Ejendomskøb til droppede togfond-projekter har kostet 164 millioner
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ejendomskøb til droppede togfond-projekter har kostet 164 millioner

Illustration: Alex Tran/Banedanmark

Fire planlagte jernbanestrækninger, der som konsekvens af regeringens foreslåede decimering af Togfonden ikke kommer til at se dagens lys, har indtil videre kostet staten 164,8 millioner kroner. Det viser en ny opgørelse fra Transportministeriet.

Venstre-regeringen foreslår i sit finanslovsudspil at sløjfe en række togfond-projekter, herunder den nye bane over Vestfyn, togbroen over Vejle Fjord, nye baner mellem Vejle og Billund og mellem Hovedgård og Aarhus. Alt sammen projekter, hvor anlægsarbejdet ikke er sat i gang endnu.

Læs også: Analyse: Banen er kridtet op til politiske forhandlinger om Togfonden

Ikke desto mindre har staten allerede brugt flere millioner kroner på de fire projekter i form af opkøb af ejendomme i området for det planlagte arbejde, såkaldte forlodsovertagelser eller fremrykket ekspropriation. Derigennem har Banedanmark og Vejdirektoratet indtil videre spenderet 81 millioner kroner på den nye bane på Vestfyn, 66,5 millioner kroner på banen over Vejle Fjord, 5,3 millioner kroner på banen til Billund og 12 millioner kroner på banen mellem Hovedgård og Aarhus.

Togfonden, som blev forhandlet på plads i 2013 af et flertal bestående af SRSF-regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, omfatter projekter for i alt 28,5 milliarder kroner. Finansieringen skulle sikres via øget beskatning på at udvinde råolie i Nordsøen, men fonden mangler ifølge Finansministeriet finansiering for godt 15,5 milliarder kroner på grund af faldende oliepriser.

Læs også: Forligspartier vil gennemtrumfe forsinket togfond uden om regeringen

Det er Socialdemokraternes Rasmus Prehn, der gennem transportudvalget har bedt transportminister Hans Christian Schmidt (V) om at redegøre for statens udgifter til i togfond-projekter, som regeringen ikke ønsker at gennemføre. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra ham.

Hos Dansk Folkeparti, som også indgår i forligskredsen bag Togfonden, fastholder transportordfører Kim Christiansen, at projekterne skal gennemføres. Derfor er pengene ikke spildt, siger han.

»Der er jo endnu ikke aflyst nogen projekter i Togfonden, bare fordi regeringen lægger op til det. Aftalen om Togfonden ligger fast, og der er stadig et politisk flertal uden om regeringen. Derfor er det sund fornuft, at man har været ude at ekspropriere de berørte ejendomme,« siger Kim Christiansen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

De penge er jo kun spildte investeringer i regeringens øjne, men den regering er jo gudskelov ikke vedvarende og snart kommer der atter nye øjne på denne investering igen.

  • 11
  • 2

er de omtalte penge kun admin-udgifter, eller er det også penge brugt på at ekspropriere? så har man jo noget areal som kan sælges igen - hvis projekterne helt skal droppes.

  • 4
  • 0
  • og ville det ikke være uanstændigt at husejerne havde ekspropriationstruslen hængende over hovedet i mage år = usælgelige huse.

Problemet er, at der ingen politisk vilje er til at lave relevante transportkorridorer.
Og f.eks. Ring 5 på Sjælland, som er meget ønskelig, forsøges jo også nedlagt - for at genetablere ejendomsværdier.

Der er andre lande, som har sløjfet deres jernbaner OG solg traceerne - det fortryder de bittert idag.

P.S.: Beløbet er jo lille i den samlede skala - 1% ?

P.P.S.: Og projektdele, som kan tilføjes senere, er der vel ikke så store betænkeligheder ved at udskyde ?
Det er da værre med halve løsning = elektrificeringen (som bare stoppede midtvejs).

  • 8
  • 0

Ekspropriationen af arealer, som planlægges inddraget i de nødvendige strækningsforkortelser har et flertal i Folketinget, som ved et valg nu ville opnå støtte fra omkring 65-70 % af vælgerne.

At den nuværende anti-kollektive mindretalsregering er imod de påtrængende opgraderinger af jernbanen, er ikke det samme som at projekterne er opgivet.

Jeg er ikke i tvivl om at Ingeniøren har en stab af seriøse, engagerede, dedikerede og hårdt arbejde journalister, men det ser ud som om de økonomisk betingede nedskæringer slår hårdt igennem på jernbaneområdet.

Kvaliteten er mile vidt fra den, som Ingeniøren præsterede, da Nicolai Østergaard og Birgitte Marfelt havde ansvaret for jernbaneområdet.

  • 2
  • 1

Hos Dansk Folkeparti, som også indgår i forligskredsen bag Togfonden, fastholder transportordfører Kim Christiansen, at projekterne skal gennemføres.
Hvem tror mon på det?

  • 0
  • 1

Det er ikke i orden at bruge mange milliarder, man ikke har, på at overflødiggøre eksisterende skinnelegemer med dyre nye skinner, så jyske politikere kan komme nogle minutter hurtigere hjem!

Lad private/pensionskasser bygge og drive:

En Kattegat forbindelse over Samsø i stedet. Den vil vinde mere tid og aflaste det eksisterende banenet, E45 og E20 til gavn for alle.

• Det ville spare tid og penge for alle dem, der får reduceret trængsel (også omkring Odense).
• Nogle virksomheder samt pendlere og dermed trængsel ville flytte fra tilstoppede København og Århus til Odder, Samsø, Kalundborg, Holbæk og Roskilde, hvor der er plads og mere brug for aktivitet.

  • 1
  • 7

En Kattegat forbindelse over Samsø i stedet. Den vil vinde mere tid og aflaste det eksisterende banenet, E45 og E20 til gavn for alle.

• Det ville spare tid og penge for alle dem, der får reduceret trængsel (også omkring Odense).
• Nogle virksomheder samt pendlere og dermed trængsel ville flytte fra tilstoppede København og Århus til Odder, Samsø, Kalundborg, Holbæk og Roskilde, hvor der er plads og mere brug for aktivitet.


Det du skriver, er i modstrid med de erfaringer, man har fra tidligere projekter. Motorveje bruges mest til forholdsvis lokal trafik. E45 er overbelastet af østjyder, der kører mellem østjyske byer.

En Kattegat-forbindelse vil fjerne trafik fra den vestfynske motorvej, men den vil også medføre, at det ikke længere vil være så attraktivt at lægge virksomheder på Fyn og i Jylland syd for Skanderborg. Hvis jeg var folketingspolitiker fra den sydlige halvdel af Jylland eller Fyn, ville jeg kæmpe imod en Kattegat-forbindelse, for disse dele af landet vil tabe til København og Århus.

Det vil også være begrænset, hvor mange virksomheder der vil komme til Samsø. Jeg tror, øen vil blive et sommerhusområde med lidt landbrug.

Hvorfor skulle man lægge virksomheder i Kalundborg, Holbæk eller Roskilde? Der er betydelig rejsetid til både København og Århus, så det bliver ikke så let at få adgang til den bedste arbejdskraft. Odder ligger allerede på forbindelsen mellem Århus og øerne, så jeg tvivler på at en Kattegat-forbindelse vil gøre nogen forskel for Odder.

Jeg har svært ved at se, hvor Danmark skal få pengene til Kattegat-forbindelsen, før Femern-forbindelsen er færdigbygget. Blandt andet vil EU sætte sig imod, at vi bruger så mange penge på investeringer.

I

  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten