Ejerne af dieselbiler skal betale elbilernes nul-afgift

Ejere af dielsebiler kan muligvis forvente en forøgelse af den såkaldte udligningsafgift på knap 52 procent. Sådan lyder det i regeringens udspil til skattereformen.

Den øgede udligningsafgift, der har til formål at udligne dieselbilers fordel i forhold til benzin, skal finansiere den fortsatte nulafgift på elbiler, hvor de nye elbilejere slipper for at betale registreringsafgift.

Skatteministeriet oplyser, at de skønner, at den fortsatte nulafgift for elbiler vil skulle dække 5.000 nye elbiler de næste tre år. Det dækker over 1.000 nye elbiler i 2013 og 2.000 hvert af de følgende to år.

Til dato er der dog solgt knap 800 elbiler, og ministeriets skøn er for højt sat, mener Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør på FDM's medlemsblad Motor.

»Det er svært at sige præcist, hvor hurtigt det udvikler sig, men det lyder lidt for optimistisk,« siger Søren W. Rasmussen.

Ketchup-effekt kort før 2020

Nogle konservative skøn lyder på, at der vil være omkring 20.000 elbiler i 2020, og de skal jo sælges på et tidspunkt inden da, så hvis man samlet har omkring 6.000 elbiler ved udgangen af 2015, er det vel ikke meget?

»Jo, for det er jo ikke et lineært salg, hvor der bliver solgt lige mange hvert år. Det er formentlig i 2019 og 2020, at de fleste af dem vil blive solgt. Det vil være en kraftigt stigende kurve med nogle meget små forandringer de første fem år, og derefter vil det komme lidt ketchup-effekt over det,« forklarer han.

I skatteudspillet er det beregnet, at den fortsatte nulafgift vil koste 650 millioner kroner, svarende til 130.000 kroner for hver af de 5.000 nye elbiler.

Skatteministeriet oplyser, at beløbet pr. bil tager udgangspunkt i budgetteringen på finansloven, hvor der er budgetteret med et beløb, som ikke er konkret for elbiler, men som er baseret på en gennemsnitlig betaling af registreringsafgift for de biler, der bliver solgt. Men også denne faktor i regnestykket er sat for højt, mener Søren W. Rasmussen.

»Det ene er antallet af biler, det andet er, hvad man mister i registreringsafgift pr. bil, og det tror jeg er helt skævt. Nogle af elbilerne vil være sammenlignelige med nogle af de biler, som koster ganske få penge i dag og har en meget lille afgift på måske 40-50.000 kroner. Så man kan sige, at regnestykket er alt for optimistisk: Det er for mange elbiler og for høj en pris pr. elbil, de har sat,« forklarer han.

Motor: Ekstra skatteskrue for bilejere

Derfor er der udelukkende tale om en ekstra skatteskrue for bilejerne, mener Søren W. Rasmussen.

»Det er en ren ekstraskat på dieselbiler. Og baggrunden for at ændre den skat er et beløb, som efter min vurdering er for højt,« siger han.

Og det er da heller ikke en præcis beregning, der ligger til grund for, at ministeriet lander på netop 5.000 elbiler. Skatteministeriet oplyser, at antallet bygger på et skøn, som Klima- og Energiministeriet har foretaget, hvor det seneste lyder på 10.000 elbiler i 2015.

Dette tal fandt man i Skatteministeriet for højt, og derfor har man valgt at halvere det og er derved kommet frem til skønnet på 5.000 nye elbiler i 2013-2015, oplyser ministeriet til ing.dk.

Forhøjelsen af udligningsafgiften forventes at ville indbringe 730 millioner kroner i 2013. Med udgangspunkt i en gennemsnitlig årskørsel på omkring 22.000 kilometer vil forhøjelsen for en dieseldreven person- og varebil, som betaler ejerafgift, og som kører 21 km/l, udgøre 820 kroner i 2013.

Kører bilen i stedet 17 km/l, vil forhøjelsen udgøre 1.020 kroner.

Dokumentation

Regeringens Skatteudspil

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

A har en klar økonomisk fordel overfor alternativet B... Det naturlige ville være at gøre B billigere så det matcher, men ikke her i kongeriget, næh nej, så gør vi A lige så dyr som B. Fordi folk skal bare betale !!!!

  • 0
  • 0

Kaere Jan Hartvig, er pricipielt enig med dig men mener dog ikke at man skal/boer udelukke elbiler 100%. De er blot endnu ikke paa et stadie hvor det er en super attraktiv loesning paa forureningsspoergsmaalet.

Biler som faar energi via brint er bestemt en iteressant loesning og formentligt noget der bliver satset haardt paa. Har ogsaa set at flere af de japanske bil producenter er paa banen med koeertoejer som har fine data. Saa mangler vi bare at der findes en baeredygtig loesning paa brinttankstationerne.

Under alle omstandigheder, saa mener jeg at biler paa fossile braendstoffer ikke kan blive udfaset hurtigt nok - det skal og boer gaa staerkt.

Her i Shanghai kan vi formeligt "aede" bilosen.

  • 0
  • 0

Taget i betragtning at lithium baterierne har lige taget hul på et nyt kapitel, med lithium/luft hvor man nu har fundet en stabil elektrode der lover op til 13000Wh/kg, hvilket betyder at vi har teknologien til at elbilerne efterhånden kan erstatte brændstofbilerne.

  • 0
  • 0

Glem nu for fanden det elendige bras, når der findes fornuftige alternativer såsom brintbiler. De første brintbiler har en rækkevidde qua dens tankstørrelse på 500 km. allerede på nuværende tidspunkt og det får da en elbil til at ligne legetøj for surmulede økohippier. Hvis folk ikke kan se hvor latterligt de fleste "rigtige" elbiler tager sig ud ved siden af, sååå??????? http://jyllands-posten.dk/motor/article472... http://www.eof.dk/Aktuelt/Nyheder/2012/bri...

For de samme penge som din brintbil koster kan du få en LANGT MERE attraktiv Tesla S med en rækkevidde på 485 km. Ja det er 15 km mindre per opladning, men mens du leder efter en brinttankstation (i 10-20 år) med din brintbil, så kan du oplade elbilen til de sidste 15 km på få øjeblikke.

Desuden er brint STADIG IKKE en energikilde (som det ellers står i din første artikel), men en energibærer. Og energitabet ved at lave omvejen omkring brint er ikke triviel.

  • 0
  • 0

Det er over 40 år siden vi først så El Bilen, og hvad er der sket siden da..? Politisk har der nok været sat en fod i klemme igennem årerne, og det nye Skatteforlig hvor man vil finansere afgiften på El Biler ved at pålægge de i forvejen meget pressede Bilister som kører på Diesel, det er at sparke til mange som sidder hårdt i det og den slags Politik giver ikke nogen opbakning. Vi må tænke på at der stadig er mange barierer og uaklarede spørgsmøl med hensyn til El Bilen, sidst jeg så en sådan en som var til 2 Personer, og kostede ca. 100.000 kr, da fik jeg at vide at der ikke var Varme og Afdugningsmulighed af Ruderne, og med hensyn til køre egenskaber at man ikke skulle køre i den om vinteren når vejene var Glatte eller i Snevejr. Jeg har mange spørgsmål både om Varme,Afdugning,Køreegenskaber og Bremseegenskaber med mere, og føler lige nu at tiden ikke er moden nok til at markedesføre El Biler, og med hensyn til de sidste store modeller, så er der ikke oplyst nok om køretøjerne har Varme,Afdugningsanlæg og mange andre ting som Bensin og Dieselbilerne har i dag, og det med at Leje Batterierne som er dyre samt skule betale en anden El pris via en speciel stander med Kundekort, det kan i længden koste langt mere end en lille Familie Diesebil til ca. 100.000 km, så om igen jeg ville aldrig køre i en bil uden Varme og Afdugning af Ruderne.:)

  • 0
  • 0

A har en klar økonomisk fordel overfor alternativet B... Det naturlige ville være at gøre B billigere så det matcher, men ikke her i kongeriget, næh nej, så gør vi A lige så dyr som B. Fordi folk skal bare betale !!!!

Det var da en værre gang retorisk non-sense det der.

"Det naturlige ville være at gøre B billigere..." Dvs. du implicit køber præmissen at B skal gøre mere konkurrencedygtig.

Hvordan gør man nu det? Man subsidierer B ... med skattekroner... med mindre du kender en filantropisk milliardær? - Under alle omstændigheder er der nogen der skal betale - folket skal betale.

Hvem skal så betale - det kunne være alle over en kam... eller, når nu man gerne vil fremme B og hæmme A... kunne man jo lade A betale... 2 fluer med et smæk!

En rationel og logisk måde at gøre det på... eller for at bruge dine egne ord: Det NATURLIGE ville være at gøre B billigere og A dyrere.

  • 0
  • 0

Som det er nu, er diesel kun billigere end benzin fordi afgiften er lavere. I de fleste andre lande er prisen stort set den samme, og i mange tilfælde er diesel dyrere.

Dengang benzin indeholdt bly kunne man kalde det en ekstra miljøafgift på benzin, men partikler fra diesel er langt farligere end benzinrøg, så hvis afgiften skulle begrundes i miljø, skulle dieselafgiften værre større -- eller man skulle pålægge alle dieselkøretøjer at have effektive partikelfiltre.

Når dieselafgiften i Danmark så alligevel er lavere end benzinafgiften, skyldes det hensyn til erhvervet, som primært bruger diesel. Der er så et antal privatforbrugere, der har lukreret på dette ved at købe dieselbiler til privatforbrug, og det er nu dem, der brokker sig over at skulle betale tættere på det samme i afgift som private med benzinbiler. De kan måske have ret i, at de i givet fald har købt dieselbil under falske forudsætninger, men det er begrænset hvor langt den slags argumenter holder.

  • 0
  • 0

[quote]A har en klar økonomisk fordel overfor alternativet B... Det naturlige ville være at gøre B billigere så det matcher, men ikke her i kongeriget, næh nej, så gør vi A lige så dyr som B. Fordi folk skal bare betale !!!!

Det var da en værre gang retorisk non-sense det der.

"Det naturlige ville være at gøre B billigere..." Dvs. du implicit køber præmissen at B skal gøre mere konkurrencedygtig.

Hvordan gør man nu det? Man subsidierer B ... med skattekroner... med mindre du kender en filantropisk milliardær? - Under alle omstændigheder er der nogen der skal betale - folket skal betale.

Hvem skal så betale - det kunne være alle over en kam... eller, når nu man gerne vil fremme B og hæmme A... kunne man jo lade A betale... 2 fluer med et smæk!

En rationel og logisk måde at gøre det på... eller for at bruge dine egne ord: Det NATURLIGE ville være at gøre B billigere og A dyrere.[/quote]

du glemmer at B ikke kan bruges der hvor A bruges læs land by/ pendling langt kort. det vil sige at man staffer dem som bor i ydredelen af Danmark og og støtter dem som bor ved de større byer. såb hvis man vil fremme elbiler frem for bare hive penge ind til byerne kunne man jo statstøtte udviklingen af en elbil på universiteterne direkte over den alm. skat.

  • 0
  • 0

Som det er nu, er diesel kun billigere end benzin fordi afgiften er lavere. I de fleste andre lande er prisen stort set den samme, og i mange tilfælde er diesel dyrere.

Dengang benzin indeholdt bly kunne man kalde det en ekstra miljøafgift på benzin, men partikler fra diesel er langt farligere end benzinrøg, så hvis afgiften skulle begrundes i miljø, skulle dieselafgiften værre større -- eller man skulle pålægge alle dieselkøretøjer at have effektive partikelfiltre.

Når dieselafgiften i Danmark så alligevel er lavere end benzinafgiften, skyldes det hensyn til erhvervet, som primært bruger diesel. Der er så et antal privatforbrugere, der har lukreret på dette ved at købe dieselbiler til privatforbrug, og det er nu dem, der brokker sig over at skulle betale tættere på det samme i afgift som private med benzinbiler. De kan måske have ret i, at de i givet fald har købt dieselbil under falske forudsætninger, men det er begrænset hvor langt den slags argumenter holder.

vægtafgift på dieselbiler er jo allered højere for at kompensere for afgift forskel på brændstoffet. dette var med pres fra EU sat til at blive udfaset over de næste ca. 10 år.

den forøgelse der er på bordet gælder alle dieselbiler både med og uden filter. så der er ikke noget miljøtiltag i dette det er kun ekstra skat. uden retning.

  • 0
  • 0

du glemmer at B ikke kan bruges der hvor A bruges læs land by/ pendling langt kort. det vil sige at man staffer dem som bor i ydredelen af Danmark og og støtter dem som bor ved de større byer.

hostkørselsfradraghost hostudligningsordninghost hostlavere boligudgifterhost

såb hvis man vil fremme elbiler frem for bare hive penge ind til byerne kunne man jo statstøtte udviklingen af en elbil på universiteterne direkte over den alm. skat.

Så du vil øge skatte-procenten? Eller hvor vil du skære ned (ie. hvilken befolkningsgruppe så du hellere betale for det?)

  • 0
  • 0

du glemmer at B ikke kan bruges der hvor A bruges læs land by/ pendling langt kort

Og du misser at der er tale om at bringe afgiften på dieselbiler (A) nærmere afgiften på benzinbiler (B).

At provenuet så bruges til at fremme elbiler (C) er en anden del af diskussionen.

  • 0
  • 0

Ja lige som princippet, at alle skal betale Moms og man må heller ikke arbejde sort - så El-biler burde ikke lave sort kørsel (snylter på andre) og også betale registreringsafgift.

Registreringsafgift går jo som bekendt til, at anlægge veje og vedligeholde dem, har man så dermed fjernet veje og vedligeholdelsen eller, ser vi snart en sænkelse af registreringsafgiften generelt, for vi må jo åbenbart have penge nok på den konto siden en gruppe kan fristilles fra fællesskabets indbetalinger til helheden.?

  • 0
  • 0

Ja, det lyder dumt - men,der er loven også!

En benzinbil som kører på andet end benzin, f.eks. 2. generations bioethanol, bliver lovteknisk til en dieselbil - og derfor skal der betales diesel udligningsafgift.

Dvs. at en bil, når der kommer E85 2G* i Danmark, som udleder 1/3 af den mængde CO2 som en elbil udleder på dansk produceret strøm, så skal bidrage til en afgiftsfritagelse på en bil der forurener 3 gange mere - det er rigtig dansk afgiftslogik !!!

*Martin Lidegaard vil nu tving de andre EU lande til at indfører 2. generations bioethanol (E85 2G) - tiltrods for at vi er de eneste land i EU der ikke har det.

  • 0
  • 0

Dvs. at en bil, når der kommer E85 2G* i Danmark, som udleder 1/3 af den mængde CO2 som en elbil udleder på dansk produceret strøm, så skal bidrage til en afgiftsfritagelse på en bil der forurener 3 gange mere - det er rigtig dansk afgiftslogik !!!

Du mangler en forklarende note ved CO2 udledningen af hhv. elbiler og biler på E85. Er det igen en af de tendensiøse udregninger, hvor “dansk produceret strøm” er 100% kulkraft?

  • 0
  • 0

Det har du ret i...

Teknologisk Institut har lavet en test der viser at en elbil på dansk produceret strøm i CO2 udledning svare til en benzin bil der kører 20 km/L - altså ca. 119 g CO2 / km.

E.g. min Flexi-Fuel bil en Saab 9-5 BioPower udleder efter (EU normen og bilens typegodkendelse) 39 g CO2 / km, når vi taler E85 2G.

Altså ca. 1/3.

Nå vi så taler om bio-hybrid biler så bliver tallene meget være.

  • 0
  • 0

Det har du ret i...

Så jeg har ret i at beregningen er lavet med den helt fiktive setup, at elbilen får sin strøm direkte fra et kulkraftværk og ikke den strøm der kommer ud af stikkontakten?

  • 0
  • 0

så kan du oplade elbilen til de sidste 15 km på få øjeblikke.

Og her hopper kæden jo af for den danske politik omkring elbiler, hvor der skal lades om natten/billige perioder, elbilen skal være batteri for hele elnettet osv.

Hele bilbeskatningen skulle revideres i en proces, hvilket de fleste partier var enige i inden valget. I stedet vælger man nu blot at øge beskatningen på bilisme uden hensyntagen til miljø og økonomi.

Det er nemlig helt rigtig set, at elbilerne primært anvendes i nærmiljøet, mens det største potentiale er hos pendlerne, her øger man blot beskatningen.

Der er i den grad tale om en total visionløs politik.

  • 0
  • 0

Nej, lige netop det har du ikke ret i !!!

Der er tale om den strøm, der kommer ud af stikkontakten inkl. tab i ladeprocessen etc. Så vindmøllerne, tysk a-kraft og norsk vandkraft er skam regnet med.

Men, du havde ret i at jeg manglede en forklaring.

Det er der min pointe er at vores love er så gennemsyret af, at Staten har sikret sig med alle midler for at beskytte provonyet og olien fra Nordsøen, at vi er endt i et galmandsværk, som intet har med mindre CO2 og bedre miljø at gøre.

Vores velfærd er blevet direkte proportional med CO2 udledningerne... så vi skal simpelthen udlede mere CO2 for at Fru. Jensen kan få en ny rollator!

  • 0
  • 0

[quote]du glemmer at B ikke kan bruges der hvor A bruges læs land by/ pendling langt kort. det vil sige at man staffer dem som bor i ydredelen af Danmark og og støtter dem som bor ved de større byer.

hostkørselsfradraghost hostudligningsordninghost hostlavere boligudgifterhost[/quote]

skal vi sige offentlig transport. så er der at næsten alle ministerier, styrelser og andre store offentlige virksomheder ligger i de større byer hovedsaglig KBH. hvilket flytter skat land til by. hvad angår huspriser så er det markedskræfter som bestemmer, at i er villige til at give så meget for tag over hoved må være jeres sag. kunne det tænkes det er fordi i for for høj løn for samme arbejde.

[quote]såb hvis man vil fremme elbiler frem for bare hive penge ind til byerne kunne man jo statstøtte udviklingen af en elbil på universiteterne direkte over den alm. skat.

Så du vil øge skatte-procenten? Eller hvor vil du skære ned (ie. hvilken befolkningsgruppe så du hellere betale for det?)[/quote] hvis politikerne mener at det kommer hele samfundet til gode så lad hele samfundet betale. men du har måske ikke lyst til at skulle dække regningen for elbilerne ( det er jo også nemmere at bruge andres penge)

min holdning er ikke at skatten skal hæves der betales rigeligt til det meget dårligt drevet offentlige danske.der trænger man virkelig til at øge det man for ud af pengene. men det er en anden snak i en anden tråd.

  • 0
  • 0

[quote]du glemmer at B ikke kan bruges der hvor A bruges læs land by/ pendling langt kort

Og du misser at der er tale om at bringe afgiften på dieselbiler (A) nærmere afgiften på benzinbiler (B).

At provenuet så bruges til at fremme elbiler (C) er en anden del af diskussionen.[/quote]

ok jeg skulle være mere tydelig A = diesel og B = elbil. Det var dem som det handlede om benzinbilen kontra diesel er en anden historie

  • 0
  • 0

[quote]så kan du oplade elbilen til de sidste 15 km på få øjeblikke.

Og her hopper kæden jo af for den danske politik omkring elbiler, hvor der skal lades om natten/billige perioder, elbilen skal være batteri for hele elnettet osv. [/quote]

Thomas, bemærkede du at vi skrev om to biler der skulle køre 500 km og hvor den ene mangler 15 km for at opfylde dette mål? I det lys er det en temmelig irrelevant fortsættelse du kommer med.

  • 0
  • 0

Nej, lige netop det har du ikke ret i !!!

Der er tale om den strøm, der kommer ud af stikkontakten inkl. tab i ladeprocessen etc. Så vindmøllerne, tysk a-kraft og norsk vandkraft er skam regnet med.

Sp mangler du bare et link til den beregning som Teknologisk Institut har foretaget. En googlesøgning gav mig ikke noget brugbart.

El fra stikkontakten har i dag en CO2 udledning på i gennemsnit 250 gr/kWh. Så en elbil skulle bruge 500 Wh/km?

  • 0
  • 0

http://www.fdm.dk/bladet-motor/tesla-roads... www.fdm.dk/nyheder/elbil-med-ubegraenset-s... http://www.fdm.dk/debat/livet-med-en-el-bil-2 som det fremgår af disse indlæg er rækkevidden ikke for god ca det halve af hvad producenterne lover og det tager gerne længere at lade dem op. så er det bare lige om arbedsgiveren vil lægge strøm til.

det holde stadig ikke og kan ikke forsvare at stjæle vores penge til nogle få menneskers eventyrlyst. de må selv betale

  • 0
  • 0

[

El fra stikkontakten har i dag en CO2 udledning på i gennemsnit 250 gr/kWh. Så en elbil skulle bruge 500 Wh/km?[/quote] .

Nej det har du ikke ret i Anders http://www.key2green.dk/page70.aspx Den reele emission var i 2011 mere end 50 % højere, og kun fordi vindpenetrationen i 2011 nåede op på næsten 28%. De foregående år lå emissionen godt over 400 gr/kWh

  • 0
  • 0

El fra stikkontakten har i dag en CO2 udledning på i gennemsnit 250 gr/kWh. Så en elbil skulle bruge 500 Wh/km?

Anders For 2 år tilbage var CO2 emissionen faktisk 478 gr/kWh. Men hverken dette tal eller dit alt for lavt ansatte tal på 250 gr/kWh kan bruges. For du skal regne de samfundsøkonomiske konsekvensen iht. Energistyrelsens vejledning. Og så skal der for et merforbrug af el regnes med at det produceres på kulkondens, og så er emissionen snarere over 750 gr/kWh http://www.ens.dk/da-DK/Info/TalOgKort/Fre...

  • 0
  • 0

Fordi de er ligeglade med hvor meget folk kører i deres dieselbil, men bare vil have en sikker indtægt, som folk ikke har en chance for at fravælge.

Dødhamrende usympatisk forslag. Ligesom det dødhamrende usympatiske om straf til dem som ikke monterer filtre. En LUPO3l betaler lige så meget som en lastbil uden filter. Hvad er fornuften i det? INTET !!

Det handler om at gøre tingene retfærdigt - dvs. dem som forurener meget skal betale mere end dem som forurener ganske lidt.

Det er med andre ord brændstoffet mans skal styre afgifterne på. Det gør man ikke fordi man ikke er interesseret i miljøet, men kun i indtægten.

  • 0
  • 0

Hvorfor er der ingen Varmeanlæg og afdugning af ruderne i El-Bilen, og hvorfor skal den koste over 300.000 kr. For mange år siden da hed det sig at denne skulle være uden afgift og gratis at parkere...

Jeg Interviewede 2 unge som var fra DTU, og de havde bygget en EL-Bil med Computerstyring og alt det sikkerhedsmæssige for en udgift af blot 15.000 kr, og de eksperimenterede også med Brændselsceller, desvære nåede jeg ikke at få Interviewet alle de udgaver af El-Biler og El- Køretøjer der var på denne dag, og jeg mener at kommende Bilister bør have langt bedre info om El Bilen, før end man kan markedesføre disse.:)

  • 0
  • 0

[

El fra stikkontakten har i dag en CO2 udledning på i gennemsnit 250 gr/kWh. Så en elbil skulle bruge 500 Wh/km?

.

Nej det har du ikke ret i Anders http://www.key2green.dk/page70.aspx Den reele emission var i 2011 mere end 50 % højere, og kun fordi vindpenetrationen i 2011 nåede op på næsten 28%. De foregående år lå emissionen godt over 400 gr/kWh[/quote]

Så vil jeg gerne have to links fra dig: Det link til teknologisk institut jeg bad om før og et link til energinet.dk, hvor det er muligt at se AT og HVORDAN de er kommet frem til det tal der fremgår af for mig ukendte “key2green” hjemmesiden.

  • 0
  • 0

Er der nogen der kan oplyse noget om hvor mange gange El bilen skal lades op på en tur til Italien med min Camping vogn bag efter ?

  • 0
  • 0

Så vil jeg gerne have to links fra dig: Det link til teknologisk institut jeg bad om før og et link til energinet.dk, hvor det er muligt at se AT og HVORDAN de er kommet frem til det tal der fremgår af for mig ukendte “key2green” hjemmesiden.

Anders "Søg og du skal finde" ? Men nu var det ikke mig der henviste til Teknologisk Institut. Energinet.dk er den øverste systemansvarlige for el i Danmark og de opgør i en miljødeklaration bl.a. CO2 emissionen. http://www.energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE...

Om du opgør det på den ene eller anden måde er sådan set ret uinteressant. Den officielle opgørelsesmetode er fastsat og findes bl.a. på Energinet.dk. Og den viser præcis de emissioner, som jeg tidligere referede til.

  • 0
  • 0

Hvor skal dem som f.eks bor på Nørrebro eller i højhus byggerier, få deres elbil ladet op? Skal ledningerne hænge ud af vinduerne fra 6 sal? Og hvad hvis man ikke kan holde lige under sit vindue, hmmm hva så?

Ja Ja der er nogle der har lavet nogle steder hvor man kan bytte batteri, men det hjælper jo ikke hvis man holder hjemme og mangler strøm. Desuden er det ike alle biler der kan byttes batteri på.

Hvad gør man når man har kørt rundt en time omkring Tivoli for at finde en P plads og så løber tør for strøm, såen lige midt i krydset ved Rådhuspladsen, hvem kommer og skubber?

Er der lithium nok til alle de batterier der skal bruges, hvis vi, og alle i Shanghai og andre steder, får en elbil?

  • 0
  • 0

Er der lithium nok til alle de batterier der skal bruges, hvis vi, og alle i Shanghai og andre steder, får en elbil?

Ja. Til gengæld er der ikke nok fossile brændstoffer hvis vi, og alle i Shanghai og andre steder, får en benzin eller dieselbil.

  • 0
  • 0

Hvorfor er der ingen Varmeanlæg og afdugning af ruderne i El-Bilen, og hvorfor skal den koste over 300.000 kr. For mange år siden da hed det sig at denne skulle være uden afgift og gratis at parkere...

Elbilen Renault Zoe koster 161.400 kroner inklusiv moms. Den har varmeanlæg og afdugning af ruderne.

  • 0
  • 0

Elbilen Renault Zoe koster 161.400 kroner inklusiv moms. Den har varmeanlæg og afdugning af ruderne.

Renault tilbyder officielt kun 2 modeller : Kangoo og Fluence. http://www.renault.dk/elbiler/ Kangoo er en lille varevogn til ca 155.000 kr. gaden Fluence fås fra ca. 210.000 kr. Men eksklusiv batteripakke.

Kangoo kan desværre tilsyneladende ikke fås med det væsentlige sikkerhedsudstyr ESC/ESP. Og Renault gør også den fejl at påstå, at der fra deres elbiler er nul emissioner.

  • 0
  • 0

[quote]Er der lithium nok til alle de batterier der skal bruges, hvis vi, og alle i Shanghai og andre steder, får en elbil?

Ja. Til gengæld er der ikke nok fossile brændstoffer hvis vi, og alle i Shanghai og andre steder, får en benzin eller dieselbil.[/quote] det skal du ikke bekymre dig om der findes ikke en elbil som må trække den. de fleste kan slet ikke få kugletræk, på nær kangoo som må trække hele 374 kg http://www.renault.dk/elbiler/kangoo-ze/ka...

  • 0
  • 0

Er der nogen der kan oplyse noget om hvor mange gange El bilen skal lades op på en tur til Italien med min Camping vogn bag efter ?

Glem det - det bliver snart ulovligt eller økonomisk umuligt at have denne form for fritidsinteresse.

Sorry..

  • 0
  • 0

Hvor skal dem som f.eks bor på Nørrebro eller i højhus byggerier, få deres elbil ladet op? Skal ledningerne hænge ud af vinduerne fra 6 sal? Og hvad hvis man ikke kan holde lige under sit vindue, hmmm hva så?

Ja Ja der er nogle der har lavet nogle steder hvor man kan bytte batteri, men det hjælper jo ikke hvis man holder hjemme og mangler strøm.

Desuden er det ike alle biler der kan byttes batteri på.

Hvad gør man når man har kørt rundt en time omkring Tivoli for at finde en P plads og så løber tør for strøm, såen lige midt i krydset ved Rådhuspladsen, hvem kommer og skubber?

Er der lithium nok til alle de batterier der skal bruges, hvis vi, og alle i Shanghai og andre steder, får en elbil?

Lige præcis denne type udfordringer som ingen normalt lufter. For disse udfordringer kan de ikke løse. Vi skal malke hele kloden for kobber for at lave alle ladestanderne, der skal stå på række overalt. Vores elnet kan garanteret heller ikke trække de enorme mængder ampere som der kræves osv. osv.

  • det er nemt at komme med ideer, men svært at gennemføre dem uden problemløsning. Derfor er elbiler IKKE løsningen.
  • 0
  • 0

det skal du ikke bekymre dig om der findes ikke en elbil som må trække den. de fleste kan slet ikke få kugletræk, på nær kangoo som må trække hele 374 kg

Det skulle da være utænkeligt hvis en firehjulstrukken elbil som Tesla Model X ikke skulle få lov til at trække 2+ ton. Den har jo moment som ingen dieseltrækker kan leve op til.

