Efterladt installationskabel rev køreledninger ned
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Efterladt installationskabel rev køreledninger ned

Havarikommissionen arbejder i øjeblikket på at fastslå, hvad et ukendt installationskabel lavede i nærheden af tog 11590, da det rev wirer og isolatorer ned på perronen på Københavns Hovedbanegård 12. juni 2007.

I en foreløbig redegørelse fastslår Havarikommissionen, at installationskablet, et plastrør fyldt med kabler, hang så lavt, at togets bagerste strømaftager ramte røret.

Det beskadigede strømaftageren så meget, at den "høvlede store spåner af køreledningen" og trak den over, mens wirer og isolatorer faldt ned i hovedet på en gruppe svenske skolebørn og deres lærere. Syv måtte indlægges på Rigshospitalet.

Havarikommissionens undersøgelser tyder på, at kablet slet ikke blev brugt, fordi der ingen spænding var i kablet.

»Vi aner stadig ikke, hvad kablet blev brugt til, men det burde under ingen omstændigheder være i nærheden af strømaftageren,« siger Dan Skjoldstrup fra Havarikommissionen.

Hvem havde ansvaret for lavthængende kabel?

Den foreløbige redegørelse fra Havarikommissionen viser, at selve køreledningen aldrig faldt ned på perronen, men blev over taget på toget. Derimod tyder undersøgelserne på, at de nedfaldne wirer og isolatorer ikke var strømførende.

»Vi kan ikke udelukke det, men under alle omstændigheder har de ikke været i nærheden af 25 kV,« siger Dan Skjoldstrup.

Havarikommissionen arbejder i øjeblikket på at finde ud af, hvem der havde ansvaret for det lavthængende installationskabel.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det var et regionaltog der rev ledningen ned. I hvert fald hvis det var den 12. juni 2007 (i artiklen står 2006). Regionaltogene kører med 25 kV (50 Hz)

  • 0
  • 0

Der var tale om tog 11590 bestående af to elektriske togsæt litra X31 ejet af SJ, men opereret af DSB. Uheldet skete klokken 19.30 den 12/6 2007 da toget kørte ind på perron 5. Køreledningsanlægget på Banedanmarks fjernbaner forsynes med 25 kV.
MVH Thomas Djursing, journalist på Ingeniøren

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten