Eiffeltårnet er fyldt med rust
Eiffeltårnet er i dårlig stand og fyldt med rust.
Det er kommet frem, efter fortrolige rapporter er blevet lækket til det franske magasin Marianne, skriver The Guardian.
Det britiske medie fortæller også, at monumentet har brug for en fuldstændig renovering, og ikke bare et kosmetisk makeover, som tårnet får, inden de olympiske lege skal afholdes i Paris i 2024.
Skulle kun have stået i 20 år
Eiffeltårnet blev opført til Verdensudstillingen i 1889 som et symbol på den industrielle revolution.
Ifølge The Guardian var den oprindelige plan, at tårnet kun skulle have stået i 20 år. Men 133 år efter dens opførelse, står den stadig på Champ-de-Mars i Paris.
Det 7.300 tons tunge jerntårn er 324 meter høj. Det er opført i smedejern, der blev opfundet i Storbritannien under den industrielle revolution, og holdes sammen af 2,5 millioner nitter.
Tårnet fik dengang også fire lag af rød blymaling også kendt som mønje, der i dag er forbudt, men dengang blev betragtet som det bedste antikorrosionsmiddel.
Civilingeniøren Gustave Eiffel, hvis virksomhed designede og byggede monumentet, fortalte dengang, at spredningen af rust var den største udfordring for konstruktionen. Derfor foreslog han, at den skulle males hvert syvende år.
Vil ikke lukke tårnet ned i længere perioder
Siden 1889 er det blevet til et par omgange med malerpenslerne, og det er nu ved at være tid til dens 20. omgang.
Den skal nemlig males igen, som en del af forberedelserne inden OL i 2024, og det kommer til at koste lidt mere end 446 millioner kroner.
Det var meningen, at en tredjedel af tårnet skulle have fjernet alt det gamle maling og derefter have to nye lag. Men forsinkelser forårsaget af Covid og den bekymrende tilstedeværelse af bly fra det gamle maling betyder, at det kun er fem procent, som vil blive behandlet.
Til magasinet Marianne kalder eksperterne det for et kosmetisk ansigtsløft og forudser, at resultat vil blive “beklageligt”. De mener, at tårnet bør have fjernet alt maling helt ind til metallet, repareres og males om. Den gamle maling gør kun korrosionen værre, anfører de.
Den tilsynsførende virksomhed af tårnet, Sete, er tilbageholdende med at lukke tårnet ned i længere perioder på grund af de turistindtægter, som monumentet giver.
Omkring 6 millioner besøgende kommer typisk hvert år for at se tårnet. Dermed er monumentet det fjerde mest besøgte kultursted i Frankrig efter Disneyland, Louvre og Versailles-slottet.
Ifølge The Guardian tabte tårnet i 2020 387 millioner kroner i indtægter på grund af Covid-nedlukninger.
Rapporter om fare for korrosion
Til trods for flere tabte indtægter, er det ifølge flere rapporter nødvendigt, at Eiffeltårnet lukker og renoveres i en period.
En rapport fra malervirksomheden Expiris beskrev i 2014, at tårnet havde revner og rust. Derudover klæbede kun 10 procent af det nyere maling sig stadig til strukturen.
»Jeg har arbejdet på tårnet i flere år nu. I 2014 mente jeg, at det hastede meget med at håndtere korrosionen,« fortæller rapportens forfatter og leder af Expiris Bernard Giovannoni til Marianne.
Han havde dengang i 2014 foreslået, at man fjernede al den gamle maling og malede tårnet på ny.
En anden rapport fra 2016 fandt 884 fejl, hvoraf 68 udgjorde en risiko for “holdbarheden” af strukturen. Der blev både taget billeder af fejlene, de blev nummeret og klassificeret efter graden af alvor.
En ekspert fortalte Marianne, at selvom den originale maling mange steder fortsat beskytter metallet, så kan de nye områder, som delvist har fået en makeover, ikke håndtere det høje blyniveau eller rusten. Det kan resultere i yderligere korrosion.
På monumentets hjemmeside skriver arkitekt, ingeniør og historiker Bertrand Lemoine, at hvis tårnet bare bliver malet om, så kan det holde for evigt.
