Ekspert advarer mod flere dyre miljøundersøgelser
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ekspert advarer mod flere dyre miljøundersøgelser

Christiansborg-politikerne bag trafikforliget ønsker at begrænse antallet af VVM-undersøgelser, så det kun er projekter, der kan findes penge til, som undersøges.

Alligevel frygter Christian Wichmann Matthiessen, professor ved KU og tidligere medlem af Infrastrukturkommissionen, at det ikke er slut med halsløse VVM-undersøgelser.

For selvom der kan findes penge, betyder det ikke, at projektet er samfundsøkonomisk vigtigt.

Der står nemlig intet i trafikforliget om, at det er de vigtigste projekter, der skal undersøges.

Men er det ikke en mindre bagatel?

»Det er ikke nogen bagatel, hvis politikerne hele tiden kan sige, at der er en realistisk finansieringsmodel (for det projekt, de ønsker at undersøge, red.). Hvis man skal følge Infrastrukturkommissionens anbefalinger, så skal man udføre investeringer de steder, hvor afkastet er størst,« siger han.

Alligevel mener han, at trafikforliget lægger op til færre VVM-undersøgelser af urealistiske projekter.

»Det ser ud til at være et fremskridt, men jeg ville meget gerne have, at der stod, at man kun vil iværksætte nye VVM-undersøgelser, hvis projektet står højt på en samfundsøkonomisk prioriteringsliste.«

Trafikordfører Anne Baastrup (SF) medgiver, at en 'realistisk finansiering', sådan som der står i trafikforliget, kan være alt.

Hvad angår den samfundsøkonomiske effekt, så peger hun på, at DTU Transport i øjeblikket arbejder på en række strategiske analyser, der skal ligge klar i 2013.

»Der må vi gå ud fra, at der i hvert fald ligger en prioritering, og ellers må vi kigge på den interne rente og miljøeffekten. På den måde er der prioriteringer,« siger hun.

Det betyder dog ikke, at det altid vil være det projekt, der giver mest mening samfundsøkonomisk, der undersøges.

»Det vi har givet hinanden håndsslag på er, at lige gyldig hvem der vil lave en VVM - for det giver altid stemmer - så skal der være enighed om, hvordan projektet kan finansieres. Det kan være via OPP eller Infrastrukturfonden, eller det kan være, at ATP vil lave en betalingsmotorvej. Vi skal ikke bare give folk besked om, at deres hus måske væltes om 10-20 år,« siger Anne Baastrup.

Emner : Veje
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først