Efter otte års arbejde og ni måneders forsinkelser: Københavns Cityring åbner 29. september
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Efter otte års arbejde og ni måneders forsinkelser: Københavns Cityring åbner 29. september

Illustration: Metroselskabet

Søndag den 29. september åbner dørene til den nye metrolinje Cityringen i København.

Det annoncerer Metroselskabet i dag i en pressemeddelelse, hvor man nu har fastlagt en konkret dato. Tilbage i maj varslede Metroselskabet, at forsinkelser ville udskyde åbningen til ultimo september, men i går kunne man annoncere den specifikke dato for, at de automatiske metrodøre på Cityringens stationer byder almene borgere velkommen.

Cityringens stationer er ifølge Metroselskabet tæt på at være klar, og nu skal den sidste arbejdstid inden slut-september bruges til at gennemføre de sidste tests med dertilhørende dokumentation. Dels skal ventilation, brandsystemer, lys og deslige testes for sig, og dels skal metroen prøvekøres uden passagerer i den sidste tid op til åbningen den 29. september.

Læs også: Metrodirektør om forsinkelse: Entreprenør bagud med test af brandsystemer og ventilation

Fordyrelser og forsinkelser

Etableringen af Cityringen er siden den oprindelige tidsplan fra 2010 forsinket med ni måneder i alt. Cityringen skulle efter den originale ambition stå klar i december 2018, men i sommeren 2014 erkendte Metroselskabet, at åbningen måtte blive udskudt med syv måneder. Det skyldtes, at døgnarbejde på Cityringen blev droppet grundet klager om støj fra naboerne til arbejdet.

Læs også: Metro-entreprenør fik trecifret millionbeløb for at genoptage arbejdet

Forsinkelsen på yderligere to måneder, der blev annonceret i maj i år, var forårsaget af overskridelsen af deadlines fra entreprenørens side. Overskridelsen betød, at diverse testkørsler blev forsinket.

Ud over tidshorisonten for projektet har også budgettet oplevet flere ændringer. Helt tilbage i 2005, da man indgik principaftalen, skønnede man et budget på 16,7 mia. kroner. Da man indgik kontrakter med leverandører og entreprenører i 2010 skulle prisen dog vise sig at nå op på 21,3 mia. kroner, og i dag er projektets samlede budget oppe på 24,6 mia. kroner.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er der nogen, der ved, hvad der kommer til at ske med Østerport?

For et års tid siden kom det frem, at Østerport Metrostation (og vist nok en mere) tidligst ville være færdig i foråret 2020 - så hvis resten af Metroen åbner omkring 1. oktober 2019, hvad så? Vil toget køre forbi Østerport uden stop?

Når man kigger rundt på både Østerport, Trianglen, Kongens Nytorv og andre, så er det svært at forstå, at de skulle kunne nå at blive færdige til om 3 måneder. Derfor kan det i jorden selvfølgelig godt være klart, men jeg frygter lidt det bliver en premiere ligesom med "højhastighedsbanen": Der kører godt nok tog, men rammerne for passagererne er langtfra klar og i orden (=stationen er stadig en byggeplads).

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten