Eiffeltårnet er fyldt med rust

Eiffeltårnet tilbage i 2011. Illustration: NonOmnisMoriar (CC BY-SA 3.0)

Eiffeltårnet er i dårlig stand og fyldt med rust.

Det er kommet frem, efter fortrolige rapporter er blevet lækket til det franske magasin Marianne, skriver The Guardian.

Det britiske medie fortæller også, at monumentet har brug for en fuldstændig renovering, og ikke bare et kosmetisk makeover, som tårnet får, inden de olympiske lege skal afholdes i Paris i 2024.

Skulle kun have stået i 20 år

Eiffeltårnet blev opført til Verdensudstillingen i 1889 som et symbol på den industrielle revolution.

Ifølge The Guardian var den oprindelige plan, at tårnet kun skulle have stået i 20 år. Men 133 år efter dens opførelse, står den stadig på Champ-de-Mars i Paris.

Det 7.300 tons tunge jerntårn er 324 meter høj. Det er opført i smedejern, der blev opfundet i Storbritannien under den industrielle revolution, og holdes sammen af 2,5 millioner nitter.

Tårnet fik dengang også fire lag af rød blymaling også kendt som mønje, der i dag er forbudt, men dengang blev betragtet som det bedste antikorrosionsmiddel.

Civilingeniøren Gustave Eiffel, hvis virksomhed designede og byggede monumentet, fortalte dengang, at spredningen af rust var den største udfordring for konstruktionen. Derfor foreslog han, at den skulle males hvert syvende år.

Vil ikke lukke tårnet ned i længere perioder

Siden 1889 er det blevet til et par omgange med malerpenslerne, og det er nu ved at være tid til dens 20. omgang.

Den skal nemlig males igen, som en del af forberedelserne inden OL i 2024, og det kommer til at koste lidt mere end 446 millioner kroner.

Det var meningen, at en tredjedel af tårnet skulle have fjernet alt det gamle maling og derefter have to nye lag. Men forsinkelser forårsaget af Covid og den bekymrende tilstedeværelse af bly fra det gamle maling betyder, at det kun er fem procent, som vil blive behandlet.

Til magasinet Marianne kalder eksperterne det for et kosmetisk ansigtsløft og forudser, at resultat vil blive “beklageligt”. De mener, at tårnet bør have fjernet alt maling helt ind til metallet, repareres og males om. Den gamle maling gør kun korrosionen værre, anfører de.

Den tilsynsførende virksomhed af tårnet, Sete, er tilbageholdende med at lukke tårnet ned i længere perioder på grund af de turistindtægter, som monumentet giver.

Omkring 6 millioner besøgende kommer typisk hvert år for at se tårnet. Dermed er monumentet det fjerde mest besøgte kultursted i Frankrig efter Disneyland, Louvre og Versailles-slottet.

Ifølge The Guardian tabte tårnet i 2020 387 millioner kroner i indtægter på grund af Covid-nedlukninger.

Rapporter om fare for korrosion

Til trods for flere tabte indtægter, er det ifølge flere rapporter nødvendigt, at Eiffeltårnet lukker og renoveres i en period.

En rapport fra malervirksomheden Expiris beskrev i 2014, at tårnet havde revner og rust. Derudover klæbede kun 10 procent af det nyere maling sig stadig til strukturen.

»Jeg har arbejdet på tårnet i flere år nu. I 2014 mente jeg, at det hastede meget med at håndtere korrosionen,« fortæller rapportens forfatter og leder af Expiris Bernard Giovannoni til Marianne.

Han havde dengang i 2014 foreslået, at man fjernede al den gamle maling og malede tårnet på ny.

En anden rapport fra 2016 fandt 884 fejl, hvoraf 68 udgjorde en risiko for “holdbarheden” af strukturen. Der blev både taget billeder af fejlene, de blev nummeret og klassificeret efter graden af alvor.

En ekspert fortalte Marianne, at selvom den originale maling mange steder fortsat beskytter metallet, så kan de nye områder, som delvist har fået en makeover, ikke håndtere det høje blyniveau eller rusten. Det kan resultere i yderligere korrosion.

monumentets hjemmeside skriver arkitekt, ingeniør og historiker Bertrand Lemoine, at hvis tårnet bare bliver malet om, så kan det holde for evigt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det 7.300 tons tunge jerntårn er 324 meter høj. Det er opført i smedejern, der blev opfundet i Storbritannien under den industrielle revolution, og holdes sammen af 2,5 millioner nitter

Nu ing.dk har rod i ingeniørforeningen, så er er det værd at bemærke at Eiffeltårnet er opført som en gitterkonstruktion af stål . Den oprindelige proces til at lave stål er bessemerprocessen som blev opfundet i England omkring 1850 af Henry Bessemer. Det må vøre den som der hentydes til.

At fremstille smedejern udfra råjern eller støbejern er en ældgammel process, som består af at smede på jernet, så kulstof indholdet reduceres, herved fås et stærkt og fleksibelt materiale.

  • 31
  • 7

I følge den engelske Wikipedia er det ikke bessemer-stål men "noget andet". Puddle-iron. Og resultatet synes at være en slags smedejern, bare produceret enklere i en hærdovn (me thinks). Jeg har ikke Wagners Teknologi for hånden, så jeg er meget usikker.

  • 11
  • 1

Der er da vist nogen der har sovet gevaldigt i timen. De har haft to år hvor tårnet alligevel har været for-det-meste-lukket, der kunne de vel passende have brugt tiden. Nu er det åbenbart et problem at lukke ned fordi de så vil tabe yderligere indtægter. Vorherrebevares.

  • 21
  • 21

Gad vide hvad Eiffeltårnet er lavet af. Lidt begreber:

Jern er betegnelsen for grundstoffet; men navnet indgår også i betegnelse som råjern, støbejern og smedejern. Den traditionelle måde at udvinde jern af jernmalm er ved hjælp af en højovn, her blandes malmen med kul. Varmen fra de brændende kul, reducerer malmen så man får jern med en del opløst kulstof. Højovnsprocessen er meget gammel, og ikke opfundet i England.

Råjernen kan bruges direkte som støbejern, men normalt foretrækker man at fjerne noget af kultof indholdet, så får man et mindre sprødt materiale. Eiffeltårnet kan sagtens være bygget af støbte profiler; men det kan englænderene ikke tage æren af.

Smedejern får man ved at opvarme et stykke jern, derved afkuller man materialet fra overfladen og jernet bliver blødere og mindre sprødt. Ved gentagen opvarmning og smedning kan man fremstille et materiale, som har en passende hårdhed og samtidig er bøjeligt.

Ved Bessmerprocessen blæser man luft ind i det flydende jern, luftens ilt reagerer med kulstoffet og danner CO eller CO2, ved at styre mængnden af luft kan man fremstille et materiale med styret lavt kulstofindhold og dermed egenskaber; man får stål. Da Bessmerprocessen er opfundet i England omkring 1850, kan Eiffeltårnet være bygget af stål.

  • 12
  • 2

Smedejern har en særegen struktur med lag af varierende sammensætning, det er ikke til at få fingre i i dag. Smedejern og smedeligt jern (lavt kulstofindhold - ikke hærdeligt) rodes tit sammen. Så man (hvem?) begyndte at tale om ikke-hærdeligt stål (det vil nok sige noget mindre end ½ % kulstof).

Afkulning af råjern kan ske på mange måder: Bessemerproces, Thomas-proces, puddling, gentagen bearbejdning i en esse som beskrevet (og ...?). Denne gentagne bearbejdning er netop årsagen til den lagdelte struktur. Smedejern i de mængder er nok urealistisk - men man ved aldrig. Puddling i en hærdovn (reverbérovn) kan danne større mængder jern med ensartet struktur.

Men i hvert fald synes der ikke at være brugt jern med meget kulstof, hverken hærdeligt stål eller støbejern. Store mængder kulstof, omkring et par procent, sænker smeltepunktet meget. Støbejern har haft stor anvendelse - var Krystalpaladset ikke bygget af det?

  • 2
  • 1

Der er da vist nogen der har sovet gevaldigt i timen. De har haft to år hvor tårnet alligevel har været for-det-meste-lukket, der kunne de vel passende have brugt tiden. Nu er det åbenbart et problem at lukke ned fordi de så vil tabe yderligere indtægter. Vorherrebevares.

Folk der har forstand på et tårn, ved naturligvis også alt om virusser, vacciner, hvornår de bliver udviklet, i hvilket omfang de virker, hvor mange som vil vaccineres og dermed hvornår alt åbner op igen.

Ironi forekommer sporadisk ;-)

  • 21
  • 6

Folk der har forstand på et tårn, ved naturligvis også alt om virusser, vacciner, hvornår de bliver udviklet, i hvilket omfang de virker, hvor mange som vil vaccineres og dermed hvornår alt åbner op igen.

Ironi forekommer sporadisk ;-)

Nu har jeg ikke forstand på alle disse ting, men jeg har læst lidt om atomkraft så hvorfor gør man ikke bare med tårnet som man gør med atomkraft?

Luk det gamle lort, riv det ned, og hyr kineserne til at bygge et nyt mage til, dobbelt så stort, så det står klart i 2024, hvor svært kan det være 🙂

  • 3
  • 36

Tak for godt nørderi om jern, stål osv. Luner et gammelt smedehjerte. Men nu skal vi jo have gjort noget ved Eiffel Tårnet.

Måske skulle man overveje en rekonstruktion - altså et helt nyt tårn. 447 mill kroner (skriv dog de originale Eurobeløb) for renovering af 7.300 tons er trods alt en sjat. 61,- kroner / kilo. Hertil en masse problemer med gammel blymalling - i rå mængder antages.

Kunne nogen i stålkonstruktionsbranchen give os indtryk af, hvor vi ligger med kilo prisen for en konstruktion som Eiffeltårnet ?

  • 3
  • 8

Man kunne nok også lave en ny Mona Lisa, som på alle måder er bedre end den originale 😉 - men det er lige som ikke det samme - - -.

Der er utroligt meget kultur og identitet bundet op på det gamle tårn - det vil gøre ondt helt ind i hjertet på mange franskmænde at se det erstattet - selv af noget, der er "helt magen til".

  • 24
  • 0

Jeg gider ikke at finde den gamle lærebog om matallurgi frem, for det fremgår entydigt af tårnets hjemmeside, at det er lavet af jern...

At kalde Disneyland for et kultursted (som skrevet i artiklen) er nok at tage munden for fuld. Et sted for lavkultur er vel mere passende ;-)

  • 11
  • 2

Jeg har en gang I praksis mødt Puddled Iron. Det var i Bahia Blanca Argentina i form af ”Muelle de Hierro” bygget af the Southern Railroad Company i 1884, et Engelsk firma. Pieren var projekteret til at overføre gods direkte fra jernbanevogne til/fra skibe. Konstruktionen bestod af en mængde lodrette søjler af Puddled Iron hvorpå der var horisontale spunsjern også lavet af Puddled Iron. Ovenpå var der så et lag grus og jernbaneskinner.

Da jeg undersøgte struturen i 1978 bestod spunsjernene og den øverste del af søjlerne af 100% rust. Man kunne hamre al materialet væk med en lille hammer som man før i tiden gav børn som legetøj. Der var en stor mængde cirka 15 cm lange fibre i rusten. Man kunne karakterisere den øvre del som fiber forstærket rust. Den del af søjlerne der var under tidevandet, var derimod næsten fri for rust og havde mere end 90% af de oprindelige dimensioner.

På trods af tilstanden var pieren stadig i brug. Jeg rejste naturligvis alarmen, men det havde ingen effekt, indtil nogle få måneder senere da en sektion faldt i vandet. Det materiale som jeg mødte var meget korrosionsbestandigt. Strukturen havde så vidt jeg kunne vurdere aldrig været malet.

Man kan læse lidt mere her.

https://www.realwroughtiron.com/working-wi...

  • 8
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten