Efter to års test: Elbusser med pantograf giver rigtig mange udfordringer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Efter to års test: Elbusser med pantograf giver rigtig mange udfordringer

PLUS.
Illustration: Movia

To af Københavns buslinjer bliver inden længe omdannet til udelukkende at skulle betjenes af elbusser, heriblandt med såkaldt opportunity charging. Hovedstaden har i den forbindelse en række erfaringer fra linje 3A at trække på.

Til december begynder Københavns Kommune for alvor at handle på ambitionerne om at udfase dieselbusser i 2025. Det sker ved at indføre elbusser på to buslinjer, linje 2A og linje 18. Det svarer til 41 busser i alt eller godt og vel 15 procent af den samlede busdrift. Københavnerne starter dog ikke helt

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

fra scratch med sine mange nye elbusser. Busoperatøren Umove igangsatte i 2016 et forsøg med elbusser på linje 3A, hvor busserne blev opladet ved endestationerne, henholdsvis i Valbyparken og Nordhavn. Og det var de erfaringer, Mikkel Krogsgaard Niss fra Center for byudvikling i Københavns Kommune kunne fortælle om på dette års Trafikdage i Aalborg. Problemer var der nok af, forklarede ha...