Efter svensk eksplosion kører danske gasbusser ufortrødent videre
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Efter svensk eksplosion kører danske gasbusser ufortrødent videre

Illustration: Man Center Scandinavia

Antallet af gasbusser i Danmark er siden 2014 steget til over 120 på landsplan. Omlægningen til biogas-busser skyldes grønne ambitioner om bæredygtig busdrift, der har øget antallet af gasbusser i hele Europa. Men søndag fik de klimavenlige busser et hak i renomméet, da en bybus eksploderede i det centrale Stockholm.

Ifølge det svenske politi skyldtes ulykken sandsynligvis, at chaufføren forsøgte at køre bussen ned i en tunnel, der var for lav. Da gastanken sidder på taget, er gasbusserne en anelse højere end de traditionelle dieselbusser, og derfor er politiets teori, at tanken blev punkteret, hvilket udløste eksplosionen.

Chaufføren var eneste ombordværende i bussen og slap med lettere brandskader, men ulykken har antændt diskussionen om, hvor sikre gasbusserne er.

Der er også risici ved danske busser.

I kølvandet på eksplosionen har busserne mødt stor kritik fra det svenske beredskab, da en brandmand og ekspert i køretøjsbrande kaldte busserne for potentielle dødsfælder til det svenske nyhedsbureau TT.

Den frygt deler underdirektør i Nordjyllands Trafikselskab (NT) Ole Schleemann ikke. Han anerkender, at der er også er en mulighed for eksplosioner i de danske gasbusser på grund af trykket i gastanken, men han ser ingen reel grund til at at være bekymret for tilsvarende ulykker.

»Gasbusserne er godkendt af myndighederne på lige fod med dieselbusserne. Derfor er vi sikre på, at de er ligeså sikre. Kommer der nye vurderinger fra myndighederne i kølvandet på ulykken, så kigger vi selvfølgelig på dem,« siger han.

Der kører pt. 8 gasdrevne by- og regionalbusser, og NT planlægger at øge antallet i nærmeste fremtid i den grønne sags tjeneste.

Heller ikke i Midtjylland kommer ulykken i den svenske hovedstad til at ændre praksis. Her er det trafikselskabet Midttrafik, der styrer busdriften, og har 36 gasbusser kørende i Silkeborg, Skive og Holstebro. Thomas Dalgaard Mikkelsen, der er funktionsleder hos Midttrafik, mener ikke, at der er risiko for lignende ulykker, da selskabet har stort fokus på sikkerheden omkring busserne.

»Vi er enormt opmærksomme på sikkerheden. Vi har flere steder ændret på bussernes ruter for at være på den helt sikre side, og tunneller er selvfølgelig et no-go,« siger Thomas Dalgaard Mikkelsen, der understreger, at de traditionelle dieselbusser også kan bryde i brand.

»Risikoen for ulykker i gasbusserne er faktisk mindre end i dieselbusserne, der kan lække diesel, og dermed gå i brand. Men der er selvfølgelig at sammenligne karruseller og gynger, for hvis uheldet er ude, kan det være voldsommere i gasbussen,« siger han.

Emner : Busser
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Uanset om busserne er sikrere end dieselbusser som Thomas Dalgaard Mikkelsen siger, fordi gasbusserne ikke kan lække diesel i stort omfang inde i motorrum, så er det en påstand der måske skal undersøges.

Dieselmotoren i sig selv er også sikrere end en ottomotor.

Men det jeg kunne forestille mig er at gasbusserne kan lække store nok mængder af gas inde i bussen, så eksplosionsgrænsen nås.

Trods al ventilation er det vel heller ikke utænkeligt motorrummet også kunne nå en eksplosionsfarlig mængde under uheldige omstændigheder.

Det kunne der beskyttes imod med gasdetektorer og ATEX godkendt udstyr

Er der idag detektorer i busserne, og burde der være det ?.

Læs: Har man med sikkerhed beskyttet sig mod scenarier hvor der opsamles en tændfarlig mængde gas i eller i nærheden af tændkilder i bussen. Er tændkilderne tilstrækkelig beskyttede (ATEX)

mvh Jens

  • 2
  • 10

Det var så en artikel med meget vrøvl og pladder ! - mest i citaterne.

Risikoen ved en gasbus består i den eksplosion som (kan) opstår hvis beholderne beskadiges helt eller delvis OG gassen antændes. Nøjagtigt det som sås i Stockholm.

Uanset den blinde tro på myndighedsgodkendelsen, så er det da muligt at gasbeholdere burde beskyttes med et skjold - ikke bare gemmes bag en (gul) pyntekasse.

En dieselbus udgør ikke samme fare - selvom der kan ske en motorbrand - fordi diesel er relativt svært antændeligt trods alt.

Al risikovurdering handler om sammenhæng mellem sandsynlighed og konsekvens. Her er sandsynligheden meget lille, øjensynlig, men konsekvensen meget stor. Det anses sædvanligvis for uacceptabelt og kræver modforanstaltninger = et skjold.

Som enhver gymnasieelev burde kunne regne frem, så er energimængden i gastankene ganske betydeligt - og et total udslip derfor (katastrofalt) eksplosivt - ikke bare brændbart.

  • 1
  • 0