  • 0
  • 0

drop elbiler til de er udviklet ordentlig, se hvad bilindustrien selv siger de er ikke klar. når batterierne er udviklet kan vi tage dem frem igen.

kig istedet for meget mere på hybridbiler, vi skal bare have industrien til at droppe vanetankerne om hvilken motor som skal drive den. i dag benzin/diesel over i en gearkasse og generator ud i en elmotor og så gennem gearkasse/differentiale og ud til hjulene. det er for om stædigt.

tænk turbinemotor til generator ledning og motor i hvert hjul integreret i opænget simpelt og med mindre tab se fks. denne traktor http://www.maskinbladet.dk/artikel/schweiz...

motoren kan være en brændselcelle det vil give større mulighed for at vælge energibæreren

men for at komme tilbage til artiklen. så er det ren skjult skat at straf beskatte et type køretøj. der er intet som har vist at en nyere dieselbil med velfungerende filter skader mere end alle andre typer køretøjer som findes. så hvordan vil man retfærdigøre denne hets mod dem og hvor kommer den fra.

har lige købt en verso diesel m 7 sæder 1500 kg træk og ja har brug for både træk og de 7 sæder. har 74 km til arbejde 60% landevej 30% motorvej og 10 % by. hvis mig et fornuftigt alternativ på el som kan købes af alm. familie (pris). ellers drop den skat.

  • 0
  • 0

Lige præcis denne type udfordringer som ingen normalt lufter. For disse udfordringer kan de ikke løse. Vi skal malke hele kloden for kobber for at lave alle ladestanderne, der skal stå på række overalt. Vores elnet kan garanteret heller ikke trække de enorme mængder ampere som der kræves osv. osv.

Hvis det ikke bliver luftet af nogen som har sat sig ind i sagen, så skyldes det at det er en myte. Der er ikke mangel på råstoffer.

Jeg ved ikke hvor du har det med kobber fra. Der er ikke specielt meget kobber i en ladestander og selv hvis der var, så ville det kun være til ledninger hvor du kan erstatte det med ethvert andet ledende metal.

Vores elnet kan uden problemer håndtere elbilerne. De fleste af dem lades om natten, hvor elnettet ligger ubenyttet hen. Elbilerne er simpelthen med til at øge udnyttelsen af elnettet og kraftværkerne så de bruges mere jævnt henover døgnet. Det giver billigere strøm til alle.

  • 0
  • 0

[quote]det skal du ikke bekymre dig om der findes ikke en elbil som må trække den. de fleste kan slet ikke få kugletræk, på nær kangoo som må trække hele 374 kg

Det skulle da være utænkeligt hvis en firehjulstrukken elbil som Tesla Model X ikke skulle få lov til at trække 2+ ton. Den har jo moment som ingen dieseltrækker kan leve op til.[/quote]

de biler som de har nu ville med en alm. motor kunne trække det. MEN de har ikke batterikraft til det vil max komme 100 km. husk de fleste test viser at de ikke kan køre det de lover som regel det halve. det sammen med den ekstra vægt fra batteriet belaster køretøjet for meget, se tidligere link til FDM hvor de testkøre en tesla på jyllandsringen, batteriet bliver overophedet og den kan ikke køre mere. dette vil også ske med trailer.

  • 0
  • 0

Overophedningsproblemer kan nu også ske for andre biler, hvis de slippes løs på en racerbane.

Model X er bygget til at kunne trække så naturligvis kan den det. I USA skal den bruges til at trække lystbåden ned til havnen og de må trække meget mere end de 3,5 ton tilladte totalvægt her i landet.

  • 0
  • 0

[quote]Lige præcis denne type udfordringer som ingen normalt lufter. For disse udfordringer kan de ikke løse. Vi skal malke hele kloden for kobber for at lave alle ladestanderne, der skal stå på række overalt. Vores elnet kan garanteret heller ikke trække de enorme mængder ampere som der kræves osv. osv.

Hvis det ikke bliver luftet af nogen som har sat sig ind i sagen, så skyldes det at det er en myte. Der er ikke mangel på råstoffer.

Jeg ved ikke hvor du har det med kobber fra. Der er ikke specielt meget kobber i en ladestander og selv hvis der var, så ville det kun være til ledninger hvor du kan erstatte det med ethvert andet ledende metal.

Vores elnet kan uden problemer håndtere elbilerne. De fleste af dem lades om natten, hvor elnettet ligger ubenyttet hen. Elbilerne er simpelthen med til at øge udnyttelsen af elnettet og kraftværkerne så de bruges mere jævnt henover døgnet. Det giver billigere strøm til alle. [/quote] du glemmer at skal de virkelig batte noget er det til pendler som vil kræve hurtig ladning på arbejde, når de kommer hjem inde man skal videre til fritidsintereser eller fam. besøg. dete vil ikke give nogen super god brug af elnettet.

  • 0
  • 0

Hvad gør man når man har kørt rundt en time omkring Tivoli for at finde en P plads og så løber tør for strøm, såen lige midt i krydset ved Rådhuspladsen, hvem kommer og skubber?

Der sker formodentligt det samme, som når en benzinbil løber tør for brændstof, og derfor er det igen en god idé at planlægge forud og hælde noget energi på bilen, inden man tager ud at køre.

Men er det realistisk at antage at almindelig bykørsel i én time er nok til at dræne et batteri så meget, at det løber tør, hvis man starter med at lede efter en parkeringsplads med en advarsel om lavt batteriniveau?

Man skal iøvrigt huske på at der ikke bruges ret meget strøm, når bilen holder stille i et kryds.

Er der lithium nok til alle de batterier der skal bruges, hvis vi, og alle i Shanghai og andre steder, får en elbil?

Lithium kan i princippet genanvendes uendeligt, så det er jo bare at gøre det for eksisterende batterier.

Tallene for hvor meget lithium der kan udvindes svinger lidt, efter hvem man spørger:

SQM, det chilenske mineselskab, mener der er nok til 2 milliarder elbiler.

Chile har endda lagt restriktioner på udvinding, da de sidder på verdens største reserver med 7.500.000 tons. De udvinder pt. 12.000 tons om året.

University of California Berkeley mener, der er nok til at bygge 1 milliard 40 kWh batterier med de nuværende reserver.

  • 0
  • 0

du glemmer at skal de virkelig batte noget er det til pendler som vil kræve hurtig ladning på arbejde

Vrøvl langt de fleste kan selv med dagens mikro-elbiler klare sig uden ladning på arbejdet.

Man køber en elbil der kan klare dit daglige kørselsbehov med ladning om natten.

  • 0
  • 0

det holder ikke. har 74 km til arbejde 60% landevej 30% motorvej og 10 % by. kan kun lige nå frem og tilbage i kommunens pasnings åbnings tid skal have plads til lejekammerater indkøb m.m der er ikke plads i bilerne. der ud over har alle test vist at ved alm. brug (blæser varme ac lys høj hastighed) gør at de kun kan køre ca, halv længde af lovet det vil sige eneste bil på markedet som kan er tesla (1mio kr.) de er fine i bynære miljøer som bil nr. 2 . mere kan de ikke klare. de kan ikke afløse andet

  • 0
  • 0

[quote]Renault tilbyder officielt kun 2 modeller : Kangoo og Fluence.

Nej, sagen er mere at Renault ikke kan finde ud af at opdatere deres website. De har flere elbiler her (Zoe og Twizy): http://www.renault-ze.com/da-dk/z.e.-serie...]

Modellerne er ikke officielt ved forhandlerne endnu. Zoe kan reserveres og prisen er ganske rigtigt de af dig oplyste 161.400 kr. MEN dertil skal lægges 699 kr/mdr for leje af batterier.

  • 0
  • 0

det holder ikke. har 74 km til arbejde

Det er dybt irrelevant hvad du har personligt til arbejdet. Statistikken viser at langt de fleste danske bilejere til dagligt kører kortere end de ca. 100 km som elbilerne i praksis klarer idag.

Hvis du tilhører en gruppe på måske 10% der kører længere, så er elbilen bare ikke for dig endnu. Medmindre du har råd til en Tesla naturligvis. Ellers bør du se på en bil som Toyota Yaris Hybrid der kører næsten 29 km/l benzin. Den kan forresten hellere ikke trække din campignvogn til Italien. Det er en opgave du klarer bedst og billigst med en lejebil.

  • 0
  • 0

her peugeot 75km http://www.bilzonen.dk/biltest...il// ved nissan er det det samme de sige også 75 km

Nej det er ikke det samme for Nissan.

Forrige generation elbiler Mitsubishi i-MiEV, Citroen Zero og Peugeot Ion har alle et batteri på 16 kWh.

Den nuværende generation elbiler Nissan Leaf, Renault Kangoo, Renault Fluence og Renault Zoe har batterier på 22-24 kWh.

Den næste generation elbiler Tesla Model S og Tesla Model X har batterier på 40 til 85 kWh.

  • 0
  • 0

Den næste generation elbiler Tesla Model S og Tesla Model X har batterier på 40 til 85 kWh.

Af interesse kan nævnes at Tesla bruger Panasonic batterier med en kapacitet på 2,9 Ah per celle. Det er en 3 generationer gammel celle som de har brugt lang tid på at gennemteste.

Panasonic har allerede på markedet en 3,1 Ah og en 3,4 Ah celle fra samme serie af batterier. Panasonic har endvidere annonceret at de om et halvt år begynder at masseproducere deres nye 4,0 Ah celle.

Der ligger allerede en køreklar plan hvor Tesla opgradere efterhånden som de får gennemtestet de nyere udgaver af batterier. Når de går fra at bruge 2,9 Ah til 4,0 Ah bliver 40 kWh til 55 kWh og 85 kWh bliver til 117.

Eller sagt på en anden måde, rækkevidden går fra ca. 500 km til næsten 700 km.

Eller prisen på billigste model går fra ca. 330.000 kr til 240.000 kr (forudsat bilens pris hovedsageligt er batteriet) - priserne holder ikke nøjagtigt men illustrerer pointen.

Og det er bare med de teknologier som allerede er på vej i produktion inden for det næste halve år.

  • 0
  • 0

[quote]her peugeot 75km http://www.bilzonen.dk/biltest...il// ved nissan er det det samme de sige også 75 km

Nej det er ikke det samme for Nissan.

Forrige generation elbiler Mitsubishi i-MiEV, Citroen Zero og Peugeot Ion har alle et batteri på 16 kWh.

Den nuværende generation elbiler Nissan Leaf, Renault Kangoo, Renault Fluence og Renault Zoe har batterier på 22-24 kWh.

Den næste generation elbiler Tesla Model S og Tesla Model X har batterier på 40 til 85 kWh. [/quote]

gå ind på nissans hjemmeside og forhold dig kritisk til dataene http://www.nissan.dk/#vehicles/electric-ve... det samme gælder for mitzubitsi se der hjemmeside de har begge eu tal 150 km på nuværende generation fluence 140 km og de har alle erkendt at disse tal ikke holder i virkeligheden de kan ikke bruges her hvor jeg bor. kigger vi så på ladningen går det helt galt, på nær hurtig ladestandere tage det i bedste fald 6 timer men det er kun ved optimal temp. ellers tager det længere. man kan enda risikere at ladningen stopper. ja så kommer man ikke på arbejde den dag. her til kommer hvor længe et batteri vil kunne holde før kap. vil falde over tid så hvis den kun lige kan nå det som ny hvad så når den er to år og har måtte hurtig lade meget ofte. det kan hurtig give dyre driftomkostninger.

så kommer co2 udledningen. bruger vi de realistiske tal for strømforbrug ( 75- 100 km ) havner vi i bedste fald på samme niveau som alm. biler. men der er et lade og transemitionstab der ikke er taget højde for. udover det kan man så diskutere om det vil være mix strøm eller ren kul der vil blive tanket.

  • 0
  • 0

[quote]Den næste generation elbiler Tesla Model S og Tesla Model X har batterier på 40 til 85 kWh.

Af interesse kan nævnes at Tesla bruger Panasonic batterier med en kapacitet på 2,9 Ah per celle. Det er en 3 generationer gammel celle som de har brugt lang tid på at gennemteste.

Panasonic har allerede på markedet en 3,1 Ah og en 3,4 Ah celle fra samme serie af batterier. Panasonic har endvidere annonceret at de om et halvt år begynder at masseproducere deres nye 4,0 Ah celle.

Der ligger allerede en køreklar plan hvor Tesla opgradere efterhånden som de får gennemtestet de nyere udgaver af batterier. Når de går fra at bruge 2,9 Ah til 4,0 Ah bliver 40 kWh til 55 kWh og 85 kWh bliver til 117.

Eller sagt på en anden måde, rækkevidden går fra ca. 500 km til næsten 700 km.

Eller prisen på billigste model går fra ca. 330.000 kr til 240.000 kr (forudsat bilens pris hovedsageligt er batteriet) - priserne holder ikke nøjagtigt men illustrerer pointen.

Og det er bare med de teknologier som allerede er på vej i produktion inden for det næste halve år. [/quote]

http://www.bilsektionen.dk/tesla-praesente... her vurdering 500-700 000 model s listepris 799 000 hvilke alm. mennesker har råd til det. det holder ikke uanset hvor meget du tro det

  • 0
  • 0

Kære Lars, det er ligegyldigt om du tror en Nissan Leaf kan køre 75 eller 100 km. Begge tal dækker manges faktiske behov.

Og hvem er det, som ikke har råd til en Renault Zoe?

Tesla er et luksusmærke. De viser hvor vi er på vej hen. Hvis du har råd til sådan en, så er det fint. Ellers må du "nøjes" med en Toyota Yaris Hybrid til 200.000 kr.

  • 0
  • 0

udover det kan man så diskutere om det vil være mix strøm eller ren kul der vil blive tanket.

Der bliver "tanket" om natten hvor vi ikke har andet at bruge vind-strøm til. Det bliver kun mere udtalt i fremtiden. Regeringen har vedtaget at øge vind-andelen i vores strøm-mix til 50%. Det kan kun lade sig gøre hvis vi sørger for aftagere også i de timer, hvor der ellers ikke er nogen til at bruge strømmen.

Det er kun elbiler og brintbiler der har mulighed for at komme ned på 0 CO2 udledning. Brintbiler er kun halvt så effektive som elbiler, så det er at foretrække at de fleste kører på el.

Når vi er der, hvor hovedparten af bilparken består af elbiler, da vil vores strøm også hovedsageligt være baseret på vedvarende energi.

  • 0
  • 0

Kigger man på de tal fra Nissan's hjemmeside, ser det ud til at være aircondition, der er skurken, og tager konsekvent en stor procentdel af batterikapaciteten. Det havde været nyttigt at se den samme kørestil med og uden aircondition.

Er der så ikke en måde at gøre aircondition mere el-bil venlig på? Tager EU-tal højde for aircondition?

  • 0
  • 0

kigger vi så på ladningen går det helt galt, på nær hurtig ladestandere tage det i bedste fald 6 timer men det er kun ved optimal temp. ellers tager det længere.

Det er forkert. Der er ikke noget temperaturproblem i forbindelse med opladning i de moderne elbiler. Der har været nogle historier om hjemmebygget elbiler, som havde det problem. De nye elbiler har løst det med noget så enkelt som et varmelegme og en blæser. Du forsøger at gøre de mest trivielle ting du har hørt om til kæmpe problemer.

En bil der kan klare lynladning på 30 minutter kan naturligvis også lave slow-ladning derhjemme på flere timer.

Derudover er det lidt irrelevant hvor stor del af natten den bruger til at lade. Ejeren sover!

  • 0
  • 0

Kære Lars, det er ligegyldigt om du tror en Nissan Leaf kan køre 75 eller 100 km. Begge tal dækker manges faktiske behov.

Og hvem er det, som ikke har råd til en Renault Zoe?

Tesla er et luksusmærke. De viser hvor vi er på vej hen. Hvis du har råd til sådan en, så er det fint. Ellers må du "nøjes" med en Toyota Yaris Hybrid til 200.000 kr.

nu nærmer vi os der hvor skoen trykker. Dem som kan nøjes med 75-100 km og aldrig skal køre mere end det da det er max ( du siger selv vi skal lade om natten) er som jeg tidligere nævnte folk nær byen som ikke køre diesel. altså rammer afgiften de forkerte. og kan ikke flytte folk fra brændstof til el. altså er det små benzinbiler til 80.000- 100.000 kr de skal kæmpe med og så er elbilen dyre at køre i. så nævner du hybrid det er en benzinbil og de har ca. samme udledning som diesel ved landevej og motorvejkørsel til tide enda noget mere, og de er ikke med i afgiftfritagelse hvilket gør dem dyre. toyota har lavet en prius + m 7 sæder eller godplads men den koster i dk ca 800.000 og kan ikke sælges her. derfor er dette forslag fra regeringen ikke noget vær andet end man ønsker at brandbeskatte landbefolkningen til ære for nogle få byboers økodrømme der ikke holde i den virkelige verden.

  • 0
  • 0

her vurdering 500-700 000 model s listepris 799 000

Der er ingen officiel dansk pris på Model S endnu. I USA koster den USD 57.500 uden skatterabat (50.000 med rabat). Ifølge valutakurser.dk er det DKK 340.000.

Dertil skal der lægges dansk moms på 25%. Så er prisen 425.000 kroner.

Vi betaler som regel overpris for vores biler her i landet. Så det er ikke urimeligt at forvente en pris lige under 500.000 kroner. Det er lige øjet for firmabil-segmentet.

Så hvem har råd? Det har rigtig mange danskere. Vi kører allerede rundt i biler i den prisklasse. Min egen bil kostede 475.000 fra ny.

  • 0
  • 0

altså rammer afgiften de forkerte

Elbiler er jo bare en dårlig undskyldning for at de har lyst til at sætte afgiften på diesel op. FDM har ret, beregningerne giver ingen mening.

  • 0
  • 0

http://www.bilsektionen.dk/test-tesla-roas... http://www.fdm.dk/nyheder/sportsvogn-er-me... her to link som ciger listepris på ca. 800.000 for model s der er solgt 9 i 2010 i dk.

min bil e som tidligere nævnt en verso som jeg gav 340.000 for så der er langt op til de 5-800.000 en brugbar elbil koster. kigger vi på bilbasen for dieselbil der ser ud til at være private er det i 300-350 t kr lejet de fleste ligger det er jo ikke alle som køre firmabil. hvis det er dem man vil flytte skal man ikke ramme private med ekstra afgift. dine argumenter holder stadig ikke man rammer forkert. og meget skævt.

  • 0
  • 0

[quote]altså rammer afgiften de forkerte

Elbiler er jo bare en dårlig undskyldning for at de har lyst til at sætte afgiften på diesel op. FDM har ret, beregningerne giver ingen mening.[/quote]

så er vi enige

men det giver stadig ikke mening der hvor afgiften rammer

  • 0
  • 0

Kigger man på de tal fra Nissan's hjemmeside, ser det ud til at være aircondition, der er skurken, og tager konsekvent en stor procentdel af batterikapaciteten. Det havde været nyttigt at se den samme kørestil med og uden aircondition.

Er der så ikke en måde at gøre aircondition mere el-bil venlig på? Tager EU-tal højde for aircondition?

du har næsten rat det som ikke helt vises er at de to største slugere er varme i kabinen eller høj fart + mange accelerationer. og nej det tager eu standarden tilsyneladende ikke højde for. det er bare ikke alle bilmærker som er lige ærlige om det specielt ikke renuelt.

  • 0
  • 0

her to link som ciger listepris på ca. 800.000 for model s der er solgt 9 i 2010 i dk.

Nej du linker til Tesla Roadster. Tesla Model S er ikke i handel endnu. De første bliver leveret om 2 dage i USA. I Danmark kan man først få dem i starten af 2013.

  • 0
  • 0

Er det ikke den samme gamle sang modstanderne kommer med, -" den kan ikke dække mit behov, jeg har 60 - 70 - 80 km til arbejde bl.a bl.a..... " for det første er de vel på arbejde en 7 - 8 timer og mon ikke vi i fremtiden kan lade på vores arbejdsplads ??? (om ikke andet så mod betaling) og dernæst så er diskusionen vel lidt i stil med om hvorvidt det skal være en smart eller en 600 SL´er der skal købes for at tulle ned til bageren om søndagen og så turen på 60 km til og fra arbejde ? Man køber vel den bil man har behov for og som eventuelt opfylder ens idealistiske behov (grønne)

  • 0
  • 0

Glemte lige at minde om at elbilerne kommer, og de er kommet for at blive ! Om det så bliver som rene batteri-drevne elbiler eller hybrid i en eller anden form, ja, så kommer de..... Minder lidt om dieselbilerne, dem var der også engang nogen som ikke spåede den store fremtid som privatbil.....

  • 0
  • 0

@søren du misser lidt hele problemet i artiklen og tråden. det er ikke fordig jeg har noget imod elbiler. det er folk og politikere som tror at bare alt trafik forgik med de nuværende elbiler så er alt godt. og her begynder problemet for regeringens forlag. de vælger at gratis reg. til elbiler skal betales af alle dem som køre i dieselbiler uanset hvilken. her hopper kæden af, for så er det at deres rækkevidde bliver meget central, da de fleste som køre diesel køremange km hvor diesel giver mening og har det laveste co2 forbrug. En moderne diesel bil der køre langt på literen og har partikelfilter forurener ikke mere end el og benzinbiler med eller uden hybridteknik. så modstanden går ikke på elbilen som transportmiddel. den går på de politikere der tror den i sin nuværende form kan dække alles behov og derfor straffer dem som ikke køre i en.

  • 0
  • 0

Det er kun elbiler og brintbiler der har mulighed for at komme ned på 0 CO2 udledning. Brintbiler er kun halvt så effektive som elbiler, så det er at foretrække at de fleste kører på el.

Når vi er der, hvor hovedparten af bilparken består af elbiler, da vil vores strøm også hovedsageligt være baseret på vedvarende energi.

.

Der er altså væsentlige mangler ved dine forudsætninger Baldur ! Fordi vi når op på 50 % vind-el i systemet betyder det jo absolut ikke at man med el fra stikkontakten om natten derhjemme, kan påstå at emissionen for en elbil kommer ned på nul CO2.

  • 0
  • 0

Fordi vi når op på 50 % vind-el i systemet betyder det jo absolut ikke at man med el fra stikkontakten om natten derhjemme, kan påstå at emissionen for en elbil kommer ned på nul CO2.

Det siger jeg hellere ikke. Men elbilen og brintbilen er de eneste der KAN komme ned på 0 engang når vores elproduktion er omlagt.

Vi kan forske ligeså meget det skal være i mere effektive måde at brænde fossile brændstoffer i vores køretøjer, men det ændrer ikke ved at vi kommer til at løbe tør for brændstof. Det udskyder højst pinen lidt.

  • 0
  • 0

det passer ikke det kan diverse biobrændstoffer også i teorien.

Nej det er simpelthen ikke muligt at producere nok til verdens bilpark på den måde.

Desuden skal biobrændsel bruges i elproduktionen som backup til vindmøllerne. Der er slet ikke nok til begge formål.

  • 0
  • 0

Kan det tænkes at der er El Selskaber der har påvirket en politiker eller 2 ??? siden vi alle skal puttes over i en lille El bil uden hensyn til vort kørsels behov her ude i udkants Danmark. Politikerne færdes jo mest i København og tror at det er hele DK

  • 0
  • 0

@ john der tro jeg du rammer lige på hovedet af sømmet. se fks. Baldurs kommentar lige ovenfor. hvor man ikke kan må bruge biomasse til transport direkte nej den skal igennem elselskaberne og laves til strøm først. det giver ingen mening. Der vil jo ske et stort tab gennem transport og opladning af strømmen før den ligger på elkøretøjets batteri, som så stadig ikke er brugbart for alle. det er et galehus styret af folk som tjener på el.

der er masser af land rundt om i verden som ikke bliver dyrket i nu. det er bare om at komme igang, og så længe vi kan lægge god jord brak herhjemme, ude bevis for at det skader at dyrke den så kan det ikke være mangel på plads som stopper det.

man kunne undre sig i hvorfor økologisk råd (der trods fint navn for 80% af ders midler fra elselskaberne) gør alt hvad de kan med indsigelser for at stoppe alt i landbruget, og kæmper imod på alle fronter. kunne det tænkes at de ikke har rene hensigter? men jeg tror du har fat i det john

  • 0
  • 0

regeringen har lavet aftale med v og k. ifølge tv2 er forslaget om dobbelt vægtafgift på dieselbiler ikke fjernet. så langturs pendler der flytter sig efter arbejdet (som politikere gerne vil have) bliver nu straffet, for at byboerne kan hygge sig med afgiftfrie elbiler. Hvis rækkevidde er latterlig, og priserne ekstremt høje i forhold til nytteværdien. der har de sovet i timen. her gik man og troede at k havde lavere skat på bilismen som et hovedformål.

  • 0
  • 0

I Maj måned blev der indregistreret 118 el-biler, svarende til 0,7% af førstegangs registreringerne af personbiler.

Når staten beregner tabt registreringsafgift på 135.000kr per solgt el-bil som den afgift der ellers ville være kommet i kassen, må det bygge på meget gamle tal, det er i dag kun omkring 10% af salget der falder i Mondeo/Passat klassen, og 8% i MPV klassen, godt 58% af alle solgte personbiler i maj måned var Pegeut 107/Toyota Aygo/Spark klassen, så det er snarere 35.000kr end 135.000kr der mangler i registreringsafgift, når valget falder på el-bilen, da el-bilen koster 100.000kr mere kommer de 25.000kr tilbage i form af moms, og de sidste 10.000kr kommer i løbet af 5 år mere end dobbelt tilbage ved at punktafgiften på el er betydeligt højere end den er på motorbrændstof.

http://www.bilimp.dk/press/content.asp?id=410

  • 0
  • 0

I Europa er der nu omkring 3000 E85-tankstationer, så Danmark skal bare med på vognen. Se nedenstående link: http://www.etanol.nu/tanka.php

I Danmark er man desuden på vej med en 2. generations bioethanol-fabrik via Maabjerg Energy Concept, hvor man fra år 2016 forventer at kunne producere op til 73 millioner liter bioethanol på årsbasis. http://www.maabjergenergyconce...aspx

Så glem diskussionen om afgifter på benzin- og dieselbiler - fremtiden er biler der kører på 85% bioethanol, som vores svenske naboer allerede har gjort længe.

  • 0
  • 0

I Danmark er man desuden på vej med en 2. generations bioethanol-fabrik via Maabjerg Energy Concept, hvor man fra år 2016 forventer at kunne producere op til 73 millioner liter bioethanol på årsbasis.

Jo, men det er meget teoretisk, de taler om en produktion på 50-70 mio. liter og forudsat at de kan udnytte 95% af de 400.000 tons halm de kan lægge beslag på, i kontrast til de 25% som man tidligere har opnået, det er stadig mindre end halvdelen af vores behov når vi skal tilsætte 5,75% ethanol til alt benzin, og vi skal bruge endnu mere når det tal i 2020 hæves til 10%.

Vi kan ikke producere så store mængder ethanol inden for EU, og selv hvis vi kunne, skulle vi så oprette en helt ny distributionskanal for at brænde det af som motorbrændstof.

Sverige kan med deres store mængder cellulose holdige spildtræ have en anden tilgangsvinkel ved at ethanol er jobskabende, og det mere forædlede produkt har højere værdi end træpiller, det skal vi kun være glade for, næsten lokal produktion vil virke prisdæmpende og øge forsyningssikkerheden for Sveriges naboer.

  • 0
  • 0

Jeg ser artiklen som spin for at hæve skatten på diesel, men udført administrativt så den ekstra afgift kamufleres, jeg tror det er ren manipulation i et regneark i skatteministeriet.

Uanset om det kaldes udligning for tab af registreringsafgift ved salg af el-biler, eller ekstraskat på diesel, vil det give højere pris på diesel, hvorfor skal alting omskrives?

  • 0
  • 0

Som sædvanligt er der godt gang i debatten om elbiler fra både tilhængere og modstandere.

Jeg tillader mig derfor lige, at gøre opmærksom på den paneldebat som arrangeres i samarbejde mellem Ingeniøren og Better Place. Mange af de emner som diskuteres her i tråden vil nemlig blive taget op til debatten.

Der er gratis adgang og I finder tilmeldingslinket på http://danmark.betterplace.com/booking/loe...

Bedste hilsner

Claus Better Place

  • 0
  • 0

Der skulle være 118 førstegangs registreringer af person el-biler i Maj, men ifølge listen kan jeg kun finde 105, og så en enkelt Opel Ampera.

http://www.bilimp.dk/statistics/index.asp

76 Renault Fluence 12 Citroen Czero 11 Nissan Leaf 4 Peugeot ION 1 Mitsubishi iMiEV 1 Reva G-WIZ

På hybriderne er vi langt bagefter, alene Holland tog 358 styk Opel Ampera i maj måned, og dertil 12 styk af Volt varianten.

  • 0
  • 0

På hybriderne er vi langt bagefter, alene Holland tog 358 styk Opel Ampera i maj måned, og dertil 12 styk af Volt varianten.

Med vores registreringsafgift kan du godt glemme alt om Opel Ampera i Danmark.

  • 0
  • 0

Med vores registreringsafgift kan du godt glemme alt om Opel Ampera i Danmark.

Helt enig, og det bliver svært at gennemskue hvor der køres den største procentandel på el, eller hvor der lades mest om natten, på den måde kan vi få en stribe lande der alle kan sige at de er førende på el-bil området.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten