Efter nye brændeovnstal: Trafikken atter hovedårsag til partikelforurening i København
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Efter nye brændeovnstal: Trafikken atter hovedårsag til partikelforurening i København

Med nye og mere præcise tal for emissioner fra brændeovne i Københavns og Frederiksberg kommuner er stuens hyggespredere ikke mere hovedkilde til den sundhedsfarlige partikelforurening i de to kommuner. Det er vejtransporten.

Læs også: Kæmpe fejlskud: Brændeovne i København forurener kun en brøkdel af, hvad forskerne troede

Ifølge de nye tal er brændeovnenes beregnede bidrag med den nye metode reduceret med 78 pct. til 0,16 mikrogram pr. kubikmeter. I undersøgelsen fra 2010 bidrog vejtrafikken med 0,34 mikrogram pr. kubikmeter.

»De nye forudsætninger viser, at vejtransport i forhold til brændeovne giver det største bidrag til partikler, hvor det var omvendt med de gamle forudsætninger. Hvad angår NOx, bidrager vejtransport mange gange mere end brændeovne, hvilket blot forstærkes yderligere med de nye forudsætninger,« siger seniorforsker Steen Solvang Jensen fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi, som står bag de nye beregninger på basis af mere nøjagtige brændeovnsdata fra Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.

Ifølge Københavns teknik- og miljøborgmester, Morten Kabel (EL), viser de nye beregninger meget klart, at brændeovnenes betydning for partikelforureningen i København har været overvurderet:

»Trafikken er derfor tilbage som hovedskurken. I København arbejder vi målrettet på at få flere til at cykle og bruge den kollektive transport. Men skal vi sikre, at færre københavnere bliver syge og dør af luftforurening, er der ingen vej uden om, at Folketinget giver os de nødvendige redskaber,« siger han.

Han tilføjer, at det handler om skærpede renluftzoner, roadpricing og fortsat afgiftsfritagelse på elbiler.

Ifølge den gamle rapport, ’Sundhedseffekter og relaterede eksterne omkostninger af luftforurening i København’, som bygger på 2010-tal, var lokale emissionskilder i de to kommuner hovedårsag til 67 for tidligere dødsfald. Heraf var vejtransporten årsag til de 18 og brændeovnene til de 42 for tidlige dødsfald.

Læs også: Osen fra dieselbiler og brændeovne får 67 københavnere til at dø hvert år

Med de nye tal reduceres også den beregnede mængde af de for tidlige dødfald:

»Det kræver dog en genregning med de nye forudsætninger for at vurdere, præcist hvor stor reduktionen er, da partikler og NOx bidrager forskelligt til for tidlige dødsfald,« forklarer Steen Solvang Jensen.

At emissionerne fra brændeovne i København og på Frederiksberg reduceres, er dog ikke ensbetydende med at den totale, nationale udledning fra brændeovne reduceres.

Læs også: Forsker: Uændret brændeovnsforurening trods nye tal fra København

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

At emissionerne fra brændeovne i København og på Frederiksberg reduceres, er dog ikke ensbetydende med at den totale, nationale udledning fra brændeovne reduceres.

Nej, selvfølgelig ikke! Der er jo ikke sket nogen som helst ændring i emissionerne - hverken i København eller resten af landet, de er blot blevet målt/vurderet forkert og for højt tidligere.

Med de nye tal reduceres også den beregnede mængde af de for tidlige dødfald:

»Det kræver dog en genregning med de nye forudsætninger for at vurdere, præcist hvor stor reduktionen er, da partikler og NOx bidrager forskelligt til for tidlige dødsfald,« forklarer Steen Solvang Jensen.

Og så bliver Svend Ferdinansens spørgsmål ovre på 'Spørg Scientariet' endnu engang aktuelt: Hvordan måler og definerer man egentlig mængden (!) af for tidlige dødsfald?

Kom bare med noget tung statistik, vi er ingeniører.

  • 16
  • 1

For blot en generation siden, blev brændeovne også brugt som delvis skraldespand af alt brændbart - de tider er vist forbi, om ikke andet i byerne.
Jeg tvivler på, at folk med dyrt indkøbte Svanemærkede ovne i 10-20.000 kr klassen fyrer op med gamle aviser, mælkekartoner, ugeblade m.v.
Forbrændingen i nyere ovne er også langt bedre end ældre ovne, der kunne være nogle værre svinemikler, mest bestemt af "fyrbøderne" :-(

  • 10
  • 0

Selv om jeg virker som en farisærer, så ville en mere effektiv afvikling af trafikken samt eksistensen af parkeringspladser jo medfører at en væsentligt mindre mængde brændstof vil blive afbrændt langt mere effektivt med moderen biler?

Så måske er den nymodens heksejagt på privatbiler i Københavns kommune med til at forøge partikelforureningen?

  • 16
  • 3

Ja netop men det er der jo ikke penge i. :-)
Specielt diesel biler forurener helt vildt uanset om der er partikel filter eller ej, alligevel er benzin dyrere end diesel. En ændring på det kunne måse nedsætte antallet af privat diesel biler.

  • 9
  • 2

"Så måske er den nymodens heksejagt på privatbiler i Københavns kommune med til at forøge partikelforureningen?"

10.000 tungt lastet lastvongslæs med jord og brokker, samt udstyr, fra etablering af Metro og nedlægning af rør til fjernvarme skal jo give lidt partikelforurening. Men det tæller vel ikke rigtig med i Kbh?

  • 9
  • 2

Der er et eller andet helt galt med de tal. Iflg. artiklen regnede man tidligere med 67 dødsfald om året i København & Frederiksberg. De to kommuner hvor transportens udledning er værst og mest koncentreret.

På den anden side står Transportministeriet og Miljøministeriet der begge henholder sig til at et tal på 3800 om året i hele Danmark. Hovedstaden må været overdisponeret, da giftes dødelighed stiger eksponentielt med dosen og tidsmæssig eksponering.
Hovedstaden må alt andet ligge på mellem 500 - 1.000 for tidlige dødsfald pga. luftforurening.

  • 1
  • 0

Totalt set forventes sundhedsgevinsterne årligt at blive ca.:

•150 færre for tidlige dødsfald
•150 færre hospitalsindlæggelser med luftvejs- og kredsløbssygdomme
•750 færre bronkitistilfælde
•8.000 færre astmatilfælde
•90.000 færre dage med begrænset aktivitet pga. luftvejssygdomme

(Kilde: Københavns Kommune, Center for Miljø)

  • 1
  • 0

Hephep til flere p-pladser og gerne ved S-togsstationer, så vi kan køre kollektivt langt udefra og undgå bilkøer. (måtte kollektiv transport blive markant billigere - også på engangsbilletter).

Der er altså noget overordentligt mystisk ved beregnede tal for "for tidlig død". Det er næsten så ukonkret som det kan blive og tæt på umuligt at eftervise og dermed reelt som tyggegummi og tæt på ubrugeligt som målestok.

Eksempel: Hvis jeg pga. luftforurening får astma og senere kol, men faktisk dør af lungebetændelse sfa. nedsat immunforsvar, er jeg så død for tidligt af luftforurening eller sfa. en ekstra slem virus det år? En beregning vil måske sige 50% død sfa. luftforurening, men det er jo virkeligt gakgak.

  • 3
  • 0

Det er nu engang de dyreste og nyeste biler, der forurener mindst. Afskaf bilafgiften på alle benzinbiler under 130kW, så falder partikelforureningen af sig selv.

Det er ret komisk, at bilproducenterne - for private midler - gør alt for at reducere ineffektiviteten af bilerne, men Staten - som offentlig virksomhed - modarbejder det, ved at tvinge os til at køre i forældede biler.

Jeg kører selv i en 8 år gammel dieselbil, fordi det er så hundedyrt at købe bil. Jeg har ikke lige 230k som den bil koster, jeg ellers ville have købt hvis jeg boede i fx Tyskland eller Sverige.

Når Staten går ind, går hjernen ud!

  • 6
  • 5

@Lars Barfred
Vi ved uendelig lidt om hvad danskere reelt dør af.
Langt de fleste som dør, bliver ikke obduceret længere.
Dødsattesten er alt andet lige et dårligt redskab til at få den præcise dødsårsag.

Er der ikke tale om død som følge af en kræftsygdom - ja så baserer tallene sig på skøn.

Man kan sammenkøre diverse registre og se at hr. Jensen nu er død. At hr. Jensen i Landspatientregistreret var registreret for 10 år siden som en med kronisk bronchitis og for 5 år siden med en hjertelidelse.
Men på dødsattesten står måske bare lungebetændelse som dødsårsag..
Så er han nu død af sin lungebetændelse, sit dårlige hjerte eller hans kroniske bronchitis?
Eller blev hans lungebetændelse forværret af hans kroniske bronchitis (som han måske havde fået som metalarbejder) og hans svage hjerte?

Det er sådanne "kvalificerede" gættekonkurrencer som ender med at blive et skøn over dødårsager.

Så tag disse udsagn med et stort gran salt. Læg dertil at vi reelt ikke ved hvad de mange små partikler reelt gør ved os i lungerne og blodbanen.

Målet er vel at få reduceret ALLE typer af partikler i luften.
Og diskussionen bør vel gå på hvad og hvilke tiltag, som giver størst reduktion i forhold il hvad de erstattes med.
Erstattes brændeovnsbrug med elvarmepumper er det vel fint.
Erstattes det med fjernvarme fra et decentralt varmeværk, som bruger halm er de måske knapt så godt. Speciel hvis halmen skal køres det halve land rundt med lastbil.
Erstattes dieselbilen med en cykel - ja så er de godt.

  • 5
  • 0

Hvornår fatter danskerne at hvis partikelforureningen skal ned i byerne, så er miljøzoner vejen frem.
Ved godt at det vil betyde at en del biler ikke kan bruges i byerne. Dieselbiler uden partikelfilter bør ikke være i byen.

  • 7
  • 1

I hvilken grad hænger produktionen af ultra fine partikler sammen med forøgelsen af effektiviteten i en moderne dieselmotor, som typisk benytter en højere kompression end ældre modeller?

  • 2
  • 0

" Dieselbiler uden partikelfilter bør ikke være i byen."

Den største dieselforurening kommer ikke fra små private dieselbiler, selv om de forurener meget mere end benzinbiler.

Den store diesel forurener er busser, lastbiler, gamle varevogne og dieseltog.

Busser er afsløret i at køre uden partikelfiltrer, fordi de koster penge. Dieseltog har vist slet intet partikelfilter.

  • 3
  • 0

Hvis man bor i lejlighed hvor fanden skal man så lade sin fine, nye elbil?

Her?:

.28. aug 2014, 40 nye hurtigladere på vej til de danske elbilister.
Fra næste år kan elbilerne lades til 100 procent på maksimalt 40 minutter langs de danske hovedfærdselsårer, når tyske E.on investerer i nye hurtigladestationer.
http://ing.dk/artikel/40-nye-hurtigladere-...

Og det bliver ikke hver dag du skal lade den op:

.18. aug 2015, Audi klar med 500 km på en opladning i 2017.
Samsung SDI, LG Chem og Audi har indgået en aftale om udvikling af batterier specielt til biler. Planen er, at Audis kommende model Q6 får en rækkevidde på over 500 km.
http://ing.dk/artikel/audi-klar-med-500-km...

.

Mon vi får selvkørende Google Uber-elbiler i fremtiden?:
https://da.wikipedia.org/wiki/Uber

.11. jun 2015, Google til Folkemøde: Hvor er selvkørende biler i trafikplanerne?
It-giganten undrede sig over fraværet af selvkørende biler i danske trafikplaner, og en københavnsk borgmester lovede meget dyrere parkeringspladser, da bilerne i byerne var til debat på Folkemødet.
http://ing.dk/artikel/google-til-folkemoed...
Citat: "...
Selvkørende biler kommer ikke til de danske storbyer om to år, heller ikke fire år eller seks år. Men frem mod 2030 vil bilerne begynde at spille en så afgørende rolle på vejen, at det er mærkværdigt, politikerne slet ikke har dem med i hverken prognoser eller planlægning.
...
Der er heller ingen grund til at lade bilerne stå parkeret ved kontoret i byen. Vi kan bare sende dem hjem igen og spare parkeringspladsen,« siger Martin Ruby.
...
Ifølge trafikforsker Niels Buus Kristensen fra DTU er det største problem med bilerne i dag, at de fylder meget i forhold til, hvor meget de bliver brugt.
..."

  • 1
  • 1

Det skal vel være, fraregnet det normale antal. Altså være tale om "outliers". Det skal så nedskaleres til København, der jo mindst er en faktor 10 mindre end London.

Mit gæt er at der var tale om vaskeægte "for tidligt døde" da det sker indenfor 3 dage.

"It lasted from Friday 5 December to Tuesday 9 December 1952, and then dispersed quickly after a change of weather."

"Government medical reports in the following weeks estimated that up until 8 December 4,000 people had died prematurely and 100,000 more were made ill because of the smog's effects on the human respiratory tract. More recent research suggests that the total number of fatalities was considerably greater, at about 12,000."

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten