Efter regnefejl: Stort set umuligt for København at nå klimamål

Illustration: Københavns Lufthavn

Det ligner skakmat. Københavns Kommunes chancer for at nå sine klimamål på transportområdet for 2025 var i forvejen forsvindende små, og for to uger siden gik situationen så fra ondt til værre, da kommunen blev opmærksom på en flere år gammel regnefejl. Den betyder, at kommunen i stedet for at nedbarbere den årlige CO2-udledning fra transportområdet med 78.000 ton skal nedbringe udledningen med ikke mindre end 136.000 ton CO2 på otte år.

»Det kommer formentlig ikke til at ske indenfor tidsrammen. Det er ikke fysisk umuligt; men jeg vil mene, at det er både økonomisk og politisk vanskeligt at gennemføre den slags reducering af CO2-udledningen fra transport som kommune alene,« siger Henrik Gudmundsson, chefkonsulent i tænketanken Concito.

Læs også: Bombe under Københavns klimamål har været kendt siden 2014

Skal det lykkes kommunen at nedbringe udledningen fra transportsektoren med 136.000 ton CO2 frem til 2025, skal kommunen skære over en fjerdedel af det nuværende niveau. Det skal holdes op imod, at det siden 2005 er lykkedes kommunen at nedbringe udledningen med bare tre procent. I København blev der sidste år udledt 518.000 ton CO2 fra transportområdet, hvilket er stort set uændret fra 2015.

»Det var i forvejen svært at nå at reducere udledningen med 78.000 ton. Kommunen er jo ikke kommet nogen vegne over de seneste mange år, og udledningen fra transport er ikke reduceret. De tiltag, man har gennemført, har med andre ord ikke haft nogen større effekt. Man har styrket den kollektive trafik og udbygget brugen af cykler og delebiler; og det har ikke betydet særlig meget,« siger Henrik Gudmundsson.

»Det var i forvejen svært at nå at reducere udledningen med 78.000 ton. Kommunen er jo ikke kommet nogen vegne over de seneste mange år, og udledningen fra transport er ikke reduceret«. Henrik Gudmundsson, Concito

Luftkastel uden statens hjælp

Målet om at reducere CO2-udledningen fra transportsektoren gennem kommunale tiltag var som udgangspunkt optimistisk, siger Henrik Gudmundsson

»Kommunen har reelt ret begrænset indflydelse på den trafik, der kører i København. Så det er et luftkastel at tro, at man kan sidde som et lille centrum i et stort system og styre tingene. Det kræver både et stærkere samarbejde med de omkringliggende kommuner og stærkere opbakning fra staten, end man har i dag,« siger han.

Nogenlunde samme melding lyder fra Niels Buus Kristensen, forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo, medlem af Klimarådet og tidligere institutdirektør ved DTU Transport.

»Kampen for at nedbringe CO2-udledningen på transportområdet er ikke tabt på forhånd, men den bliver meget dyr at vinde, hvis man vil gøre det isoleret for hovedstaden,« siger Niels Buus Kristensen.

Læs også: Klimafiasko: CO2-udledning stiger for andet år i træk

»I Klimarådets anbefalinger frem til 2030 er det en begrænset del af indsatsen, der ligger inden for transportsektoren. Mange af mulighederne inden for transport er dyre, og mange af virkemidlerne er teknologiske. Det handler eksempelvis om udviklingen inden for elbiler og overgangen til, at den tunge transport kører på gas og senere biogas, som vi i Klimarådet ser som de langsigtede løsninger på området,« siger han.

»Og eftersom den slags ligger uden for byernes indflydelse, kan man spørge, om det overhovedet er økonomisk fornuftigt, hvis København gør en masse for at reducere CO2-udslippet fra transportsektoren. Det ender hurtigt med, at det bliver langt dyrere for samfundet, end hvis man havde valgt nationale virkemidler til at mindske CO2-udslippet. På områder som kommunens fjernvarme, elforsyning og bygningers energiforbrug, som jo er stationære og geografisk knyttede til hovedstaden, giver det mere mening at satse på klimamål,« siger Niels Buus Kristensen.

»Kampen for at nedbringe CO2-udledningen på transportområdet er ikke tabt på forhånd, men den bliver meget dyr at vinde, hvis man vil gøre det isoleret for hovedstaden«. Niels Buus Kristensen, Transportøkonomisk Institut, Klimarådet

Ny plan i 2018

Hos Københavns Kommune erkender teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL), at kommunen ikke kommer langt uden regeringens hjælp. Kommunens teknik- og miljøforvaltning skal nu undersøge mulighederne for at reducere CO2-udledningen yderligere på baggrund af de rettede tal. Forvaltningen skal fremlægge sine anbefalinger for kommunens politikere i 2018.

»Men allerede nu står det klart for mig, at vi får svært ved at nå i mål med yderligere CO2-reduktioner på transportområdet, medmindre regeringen bliver mere ambitiøs på klimadagsordenen,« skriver Morten Kabell i en e-mail til Ingeniøren, blandt andet med henvisning til VLAK-regningens nylige forslag om at sænke registreringsafgiften til 100 procent af bilens pris.

Læs også: Københavns kollektive trafik står over for en massiv udbygning

»København kunne komme meget længere, hvis regeringen investerede i kollektiv trafik og indrettede afgifterne, så den fremmede el, brint og biogas i transportsektoren,« skriver Morten Kabell, som ikke har fundet tid til et interview om sagen.

Men politikerne i Københavns Kommune kan også gøre en forskel, fastholder han med henvisning til de aktuelle overvejelser om at investere i mere metro, letbane eller BRT-busser i hovedstaden.

»Og så skal vi blive bedre til at bruge betalingsparkering og turde prioritere plads til cyklister, busser og letbaner på bekostning af biltrafikken,« skriver han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvordan har det på nogen måde været realistisk at nå nogen som helst klimamål, med den regering vi har i dag? De sidder jo konsekvent og gør det stik modsatte af hvad man burde gøre, hvis CO2 udledningen skal ned? Det er ikke andet end ord. 'Klimamål', 'grøn energi', 'folk over i offentlig transport', bla bla bla. Samtidig sætter man da afgifter på el-biler, reducerer dem på fossilbiler, fjerner tilskud til solpaneler, og lader DSB svømme rundt og blive mere og mere ineffektivt for hver dag der går.

'Vi når ikke klimamålene!' - Nej, det tror Fanden, regnefejl eller ej!

  • 18
  • 7

"»København kunne komme meget længere, hvis regeringen investerede i kollektiv trafik og indrettede afgifterne, så den fremmede el, brint og biogas i transportsektoren,« skriver Morten Kabell"

Hvis bare nogle andre ville komme og gøre arbejdet for mig, så ville jeg sagtens kunne nå mine mål.

Jeg ved ikke, argumentet holder ikke på min arbejdsplads.

  • 6
  • 10

"Kommunen har reelt ret begrænset indflydelse på den trafik, der kører i København. Så det er et luftkastel at tro, at man kan sidde som et lille centrum i et stort system og styre tingene. Det kræver både et stærkere samarbejde med de omkringliggende kommuner og stærkere opbakning fra staten, end man har i dag,« siger han."

Ja man skulle for år tilbage startet bygning af super komfortable cykelstier ind/ud af København 15 km fra rådhuspladsen. Cykel fingerplanen. Hvis man havde anstrengt sig lidt ville man godt have kunnet forudse den el-cykel revolution som nu er i gang for fulde sejl og med konstant medvinds garanti.

Hvad er sandsynligheden for at der nogensinde bliver opfundet noget køretøj der kan konkurrere med el-cyklen på disse "små" distancer. På parametre som hastighed, pris, energi/forurening, trængsel i brug og parkeret, ægte a-b kørsel.

Svar=0.001

Hvor mange er det nu lige der køre mellem Kbh, Rødovre, Herlev, Ballerup, etc etc... hver dag og fylder vejene op i myldretiden.

Lad os gøre det til en Europæisk konkurrence om at løse dette banale problem. Tyskerne er i gået gang. http://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/hall...

  • 3
  • 1

om København når sine klimamål? Mit gæt: Intet.. klimaløbet er kørt og man burde koncentrere sig om diger i stedet for transportsektorens CO2.

El- og brintbiler/lastbiler skal nok gøre sit indtog uanset hvad Kbh finder på.

  • 1
  • 0

Man kan undre sig over at ingen af de traditionelle bilproducenter endnu ikke har har fundet ud af at producere en prisbillig elbil.

Et nyt firma i Tyskland, begynder næste forår på produktionen af 15000 elbiler og det til en pris der ligger over 6000 euro lavere end den billigste elbil fra de traditionelle bilproducenter.

Også det tyske postvæsen producerer deres egen elbil, kendt som StreetScooter. De begynder også snart at producere deres biler til andre interesserede.

Fælles for begge er at bilerne kun har forholdsvis kort rækkevidde på en opladning, men i mange tilfælde rigeligt til at klare det daglige behov for kørsel, så de skal normalt lades op hver dag, eller nok nærmere nat. De kunne sikkert også sælge mange flere, hvis de ellers kunne investere tilstrækkeligt i produktions kapacitet.

Günstige E-Autos: Wie Daimler, VW und Co vorgeführt werden | Plusminus Video | ARD Mediathek http://www.ardmediathek.de/tv/Plusminus/G%...

Klippet varer lidt over 7 minutter.

  • 1
  • 0

"Kommunen har reelt ret begrænset indflydelse på den trafik, der kører i København."

Måske en betalings ring ville ændre lidt på det? Rabat til elbiler - Så kunne indtægterne bruges på reelt at forbedre den offentlige trafik (billigere, tryggere)

  • 2
  • 0

Måske en betalings ring ville ændre lidt på det?

Betalingsringen er bare en skat på folk, der ikke har andre muligheder. Den giver et godt provenue i statskassen og vil stoppe lidt "luksuskørsel"; men er helt urimelig overfor resten. Og i øvrigt så forhadt, at den kostede et valg, så den har ikke mange fans på Tinge.

Det må være muligt for os at strikke en model sammen, der favoriserer elbiler over ICE (uden at brandbeskatte en delmængde af befolkningen) så det sker af sig selv...

  • 3
  • 0

Betalingsringen er bare en skat på folk, der ikke har andre muligheder. Den giver et godt provenue i statskassen og vil stoppe lidt "luksuskørsel"; men er helt urimelig overfor resten. Og i øvrigt så forhadt, at den kostede et valg, så den har ikke mange fans på Tinge.

Fuldstændig rigtigt. Min arbejdsplads bliver jo ikke tryllet ud til Herlev eller Farum, fordi der bliver sat en betalingsring om København.

Og så må man ikke glemme, at indtægten herfra vil staten blive fuldstændig afhængig af i løbet af ganske få år, så der vil blive lagt de samme afgifter på el-biler, og ikke bare i myldretiden men hele tiden, og så er vi hvor registreringsafgiften har anbragt os i dag.

  • 2
  • 0

En af de aller største glæder ved at cykle er at have en ubegrænset horisont. Altså uden tag eller lukket inde i en kasse. Det ville være trist at miste den frihed de 95% af tiden det ikke regner. (ja det regner mere i bevidstheden end virkeligheden). https://www.dmi.dk/nyheder/arkiv/nyheder-2...

Det ville desuden forgrimme byen i uhørt grad. Også skal det lige gentages at el-cykler gør at man kan tage det regntøj på der virker til opgaven, og samtidigt holde høj hastighed uden at koge over indenfra. Også bliver man så inspireret når man sådan kan bekæmpe elementernes rasen, og løse et problem der har bekymret mennesker i hundredevis af år. Og indrømmet mennesker er stadigvæk bekymret for regnvejret. Så bekymret at de fravælger cyklen af den grund, men så vil jeg hellere se dem i fremtidens selvkørende micropods end at jeg skal have tag over hovedet.

  • 1
  • 0

Men måske tilskud til transportable iltapparter til fodgængere og cyklister, nu hvor vi efter al sandsynlighed får endnu flere dieselbiler i gaderne, når ICE-registreringsafgiften sættes yderligere ned. .

Hvis nogen skulle have glemt/ikke troet at det er alle, vi bliver røvrendt/forgiftet af, er her nyeste dieselskandale under opsejling:

"Lækkede dokumenter: Bilgigant har snydt med millioner af biler Europas næststørste bilproducent, PSA Group, risikerer bøde på over 35 mia. kr. Flere bilfabrikanter mistænkes for snyd."

http://finans.dk/erhverv/ECE9854002/laekke...

  • 0
  • 0

".....virkeligt mente noget, frem for alt den varmeluft han udstøder, ville en overdækning af cykelstierne revolutionere trafikken i København :-)"

Et fornuftigt forslag.

'Luksus'-udgaven ville være en tunnel (feks lige under nuværende cykelsti), hvor der også kunne blive tilført en god portion medvind.

  • 2
  • 2

'Luksus'-udgaven ville være en tunnel (feks lige under nuværende cykelsti), hvor der også kunne blive tilført en god portion medvind.

Ja måske et par solide tunneler i fingerplans mønster 10-15 km ind/ud af byen med 3 spor i hver retning. 3´die spor kunne være til højhastigheds cykel teknologi med hastigheder op til 50-60 km/t. Hvis man undvære dagslysets helbredende virkning så kan man køre fra Glostrup direkte til Rådhuspladsen ca 11 km på under 30 minutter hvis man køre el-cykel 25 km/t. Hvis blot der er nul vind og "perfekt" asfalt kan det rimeligt nemt opnås på en gammeldags cykel uden medvinds opladnings mulighed.

Det er jo warp speed i forhold til alle andre kendte teknologier vi benytter os af.

Eller fikse den u-lands asfalt der ligger på Roskildevej cykelsti og gøre den 2 sporet.

  • 1
  • 0

Microlino...hvor er den kær. 12.000 euro er den sat til i 2018. https://utopia.de/ratgeber/microlino-auto-...

? Superfin lille bybil

Man burde jo ligefrem blive betalt for at sprede så mange smil som jeg kan forestille mig den vil afstedkomme :-)

Mere tysk "Radschnellweg" RS1 er den skal den hedde. https://www.youtube.com/watch?v=v-uSsnfFDJk

"Der Regionalverband Ruhr und das Land NRW planen den längsten Radschnellweg Deutschlands von Duisburg bis Hamm."

  • 1
  • 0

Her kan man afprøve om det skulle være en god ide med overdækket cykelsti. Jeg ved ikke hvad ideen er med de konstruktioner, forhåbentligt ikke at overdække hele ruten. Det eneste positive der er at sige om det er at man kommer ud igen meget hurtigt.

9:25 inde i denne video som er en køretur på en del af den 101 km lange Radschnellweg RS1 midt i Ruhr distriktet. Tyskerne mener det kan betale sig at investere 180 mill euro i det projekt. https://www.youtube.com/watch?v=y1MU5vdYHg8

  • 0
  • 0

Citat:"Den betyder, at kommunen i stedet for at nedbarbere den årlige CO2-udledning fra transportområdet med 78.000 ton skal nedbringe udledningen med ikke mindre end 136.000 ton "

Såfremt i fald at man kommer ind til København inden 2025, så vil jeg som turist gerne vide hvor denne - stentavle med dette - indmejslede mål står udstillet? Det er jo i forvejen ærgeligt at man nu må bekoste en ny.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten