Efterforskningsleder er klar med champagnen: »Vi skal nok finde MH370«
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Efterforskningsleder er klar med champagnen: »Vi skal nok finde MH370«

Ugentligt modtager de indonesiske myndigheder nye stykker plastic, bomuld eller kasser, som lokale har fundet på strandene og mistænker for at være fra det forsvundne passagerfly MH370. Stykkerne bliver sendt videre til Boeing for at få bekræftet om de stammer fra flyet. Men indtil videre er der kun kommet et svar: Nej.

De totale fravær af en eneste vragdel fra flyet undrer flyeksperter verden over, blandt andre direktøren Tim Clark fra flyselskabet Emirates, der er det selskab, der har med flest Boeing-fly i drift. Han ryster på hovedet over de manglende vragdele og sammen med konspirationsteoretikere verden over tvivler han på, at vi kender hele sandheden bag flyets forsvinden.

Se Ingeniørens fokus om Malaysia Airlines MH370 her!

Hacking af styresystemer, nedskydning og landing på fremmede baser er blandt de mange teorier. Men myndighederne afviser dem gang på gang og holder sig til den samme officielle historie: MH370 fløj i en direkte kurs fra Indonesien og mod Sydpolen, hvor den løb tør for brændstof og styrtede ned langs den såkaldte syvende arch, som er den linje, hvor flyet - ifølge beregninger fra satellitfirmaet Inmarsat - befandt sig, da man modtog det sidste signal fra det.

Vragrester vil dukke op

I ni måneder har efterforskningen i det Indiske ocean været i gang, men hvor 27 lande var involveret i de første uger, så er det nu kun Kina, Australien og Malaysia, der for alvor arbejder på sagen. Tre skibe med højteknologisk udstyr til at kortlægge havbunden - GO Phoenix, Fugro Equator og Fugro Discovery - er med i eftersøgningen, der især sker med undervandsdroner.

Video af eftersøgningen lavet af Joint Agency Coordination Centre (JACC), der er den centrale koordineringsenhed i Australien:

I spidsen for efterforskningen er Peter Foley, der er undersøger i Australian Transport Safety Bureau (ATSB). Han leder en gruppe på 180 mand og koordinerer de tre landes arbejde, og han er overbevist om, at flyet bliver fundet.

»Vragrester vil utvivlsomt skylle op på en strand på et tidspunkt, højst sandsynligt på Sumatra,« siger Peter Foley til den australske nyhedsstation News Corp Australia.

Ifølge Peter Foley vil kortlægningen af havbunden også på et tidspunkt vise flyet, selvom dybderne er på op til seks kilometer med stejle undersøiske bjergrygge.

Foley er faktisk så sikker, at han allerede har lagt en flaske champagne af mærket Moët på køl.

Tag turen hen over havbunden i efterforskningsområdet

Sniffer efter olie

Indtil videre har efterforskerne kortlagt 9000 kvadratkilometer af havbunden, der aldrig før har været kendt.

Droner har også 'sniffet' efter olierester i form af kulbrinteforbindelser, og sømændene på skibene har udført deres arbejde 2700 kilometer fra den nærmeste kyst, hvor bølgerne har været op til 12 meter høje. Imens hviler MH370 formentlig et sted på havbunden og bliver langsomt overgroet, mens havdyr finder tilholdssted i dets indre.

Leder efter motorer og landingsgear

Efterforskerne har i øjeblikket kalibreret deres udstyr til at finde to ting: Boeing 777-flyets store turbofan-motorer, som ventes at være forholdsvis intakte, samt landingsgearet. Netop de to ting viste sig nemlig at tone mest tydeligt frem på havbunden, da man efterforskede Air France Flight 447 i Atlanten, der blev fundet i november 2009, skriver NBC.

Hvor længe efterforskningen vil fortsætte er dog uklart, men de australske myndigheder har meldt ud, at eftersøgningen i de prioriterede områder langs den syvende arch skal være slut i maj 2015.

Skibene Fugro Equator og Fugro Discovery har dog oplevet en del tekniske problemer, der har forsinket tidsplanen, men reparationer ventes at være færdige snart.

GO Phoenix fortsætter ufortrødent sin søgning, hovedsageligt på dybder under 3,5 kilometer fra Zenith-plateauet vest for Exmouth og ned til Batavia Seamount og over den dybe Broken Ridge vest for Fremantle.

Håbet står tilbage

Imens arbejder Peter Foley og hans folk løbende på at opdatere strømmodeller for området for at kende de meste sandsynlige steder for opskyl af vragrester, men indtil videre giver de samme resultat: Strande på det vestlige Sumatra burde have modtaget vragrester allerede 123 dage efter styrtet.

Men der er ingen. Hvorfor, spørger alle. Og Malaysias forsvarsminister prøver at komme med et slags svar:

»Vi må fortsætte med at håbe, for nogle gange er håbet det eneste, vi har,« lød det på en af de seneste pressekonferencer.

Gennem mailsitet Indiegogo har de efterlevende efterhånden sat 100.000 $ på højkant til den, der kan afsløre, hvad der virkelig skete med MH370.
Meget få tror efterhånden, at den nogensinde vil blive fundet der hvor man leder.
HVAD der skete, og HVOR den er i dette hellige øjeblik, er der helt sikkert folk der ved.
De kommer bare ikke frem.
100.000 $ er peanuts i denne sag

  • 0
  • 0