Efter ulykker med 737 Max: Norwegian parkerer 18 fly
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Efter ulykker med 737 Max: Norwegian parkerer 18 fly

Illustration: Norwegian

Flystyrtet i Etiopien, der kostede 157 mennesker livet, får nu flere flyselskaber til at grounde deres fly af typen Boeing 737 Max 8, der var involveret i ulykken.

Senest i rækken er Norwegian, der har 18 fly af typen, som nu kommer til at stå stille.

»Vi er fortsat i tæt dialog med luftfarsmyndighederne og Boeing og følger deres instruktioner og anbefalinger,« skriver Norwegian til det norske medie E24.

Læs også: Boeing varsler rettelser på 737 Max i løbet af kort tid

Dermed slutter selskabet sig til en række internationale selskaber, der har grounded deres fly af samme type. Ifølge Ritzaus bureau drejede det sig tidligere på dagen om ti selskaber, som alle var mindre og – i en dansk kontekst – relativt ukendte.

En optælling fra Flightradar24 viste imidlertid, at der var tale om hele 23 selskaber allerede tirsdag morgen.

Derudover har myndighederne i flere lande bedt selskaber holde deres fly på jorden. Det gælder ifølge Ritzau og TV2 Kina, Indonesien, Singapore og Australien.

Opdatering på vej

Boeing oplyste, som som Ingeniøren skrev tidligere på dagen, på en opdatering af det system, som har fået en del af skylden for Lion Air-ulykken i 2018, som indtil videre lader til at have mange ligheder med weekendens ulykke.

Opdateringen forventes at være klar senest i april, men det er endnu uvist om flyselskaberne afventer opdateringen, eller om der skal egentlige resultater af en havariundersøgelse til, før flyvningen med 737 Max-flyene kan genoptages.

Som som Ingeniøren skrev tidligere på dagen, er der endnu ikke flyveforbud fra hverken de europæiske eller amerikanske myndigheder, mens andre lande som sagt har taget sagen i egen hånd.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nogle mener det er storpolitik og ikke sikkerhed når Kina grounder flytypen. Måske, men...

Uanset, så er jeg betrygget af, at det flyselskab jeg skal flyve med snart også grounder flytypen. Jeg er nok en kylling, men i det mindste en levende kylling.

  • 9
  • 0

Ting af meget høj kompleksitet som mekaniske ting og programmering har altid små fejl og mangler pga deadlines, så jeg vil altid helst vente ca 1½ års tid før jeg tør give mig i kast med det så børnesygedommene er væk.

  • 2
  • 7
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten