede der der ikke er kommet med fly er komme, som arbejdere, fra nabolandene, og langt de fleste smittede og døde, var, og er, syd for Bagkok.
Så igen, jeg ville spærre for fly fra Pakinstan, og sende en regning.
PS. foreksempel er massage forbudt, og vi har 300.000 massører, og ved hver en forretning skal der være sprit ved indgangen, lap for munden, og i supermakeder, med at skrive sin addresse og telefonnummer, ferter målingen, og i Hospitalerm også skrive hvor man har værert inden at man kom, selbom i 2 måneder ikke registreret en eneste her i Chiang Mai.
Når man fraråder danskere at rejse til ikke godkendte lande, eller lande med tilsvarende lave smittetryk som vores - så burde det være en smal sag 'totalt' at forbyde at der lander fly fra andre lande med større tryk. Eller - måske meddele alle danske lufthavne at hvis der ankommer flere smittefly, så lukker vi bare lufthavnene igen. Vi kan som land ikke acceptere at have dise åbne indgange for smitte, Jeg ved godt at det er penge i lufthavnenes lommer, men det er ikke acceptabelt for vores land.
Alle der kommer til Danmark burde nok testes. Lufthavnen skal udlevere 3 test kits til alle ankomne passagerer, som kan tages 2, 4 og 8 dage efter.
Ingen af de 318 passagerer bar mundbind, i følge artiklerne i pressen, bl.a. https://www.berlingske.dk/danmark/318-passagerer-rejste-med-coronaramt-fly-fra-pakistan-samtlige-slap.
Dengang (6. juni) var der ikke krav om mundbind fra flyselskabet eller de involverede lufthavnes, som der er nu.
Samtlige passagerer havde et »anerkendelsesværdigt formål« eller var danske statsborgere, og ingen af dem viste synlige tegn på smitte, så de kom alle ind uden problemer.
Så tilsyneladende er alle dagældende regler overholdt.
Det eneste der havde hjulpet var nok tvungen isolation i den første tid.
Man behøver da ikke være ekspert for at kunne se det absurde i hele sagen. Hvem har egentligt ansvaret? Er det Kastrup lufthavn? De burde da ellers om nogen have mærket konsekvensen af nedlukningen.