Efter regnefejl: Stort set umuligt for København at nå klimamål
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Efter regnefejl: Stort set umuligt for København at nå klimamål

DSB København H hovedbanegården rulletrapper serviceguide

Det ligner skakmat. Københavns Kommunes chancer for at nå sine klimamål på transportområdet for 2025 var i forvejen forsvindende små, og for to uger siden gik situationen så fra ondt til værre, da kommunen blev opmærksom på en flere år gammel regnefejl. Den betyder, at kommunen i stedet for at nedbarbere den årlige CO2-udledning fra transportområdet med 78.000 ton skal nedbringe udledningen med ikke mindre end 136.000 ton CO2 på otte år.

»Det kommer formentlig ikke til at ske indenfor tidsrammen. Det er ikke fysisk umuligt; men jeg vil mene, at det er både økonomisk og politisk vanskeligt at gennemføre den slags reducering af CO2-udledningen fra transport som kommune alene,« siger Henrik Gudmundsson, chefkonsulent i tænketanken Concito.

Læs også: Bombe under Københavns klimamål har været kendt siden 2014

Skal det lykkes kommunen at nedbringe udledningen fra transportsektoren med 136.000 ton CO2 frem til 2025, skal kommunen skære over en fjerdedel af det nuværende niveau. Det skal holdes op imod, at det siden 2005 er lykkedes kommunen at nedbringe udledningen med bare tre procent. I København blev der sidste år udledt 518.000 ton CO2 fra transportområdet, hvilket er stort set uændret fra 2015.

»Det var i forvejen svært at nå at reducere udledningen med 78.000 ton. Kommunen er jo ikke kommet nogen vegne over de seneste mange år, og udledningen fra transport er ikke reduceret. De tiltag, man har gennemført, har med andre ord ikke haft nogen større effekt. Man har styrket den kollektive trafik og udbygget brugen af cykler og delebiler; og det har ikke betydet særlig meget,« siger Henrik Gudmundsson.

»Det var i forvejen svært at nå at reducere udledningen med 78.000 ton. Kommunen er jo ikke kommet nogen vegne over de seneste mange år, og udledningen fra transport er ikke reduceret«. Henrik Gudmundsson, Concito

Luftkastel uden statens hjælp

Målet om at reducere CO2-udledningen fra transportsektoren gennem kommunale tiltag var som udgangspunkt optimistisk, siger Henrik Gudmundsson

»Kommunen har reelt ret begrænset indflydelse på den trafik, der kører i København. Så det er et luftkastel at tro, at man kan sidde som et lille centrum i et stort system og styre tingene. Det kræver både et stærkere samarbejde med de omkringliggende kommuner og stærkere opbakning fra staten, end man har i dag,« siger han.

Nogenlunde samme melding lyder fra Niels Buus Kristensen, forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo, medlem af Klimarådet og tidligere institutdirektør ved DTU Transport.

»Kampen for at nedbringe CO2-udledningen på transportområdet er ikke tabt på forhånd, men den bliver meget dyr at vinde, hvis man vil gøre det isoleret for hovedstaden,« siger Niels Buus Kristensen.

Læs også: Klimafiasko: CO2-udledning stiger for andet år i træk

»I Klimarådets anbefalinger frem til 2030 er det en begrænset del af indsatsen, der ligger inden for transportsektoren. Mange af mulighederne inden for transport er dyre, og mange af virkemidlerne er teknologiske. Det handler eksempelvis om udviklingen inden for elbiler og overgangen til, at den tunge transport kører på gas og senere biogas, som vi i Klimarådet ser som de langsigtede løsninger på området,« siger han.

»Og eftersom den slags ligger uden for byernes indflydelse, kan man spørge, om det overhovedet er økonomisk fornuftigt, hvis København gør en masse for at reducere CO2-udslippet fra transportsektoren. Det ender hurtigt med, at det bliver langt dyrere for samfundet, end hvis man havde valgt nationale virkemidler til at mindske CO2-udslippet. På områder som kommunens fjernvarme, elforsyning og bygningers energiforbrug, som jo er stationære og geografisk knyttede til hovedstaden, giver det mere mening at satse på klimamål,« siger Niels Buus Kristensen.

»Kampen for at nedbringe CO2-udledningen på transportområdet er ikke tabt på forhånd, men den bliver meget dyr at vinde, hvis man vil gøre det isoleret for hovedstaden«. Niels Buus Kristensen, Transportøkonomisk Institut, Klimarådet

Ny plan i 2018

Hos Københavns Kommune erkender teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL), at kommunen ikke kommer langt uden regeringens hjælp. Kommunens teknik- og miljøforvaltning skal nu undersøge mulighederne for at reducere CO2-udledningen yderligere på baggrund af de rettede tal. Forvaltningen skal fremlægge sine anbefalinger for kommunens politikere i 2018.

»Men allerede nu står det klart for mig, at vi får svært ved at nå i mål med yderligere CO2-reduktioner på transportområdet, medmindre regeringen bliver mere ambitiøs på klimadagsordenen,« skriver Morten Kabell i en e-mail til Ingeniøren, blandt andet med henvisning til VLAK-regningens nylige forslag om at sænke registreringsafgiften til 100 procent af bilens pris.

Læs også: Københavns kollektive trafik står over for en massiv udbygning

»København kunne komme meget længere, hvis regeringen investerede i kollektiv trafik og indrettede afgifterne, så den fremmede el, brint og biogas i transportsektoren,« skriver Morten Kabell, som ikke har fundet tid til et interview om sagen.

Men politikerne i Københavns Kommune kan også gøre en forskel, fastholder han med henvisning til de aktuelle overvejelser om at investere i mere metro, letbane eller BRT-busser i hovedstaden.

»Og så skal vi blive bedre til at bruge betalingsparkering og turde prioritere plads til cyklister, busser og letbaner på bekostning af biltrafikken,« skriver han.

Kommentarer (30)

Hvordan har det på nogen måde været realistisk at nå nogen som helst klimamål, med den regering vi har i dag?
De sidder jo konsekvent og gør det stik modsatte af hvad man burde gøre, hvis CO2 udledningen skal ned?
Det er ikke andet end ord. 'Klimamål', 'grøn energi', 'folk over i offentlig transport', bla bla bla.
Samtidig sætter man da afgifter på el-biler, reducerer dem på fossilbiler, fjerner tilskud til solpaneler, og lader DSB svømme rundt og blive mere og mere ineffektivt for hver dag der går.

'Vi når ikke klimamålene!' - Nej, det tror Fanden, regnefejl eller ej!

  • 18
  • 7