Efter mystiske tog-rystelser sættes farten ned gennem Hallandstunnelen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Efter mystiske tog-rystelser sættes farten ned gennem Hallandstunnelen

Hallandstunnelen var 23 år undervejs. Illustration: Trafikverket

Siden tunnelen gennem Hallandsåsen åbnede i december 2015, har fire forskellige togtyper oplevet i alt 13 uforklarlige rystelser, mens togene passerede gennem tunnelen. Det skriver nyteknik.se.

Herunder også øresundstog.

Den svenske transportstyrelse har derfor valgt at sænke hastigheden gennem tunnelen, indtil de er blevet klogere på, hvad rystelserne skyldes.

Læs også: Skandaleombrust svensk tunnel endelig færdigboret efter 21 år

»Det er vigtigt at vi ikke begynder at spekulere i, hvad rystelserne skyldes, før vi ved mere fra efterforskningen. Indtil videre tyder en række mindre forsøg på, at sporene er, som de skal være. Men vi er i gang med at verificere resultaterne fra netop de forsøg,« siger Erik Lööv, projektleder i Transportstyrelsen.

Ifølge styrelsen er rystelserne opstået i området både i og lige uden for tunnelen.

Læs også: Hallandsåstunnelen er klar efter 23 kaotiske år

»Vi nedsætter egentlig ikke farten af sikkerhedshensyn, men fordi en lavere fart vil gøre det mere komfortabelt, når rystelserne opstår,« siger Transportstyrelsens distriktschef Annika Canaki til nyteknik.se.

Fartnedsættelsen har ifølge SVT været gældende siden onsdag den 3. februar. Hvornår togene vil køre som tidligere, vides ikke.

Siden tunnelen åbnede, har cirka 80 tog passeret gennem den om dagen.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Fra videoen ovenfor synes det som om bevægelserne er primært horisontale. Jeg kender ikke tunnel-geometrien gennem Hallandsåsen, men hvis det drejer sig om en lige strækning, så kunne det være det fænomen som i en kort artikel for mange år siden i MIT Technology Review blev omtalt som "lateral hunt". Som jeg husker artiklen: Hjulene på toget er let koniske og har inderst en flange. Ved lave hastigheder vil den koniske form gøre at flagerne på begge sider samtidigt er længst mulig borte fra skinnerne, nemlig i ligevægtsposition. Når hastigheden forøges, vil der let opstå små laterale svingninger om denne ligevægtsposition så flangen vekselvis nærmer sig og fjerner sig fra skinnen. Vokser hastigheden, så vokser amplituden på svingningerne indtil flangen rammer skinnen. Dette kan resultere i at flangerne slåes i stykker. Fænomenet er også beskrevet som "Hunting oscillation" og analyseret matematisk på https://en.wikipedia.org/wiki/Hunting_osci....

  • 2
  • 0

Re: Kunne det dreje sig om "lateral hunt"?

.Gummi på asfalt kører ganske stabilt ligeud  

Jeg gad godt se den bus der sprænger et dæk med 200 km/h, men helst uden passagerer


Busser kan vel have 8 hjul?
Busser behøver ikke kunne køre 200 for at matche futtog.
Dels accelererer de bedre og dels behøver flere små enheder ikke stoppe så ofte som et tog for at betjene samme antal passagerer.
Billeder af afsporede,væltede og sammenstødte tog er heller ikke godnatlæsning.

  • 0
  • 12

Busser kan vel have 8 hjul?
Busser behøver ikke kunne køre 200 for at matche futtog.
Dels accelererer de bedre og dels behøver flere små enheder ikke stoppe så ofte som et tog for at betjene samme antal passagerer.
Billeder af afsporede,væltede og sammenstødte tog er heller ikke godnatlæsning.

@Niels: Har du andet end ævl og 1.års studenterrapporter at støtte dig på?
Hvis ikke, vil jeg da gerne bede redaktionen om at terminere dit medlemsskab!

At hive den nyligt indtrufne ulykke i Tyskland ind er et stråmandsargument helt ude i hampen og klæder ingen.

Busser er heldigvis sjældent implicerede i fatale ulykker - og ditto tog. Jeg ved godt hvor jeg helst ville opholde mig hvis tilfældet var ude.

PS! Ofrene (fra især busulykker) kan holde plastikkirurger beskæftigede i årevis. Don't ask...

  • 4
  • 0

Der er rige muligheder for betydelige kræfter i de luftmasser som toget flytter, og som kan have svært ved umiddelbart at komme væk.
Jeg synes også nemt jeg kan forestille mig oscillerende trykforhold, hvor en evt kompression ved den ene side af toget får toget til at flytte sig, og derved skabe kompression på den modsatte side, og så fremdeles.
Hvis det er tilfældet, så er en hastighedsreduktion en udmærket ide.
Alt sammen sikkert noget som de svenske jernbaneingeniører ved alt om, men venter med at bekendgøre indtil de forstår det konkrete tilfælde helt.

  • 0
  • 0