Ejere af Aarhus Letbane kendte risikoen for aflysning
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ejere af Aarhus Letbane kendte risikoen for aflysning

Burde ejerne af Aarhus Letbane, som omfatter Aarhus Kommune og Region Midtjylland, have forholdt sig mere kritisk til Aarhus Letbanes planer for at få sikkerhedsgodkendelsen af letbanen i hus?

Spørgsmålet melder sig, efter at indvielsen af letbanen i sidste weekend måtte aflyses i 11. time. Og efter at Aarhus Letbanes redegørelse har vist, at selskabet op til den planlagte åbning af letbanen havde satset på, at banen kunne sikkerhedsgodkendes af Trafikstyrelsen på trods af adskillige mangler.

Læs også: Letbaneoperatør trodsede advarsler mod nyt it-system

»Det er let at være bagklog, men man kan konstatere, at medmindre ledelsen decideret har forholdt bestyrelsen informationer, så har de jo ikke været tæt nok på,« siger Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet.

Bestyrelsen for Aarhus Letbane tæller to repræsentanter for henholdsvis Aarhus Kommune og Region Midtjylland. Og mens diskussionen i dagene efter den aflyste letbaneåbning drejede sig om, hvorvidt Aarhus Kommune blev orienteret om problemerne med sikkerhedsgodkendelsen tre dage eller én dag før den planlagte åbningsfest, står det klart, at ejerne via bestyrelsen har været informeret om de potentielle problemer med sikkerhedsgodkendelserne i mindst fem uger. Det viser Aarhus Letbanes seneste halvårsrapport for 2017.

Ingen opstart uden sikkerhedsgodkendelse

»Operatøren Keolis har nogle udfordringer med udarbejdelsen af deres sikkerhedsledelsessystem og dermed med at opnå deres sikkerhedscertifikat. Driften kan ikke opstartes uden at både infrastrukturforvalteren Aarhus Letbane er sikkerhedsgodkendt og operatøren Keolis har fået udstedt et certifikat,« lyder det i halvårsrapporten, som er underskrevet af bestyrelsen 17. august i år.

Også i en ledelsesberetning, som er sendt til bestyrelsen 10. august og til interessenterne 11. august, advarer ledelsen om problemer.

»Keolis er kraftigt udfordret i forhold til færdiggørelse af deres sikkerhedsledelsessystem til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilsyn den 28. og 29. august. Keolis har ikke evnet at projektlede, udvikle og implementere et sikkerhedsledelses­system i henhold til bekendtgørelserne,« skriver ledelsen i august.

Aarhus Letbane skriver ikke desto mindre i både halvårsrapporten og ledelsesberetningen, at ledelsen vurderer, at åbningsdatoen kan fastholdes.

Kritiseret af Statsrevisorerne

Netop det aarhusianske letbaneprojekt blev sidste år kritiseret af Statsrevisorerne for manglende indblanding fra ejernes side. Det skete i kølvandet på, at letbanen viste sig at blive fordyret med 700 millioner kroner.

Statsrevisorerne kritiserede dengang Transportministeriet, som i dag er trådt ud af projektet, for ikke at forholde sig tilstrækkeligt kritisk til oplysningerne fra Aarhus Letbane og ikke at reagere tilstrækkeligt på faresignalerne i projektet.

Læs også: Statsrevisorerne revser Transportministeriet: Uprofessionel håndtering af Aarhus Letbane

Statsrevisorerne fandt det »utilfredsstillende, at Transportministeriet har deltaget i anlægget af Aarhus Letbane uden at udvise den professionalisme og det aktive ejerskab, som man må forvente«.

Rigsrevisionen undersøgte dengang kun ministeriets rolle og forholdt sig vel at mærke ikke til selskabets øvrige ejere, Aarhus Kommune og Region Midtjylland. Men processen burde have synliggjort behovet for, at kommunen og regionen efterfølgende fulgte arbejdet med letbanen særligt tæt, siger Per Nikolaj Bukh.

»Det har været afgørende for især Aarhus Kommune at få letbanen åbnet i år, hvor Aarhus er europæisk kulturhovedstad. Derfor ville det jo have været naturligt at følge kraftigt op på fremdriften i sagen, herunder situationen med sikkerhedsgodkendelsen,« siger han.

Ejer: Svært at gøre mere

Ingeniøren har forgæves forsøgt at tale med Aarhus’ borgmester, Jacob Bundsgaard (S), og med rådmand for teknik og miljø i kommunen Kristian Würtz, som selv sidder i Aarhus Letbanes bestyrelse. Aarhus Kommune ejer 87,7 procent af projektet, mens Region Midtjylland ejer de resterende 12,3 procent.

Letbanens bestyrelse har i form af bestyrelsesformand Johnny B. Hansen taget ansvaret for udsættelsen på sig. Og hos Region Midtjylland vurderer regionsrådsformand Bent Hansen, at regionen ikke har fået de fornødne oplysninger fra Aarhus Letbane til at kunne reagere.

»Der er ikke en rød lampe, der har blinket. Vi fik først sidste onsdag en melding om, at der var udfordringer, men at Aarhus Letbane forventede, at de ville blive klaret før åbningen. Og først fredag fik vi at vide, at de alligevel ikke ville blive klaret. Så er det svært at gøre noget,« siger Bent Hansen, som også er formand for det såkaldte letbaneråd, der samler interessenterne.

Burde I som ejere have fulgt arbejdet tættere netop for at undgå den slags overraskelser så sent i processen?

»Vi har jo oprettet et rimelig stort sekretariat, og der er en selvstændig bestyrelse netop for at holde fokus på, at opgaven løses. Det er jo ikke meningen, at vi skal oprette en bestyrelse og samtidig være inde over alle beslutninger alligevel. Hvorvidt der i bagklogskabens ulideligt klare lys var brug for, at vi ikke bare nedsatte en bestyrelse, men at borg­mesteren og jeg også fulgte arbejdet, har jeg svært ved at se for mig,« siger Bent Hansen.

Der er øjensynlig 3 ledelsesniveauer:
- ejerne (kommune og region)
- bestyrelsen
- Letbaneselskabet

Ifølge artiklens reference til indberetninger 10. 11. og 17. august er der ikke reageret:
- enten ved tiltag, som kan afhjælpe situationen
- eller ved ledelsesbeslutninger, som udsætter den planlagte idriftsættelse

Hvem sagde ldelsessvigt ? - på mindst to niveauer.

  • 2
  • 0

Det er så den sædvanlige ansvarsforflygtigelse i den offentlige sektor vi ser alt for tit, og en bekræftelse på det gamle ord: "Hvad ingen selv ejer tager ingen ansvar for"

Der findes ikke noget bedre argument for privatisering end Århus Letbane, der jo ikke er så let at det gør noget, men blot er et almindeligt tog på almindelige skinner med almindelig fremføringspersonale og til fare for alt og alle når det kommer ud af egen reserveret trache.

  • 1
  • 2