

Det var meningen, at en seks ugers renovering af den nordvestsjællandske Kronprins Frederiks Bro ved Frederikssund skulle forlænge den knap 90 år gamle klapbros levetid.
Den tiltrængte udskiftning af klapbroens tusindvis af dele samt en ny brobelægning skulle ifølge Vejdirektoratets projektleder på broen, Jens Præst Nielsen, forlænge levetiden med ‘i hvert fald 30 til 35 år,’ sagde han til Ingeniøren i januar.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
"Feder og not samlinger er traditionel forskydningslåssamlinger"
Menes der "Fer og not", eller er det noget helt andet der er tale om?
Feder og not
Det er det samme, bare stavet anderledes. Fjeder og not findes også. Fra ODS: 4) (efter ty. feder; især tøm.) kam, som er udpløjet i randen af et bræt og kan føjes ind i en fordybning, noten, paa et andet bræt; ogs. om en løs liste, som indlægges i to noter og saaledes danner en sammenføjning af to brædder. Wagn.Tekn.498. Gnudtzm.Husb.125. Haandv.173.
mon ikke de tænker på notgang, som så er erstattet af klembøsninger, som så er notorisk kendt for at skride hvis alt ikke sidder perfekt,,,,nem løsning der ikke kræver bearbejdning, men som også kan være afsindigt irreterende og svære at få til at holde...
Ak ja, solen får skyld for meget, men uden den gik det slet ikke.
Talrige eksempler har vist at bygningshåndværket i de seneste mange år er blevet ringere og ringere. Kan det tænkes at fagligheden indenfor maskinindustrien nu også begynder at følge denne faldende trend? Noget kunne tyde på at de var dygtigere for 90 år siden end vi er i dag.
Talrige eksempler har vist at bygningshåndværket i de seneste mange år er blevet ringere og ringere. Kan det tænkes at fagligheden indenfor maskinindustrien nu også begynder at følge denne faldende trend? Noget kunne tyde på at de var dygtigere for 90 år siden end vi er i dag.
Eller også havde bygningerne dengang også ind i mellem fejl, som man så udbedrede og så har de virket lige siden ;-)
Eller også havde bygningerne dengang også ind i mellem fejl, som man så udbedrede og så har de virket lige siden.
I gamle dage brugte man det som hedder Erfaring, når man skulle bygge noget som var langtidsholdbart. I dag er bygningskonstruktioner ofte lavet som Fuld-skala Eksperimenter, med nye og billigere materialer, som der ikke er erfaringer med. Alt sammen med den begrundelse at få den laveste tilbudspris, for at kunne slå de øvrige tilbudsgivere på Pris-parameteren. Det triste resultat af den fremgangsmetode, kan vi læse om i Ingeniørens spalter.
Ægypterne var også bedre til at udføre store projekter end os. Har jeg hørt.
(De havde så et par mislykkede pyramider, men de lærte af det.)
Det er da ogsaa for galt at solen er begyndt at skinne i Frederikssund.
Derudover kan jeg ikke lade vaere med at taenke paa om der er nogen der har taenkt at det der 90 aar gamle teknik har virket alt for godt. Nu maa det vaere paa tide at "nedfinde" en ny loesning der kan give os arbejde fremover.
Kan I huske den kyssende cykel og fodgængerbro fra Nyhavn over Københavns Havn? Den kunne heller ikke tåle temperaturforskellen på over- og undersiden og måtte laves om ad flere omgange.