Øh, der skulle vist stå "stang" og "stænger", selv om bygningsingeniører normalt ville skrive bjælke. Det lignede nu mere et monument end en bro.
Ingeniørerne, der designede en spektakulær ny gangbro til Florida International University, havde ikke helt styr på kræfternes forløb i den specielle konstruktion, der kollapsede 15. marts i år.
Det skriver efterforskerne fra det amerikanske National Transportation Safety Board (NTSB) i en pressemeddelelse.
»Selv om undersøgelsen stadig er i gang, har gennemgangen påvist, at der blev lavet fejl i designet af det nordligste knudepunkt på den 53 meter lange bro, hvor to tænger forbindes til brodækket,« står der i pressemeddelelsen fra NTSB.
Ifølge efterforskerne havde ingeniørerne overvurderet styrken af knudepunktet mellem den diagonale tang, der omtales som nummer 11, og den vertikale tang, der er navngivet som nummer 12. Desuden havde ingeniørerne undervurderet, hvor stor belastningen i dette punkt ville være.
Konklusionerne svarer til dem, uafhængige ingeniører, der har gennemgået projekteringsmaterialet for forskellige medier, tidligere er kommet frem til.
Designet af broen var ret usædvanligt. Universitetet havde ønsket sig en iøjnefaldende bro, og det fik de i forslaget fra et konsortium bestående af entreprenøren MMC og broingeniører fra firmaet FIGG.
Firmaerne foreslog, at bygge en skråstagslignende bro. Men konstruktivt var der tale om en bjælkebro, og stagene fungerede kun som svingningsdæmpende afstivning. Brodækket blev bygget og støbt ved siden af den vej, som det senere skulle spænde henover. Konstruktivt var det udformet som en gitterbjælke, hvor brodækket udgjorde spærfoden, mens en overdækning eller tag skulle fungere som spærhoved. I deres præsentation sammenlignede konsortiet designet med en I-bjælke, hvor det brede brodæk udgjorde bundflangen, mens broens lidt smallere overdækning fungerede som topflange. En usædvanlig detalje var, at både brodæk, overdækning og tængerne imellem skulle støbes i beton.
Op til kollapset havde entreprenøren og ingeniørerne set, at der var opstået store revner i den del af broen, hvor NTSB nu har påvist, at konstruktionen var fejldimensioneret.
Alligevel vurderede ingeniørerne, at revnerne ikke udgjorde et sikkerhedsproblem. Derfor fik trafikken under broen lov til at fortsætte, og entreprenørens folk arbejdede videre på broen op til kollapset. Det endte med at koste seks personer livet og såre adskillige andre.
NTSB har også undersøgt betonen og armeringen, der blev brugt i broen, og der har ikke været noget at udsætte på byggematerialerne. Alligevel understreger NTSB, at deres foreløbige resultater ikke kan bruges til at konkludere noget endeligt om årsagen til kollapset eller skyldsspørgsmålet.
Øh, der skulle vist stå "stang" og "stænger", selv om bygningsingeniører normalt ville skrive bjælke. Det lignede nu mere et monument end en bro.
Billedet yder ikke helt broen retfærdighed. Den kunne faktisk blive ganske flot, hvilket ses på andre billeder. Iøvrigt er det hele broen, der ville blive betegnet som en bjælke. Og hvis vi skal blive i I-bjælke analogien - så er der også en anden ting, der er usædvanligt - men interessant nok, for en I-bjælke, nemlig at I-bjælkens krop udformes som en gitterkonstruktion - hvor den i almindelige I-bjælker, både af træ, stål og beton, er massiv.
I-bjælke af træ: https://lavpristrae.dk/i-bj%C3%A6lke/4792-...
I-bjælke af stål: https://www.bygmax.dk/byggematerialer/arme...
I-bjælke af beton: http://www.betonelement.dk/betonelementer/...
Hvis jeg skulle lave broen i et tilsvarende design, ville jeg nok lave kroppen, som en gitterbjælke i limtræ eller mere sandsynligt BauBuche GL75, pga. styrken og så ville jeg måske lave bundflange og top flange i CLT elementer, måske i store LVL-plader - eller igen Baubuche plader. https://www.pollmeier.com/en/products/baub...
"Henvendelser om stavefejl og lignende, der ikke er kommentarer til artikler, skal sendes direkte til journalisten ved at klikke på vedkommendes navn øverst i artiklen." https://ing.dk/debat/regler
Tillykke med dit nye opsynsmands job John. Hvornår er du startet på redaktionen? :)
Så har OSHA endelig frigivet deres rapport vedr. kollapset.
Rapporten rummer billeder og tekniske detaljer vedr. kollapset.
Rapporten kan downloades fra: https://www.osha.gov/doc/engineering/pdf/2...
I billedteksten står: "den nordlige del af en ny gangbro under opførsel i Miami"; mon ikke broen var under opførelse? Men indrømmet: Den udviste herunder en ganske dårlig opførsel! :)
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard