Mange af vore (tilsammen) alvidende læsere vil erindre, at teknikumingeniørernes daværende forening, Ingeniør-Sammenslutningen, indtil fusionen med Dansk Ingeniørforening residerede i en historisk bygning i København. Den var beliggende lige over for Christiansborg på adressen Ved Stranden 18, dengang kaldet ‘Domus Technica’.
Men kan nogen af jer også erindre noget om en flymotor i kælderetagen og hvad der blev af den, spørger vor læser på Frederiksberg:
Hej Lynch.
Er der plads til en lille efterlysning på Bagsiden? Det drejer sig om, at der angiveligt skulle have været udstillet en motor i underetagen i det tidligere Domus Technica.
Motoren skulle stamme fra et tysk Messerschmitt Me 262, et af verden første jetdrevne fly, som styrtede i havet ud for Handermelle ca. 10 km fra Nysted på Lolland den 9. marts 1945.
Min interesse i sagen er en generel livslang interesse i flyhistorie og i den forbindelse er jeg med i et netværk, hvor vi hjælper hinanden med diverse oplysninger. Jeg arbejder også som frivillig i gruppen for flydokumentation på Danmarks Tekniske Museum, hvor vi ofte får henvendelser om diverse fly-relaterede spørgsmål.
Spørgsmålet her er stillet af en østrigsk flyentusiast, Wolfgang Falch, som har genopbygget en Me 262. Han har tidlgiere været i Danmark og har, med tilladelse, bjærget dele fra nedstyrtede fly ud for Vestkysten. Messerschmitt Me 262 er et relativt ikonisk fly, og i et sådant arbejde mangler tit originale dele, som man enten må købe, hvis de findes, eller man bytter med andre.
Hvis historien er sand, hvordan er motoren så havnet hos Ingeniør-Sammenslutningen? Og hvorfor var den udstillet? Var det fordi, det var en af de første jetmotorer? Hvad skete der med motoren, efter at Domus Technica blev solgt?
Ingeniørens bagside
Bagsiden er avisens mangeårige skæve tilgang til teknologiens verden. Skriv til Lynch om sære og uforklarlige ting fra teknikkens overdrev. Og følg Lynch på Ingeniørens Backsite på Facebook, hvor der er livlig debat.
Jeg har søgt på de sædvanlige kilder, som vi bruger, men uden held, ud over at have fået bekræftet, at piloten ligger begravet på Vestre Kirkegård.
Og det er her, Bagsiden måske kan hjælpe, eventuelt gennem ingeniører, som havde deres daglige gang i Domus Technica eller var involveret i flytningen.
Læsere med relevante oplysninger er velkomne til at kontakte mig på mail: mogejens@mail.dk – eller telefon: 2674 1517.
Med venlig hilsen
Mogens Jensen
– – –
Det her er godt nok et ret langt skud i tågen, men det skal blive interessant at se, om der er gevinst.
For at hjælpe på erindringen har jeg på Smithsonians website fundet et billede af Me 262’s jetmotor, som var en Jumo 004 fra Junkers. Var det sådan en, I husker, I har set i Domus Technica?
Ja, hagekorset på haleroret herover vækker ubehagelige følelser hos især ældre læsere – også hos mig. Dog er teknikken i flyet jo i sig selv neutral ...
/Lynch
