Efterforskere bag MH370 flyulykke: Her er alle tal - hjælp os med gåden
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Efterforskere bag MH370 flyulykke: Her er alle tal - hjælp os med gåden

De beregninger, der ligger til grund for eftersøgningen af det forsvundne fly MH370 fra Malaysia Airlines, er nu tilgængelige for alle, skriver MIT .

Tallene er offentliggjort i en rapport fra Australian Defence Science and Technology Group.

Læs også: Derfor er beregningerne af MH370's hvilested så usikre

Flyet, der forsvandt tidligt 8. marts 2014 på rute fra Kuala Lumpur til Beijing, har været omgærdet af mystik. Rapporten, der er forfattet af Ian Holland, viser, hvordan området myndighederne har søgt i er blevet besluttet.
Enkelte vragdele er skyllet i land. Men siden hverken selve vraget eller de omkomne er fundet, er der interesse for at få flere øjne til at kigge rapporten igennem for fejl eller faktorer, efterforskerne kan have overset.

Billede fra rapporten. Cirklerne er markeret med tidspunktet, hvor satellitten har modtaget signal fra flyet. Beregninger viser, at flyet må være styrtet kort efter sidste besked blev modtaget.

Bestemmelse af flyposition

Selvom flyet tidligt forsvandt fra flyveledernes radarer, havde det løbende kontakt til en geostationær satellit, hvor MH370 nåede at sende i alt syv beskeder. I mangel af bedre er disse syv beskeder blevet brugt til at udregne flyets løbende position. Svartiden mellem fly og satellit afhænger af flyets placering på kloden.

Læs også: Nye oplysninger om MH370 kan flytte eftersøgningen nordpå

Derfor er det muligt på baggrund af svartiden at placere cirkler, der kan tegnes over jordens overflade under satellitten. Svartiden bestemmer så størrelsen på cirklen, hvor flyet nødvendigvis må være langs cirklens periferi. Disse cirkler er dog meget store, og holdet bag rapporten har derfor forsøgt at kigge på mere specifikke metoder til at indsnævre området.

Komplekse beregninger kan bestemme flyets retning

Flyet og satellitten kommunikerer ved en given frekvens. Denne frekvens bliver dog påvirket af Dopplereffekten, hvilket giver en ændring, der kaldes burst frequency offset. Det kan altså fortælle, hvilken retning flyet fløj i, da det udsendte sidste signal.

At udregne dette er desværre enormt kompliceret og afhænger af en række variabler, som omfatter både flyets og satellittens bevægelse, men også forbindelsen mellem satellit og kontrolstationer på Jorden. Stationerne på Jorden prøver at kompensere for Dopplereffekten, og de elektriske kredsløb i både fly og satellit er ikke perfekte. De har små udfald, der kan ændre ved frekvensen, hvilket kan gøre det svært efterfølgende at bestemme det præcise burst frequency offset.

Holland og hans hold undersøgte MH370's sidste 20 flyvninger for at minimere usikkerheden omkring disse variabler. Deres udregninger viste, at flyet kort efter det forsvandt fra radaren har ændret kurs og er fløjet sydpå, hvilket stemmer overens med observationer lavet af militære radarer, der kunne følge flyet i en kort periode, efter det forsvandt.

Rapporten fortæller desuden, at det sidste satellitten hørte fra flyet, var to beskeder med kun otte sekunders mellemrum, hvorefter linjen var tavs.

'Accelerationen på det faldende fly over otte sekunders intervallet, der er mellem de sidste to beskeder vil svare til ca. 0,68 g,' er rapportens konklusion, hvilket kunne passe på et fly, der er løbet tør for brændstof og er ude af kontrol.

Spændende artikel, som jeg ser frem til at få fulgt op.
Men det hedder altså "variable" i flertal. Jeg hører ofte journalister, har i gamle dage ført en kendt filosofiprofessor i Århus sige "variabler" - gyseligt. Desværre hjælper det nok ikke at spørge Sprognævnet; de siger så meget sludder og tillader en masse nonsens/non-sense (bjørnetjeneste!).

  • 3
  • 8

Ville det ikke være muligt at lade et tilsvarende Boeing 777 flyve et antal gange ad den formodede sydlige rute i et kontrolleret forsøg på at genskabe præcis de samme data, som den geostationære satellit har modtaget, og derved nå frem til en indikation på det oprindelige flys retning og hastighed?

  • 8
  • 0

Jeg kender ikke kildematerialet / artiklen, men når der omtales hvor flyet kan have været i forhold til satellitten, så er det geometriske sted IKKE en cirkel, det er nødvendigvis en sfære med centrum i satellitten.
Hvis man antager højde 0, svarende til vandets overflade, så er kurven en skæring mellem en elipsoide (bedste repræsentation af havoverfladen) og en kugle.
Jeg lader matematisk begavede nøjagtigt beskrive kurven - som ligner en cirkel (men med centrum hvor ?).

  • 6
  • 0