Efter Ingeniørens afsløringer: Rigsrevisionen skal igen kulegrave jernbanens nye signaler
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Efter Ingeniørens afsløringer: Rigsrevisionen skal igen kulegrave jernbanens nye signaler

I halvandet år har leverandøren Alstom forgæves forsøgt at ombygge det første IC3-togsæt med nye signaler på et værksted uden for Langå. Indbygningen i togene er hovedårsagen til, at signalprojektet står over for nye forsinkelser. Foto: Büreau Janzen

Endnu en kulegravning af projektet med at udskifte samtlige danske togsignaler med ERTMS-standarder er efter alt at dømme på vej fra Rigsrevisionen.

Formanden for de politisk udpegede statsrevisorer, Peder Larsen (SF), tilslutter sig nemlig ønsket fra Liberal Alliances statsrevisor og transportordfører, Villum Christensen, om en ny undersøgelse af beslutningsgrundlaget for signalprogrammet.

»Det er et sympatisk forslag, som jeg kan støtte helhjertet,« sagde Peder Larsen mandag til Radio 24syvs program 55 minutter.

Han tilføjede, at undersøgelser med »al sandsynlighed« bliver gennemført, da der normalt kun skal et ønske til fra en enkelt statsrevisor for at bede Rigsrevisionen om at kulegrave en sag.

»Hvis der er to, så er det mere end tilstrækkeligt,« lød det fra Peder Larsen i Radio 24syv.

Foto: Nanna Skytte

Det er næppe blevet bedre siden sidste rapport

Han påpegede, at Statsrevisorerne allerede i januar fik en rapport fra Rigsrevisionen om forsinkelsen af signalprogrammet. I rapporten blev både Banedanmark og Transportministeriet stærkt kritiseret.

»Jeg tror desværre ikke, at det er blevet bedre i mellemtiden,« lød det fra Peder Larsen til slut i programmet 55 minutter.

Den nye undersøgelse af beslutningsgrundlaget skal med hans ord blandt andet svare på, om Banedanmark har holdt sig til, hvad politikerne vedtog i 2009, da de satte gang i projektet til 20 milliarder kroner.

»Eller har man lavet noget andet og mere, end hvad der oprindeligt blev vedtaget?« spurgte Peder Larsen i Radio 24syv.

Læs også: Statsrevisorerne revser Transportministeriet for at lade Signalprogrammet løbe løbsk

Læs også: Skandalen om signalprogrammet vokser: Ny jernbane til 9 milliarder vil ligge halvtom hen

»Dybt forargeligt«

Ingeniørens nyhedsredaktør medvirkede i programmet, der i vid udstrækning byggede på Ingeniørens artikler. Således kommer Peder Larsen ønske om undersøgelse i kølvandet på Ingeniørens afdækning af, at Danmark er det eneste land, som er i gang med at indføre ERTMS-standarden på hele banenettet.

Det strider mod, at politikerne op til beslutningen for otte år siden ifølge Villum Christensen fik at vide, at der ville være tale om afprøvet teknologi.

»Sagen er dybt forargelig, for alle transportpolitikere vidste jo, at vi ikke skulle ud i et nyt udviklingsprojekt som med IC4-toget,« siger statsrevisoren fra Liberal Alliance.

»Vi bør have undersøgt beslutningsprocessen nærmere. Sagen må få konsekvenser, og man skal ikke kunne slippe af sted med så graverende misinformation. Så kortsluttes den demokratiske proces jo fuldstændigt,« tilføjer Villum Christensen.

Læs også: Stik imod løfterne: Dansk sololøb med nye togsignaler

Læs også: Dansk signalprojekt er kun en lille del af storstilet EU-plan

Også SF's transportordfører, Karsten Hønge, opfordrer Statsrevisorerne til at igen at pudse Rigsrevisionen på Banedanmark.

»Der er brug for en tilbundsgående undersøgelse af beslutningsgangene bag signalprogrammet. Hvem har besluttet hvad, hvornår? Hvad er de økonomiske udfordringer på længere sigt?« spørger han.

Alle venter på Deloitte-rapport

I Radio 24syv betingede Peder Larsen sig dog, at han vil læse den rapport om signalprogrammet, som konsulentfirmaet Deloitte nu er ved at skrive for Transportministeriet. Den bliver præsenteret for transportpolitikerne om otte dage.

Læs også: Her er, hvad revisorerne har undersøgt ved signalprogrammet

Samme dag har Statsrevisorerne møde, og derfor kan det blive vanskeligt at igangsætte kulegravningen af beslutningsgrundlaget før det næste møde. Det finder sted 13. december.

Hverken Banedanmark eller transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil udtale sig om signalprogrammet, før Deloitte-rapporten er udkommet.

Skal vi bare have fundet den person som skal have en fratrædelsesbonus i million klassen?

Hver gang der laves en sådan undersøgelse virker det til at den ender i brokkassen dagen efter og samme fejl gentages ved næste projekt!

  • 4
  • 1

Nu er det jo en del år siden og megen vand er løbet i åen, men det kunne da være en opgave, for en ihærdig journalist, at grave disse ting frem.

Så må vi se om det ikke er politikerne, som har haft en lidt for positiv læsning!

  • 1
  • 0

Hvis alle skal 100% sikkerhed om alting inden beslutning - så får vi jo aldrig besluttet noget som helst... I den kontekst synes jeg godt nok de her statsrevisorer er rigtigt gode til at bringe sig selv i fokus.

Det er da helt normalt at forudsætningerne ændrer sig undervejs i lange projekter - så giv nu bare ro til at blive færdige......

  • 3
  • 4