Dan Skjoldstrup mente forhåbentlig 1.5 kV ellers var det for nemt at fastslå det indlysende at man ikke er i nærheden af 25 kV ved s-togs køreledningerne
Havarikommissionen arbejder i øjeblikket på at fastslå, hvad et ukendt installationskabel lavede i nærheden af tog 11590, da det rev wirer og isolatorer ned på perronen på Københavns Hovedbanegård 12. juni 2007.
I en foreløbig redegørelse fastslår Havarikommissionen, at installationskablet, et plastrør fyldt med kabler, hang så lavt, at togets bagerste strømaftager ramte røret.
Det beskadigede strømaftageren så meget, at den "høvlede store spåner af køreledningen" og trak den over, mens wirer og isolatorer faldt ned i hovedet på en gruppe svenske skolebørn og deres lærere. Syv måtte indlægges på Rigshospitalet.
Havarikommissionens undersøgelser tyder på, at kablet slet ikke blev brugt, fordi der ingen spænding var i kablet.
»Vi aner stadig ikke, hvad kablet blev brugt til, men det burde under ingen omstændigheder være i nærheden af strømaftageren,« siger Dan Skjoldstrup fra Havarikommissionen.
Den foreløbige redegørelse fra Havarikommissionen viser, at selve køreledningen aldrig faldt ned på perronen, men blev over taget på toget. Derimod tyder undersøgelserne på, at de nedfaldne wirer og isolatorer ikke var strømførende.
»Vi kan ikke udelukke det, men under alle omstændigheder har de ikke været i nærheden af 25 kV,« siger Dan Skjoldstrup.
Havarikommissionen arbejder i øjeblikket på at finde ud af, hvem der havde ansvaret for det lavthængende installationskabel.
Dan Skjoldstrup mente forhåbentlig 1.5 kV ellers var det for nemt at fastslå det indlysende at man ikke er i nærheden af 25 kV ved s-togs køreledningerne
Nu var det på fjerntogsperronen at køreledningen blev revet ned så det er korrekt med de 25 kV. Det kan man også se på billedet, da det er et øresundstog (hvis det altså er fra denne hændelse og ikke et arkiv)
Øhh.. Hvad mener du? Det var da et øresundstog der var tale om = 25kV )på dansk jord) /J
Det var et regionaltog der rev ledningen ned. I hvert fald hvis det var den 12. juni 2007 (i artiklen står 2006). Regionaltogene kører med 25 kV (50 Hz)
Der var tale om tog 11590 bestående af to elektriske togsæt litra X31 ejet af SJ, men opereret af DSB. Uheldet skete klokken 19.30 den 12/6 2007 da toget kørte ind på perron 5. Køreledningsanlægget på Banedanmarks fjernbaner forsynes med 25 kV. MVH Thomas Djursing, journalist på Ingeniøren
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard