Efter kollision: Hollandske forskere har tre bud på beskyttelse af havvindmøller

Plus30. marts 2022 kl. 14:222
Efter kollision: Hollandske forskere har tre bud på beskyttelse af havvindmøller
Tørlastskibet Julietta rev sig løs fra ankeret nord for den hollandske havvindmøllepark Hollandse Kust Zuid og kolliderede med et af fundamenterne. Illustration: Screenshot fra den hollandske kystvagts video.
Forskerne har testet forskellige løsninger til at afværge kollisioner mellem skibe og havvindmøller.
Artiklen er ældre end 30 dage

Sikkerhed på havet og udbygning af stadigt større havvindmølleparker skal være forenelige.

Sådan lyder budskabet i et nyt projekt fra det hollandske maritime forskningsinstitut MARIN, der har til formål at sikre sikkerhed til søs og bærdygtig brug af vind på havet.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
31. marts 2022 kl. 17:47

Jeg kan ikke se det fremgår, noget sted, i hvilket omfang vindmølleparken (platformen såvel som fundamentet) tog skade.

Man kan selvfølgelig forsøge at forhindre den slags uheld for enhver pris, men det naturlige ville vel være at lade tiden vise hvor udsatte vindmølleparkerne reelt er for sådanne uheld, og så lade forsikringspræmien afgøre om sådanne "crash barriers" overhovedet er pengene værd.

Det er mit indtryk at kollisioner mod rev og stengrunde, statistisk medfører betydeligt større omfang af skader, både på omgiverlserne og de skibe, der er involveret, men det har dog mig bekendt aldrig resulteret i forslag om crash barriers omkring rev og stengrunde.

Det minder mig forresten om at jeg snart skal have repareret skaden på min køl efter mødet med Kalkgrund ud for Grenå Havn i sommers, og ja, som navnet antyder, består den minsandten af hård klak og ikke sand. ?

1
30. marts 2022 kl. 22:58

Nu er vindmøller normalt ubemandede, så det er udelukkende et spøgsmål om materiel skade, en "forsikringssag".

Derimod kan det være relevant at beskytte trafoplatforme, da de kan være bemandede, og samle produktionen fra en hel havvindmøllepark i GW- størelsen.

Inden for olie/gas, hvor de fleste platforme er bemandede og rummer en risiko for betydelige udslip, sikre man sig normalt med afviserfartøjer, med et passende pæletræk !